skadad av häst - sjukhus?

Men varför är det trist? Det kan vara funktionellt/ändamålsenligt/kostnadseffektivt på den orten med de förutsättningarna som är där.
Det är just när du utgår ifrån att närakut eller kvällsöppen VC per automatik ska vara det bättre/önskvärda sättet att organisera som du gör obefogade presumtioner.

Såklart det är kostnadseffektivt.
Fattar inte din sista mening.
 
Du förutsätter att det är dåligt att inte ha en närakut.

Det är inte alltid det bästa är att ha flera olika jouröppna alternativ samtidigt.

Nej, jag sa ju tidigare att jag inte förutsätter något. Det gör jag inte nu heller.
Jag sa att jag har svårt att förstå hur folk åker till akuten med något som inte är akut.
 
Låter oerhört märkligt som sagt . Dels att du kan redogöra så för alla som var där och bedöma dem . Och dels att sjuksköterska delger dig alla slutsatser om andra besökande 👍
Det var många fler än tre där, annars hade det inte tagit ett antal timmar. Men jag håller med om att det är konstigt att stå i väntrummet (även om det var ett av väntrummen "på insidan" om dörrarna) och prata med patienterna om deras åkommor.
 
Jag har kanske missat något men var det inte lunginflammation du fick?
Det klarar vårdcentralen eller jouren av att hantera.
Nej halsfluss och det var söndagskväll och ingen vårdcentral var öppen. Akuten var enda alternativet men tydligen bannlyst för att det rörde sig om halsont. Jag blev inlagd direkt så det var knappast ett okynnesbesök trots halsen.


Jag är för att man söker för vad det än månde vara på akuten om det inte finns ett annat alternativ. Ingen kroppsdel undantaget. Däremot Ska det givetvis vara allvarligt, men det kan man inte avgöra bara på att säga hals, tå, eller någon annan kroppsdel. Sjukvården har olika organisation på olika ställen i vårt land, givetvis ska man välja det mest lämpliga, men att avstå från akuten när man är allvarligt sjuk för att den och den kroppsdelens sjukdomar/skador inte hör hemma på akuten som somliga anser här.
 
Senast ändrad:
Jag har aldrig varit med om att några hästolyckor inte tas på allvar . Snarare är det gräddfilen in på akuten om det är hästrelaterat. Då utgår jag inte bara från mig själv utan ALLA bekanta, om det handlar om sparkskador av något slag .
Jag behövde bara nämna häst för att bli rekommenderad att ta mig till akuten (och nekad tid som fanns på lättakuten), sköterskan som jag talade om vägrade att lyssna på vad jag hade för symptom. Jag ansåg mig inte sjuk nog att åka till akuten och ringde en bekant (sjuksköterska) för att få råd utifrån symptom.

Jag menar att kan man sitta upp på hästen och rida två timmar utan att ha ont så är man inte så allvarligt skadad även om vissa rörelser inte var direkt behagliga (dock inga som man utför vid ridning) och huvudet hade inte tagit smällen.
 
Om du faktiskt tror att det finns en risk att tån är bruten så är det nog ganska bra att kolla upp det på vårdcentralen? ;)
Minns sommaren 2017 när jag skulle ta in min häst. Barfota. Gissa om hon blev skrämd då, gissa om hon gick på foten då, och gissa hur ont det gjorde, och gissa hur långt tid det tog för det att "läka". :banghead:
Lärde mig då att inte vara barfota runt hästar :o
 
Om du faktiskt tror att det finns en risk att tån är bruten så är det nog ganska bra att kolla upp det på vårdcentralen? ;)
Minns sommaren 2017 när jag skulle ta in min häst. Barfota. Gissa om hon blev skrämd då, gissa om hon gick på foten då, och gissa hur ont det gjorde, och gissa hur långt tid det tog för det att "läka". :banghead:
Lärde mig då att inte vara barfota runt hästar :o
Inlägget du svarade på är från 2017, tån är förmodligen läkt nu avsett hur hel eller trasig den var... ;)
 
Det går inte att ta höjd för alla allergier i ett samhälle i en sjukhusautomat. Trist för allergiker men bättre att det finns något för flera än inget alls och de flesta automater sköts av utomstående företag och inte av sjukhusen.

Är de plaserade på ett sjukhus är det bra om det hade gått att få information om innehållet.
 
Generellt så finns det ju dessutom någon form av cafe/resaturang/kiosk i eller i närheten av de flesta större sjukhus (sjukhuset här har väl ett tiotal på själva sjukhuset och ett par som är öppna länge och jag bor inte i en jättestor stad). Är man såpass dålig så att man är på akuten så är det knappast lämpligt att ta sig dit ensam med egen bil (eller cykla eller åka kollektivt för den delen) i de flesta fall så då har man väl någon med sig som kan gå och köpa nåt att äta om det inte är så att man inte kan hasa iväg och göra det själv.
 
Om det är ett problem för dig tycker jag att du ska framföra det på plats samt även se till att alltid har sånt du tål att äta med dig.

Klart att jag har fram fört till sjukan att det är ett problem för människor med allergier. Och man ska kunna ta del av innehållsförteckningen det är inte så svårt att ordna. Sortimentet verkar vara samma och väldigt begränsat.

Nu är inte alla besök på akuten planerade. Men ja vi har en påse med godis i varje bil så det går att få lite energi vid behov.
 
Åh vad tråkigt att inte känna sig tagen på allvar! Här tycker jag att de ta olyckor med häst inblandat mer på allvar än förr då det mer va ta en panodil...
Blev väldigt paff för några år sedan då jag också blev sparkad av häst. Lyckligt nog hade den en tappsko på just den hoven.
Sparken tog armbåge och revben, hann vrida mig så den inte träffade mitt i bröstet.
Armbågen blödde ganska ordentligt och gick självklart inte att röra så jag åkte in till vc för att iaf få lite hjälp med blodet och kanske nått att stadga armbågen och sen hem igen.
Hann bara svara hästspark när läkaren frågade vad som hänt och swosh så var jag iväg till akuten och röntgen istället. Han tog hästsparkar allvarligt och "ryttare brukar överdriva".
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 595
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Hej! Jag behöver lite råd,förslag och även skriva av mig lite. så den som orkar läsa allt är guld värd :bow: På skolan har vi så...
2
Svar
30
· Visningar
3 124
Senast: Gotthard
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 436
Senast: MattiZ
·
Hästvård För snart 6 veckor sen fick min gamla underbara ponny vandra vidare.:( Tillsammans med henne gick en äldre ponny som vi prova släppa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
13 357
Senast: Legolaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp