skadad av häst - sjukhus?

Jo det hade såklart varit bra men vem ska ta emot den ilskan från de som inte borde vara där? Folk är nog förbannade ändå för att andra "får gå före" och för att de får vänta. Folk tror att personalen sitter och fikar i timmar istället för att ta emot dem när de istället försöker rädda någon annan människas liv.
Det är ju helt galet att bli hänvisad till akuten för försäkringsärenden. Är det inget som en läkare behöver titta på så räcker det vanligtvis att träffa en sköterska som gör en notering i journalen och är det inget som behöver åtgärdas genast men kräver läkarbesök så behöver inte läkarbesöket vara samma dag ens.

Men hur vet man om det behövs en läkare eller inte? Hur får man en tid till en sjuksköterska? (Seriöst ställda frågor).

Ett antal saker kräver relativt snabb vård för att inte ge men även om de knappast är livshotande.

Vem som ska "ta emot ilskan" vet jag inte.
 
Men hur vet man om det behövs en läkare eller inte? Hur får man en tid till en sjuksköterska? (Seriöst ställda frågor).
Man ringer sin vårdcentral och pratar med dem. När man pratar med dem kan man få tid för alla professioner som finns på vårdcentralen. Är det på tid då vårdcentralen inte är öppen och man är osäker på om det är okej att vänta tills de öppnar så ringer man 1177.
 
Imorse steg min häst på foten.:rage::arghh::meh: Helt onödigt tyckte jag.:crazy:
j:devil:la ont i lilltån och svullen, blåröd runt i kring.
Velar om att fara in och visa upp det för en doktor... De är väl bara att bita ihop.

HUr gör ni när ni får några lättare skador? biter ni ihop?
Säkert kan de inte göra så mycket men när man använder foten så pass mycket.
Jag menar inte kan jag ligga på soffan å vila foten, hästarna måste ha mat, barnen måste tas hand om. :(
I med llite värkmedicin bara! :banghead:

Jag åker nog inte in om jag skulle bli trampad eller så. Jag gör sällan illa mig med hästarna. Men vet att jag blev trampad för ca 8 år sen och var halt rätt länge.
Hoppade av en vinglig unghäst lite för nära dennes fot. Den breddade sig och klev på min tå som blev blå, paj nagel etc.

Jag har dock åkt in när jag skurit upp handen och behövt sys, fått axeln ur led, dragit sönder ledband i vristen och inte visste om det var brutet etc.
Så tror jag vården behövs och kan göra ngt åker jag absolut.

För en lilltå hade jag nog inte åkt. Hade räknat med att de inte kan göra så mkt iaf.
 
Men hur vet man om det behövs en läkare eller inte? Hur får man en tid till en sjuksköterska? (Seriöst ställda frågor).

Ett antal saker kräver relativt snabb vård för att inte ge men även om de knappast är livshotande.

Vem som ska "ta emot ilskan" vet jag inte.

Släkting som jobbat som läkare på akuten och kunnat konstatera att säkert 60 % av de som är där, borde gått till VC istället, på en bokad tid (inte akut). Många utöver det hade istället för att vänta till det blev akut, behövt vårda sig själva i tidigare skede. Och ytterligare andra behöver bara sova ut sin influensa/förkylning hemma, med ett par värktabletter.

Det är inte konstigt att det inte finns resurser. På akuten sitter folk som är förkylda utan komplikationer.
 
Orka själv, jag bröt vadbenet nedanför knäet. Gick till en bil, fick hjälp upp på hästen igen och red vidare. Dagen efter åker jag 40 mil med buss för att ytterligare en dag senare uppsöka läkare som efter röntgen konstaterar att benet är brutet. Ridförbud i SEX veckor!

Inte fasen är ev brutna tår någonting man söker läkare akut för! Kan du gå på foten kan du gå till vårdcentral. :banghead:
 
Inte fasen är ev brutna tår någonting man söker läkare akut för! Kan du gå på foten kan du gå till vårdcentral. :banghead:

Akuten är för hjärtinfarkt, svåra sårskador, axlar ur led, avsvimmade - den typen av fall. I min värld. Inte folk som vandrar omkring och svär över att det inte finns något att äta...

(ja, jag har tillbringat mycket tid på akuten som anhörig)
 
Man ringer sin vårdcentral och pratar med dem. När man pratar med dem kan man få tid för alla professioner som finns på vårdcentralen. Är det på tid då vårdcentralen inte är öppen och man är osäker på om det är okej att vänta tills de öppnar så ringer man 1177.

Eller så blir man uppmanad att komma på deras akutmottagning (fast så alltså till VC och inte sjukhuset) eftersom det inte finns tider att boka... Det är ju det jag menar är galet.

Att det är många som söker akut i onödan protesterar jag inte mot (även @Lovisaleonora )
 
Imorse steg min häst på foten.:rage::arghh::meh: Helt onödigt tyckte jag.:crazy:
j:devil:la ont i lilltån och svullen, blåröd runt i kring.
Velar om att fara in och visa upp det för en doktor... De är väl bara att bita ihop.

HUr gör ni när ni får några lättare skador? biter ni ihop?
Säkert kan de inte göra så mycket men när man använder foten så pass mycket.
Jag menar inte kan jag ligga på soffan å vila foten, hästarna måste ha mat, barnen måste tas hand om. :(
I med llite värkmedicin bara! :banghead:
Hur jag gör är lite olika. I fallet du beskriver, med reservation för att vi alla upplever smärta och skador olika, skulle jag antagligen ha avvaktat någon-några dagar. Verkar det gå åt "fel håll" efter några dagar rådfrågar jag "någon".

För mig beror det på vad det är för typ av skada. Jag högg en skitig skalpell i långfingerbasen för ett par veckor sen. Det blev bara ett ca 1 cm långt jack och jag tänkte bara slänga ett plåster på det. Men efter lite "övertalning" så åkte jag till vår närakut (nej jag lovar jag tog inte upp plats på stora akuten). Det blev stygn och antibiotika eftersom det var djupt, lednära och jag hade skurit i formalinfixerade vävnader. Jag har en gång för många år sedan kört in en använd hästskosöm i handen precis vid en led, blev också antibiotika och stelkrampsspruta.
Nu ville jag inte bara flasha mina krigsskador och jag kommer inte heller dra några "hjältehistorier" om hur svårt skadad jag kan vara utan att söka vård. Min poäng är att vissa "småskador" kan verka harmlösa men kan behöva snabb vård ändå. Jag har respekt för djupa lednära sår även om de är mycket små. Små frakturer gör förb. ont men det spelar mindre roll om det tar någon dag innan de behandlas(om de behöver behandlas). Sårskador med infektionsrisk har bättre prognos ju tidigare de kommer under behandling.

Vart man sen åker beror på förutsättningarna där man bor. Vi har en närakut för mindre grejer, de har korta väntetider.
Ringa och rådfråga är mitt tips.
 
Släkting som jobbat som läkare på akuten och kunnat konstatera att säkert 60 % av de som är där, borde gått till VC istället, på en bokad tid (inte akut). Många utöver det hade istället för att vänta till det blev akut, behövt vårda sig själva i tidigare skede. Och ytterligare andra behöver bara sova ut sin influensa/förkylning hemma, med ett par värktabletter.

Det är inte konstigt att det inte finns resurser. På akuten sitter folk som är förkylda utan komplikationer.

Men om man ringer till en VC och säger att man behöver en icke-akut tid så får man vänta några veckor.

Och nä, på akuten sitter inte folk med förkylningar. Folk sitter där för att VC stängt och de inte kan vänta eller för att VC, 1177 eller annan inrättning sagt åt dem att åka dit. Har själv ringt 1177 när mitt barn varit sjukt för att be om råd och varje gång får man rekommendationen "Åk till akuten om ni är oroliga".

De gånger vi åkt till akuten med barn så har hon haft väldigt hög feber med kräkningar och huvudvärk (oroliga för hjärnhinneinflammation). Eller väldigt ont i öronen, hög feber och ont i halsen. Man sitter inte hemma och rullar tummarna när ens tvååring skriker av smärta i öronen.
 
Och nä, på akuten sitter inte folk med förkylningar. Folk sitter där för att VC stängt och de inte kan vänta eller för att VC, 1177 eller annan inrättning sagt åt dem att åka dit. Har själv ringt 1177 när mitt barn varit sjukt för att be om råd och varje gång får man rekommendationen "Åk till akuten om ni är oroliga".

Öh, jo det gör det helt utan att tveka. Många. Och det är gigantisk skillnad när det gäller barn, så det behöver vi inte ens gå in på här.
 
Men om man ringer till en VC och säger att man behöver en icke-akut tid så får man vänta några veckor.

Och nä, på akuten sitter inte folk med förkylningar. Folk sitter där för att VC stängt och de inte kan vänta eller för att VC, 1177 eller annan inrättning sagt åt dem att åka dit. Har själv ringt 1177 när mitt barn varit sjukt för att be om råd och varje gång får man rekommendationen "Åk till akuten om ni är oroliga".

De gånger vi åkt till akuten med barn så har hon haft väldigt hög feber med kräkningar och huvudvärk (oroliga för hjärnhinneinflammation). Eller väldigt ont i öronen, hög feber och ont i halsen. Man sitter inte hemma och rullar tummarna när ens tvååring skriker av smärta i öronen.

Jo där sitter folk med förkylningar, prickar som kommit för några dagar sen, nageltrång osv. Så undrar man varför det är köer.
 
Jo där sitter folk med förkylningar, prickar som kommit för några dagar sen, nageltrång osv. Så undrar man varför det är köer.
som motpol - jag satt på akuten med en icke-akut åkomma. folk i väntrummet störde sig säkert på mig.

Bokade tid på jourcentralen (via 1177) pga hade så jävla ont i min stortå, den var svullen och kanske lite sned. Jag kunde inte gå framlänges eftersom jag då spände musklerna som drog i tån. Jag blev skickad på röntgen och eftersom det var helg fanns ingen röntgenläkare på plats som kunde kolla plåtarna så jag blev nedskickad till akutens väntrum. Kändes skitdumt att sitta där med en öm tå men vår akut är tydliga med vilka olika färg/priokategorier som finns och grova kriterier för dessa. Jag var i lägsta kategorin och kunde ju absolut vänta på lämplig lucka. Diagnos: ett av benen i tån var splittat på längden, men det låg som tur var fint. hade bitarna flyttat sig hade jag behövt behandling.

Övriga i väntrummet undrade säkert vad en till synes frisk ung vuxen med bara en sko hade på akuten att göra och var säkert lite irriterad på att "folk söker akutvård för ingenting!!!!!!!!!" när jag verkligen inte sprungit till akuten för en liten skitgrej utan blivit skickad dit av läkaren på jourcentralen. jourcentral = kvällsöppen vårdcentral.
 
Ja, akuter har olika prio. Jag vänder mig bara emot att det påstås att det inte sitter några förkylda människor där. De som är sjukast ska förhoppningsvis kommer före de icke-akut sjuka. Men det är ju oftast de "icke akut-sjuka" som klagar över att det är väntetider. Hamnade i en diskussion på fb om just det. I diskussionen så sa de flesta där att eftersom de betalar skatt har de rätt att få akut sjukvård omedelbart. Och det var då människor som satt på akuten flera ggr i månaden för nageltrång (deras berättelse) bla.

Själv skadade jag mina ögon i somras och fick gå förbi alla i kön på akuten. Medan jag fick behandling (sköljde ögonen i flera timmar) överhörde jag vad folk sökte akuten för. Det var några "allvarliga" fall, nån hade ramlat osv men 98% av dessa människor (under denna begränsade tiden mellan kl 22 och 03) hade prickar (jag tror jag fick den iförrgår, kan jag vara allergisk? Jag har nu tänkt på om det är jordnötter, titta här, vad tror du?), tandvärk (Jag var hos tandläkaren igår. Om jag provat alvendon? Nej, varför det?), och ofantligt många nageltrång (VC säger bara att jag ska badda med asolsprit, ta värk tablett, men de kan ju inget där, vad säger ni?). Då hade vissa av dessa suttit i 6 timmar och väntat! För en allergisk prick som kom för några dagar sedan utan fler symtom....Bara för att de betalar skatt.
 
Släpp den mästrande tonen tack. Jag vet inte var du bor, men där jag bor är det akuten som gäller om man inte vill eller kan vänta flera dagar på att träffa en läkare. Ringer man HC och säger att man vill träffa en läkare samma dag hänvisar dom till akuten. Den funkar som en drop-in hälsocentral. Detta är inget som jag har hittat på.

Riktigt akuta grejer går naturligtvis före när dom jobbar.

Det där ser så olika ut geografiskt!
Skulle säga att här är det en inte jättebra idé att åka till akuten, utan hellre ringa rätt vårdcentral. För då kan man ordna en eventuell röntgenundersökning via vårdcentralen, man får en tid på röntgenavdelningen och tar sig dit. Om det inte är någon skelettskada skickas man hem från röntgen; om det är skelettskada så får man gå ner till akuten och vänta på en ortoped som avgör behandlingen.
Betydligt smidigare jämfört med att åka till akuten och först vänta ett varierande antal timmar på att träffa en ortoped (kan ta lång tid beroende på hur många andra som söker och troligen är högre prioriterade), sedan vänta på att få komma till röntgen (kan också ta tid, men går man via vårdcentralen så vet man när man ska vara på plats; går man via akuten så får man vänta tills man blir ditkallad), sedan vänta på att få träffa någon som har tagit ställning till svaret.

Om man inte brutit sig kan det hela via vårdcentralsvägen ta tio till tjugo minuter på vårdcentralen, sedan göra vadmanvill tills man ska inställa sig på röntgen, sedan en halvtimme eller möjligen en timme på röntgen och sedan klart.
Medan det kan ta typ 12 timmar om man går via akuten.

Men så pass smidigt fungerar det ju inte över allt.
Och på kvällar och helger fungerar inte det här ganska praktiska spåret fullt ut här heller.
 
Jag hade gärna sett att akuten då kommunicerar att det är onödigt att vara där, vilket de inte verkar göra.
Sen är det helt galet att bli hänvisad till akut/lättakut för att det inte finns läkartider. Har även jag blivit.
Även saker att kolla till försäkring samt sår som kan behöva behandlas "bara" för att inte ge ärr ska ju till akuten.

Saker att dokumentera för försäkring bör inte till akutmottagningar eller akuta sjukvårdstider över huvud taget.
Då handlar det om ett ekonomiskt behov och inte ett vårdbehov.

Observera, det kan skilja.
Exempel: suttit i bil, blivit pårullad av annat fordon i långsamt tempo. Egentligen inga symtom men vill dokumentera.
Bör inte erbjudas akut sjukvårdstid eftersom det inte finns något vårdbehov. Dokumentation handlar om att personen önskar ekonomisk ersättning, inte vård. Inget som allmänna, skattefinansierade hälso- och sjukvården ska prioritera (inte heller enligt den s.k. prioriteringsutredningen som gjordes i slutet av 1990- eller början av 2000-talet, där "kontakter av andra skäl än sjukvård" - däribland intyg och dokumentation - ingår).

jämfört med: suttit i bil, blivit pårullad av annat fordon, fått ordentligt ont i nacken.
Behov av undersökning av medicinska skäl.
Lite beroende på hur hög hastighet som varit inblandad, antingen vårdcentral eller akutmottagning.
 
Man ringer sin vårdcentral och pratar med dem. När man pratar med dem kan man få tid för alla professioner som finns på vårdcentralen. Är det på tid då vårdcentralen inte är öppen och man är osäker på om det är okej att vänta tills de öppnar så ringer man 1177.

Japp.
Med reservation för att 1177 är ganska flitiga med att boka på kvällsmottagningar oavsett ärende, bara den som ringer är tillräckligt krävande (har varit med om både det ena och det andra, och förstås mestadels ganska rimliga bokningar; värst var nog kraken som fick åka 6 mil enkel väg en lördag för provutredning som inte gick att göra på platsen, en helg... ) värst på så sätt att det var synd om personen med en ganska lång resa helt i onödan.
Personen blev inte särskilt arg på mig när jag bad om ursäkt.
 
Japp.
Med reservation för att 1177 är ganska flitiga med att boka på kvällsmottagningar oavsett ärende, bara den som ringer är tillräckligt krävande (har varit med om både det ena och det andra, och förstås mestadels ganska rimliga bokningar; värst var nog kraken som fick åka 6 mil enkel väg en lördag för provutredning som inte gick att göra på platsen, en helg... ) värst på så sätt att det var synd om personen med en ganska lång resa helt i onödan.
Personen blev inte särskilt arg på mig när jag bad om ursäkt.

1177 är generellt sett väldigt flitiga med att rekommendera akuten. Standardsvaret från dem när man ringer och undrar något är "Är du orolig så åk till akuten".
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 800
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Hej! Jag behöver lite råd,förslag och även skriva av mig lite. så den som orkar läsa allt är guld värd :bow: På skolan har vi så...
2
Svar
30
· Visningar
3 132
Senast: Gotthard
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 447
Senast: MattiZ
·
Hästvård För snart 6 veckor sen fick min gamla underbara ponny vandra vidare.:( Tillsammans med henne gick en äldre ponny som vi prova släppa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
13 400
Senast: Legolaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp