skadad av häst - sjukhus?

Lite OT: Men jag fick visst aldrig något sjukintyg, någon som vet vart man ska ta kontakt för att lösa det? Har försökt ringa till avdelningen jag var inlagd på men inte kommit fram ännu... Är det rätt eller borde jag försöka någon annan stans?
 
Lite OT: Men jag fick visst aldrig något sjukintyg, någon som vet vart man ska ta kontakt för att lösa det? Har försökt ringa till avdelningen jag var inlagd på men inte kommit fram ännu... Är det rätt eller borde jag försöka någon annan stans?
Du har gjort rätt.

Det är behandlande klinik som ska ta ställning till arbetsförmåga.
Om du varit inlagd på sjukhuset är det vårdavdelningen som ska hjälpa till (någon avdelningsläkare).

Ibland stöter det dock på patrull för att den läkare som tjänstgjorde på avdelningen under den tid du var inlagd, inte längre tjänstgör på den avdelningen. Då är många avdelningar pigga på att hänvisa till vårdcentralen där du troligen i så fall också stöter på patrull...
 
Eller hur varför skickar dom inte iväg folk som sitter där med halsont. Att dom ens tar in dom är fel.
Kanske för att de bedöms behöva akut vård och mer än du själv. Och akuten har alltid öppet det har inte vårdcentralen.

Fick tid på lättakut med hosta. Sköterskan på plats, som jag kände, retades och menade att jag var där i onödan. Läkaren förhörde mig noggrant om jag haft lunginflammation tidigare och historik i den riktningen och jag fick diagnosen akut luftrörskatarr och penicillin. Jag hostade bara ( okej ordentligt och mycket ). Hade jag väntat till efter helgen hade det troligen varit lunginflammation istället.

Ont i halsen kan vara halsfluss och det är en dödlig sjukdom obehandlad. Jag har gått till vårdcentralen några gånger med misstänkt halsfluss och fått det bekräftat och ingen gång har jag haft fel. Hade jag fått det vid en helg hade jag valt akuten om inget annat stod till buds. Ja förutom den gången jag blev inlagd över natten då de misstänkte hjärnhinneinflammation. Då hade jag endast feber, ont i halsen kom dagen efter.
 
Du har gjort rätt.

Det är behandlande klinik som ska ta ställning till arbetsförmåga.
Om du varit inlagd på sjukhuset är det vårdavdelningen som ska hjälpa till (någon avdelningsläkare).

Ibland stöter det dock på patrull för att den läkare som tjänstgjorde på avdelningen under den tid du var inlagd, inte längre tjänstgör på den avdelningen. Då är många avdelningar pigga på att hänvisa till vårdcentralen där du troligen i så fall också stöter på patrull...

Hm. Annars ska jag in på tisdag och bli av med gipset och stygnen från operationen, få se till att fixa det då om jag inte får tag i dem innan... Men nu när jag googlar runt så inser jag att arbetsgivaren egentligen skulle haft intyget redan för en vecka sedan så hade varit skönt att få det klart så fort som möjligt. Sjukgymnasten har skrivit i min journal att jag inte kan jobba på 2 månader men jag antar att det inte är tillräckligt :cautious:. (För arbetsgivarens skull bryr de sig inte så mycket, det var på jobbet det hände och har även sett mig med gipset så de vet ju att jag inte kan jobba... Men jag vet inte om de behöver det för att skicka in till Försäkringskassan?)
 
Hm. Annars ska jag in på tisdag och bli av med gipset och stygnen från operationen, få se till att fixa det då om jag inte får tag i dem innan... Men nu när jag googlar runt så inser jag att arbetsgivaren egentligen skulle haft intyget redan för en vecka sedan så hade varit skönt att få det klart så fort som möjligt. Sjukgymnasten har skrivit i min journal att jag inte kan jobba på 2 månader men jag antar att det inte är tillräckligt :cautious:. (För arbetsgivarens skull bryr de sig inte så mycket, det var på jobbet det hände och har även sett mig med gipset så de vet ju att jag inte kan jobba... Men jag vet inte om de behöver det för att skicka in till Försäkringskassan?)

det brukar inte bli problem att vara lite försenad med att lämna in sjukintyg. Intyget ska in, så är det ju, och arbetsgivaren "måste" ha det. men någon vecka hit eller dit lär inte spela någon roll.
 
Hm. Annars ska jag in på tisdag och bli av med gipset och stygnen från operationen, få se till att fixa det då om jag inte får tag i dem innan... Men nu när jag googlar runt så inser jag att arbetsgivaren egentligen skulle haft intyget redan för en vecka sedan så hade varit skönt att få det klart så fort som möjligt. Sjukgymnasten har skrivit i min journal att jag inte kan jobba på 2 månader men jag antar att det inte är tillräckligt :cautious:. (För arbetsgivarens skull bryr de sig inte så mycket, det var på jobbet det hände och har även sett mig med gipset så de vet ju att jag inte kan jobba... Men jag vet inte om de behöver det för att skicka in till Försäkringskassan?)
Om du inte är i "bad standing" skulle jag inte oroa mig ett iota över ett försenat intyg - de kommer ju att intyga att du inte kunde jobba vid den aktuella tidpunkten :)
 
Eftersom jag själv är läkare (och även jobbat mycket på akuten) så ska jag näst intill vara döende innan jag åker in på akuten, och åtminstone vara väldigt besvärad om jag söker hälsocentral.

Blir faktiskt något beklämd av att läsa vissa inlägg i den här tråden. Akuten är till för akuta ärenden. Är du osäker- ring 1177 eller din hälsocentral. Personalen på akuten sliter häcken av sig och det är måttligt roande att få in patienter ”som inte orkar vänta på en tid på hälsocentralen” eller inte ids ringa vårdupplysningen och fråga. Respektlöst och arrogant mot både personal och framförallt mot sina medmänniskor.

Ps. En bruten tå kan hälsocentralen hantera.
 
Senast ändrad:
Är inte oroad för arbetsplatsen, mer Försäkringskassan, har hört att de kan vara kinkiga :cautious:
Det kan vara så att det gått ett digitalt sjukintyg till FK. Om inte så påminn på återbesöket så kan avdelningen eller ortopedmottagningen fixa det 👍🏻 Det brukar vara lugnt så länge det kommer fram, är oftast AG som vill ha in intyget.
Kan vara ett tips att ringa innan återbesökt så att du kan få det med dig i handen när du går därifrån 🙂
 
Eftersom jag själv är läkare (och även jobbat mycket på akuten) så ska jag näst intill vara döende innan jag åker in på akuten, och åtminstone vara väldigt besvärad om jag söker hälsocentral.

Blir faktiskt något beklämd av att läsa vissa inlägg i den här tråden. Akuten är till för akuta ärenden. Är du osäker- ring 1177 eller din hälsocentral. Personalen på akuten sliter häcken av sig och det är måttligt roande att få in patienter ”som inte orkar vänta på en tid på hälsocentralen” eller inte ids ringa vårdupplysningen och fråga. Respektlöst och arrogant mot både personal och framförallt mot sina medmänniskor.

Ps. En bruten tå kan hälsocentralen hantera.
De som inte orkar vänta på tid, som har glömt att förnya sina recept, de som har googlat lite för mycket, de som inte fått ”rätt” svar på VC, de som vill ha någon form av utredning..... osv. Osv. Osv.

Och vi får nästan alltid lika mycket skit när vi försöker förklara att, tyvärr vi kan inte hjälpa dig här, det är vårdcentralen/din mottagning du ska vända dig till. Jag älskar att jobba på akuten, det är tur att det finns mycket som väger upp dessa mindre trevliga sidor av det. 🙈
 
Just vad gäller tår och fingrar gör de ändå inget mer än spjälar det, så jag åker inte in. Sist jag blev stämplad av häst fotryggen, åkte jag till min veterinär och fick röntgat. Orkade inte med vårdens väntetider.

Det beror väl alldeles på HUR du har brutit din tå/finger?
Jag blev opererad med 8 skruvar i mitt finger! Händerna är oerhört viktiga och absolut inget man ska nonchalera när man skadar sig!
 
Eftersom jag själv är läkare (och även jobbat mycket på akuten) så ska jag näst intill vara döende innan jag åker in på akuten, och åtminstone vara väldigt besvärad om jag söker hälsocentral.

Blir faktiskt något beklämd av att läsa vissa inlägg i den här tråden. Akuten är till för akuta ärenden. Är du osäker- ring 1177 eller din hälsocentral. Personalen på akuten sliter häcken av sig och det är måttligt roande att få in patienter ”som inte orkar vänta på en tid på hälsocentralen” eller inte ids ringa vårdupplysningen och fråga. Respektlöst och arrogant mot både personal och framförallt mot sina medmänniskor.

Ps. En bruten tå kan hälsocentralen hantera.

Det är möjligt att en vårdcentral kan hantera en bruten tå, men får man tid 2 om två veckor som tycks vara vanligt (jag har själv inte haft problem att tid de få gånger jag sökt) och man har ordentligt ont, inte är 100 på diagnosen och dessutom inte kan vara sjukskriven i 2 veckor utan sjukintyg (har man inte ett stillasittande jobb kan det vara mycket besvärligt med brutna tår) så förstår jag att folk söker på akuten.

Klart att du som läkare inte behöver söka akuten utom när det är riktigt illa, du kan fixa det mesta för dig och det dina helt utan besök i sjukvården.

Jag kan föreställa mig att det blir många onödiga besök som kan hanteras av andra, om om folk inte får möjlighet till vård på annat håll så är det en stor del av förklaringen.
 
Imorse steg min häst på foten.:rage::arghh::meh: Helt onödigt tyckte jag.:crazy:
j:devil:la ont i lilltån och svullen, blåröd runt i kring.
Velar om att fara in och visa upp det för en doktor... De är väl bara att bita ihop.

HUr gör ni när ni får några lättare skador? biter ni ihop?
Säkert kan de inte göra så mycket men när man använder foten så pass mycket.
Jag menar inte kan jag ligga på soffan å vila foten, hästarna måste ha mat, barnen måste tas hand om. :(
I med llite värkmedicin bara! :banghead:

Har jag jätteont kollar jag upp det annars löser jag det själv. Skulle nog inte åka in för ett tramp på foten om det inte var så typ att hästen hade broddar och det gick igenom skon eller ngt.
Tillägg., skulle givetvis inte åka till akuten då utan till min vårdcentral.
 
De som inte orkar vänta på tid, som har glömt att förnya sina recept, de som har googlat lite för mycket, de som inte fått ”rätt” svar på VC, de som vill ha någon form av utredning..... osv. Osv. Osv.

Och vi får nästan alltid lika mycket skit när vi försöker förklara att, tyvärr vi kan inte hjälpa dig här, det är vårdcentralen/din mottagning du ska vända dig till. Jag älskar att jobba på akuten, det är tur att det finns mycket som väger upp dessa mindre trevliga sidor av det. 🙈

Glöm inte den typiska 90-talisten som söker pga illamående/kräkning sedan en dag tillbaka och har givetvis calici 😁🤢 Nä skämt åsido, några år på aluten räckte för mig för att tappa tron på mänskligheten. Bytte till en labmedicinsk specialitet och har inte ångrat en sekund. Lättare att ha häst också när man slipper konstiga arbetstider och jourer!
 
Glöm inte den typiska 90-talisten som söker pga illamående/kräkning sedan en dag tillbaka och har givetvis calici 😁🤢 Nä skämt åsido, några år på aluten räckte för mig för att tappa tron på mänskligheten. Bytte till en labmedicinsk specialitet och har inte ångrat en sekund. Lättare att ha häst också när man slipper konstiga arbetstider och jourer!
Eller ”runt 20-någonting ungdomen” som faktiskt har haft feber i TRE TIMMAR!
Har du provat att ta en Alvedon eller bara lägga dig och vila lite?
Ehhhh näääää....
 
Orka själv, jag bröt vadbenet nedanför knäet. Gick till en bil, fick hjälp upp på hästen igen och red vidare. Dagen efter åker jag 40 mil med buss för att ytterligare en dag senare uppsöka läkare som efter röntgen konstaterar att benet är brutet. Ridförbud i SEX veckor!

Inte fasen är ev brutna tår någonting man söker läkare akut för! Kan du gå på foten kan du gå till vårdcentral. :banghead:
Då var benet knappast av, möjligen en spricka? När jag bröt benet så vek sig benet under mig så fort jag försökte lägga vikt på den foten. Benet var dessutom så svullet så både skor och kläder fick klippas upp.
 
Då var benet knappast av, möjligen en spricka? När jag bröt benet så vek sig benet under mig så fort jag försökte lägga vikt på den foten. Benet var dessutom så svullet så både skor och kläder fick klippas upp.
Vadbenet var av nedanför knäet, jag såg själv röntgenplåtarna. Jag fick förutom ridförbudet även fortsätta med min dykarträning, med fenor. ;)

Däremot klarade jag inte av att dra av mig ridstöveln, de räddade mig från värre skador då vaden på andra benet var blåsvart och jag kunde inte få på mig ridstövlarna på ett år pga den vadmuskeln.
 
Vadbenet var av nedanför knäet, jag såg själv röntgenplåtarna. Jag fick förutom ridförbudet även fortsätta med min dykarträning, med fenor. ;)
Okej, själv fick jag bara ligga i sängen och fick inte belasta benet alls under flera veckor. Mitt benbrott var dock långt ner på benet.
 
Kanske för att de bedöms behöva akut vård och mer än du själv. Och akuten har alltid öppet det har inte vårdcentralen.

Fick tid på lättakut med hosta. Sköterskan på plats, som jag kände, retades och menade att jag var där i onödan. Läkaren förhörde mig noggrant om jag haft lunginflammation tidigare och historik i den riktningen och jag fick diagnosen akut luftrörskatarr och penicillin. Jag hostade bara ( okej ordentligt och mycket ). Hade jag väntat till efter helgen hade det troligen varit lunginflammation istället.

Ont i halsen kan vara halsfluss och det är en dödlig sjukdom obehandlad. Jag har gått till vårdcentralen några gånger med misstänkt halsfluss och fått det bekräftat och ingen gång har jag haft fel. Hade jag fått det vid en helg hade jag valt akuten om inget annat stod till buds. Ja förutom den gången jag blev inlagd över natten då de misstänkte hjärnhinneinflammation. Då hade jag endast feber, ont i halsen kom dagen efter.

Jag håller inte med dig om halsfluss.
Halsfluss är oftast en helt ofarlig och självläkande - om än obehaglig - sjukdom.
¨Med penicillinbehandling tar det i snitt 1-2 dagar mindre att bli frisk.

Och det kan också vara så att läkaren som skrev ut penicillin mot din luftrörskatarr gjorde fel (eller rätt; varken du eller jag vet).
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 960
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Hej! Jag behöver lite råd,förslag och även skriva av mig lite. så den som orkar läsa allt är guld värd :bow: På skolan har vi så...
2
Svar
30
· Visningar
3 137
Senast: Gotthard
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 447
Senast: MattiZ
·
Hästvård För snart 6 veckor sen fick min gamla underbara ponny vandra vidare.:( Tillsammans med henne gick en äldre ponny som vi prova släppa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
13 414
Senast: Legolaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp