skadad av häst - sjukhus?

Eftersom jag själv är läkare (och även jobbat mycket på akuten) så ska jag näst intill vara döende innan jag åker in på akuten, och åtminstone vara väldigt besvärad om jag söker hälsocentral.

Blir faktiskt något beklämd av att läsa vissa inlägg i den här tråden. Akuten är till för akuta ärenden. Är du osäker- ring 1177 eller din hälsocentral. Personalen på akuten sliter häcken av sig och det är måttligt roande att få in patienter ”som inte orkar vänta på en tid på hälsocentralen” eller inte ids ringa vårdupplysningen och fråga. Respektlöst och arrogant mot både personal och framförallt mot sina medmänniskor.

Ps. En bruten tå kan hälsocentralen hantera.

Du har glömt att du diskuterar med "befolkningen i stort".
Många har väldigt goda kunskaper och god insikt i vad som är brådskande och inte, vad som är allvarligt och inte.
Andra anser sig mest ha rätt till saker och ting med omedelbar verkan.
Och otåligheten är stor, som vanligt.

Förväntningarna på vilka krav man ska kunna ställa på sjukvården är enorma och motsvarar inte den tillgång till personal som finns.
Det intressanta är att det ju faktiskt är samma politiker som bestämmer om en ny, förstärkt vårdgaranti som också misslyckas med att öka tillgången till sjukvård.
Man höjer förväntningarna genom att ge löften, och lägger på personalen att hantera befolkningens besvikelse över att inte "få" det man enligt lag "har rätt till".

Någon skrev om det här med sjukintyg vid sjukfrånvaro.
För sjukvårdens del, som man SKA prioritera, är ju allvarligast sjuk först. Det betyder att intyg och annat ska hamna lägst, tillsammans med kortvariga mindre allvarliga självläkande tillstånd - som exempelvis förkylningar.
Det betyder i sak att en vårdenhet som har ont om mottagningstider SKA neka den förkylda individen som önskar sjukintyg, om det finns en sjukare person som har större behov av mottagningstiden.
Det blir besvärligt både för den som känner ett behov av sjukintyg, och som förstås ser den ekonomiska betydelsen av det, och för den sjukvårdspersonal som är satt att försöka förklara varför man inte kan erbjuda en tid när individen önskar.
Och som faktiskt följer de prioriteringar som man som sjukvårdspersonal är skyldig att göra.

Eller som personalen på en akutmottagning som får ta emot mycket skit när det är långa väntetider för individer som söker på en akutmottagning när de eventuellt inte hade behövt vård alls, eller med all säkerhet kunnat vänta tills det är vardag och de kan kontakta sin vårdcentral.

Sjukvården är skyldig att prioritera ur medicinska grunder, inte utifrån önskemål eller sociala behov.
Där är det en kulturkrock som kan leda till onödiga konflikter.
 
Hm. Annars ska jag in på tisdag och bli av med gipset och stygnen från operationen, få se till att fixa det då om jag inte får tag i dem innan... Men nu när jag googlar runt så inser jag att arbetsgivaren egentligen skulle haft intyget redan för en vecka sedan så hade varit skönt att få det klart så fort som möjligt. Sjukgymnasten har skrivit i min journal att jag inte kan jobba på 2 månader men jag antar att det inte är tillräckligt :cautious:. (För arbetsgivarens skull bryr de sig inte så mycket, det var på jobbet det hände och har även sett mig med gipset så de vet ju att jag inte kan jobba... Men jag vet inte om de behöver det för att skicka in till Försäkringskassan?)

Självklart behövs det intyget för FK om du jobbar vitt och är sjukskriven dvs du har då rätt till sjuklön.
 
Du vet väl inte hur det går till på mottagningen jag gick till.

Eh? Nej det gör jag inte. Men akutmottagning på sjukhus är just akutmottagning dygnet runt. Dit går man inte för att få sjukintyg. Så om du menar något annat så är det nog vettigt att förtydliga vad du menade istället 👍
 
Eh? Nej det gör jag inte. Men akutmottagning på sjukhus är just akutmottagning dygnet runt. Dit går man inte för att få sjukintyg. Så om du menar något annat så är det nog vettigt att förtydliga vad du menade istället 👍

Inte den vårdcentral jag gått till som ligger i ett sjukhus. Är det tydligt nog för dig? Kan framföra till dem nästa gång att du tycker att de gör fel. Nöjd så?
 
Inte den vårdcentral jag gått till som ligger i ett sjukhus. Är det tydligt nog för dig? Kan framföra till dem nästa gång att du tycker att de gör fel. Nöjd så?

Nej faktiskt inte 😎
En dygnet runt akutmottagning är just en AKUT mottagning . Om din v-central har en slags drop in för sånt som sjukintyg osv så är det ju samma upplägg som övriga v-centraler har. Det är fortfarande inte akutmottagningen som avses på dygnet runt basisen .
 
Nej faktiskt inte 😎
En dygnet runt akutmottagning är just en AKUT mottagning . Om din v-central har en slags drop in för sånt som sjukintyg osv så är det ju samma upplägg som övriga v-centraler har. Det är fortfarande inte akutmottagningen som avses på dygnet runt basisen .

Jag kan leva med att inte du heller förstår.
 
Jag kan leva med att inte du heller förstår.


Haha ja det hoppas jag verkligen att du kan, hade blivit jobbigt annars 😅

Men seriöst så hade det väl varit vettigare att om något blivit otydligt hur du menade, kanske istället förtydligat 😎 För du kan ju inte mena den vanliga dygnetruntöppet AKUTEN som i övrigt är vad tråden handlar om och avser .
 
Jag kan leva med att inte du heller förstår.
Enligt ditt första svar till mig går du till AKUTEN för att fixa ett sjukintyg till försäkringskassan? Du skriver att man behöver intyg efter visst antal dagar alltså kan du inte mena en olycka utan en helt vanlig vara hemma från jobbet sjuka. Som jag tolkar det.
 
Jag håller inte med dig om halsfluss.
Halsfluss är oftast en helt ofarlig och självläkande - om än obehaglig - sjukdom.
¨Med penicillinbehandling tar det i snitt 1-2 dagar mindre att bli frisk.

Och det kan också vara så att läkaren som skrev ut penicillin mot din luftrörskatarr gjorde fel (eller rätt; varken du eller jag vet).

Felformulerat av mig. Halsfluss kan vara allvarligt och dödligt obehandlat. Givetvis överlever många, förmodligen de flesta. Det beror på vilken bakteriestammar man är smittad av om den är misstänkt allvarlig eller inte som du säkert vet. Halsfluss har tagit livet av många innan penicillinets intåg.

Penicillin vid den akuta luftrörskatarren jag hade verkade bero på att det var på väg att bli lunginflammation om jag tolkade läkaren rätt. Jag fick intrycket att de var restriktiva. Hade jag inte fått penicillin så hade det mycket väl kunnat bli riktiga akuten dagen efter ( lördag) . Det var läkarens vi jag tjatade inte. Jag fick för övrigt först dosen på plats.

Min poäng är dock att medpatienterna knappast kan avgöra allvaret. Det syns inte alltid hur allvarligt utanpå.
 
Felformulerat av mig. Halsfluss kan vara allvarligt och dödligt obehandlat. Givetvis överlever många, förmodligen de flesta. Det beror på vilken bakteriestammar man är smittad av om den är misstänkt allvarlig eller inte som du säkert vet. Halsfluss har tagit livet av många innan penicillinets intåg.

Penicillin vid den akuta luftrörskatarren jag hade verkade bero på att det var på väg att bli lunginflammation om jag tolkade läkaren rätt. Jag fick intrycket att de var restriktiva. Hade jag inte fått penicillin så hade det mycket väl kunnat bli riktiga akuten dagen efter ( lördag) . Det var läkarens vi jag tjatade inte. Jag fick för övrigt först dosen på plats.

Min poäng är dock att medpatienterna knappast kan avgöra allvaret. Det syns inte alltid hur allvarligt utanpå.

Fast halsfluss får du inget penicillin för i första läget. Och skulle man vara så dålig av sin hals att man är nära döden så märker man garanterat det.

Så var har du fått det att halsfluss ska ha penicillin och kan vara dödligt av?

Jag har svår psoriasis och ska provtas tidigt vid halsfluss och få penicillin vid positiv streptokockodling. Men det är inte för jag riskerar dö av halsflussen (inte ens som immunsänkt mha läkemedel). Utan för att streptokockerna får psoriasisen att spåra ur.

Känner mig lika mycket som ”förlåt att jag är här” på närakuten när jag måste dit för att få en bomullspinne i halsen ;( (här har VC nåt avtal att halsfluss mm ska hanteras via närakuten. Tyvärr)
 
Fast halsfluss får du inget penicillin för i första läget. Och skulle man vara så dålig av sin hals att man är nära döden så märker man garanterat det.

Så var har du fått det att halsfluss ska ha penicillin och kan vara dödligt av?

Jag har svår psoriasis och ska provtas tidigt vid halsfluss och få penicillin vid positiv streptokockodling. Men det är inte för jag riskerar dö av halsflussen (inte ens som immunsänkt mha läkemedel). Utan för att streptokockerna får psoriasisen att spåra ur.

Känner mig lika mycket som ”förlåt att jag är här” på närakuten när jag måste dit för att få en bomullspinne i halsen ;( (här har VC nåt avtal att halsfluss mm ska hanteras via närakuten. Tyvärr)

Man bör behandla innan folk är nära döden om de ska överleva.

Jag har blivit inlagd på sjukhus med 41,3 i feber, det var på ett läger och jag var så pass dålig att jag inte hade ork att tala om att jag var sjuk och bara låg och frös. När de insåg att jag var sjuk så var det bara att köra mig till akuten, trodde det var hjärnhinneinflammation men det var halsfluss. Nu var det många år sedan och de var mer generösa med penicillin men jag är säker på att jag fått det även idag.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 596
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Hej! Jag behöver lite råd,förslag och även skriva av mig lite. så den som orkar läsa allt är guld värd :bow: På skolan har vi så...
2
Svar
30
· Visningar
3 124
Senast: Gotthard
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 436
Senast: MattiZ
·
Hästvård För snart 6 veckor sen fick min gamla underbara ponny vandra vidare.:( Tillsammans med henne gick en äldre ponny som vi prova släppa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
13 357
Senast: Legolaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp