skadad av häst - sjukhus?

Man bör behandla innan folk är nära döden om de ska överleva.

Jag har blivit inlagd på sjukhus med 41,3 i feber, det var på ett läger och jag var så pass dålig att jag inte hade ork att tala om att jag var sjuk och bara låg och frös. När de insåg att jag var sjuk så var det bara att köra mig till akuten, trodde det var hjärnhinneinflammation men det var halsfluss. Nu var det många år sedan och de var mer generösa med penicillin men jag är säker på att jag fått det även idag.

De flesta får inte 41 graders feber av halsfluss.

Du verkar använda extremexempel generaliserat. Gör det svårt att diskutera. Men policyn idag är att okomplicerad halsfluss (dvs ont i halsen, ynk och lindrig feber) inte ska behandlas. Den policyn har inte lett till att folk börjat dö i halsfluss.
 
Man bör behandla innan folk är nära döden om de ska överleva.

Jag har blivit inlagd på sjukhus med 41,3 i feber, det var på ett läger och jag var så pass dålig att jag inte hade ork att tala om att jag var sjuk och bara låg och frös. När de insåg att jag var sjuk så var det bara att köra mig till akuten, trodde det var hjärnhinneinflammation men det var halsfluss. Nu var det många år sedan och de var mer generösa med penicillin men jag är säker på att jag fått det även idag.
Är man i övrigt frisk får man penicillin mot halsfluss först när man är så sjuk att man inte kan dricka eller inte har kunnat äta på några dagar. Att använda penicillin mot något som i normalfallet går över av sig självt och där sjukdomstiden bara förkortas med ett par dagar är ganska onödigt. Både för en själv och med tanke på resistens.

Jag har också blivit så sjuk som du beskriver av halsfluss. Där är det knappast någon tvekan idag heller utan penicillin behövs. För de övriga halsflusser jag har haft hoppas jag verkligen inte att jag hade fått penicillin idag. Det blev så många kurer och så ofta att mitt immunförsvar inte ville fungera alls till slut.
 
Jag är själv läkare och har jobbat en del på två olika akutmottagningar. Här satsats det mkt på närakuter, hänvisning till VC osv. Så jag ser oftast ett ganska selekterat, ”sjukt”, patientklientel. På ortopedakuten kommer dock en hel del patienter med banala överansträngningar vars arbetsgivare kräver sjukintyg från första dagen. Detta gäller till viss del även patienter som jobbar hos stora arbetsgivare. Jag är inte så insatt i regelverket men tycker att den typen av intyg ligga på företagshälsovården.

Sen gällande frakturer i tår - dessa behöver sällan operation. Stortån är väl oftare aktuell. Fingerfrakturer däremot kan absolut kräva åtgärd med stift exempelvis :). Hade jag misstänkt att jag själv ådragit mig en fingerfraktur hade jag definitivt velat få det röntgat, dock hade jag kunnat ta det via VC.
 
De flesta får inte 41 graders feber av halsfluss.

Du verkar använda extremexempel generaliserat. Gör det svårt att diskutera. Men policyn idag är att okomplicerad halsfluss (dvs ont i halsen, ynk och lindrig feber) inte ska behandlas. Den policyn har inte lett till att folk börjat dö i halsfluss.
Det var en reaktion på generaliseringen att de som har ont i halsen inte har på akuten att göra. Jag nyanserade mitt påstående om att det var dödlig ( jag hade formulerat mig slarvigt) med att det kan vara dödligt och var farligt förr utan moderna läkemedel. Bara för att policyn att lindrig halsfluss inte behandlas så kan man inte kategoriskt bannlysa halsont från akuten. Inte så länge inte all halsfluss är lindrig.

Du undrade för övrigt var jag fått idėn att halsfluss kunde vara farligt och jag upplyste om en orsak, att det är självupplevt. Och anklagar du mig för extremexempel. Jag har förresten haft halsfluss 2-3 gånger till som yngre, det var fråga om 39-40 graders feber varje gång. Jag vill inte kalla den direkt låg det samma för mina syskon. Jag hade inte ens misstänkt halsfluss utan relativt hög feber och inte kallat det halsfluss utan diagnos.

Om du nu tycker det är jobbigt med generaliseringar varför använder du det själv på liknande sätt som jag gjort?
 
Det var en reaktion på generaliseringen att de som har ont i halsen inte har på akuten att göra. Jag nyanserade mitt påstående om att det var dödlig ( jag hade formulerat mig slarvigt) med att det kan vara dödligt och var farligt förr utan moderna läkemedel. Bara för att policyn att lindrig halsfluss inte behandlas så kan man inte kategoriskt bannlysa halsont från akuten. Inte så länge inte all halsfluss är lindrig.

Du undrade för övrigt var jag fått idėn att halsfluss kunde vara farligt och jag upplyste om en orsak, att det är självupplevt. Och anklagar du mig för extremexempel. Jag har förresten haft halsfluss 2-3 gånger till som yngre, det var fråga om 39-40 graders feber varje gång. Jag vill inte kalla den direkt låg det samma för mina syskon. Jag hade inte ens misstänkt halsfluss utan relativt hög feber och inte kallat det halsfluss utan diagnos.

Om du nu tycker det är jobbigt med generaliseringar varför använder du det själv på liknande sätt som jag gjort?

Problemet med dina inlägg är ju att du generaliserar utifrån händelser som faktiskt inte är det vanligaste.
Att utgå från att "halsont" ska betyda "hög feber och kraftigt påverkat allmäntillstånd" är ju en tolkning som oftast är överdriven.
De flesta som säger (eller skriver) "halsont" syftar ju just på halsont och inte på allmänpåverkan.
De flesta med halsont, alltså den normala generaliseringen (där man ska veta att sådana undantag som du beskriver finns men är just undantag) handlar ju om halsont och kanske lite tempstegring eller ganska låg feber upp till 38.5.

Och utifrån dina erfarenheter, som alltså är undantag och inte det normala, drar du slutsatsen att halsfluss är (du skrev inte "kan vara" vilket hade varit korrekt; du skrev "är" vilket i ett större perspektiv är felaktigt) en livsfarlig sjukdom som måste behandlas.

Din generalisering innebar alltså att skriva att halsont är livsfarligt och ska behandlas på akuten medan sanningen är att halsont som regel är ofarligt och oftast inte behöver behandling alls (men ibland beror halsont på exempelvis halsböld som kan vara livshotande).

när det gäller streptokocker verkar det som om streptokockerna har blivit lite mindre aggressiva, generellt sett.
Det har blivit väldigt ovanligt med komplikationer i njurar och hjärtklaffar som var jämförelsevis vanligt förekommande för många år sedan. Och det har inte blivit vanligare med allvarlig streptokockinfektion eller påverkan på njurar eller hjärtklaffar efter att man blivit betydligt mer restriktiv med antibiotika, precis som ett par användare skrivit tidigare.

(och när jag skriver att "det verkar som" så innebär det alltså att jag inte gör ett säkert påstående, utan att jag alltså lämnar utrymme för att det kan visa sig vara annorlunda; jag försöker vara precis i hur jag uttrycker mig)
 
Problemet med dina inlägg är ju att du generaliserar utifrån händelser som faktiskt inte är det vanligaste.
Att utgå från att "halsont" ska betyda "hög feber och kraftigt påverkat allmäntillstånd" är ju en tolkning som oftast är överdriven.
De flesta som säger (eller skriver) "halsont" syftar ju just på halsont och inte på allmänpåverkan.
De flesta med halsont, alltså den normala generaliseringen (där man ska veta att sådana undantag som du beskriver finns men är just undantag) handlar ju om halsont och kanske lite tempstegring eller ganska låg feber upp till 38.5.

Och utifrån dina erfarenheter, som alltså är undantag och inte det normala, drar du slutsatsen att halsfluss är (du skrev inte "kan vara" vilket hade varit korrekt; du skrev "är" vilket i ett större perspektiv är felaktigt) en livsfarlig sjukdom som måste behandlas.

Din generalisering innebar alltså att skriva att halsont är livsfarligt och ska behandlas på akuten medan sanningen är att halsont som regel är ofarligt och oftast inte behöver behandling alls (men ibland beror halsont på exempelvis halsböld som kan vara livshotande).

när det gäller streptokocker verkar det som om streptokockerna har blivit lite mindre aggressiva, generellt sett.
Det har blivit väldigt ovanligt med komplikationer i njurar och hjärtklaffar som var jämförelsevis vanligt förekommande för många år sedan. Och det har inte blivit vanligare med allvarlig streptokockinfektion eller påverkan på njurar eller hjärtklaffar efter att man blivit betydligt mer restriktiv med antibiotika, precis som ett par användare skrivit tidigare.

(och när jag skriver att "det verkar som" så innebär det alltså att jag inte gör ett säkert påstående, utan att jag alltså lämnar utrymme för att det kan visa sig vara annorlunda; jag försöker vara precis i hur jag uttrycker mig)
Du missade visst att jag påtalade att min formulering var olycklig och jag inte alls menade att halsont alltid är livsfarlig utan jag påtalade att det kan vara det. Hur många gånger ska jag rätta min ursprungliga olyckliga formulering för att du inte ska skriva lång inlägg utifrån något jag redan korrigerat? Räcker det med en tredje gång? Eller ska jag behöva ta det igen?
 
Du missade visst att jag påtalade att min formulering var olycklig och jag inte alls menade att halsont alltid är livsfarlig utan jag påtalade att det kan vara det. Hur många gånger ska jag rätta min ursprungliga olyckliga formulering för att du inte ska skriva lång inlägg utifrån något jag redan korrigerat? Räcker det med en tredje gång? Eller ska jag behöva ta det igen?
Och sen undrar jag mellan vilka rader du läst in att man alltid ska till akuten med halsont med tanke på att jag aldrig skrivit det.
 
Jag tror att många missar just det att akuten är till för misstänkt akuta sjukdomstillstånd och att man inte behöver kolla upp allt eller få medicin för alla skavanker man har, inte ens hos vårdcentralen på icke akut tid. Inte helt olikt kuskandet fram och tillbaka till veterinärkliniker för åkommor som lika bra kan eller till och med bör kontrolleras i hemmastallet.

Jag har många vänner som skenar till VC eller akuten mycket ofta, får penicilin och blir bra ganska snart. Och det är väl bra om man blir bra, men det är ju nästan alltid samma personer som får skena iväg till VC ett par veckor senare för samma åkomma igen. Det jag menar med mitt resonemang är att ibland är det nog bättre att härda ut och låta kroppen bygga upp sitt eget immunförsvar (så slipper vi dessutom risken för antibiotikaresistens).
 
I de rader där ditt inlägg var en invändning mot åsikten att halsont inte är ett problem för akutmottagning på sjukhuset.
Och är jag påtalat att det var en olycklig formulering innan du kom med din harang om att jag skrivit det, men nej jag skrev aldrig att allt halsont var något för akutmottagningen även med den olyckliga formuleringen. Och med lite fantasi kan nog vem som helst inse att det inte finns någon som menar att man ska åka till akuten så fort man har det minsta ont i halsen. Ja utom du då ;) som läser in det när det inte ens är direkt uttalat, men visst ignorerar man min rättelse så går det att tolka det så antar jag.

Trodde du på allvar att jag menade att alla med halsont ska bege sig till akuten och att jag menar att allt halsont är misstänkt halsfluss? Det tvivlar jag starkt på.

Det är däremot min övertygelse att man inte ska stanna hemma för att det är en viss kroppsdel man har ont i såsom halsen (huvudet, lilltån, magen ...) och att medpatienterna knappast kan avgöra om någon annan är på akuten i onödan, utan bedömningen ska utgå från helheten. Ont i lilltån kan vara kallbrand (ok inte så vanligt men en allvarlig infektion) den superförkylda kan vara på akuten för misstänkt blindtarmsinflammation och ont i halsen kan vara en elak halsinfektion som behöver akut behandling.
 
Minns en gång jag var på akuten. Jag hade hällt kalk i ögat o det sköljdes i 3 timmar (såklart körde jag in dit själv, för ambulansen ska bara användas i akutfall). Jag låg då och överhörde patienter som kom in till en sjuksköterska för bedömning.
Flertal hade tandvärk typ "jag drog ut en tand igår o jag har jätteont...om jag ätit en Alvedon? Nä, varför det?!" någon hade ett utslag på knät och trodde han var allergisk mot jordnötterna han åt för 3 dagar sen, en hade nageltrång "o jag fick råd på vårdcentralen idag men jag tyckte inte om råden!" Den enda som jag bedömde (som inte har utbildning) under dessa 3 timmar som "förtjänade" akuten var en dam som trillat o ev brutit armen.
Men sköterskan var otroligt proffsig oavsett antal "icke-akuta" patienter hon tog emot (och skickade hem).
 
Då var benet knappast av, möjligen en spricka? När jag bröt benet så vek sig benet under mig så fort jag försökte lägga vikt på den foten. Benet var dessutom så svullet så både skor och kläder fick klippas upp.
Bryter du vadbenet kan benet mkt väl vara stabilt att stödja på. du har ju skenbenet som stagar upp. Däremot om du bryter båda så är de lite knepigare. Då blir det mer sladdriga benbrott.
 
Eller ”runt 20-någonting ungdomen” som faktiskt har haft feber i TRE TIMMAR!
Har du provat att ta en Alvedon eller bara lägga dig och vila lite?
Ehhhh näääää....

Eller när man tar tempen på en patient och vederbörande har 37,4: ja men det är feber för mig, jag är lågtempare :banghead:

Älskar också att jobba på akuten men till er som inte tror att folk söker med förkylningar, nageltrång, ont i ryggen sedan ett halvår, ”kunde inte vänta på vårdcentralstiden i eftermiddag för då ska jag ju hämta barnen på förskolan”, de söker visst.
 
När jag bodde i Majorna Göteborg för några år sedan, så kom man inte ens fram till vårdcentralen man var listad på när man ringde desperat på telefontiden.
Skitjobbigt när man har jättesjuka barn...Så för att för att öht få vård så var man tvungen att söka akuten..
Så flyttade vi till Hisingen. Där kunde man få svar när man ringde och tips på smartast tillvägagångssätt.
Där fanns en "lättakut" på VC på kvällen för de som behövde vård snabbt eller ett intyg innan de 7 dagarna gått.
Så det är tydligt beroende på var man bor eller var man är listad hur man löser sitt vårdbehov.
Nu bor jag på landet, och det mest pinsamma nu är när jag träffar VC-läkaren i något någorlunda akut som har med min ganska ovanliga sjuka att göra ( VC-läkaren är på sin slutpraktik eller något, de stannar aldrig länge på VC och har alltid någon som de ska fråga) och de ballar ur för de vet inte vad de ska göra o remitterar mig alltid till akuten.. Numera har jag "mina sjukhusläkares" telefonnr i min telefon så VC kan ringa o fråga dom först, innan de ber mig åka till akuten.
TS tå borde vara läkt. Men summa summarum, skelettskador kan vänta till VCtid och det går snabbare om man får remiss den vägen än om man åker till akuten direkt.
 
@Krumelur väldigt många VC nuförtiden har ju ”lättakut” ett par timmar om dagen för allt sånt du tar upp , och precis så är det ju en helt annan typ av service än det AKUTEN på sjukhuset är avsedd till .
 
I de rader där ditt inlägg var en invändning mot åsikten att halsont inte är ett problem för akutmottagning på sjukhuset.
Och jag har kvar åsikten att man mycket väl kan gå till akuten för halsont, att det symptomet inte är automatiskt diskvalificerande, det var det jag protesterade emot. Jag skrev inte ett ord om att all halsont är allvarligt och ska till akuten som du vill få det till.

Jag har dessutom förtydligat då jag använde ett olyckligt ordval i första inlägget, det verkar du totalignorera. Även med den formuleringen som inte blev som jag tänkt mig så skrev jag knappast att man ska gå till akuten så fort man har ont i halsen vilket du påstod att jag skrivit och argumenterade emot.
 
Jag blev sparkad för drygt tre veckor sedan av en av våra unghästar. Dels tog sparken i ansiktet men värst var är de för handen. Besökte både Vårdcentralen direkt efter sparken bor 2 minuter därifrån men även akuten under helgen då svullanden i handen inte gav sig. Visade sig vara en massiv Inre blödning i handen och nu 3 veckor senare när svullnaden lagt sig har jag fått två stora knölar över en sena i tummen, och de blir inte bra. Är glad att jag besökte akuten och röngtade handen.. Vc ansåg inte att jag behövde någon röngten men de gjorde läkaren på akuten. Troligtvis har senan fått en rejäl smäll och jag har ont i tummen fortfarande. Så enligt min mening har man blivit skadad av hästen så kollar man upp de.
 
Och jag har kvar åsikten att man mycket väl kan gå till akuten för halsont, att det symptomet inte är automatiskt diskvalificerande, det var det jag protesterade emot. Jag skrev inte ett ord om att all halsont är allvarligt och ska till akuten som du vill få det till.

Jag har dessutom förtydligat då jag använde ett olyckligt ordval i första inlägget, det verkar du totalignorera. Även med den formuleringen som inte blev som jag tänkt mig så skrev jag knappast att man ska gå till akuten så fort man har ont i halsen vilket du påstod att jag skrivit och argumenterade emot.
Här har vi en jour-vårdcentral öppen på kvällar och typ 8-20 på helger dit man kan vända sig, tror det finns på många ställen. Förr bokade man via 1177 men nu kan man boka tiden själv.
Halsont hör inte hemma på akuten.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 594
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Hej! Jag behöver lite råd,förslag och även skriva av mig lite. så den som orkar läsa allt är guld värd :bow: På skolan har vi så...
2
Svar
30
· Visningar
3 124
Senast: Gotthard
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 436
Senast: MattiZ
·
Hästvård För snart 6 veckor sen fick min gamla underbara ponny vandra vidare.:( Tillsammans med henne gick en äldre ponny som vi prova släppa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
13 357
Senast: Legolaz
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp