Bukefalos 28 år!

Skadad av ridning?

Ginpan

Trådstartare
Är det nån annan (än jag) som tyvärr blivit skadad ordentligt, Vad är det för skada, störs du över den fortfarande, är du rädd för hästar, borde man få veta vad som kan hända med en när man är med hästar?
En svår fråga med massor av svar, hoppas att någon här vill dela med sig av.
 
Sv: Skadad av ridning?

Om det räknas som svårt skadad vet jag inte, men har brutit båda armarna (samma ställe precis under axeln, nästan exakt ett år emellan :p) hjärnskakning med div minnesluckor och varit avsvimmad en stund två gånger.

Inga men idag annat än att armarna kan värka lite ibland, inte rädd för hästar idag.
 
Sv: Skadad av ridning?

om de räknas som allvarlig skada vet jag inte men jag har skadat en kota i ryggen som trycker på nervbanan, har ont av de ibland och ibland får jag fruktansvärd kramp som går från ryggen hela vägen ner till vänster fot.
Sen har jag skadat knäet och kommer antagligen få operera inom en snar framtid.
flertalet hjärnskakningar brutna revben och några flera mindre skador.
Är absolut inte rädd och jag vet vad jag ger mig in på när jag går upp på hästryggen :)
 
Sv: Skadad av ridning?

Det värsta jag varit med om är att bli avslängd på en sten där jag landade på ryggen och fick spricka i en ryggkota i ländryggen. Idag är jag stel i området och det kan smärta vid vissa rörelser. Blev inte rädd och har nog aldrig blivit riktigt rädd heller i någon händelse.

Självklart ska man få bli medveten om de risker man tar vid hantering av häst och ridning! Men, trots det får man se olyckorna som en minoritet tycker jag så att fördelarna ändå övervägs.

Alla som börjar med hästar bör utbildas och tränas hur man ska umgås på ett säkert sätt med hästar för att förebygga skador, för oftast när skada/olycka sker är det en miss i kommunikation eller att hästen blivit ordentligt skrämd. Vi måste veta hur man ska förhålla sig i vissa situationer när vi hanterar hästar (tex hur man ska uppföra sig, vars man ska stå kring djuret, lära sig hästens signaler och kroppsspråk osv) och det finns bra grundläggande föreskrifter på det.

Det viktiga är att vi förblir medvetna om det stora flyktdjuret, det får aldrig glömmas bort eller hamna i skymundan!
 
Sv: Skadad av ridning?

Jag har ingen aning om vad det är för skada eftersom jag aldrig berättade för någon om den/fick det undersökt, men jag saknar känsel i vänstra låret samt har problem med smärta och domningar i vänstra knäet, allt efter att jag blev sparkad av en broddad häst i typ 9-årsåldern. Shit happens.

För två år sedan fick jag även en kraftig hjärnskakning och blev hästrädd efter att ha ramlat av en skenande (på riktigt skenande) häst och spräckt hjälmen. Det tog några månader innan jag kunde sitta ens på min egen häst igen utan att hyperventilera, och jag är sedan dess fortfarande galopprädd och tycker det är extremt obehagligt att göra galoppfattning.

"Borde man få veta vad som kan hända med en när man är med hästar?" Det finns väl en hårfin gräns mellan att avskräcka och upplysa, men visst borde alla vara medvetna om att det är stora flyktdjur vi håller på med, något tydligare än ridskolans "gå aldrig in i en spilta utan att bla bla".
 
Sv: Skadad av ridning?

Det finns väl en hårfin gräns mellan att avskräcka och upplysa, men visst borde alla vara medvetna om att det är stora flyktdjur vi håller på med, något tydligare än ridskolans "gå aldrig in i en spilta utan att bla bla".

Jag brukar kalla det att vara riskmedveten. Så länge det inte är allt för små barn man har att göra med, så räcker det att informera om riskerna och hur man ska riskminimera. Finns ingen anledning att måla f*n på väggen, då det bara gör ryttarna nervösa, vilket hästarna märker, och då händer "saker".
 
Sv: Skadad av ridning?

Jag har fått lite problem med ryggen efter slit i stallet, ung & dum och lyssnade inte på alla "ergonomi-tips" jag fick av stallägaren. Så jag har inte varit med om någon olycka, utan förslitningsskador. Och ja, jag störs av det... ibland kan jag "slarva" utan att känna av något men ibland räcker det med att jag ligger i soffan en timme för länge för att jag ska behöva äta värktabletter flera dagar/veckor.
Jag är inte rädd för hästar eller stalljobb ;)

Ang. att man ska "få reda på" hur "farliga" hästar är... ja, till viss del. Går man ex. på ridskola tycker jag att man under något teoripass ska gå igenom hästens beteende (flykt, & flockdjur ect.) Men egentligen är det ditt eget ansvar att ta reda på vad det är för typ av djur du håller på med. Ingen annan ser till att du vet ex. att hundar kan bitas, bromsen på bilen kan gå sönder, osv.
Idag får vem som helst köpa häst och därför blir det väl många olyckor också. Såg för två år sedan en studie på andel procent, hur många häst"folk" som var med om olyckor och hur allvarliga dem var. Flest personer ramlar av på ridskolorna, men oftast så pass "små olyckor" så att de kan sitta upp direkt igen. De allvarligare olyckorna står fritidsryttaren för (ofta de med medryttar/foderhäst) och även där höga procent av avramlingar/olyckor. -Troligtvis för att "vem som helst" kan köpa häst, finns många ryttare med egen häst och låg kunskap.
 
Sv: Skadad av ridning?

Jag trillade av och slog av benet på två ställen, för snart sex år sen. Resultatet av det är en spik från knäet ner till foten, tre skruvar vid fotleden och tre uppe vid knäet, svårigheter att ligga på knä och tappad känsel i huden runt själva operationssåret. Ja, jag känner av det. Ja, på sätt och vis stör det mig i min vardag. Nej, jag orkar inte bry mig om det, så jag försöker leva på som vanligt.

Förutom det där uppenbara problemet med att inte kunna ligga på knä, så har jag mest problem med att det opererade benet fortfarande inte är lika starkt som det "friska", och jag känner av skruvarna när det är plötsliga väderomslag/mycket kallt. Annars är det mest utseendefixerade problem, som att benet ser ut som att jag gått lös på det med motorsåg och att det är svårt att raka benet för att skruven sitter så ytligt att rakhyveln hakar fast och river hål.

Att jag skulle rida igen var ganska så självklart, jag satt på hästen mindre än två månader senare. Då hoppade jag fortfarande på kryckor. Men olyckan hände i samband med hoppning, och jag har faktiskt inte hoppat mer än småhinder (~30 cm) sen dess, men jag har åtminstone kommit till det stadiet att jag vill börja hoppa igen.
 
Sv: Skadad av ridning?

Jag har skadat mig många gånger vid avramlingar. Men då bara fått spricka i armen, foten och hjärnskakningar. Även fått en skada i mjukdelarna i bröstryggen som jag 1,5 år senare fortfarande har stora problem med.
Sista gånge. Jag ramla av fick jag en ca 1 cm i diameter stor lös benbit plus en 6,4 mm spricka i första ländkotan. Det vill jag inte göra om mer.. Har aldrig haft så ont i hela mitt liv. Första månaden var extremt jobbig. Efter det har jag börjat tänka mer på riskerna och tar det säkra före det osäkra. Har bland annat alltid stålhätteskor, ridhjälm och väst när jag rider. Håller jag på med unghästar så har jag även det vid hantering med.
Vissa av skadorna känner jag fortfarande av. Bland annat första ryggskadan och vaden är lite deformerad. Känner även av skruvarna i ryggen efter sista avramlingen.
Jag tycker att alla borde vara medvetna om att det är flyktdjur vi håller på med och att det är 500 kg muskler vi sitter på. Men samtidigt ska man inte göra så folk blir rädda. Själv har jag inte blivit rädd för varken hästar, ridning eller hästen som slängde av mig.
 
Sv: Skadad av ridning?

Åkte av en häst för snart 2,5 år sedan två gånger inom kort tid. Lyckades båda gångerna landa med full kraft på mitt vänsterknä. Knät gjorde ont som in åt helvete, svullnade och skiftade i alla möjliga färger.
Efter andra avåkningen sökte jag läkare som skickade mig på vanlig röntgen vilket inte visade nått. De misstänkte minisken, men inget mer hände.
På utsidan hade jag ingen känsel, kunde sticka mig själv med bål utan att det kändes. Avslitna nerver sa doktorn, kanske växer de ihop igen och känseln kommer tillbaka kanske inte.
I två år gick jag med mitt knä som värkte till och från, låste sig och ingen känsel på utsidan. I våras började jag känna att det blev bättre efter mycke träning. Då var det dags igen, åkte i backen från hästen. Rätt i asfalten med knät först.
Samma olidliga smärta igen, åkte till doktorn dagen efter. Ännu en röntgen som inte visar nått, en läkare som rycker på axlarna och jag fick halta hem.
Nu har det gått ett par månader sen dess och åter så värker knät, låser sig och benet krampar och domnar flera gånger dagligen.


Inte rädd för hästar efter skadan, klättrade upp och red direkt efter fallet 2/3 ggr av ren envishet och grinighet över hur hästen betett sig.
 
Sv: Skadad av ridning?

Jag har gått omkull, fått åka ambulans, varit medvetslös mm men det som gett mig mest problem var under en terrängritt på Strömsholm då (som vi trodde då i alla fall) höger knäskål hoppade ur led mitt i landningen i vattenkomplexet. Och eftersom min häst är hård i skallen gick han inte att stoppa så han löste hela vattenhindret med mig skrikandes bara. Resten av banan låg jag på halsen bara och hästen letade själv upp både smalhinder, trakhener mm.

Läkaren på plats sa såklart att inte var någon fara. Det gick någon vecka och jag kunde varken gå eller böja på benet och en ortoped kollade på det och sa åt mig att fortsätta som vanligt och äta värktabletter eller bita ihop. Så det gjorde jag i ett halvår utan att kunna gå. Sedan blev det bättre några månader och sedan kom det tillbaka och så har det hållt på sedan dess i 3 år. Kan funka bra i veckor till att plötsligt "låsa sig" och det är som att det ligger en flisa i vägen som gör vansinnigt ont och har jag otur kan jag inte ens skritta i sadeln då. För ett år sedan gjordes röngten och MR. Man hittar en menisk skada och ev ett en fri kropp i knäet men inget görs så här står jag nu och har gett upp. :meh:
 
Sv: Skadad av ridning?

Ryggskadador (fler tillfällen), komprimerade diskar och en kotfraktur som ledde till temporär förlamning av underkroppen (ländkota). Kommer alltid ha problem med rygg och bäcken, just nu rider jag inte alls men när jag är aktiv får jag väldigt stora problem med smärtor och känselbortfall (ryggskott etc).

Förstår inte riktigt din fråga "Borde man få veta vad som kan hända en när man håller på med hästar?" Vad menar du? Det måste du väl själv kunna förstå, att du kan skada dig eller faktiskt bli dödad. Senast förra veckan var det ju en allvarlig olycka med en riktigt duktig dressyrryttare (duktig ryttare, lugn ridsportsgren), det finns inga garantier. http://www.skanskan.se/article/20130826/SPORT/130829388/-/lexner-allvarligt-skadad-efter-olycka

Annars ger en snabb googling en bra bild, t ex: http://www.skadad.se/idrott/ridsport1/
 
Sv: Skadad av ridning?

Det allvarligaste vid ritt har varit stukad handled för mej, 13 år sedan inga problem idag.
Mina mer svåra skador i stallet har inne varit i närheten av någon häst.

Jag man borde informera alla som vill vara med hästar om risker lik väl som folk i trafiken skall vara informerade om faror.
 
Sv: Skadad av ridning?

Och nu ligger jag och poppar morfin som smågodis efter gårdagens ofrivilliga avsittning. Pållen vart rädd, jag slappnade av för mycke och åkte i backen. Landade på höften reste mig och hoppa upp igen. När jag sen hoppa av igen efter en halvtimmas ridning såg jag stjärnor av smärta. Kunde inte lyfta benet mer än 3 cm ovanför marken och inte böja höften.
Fick bli en premiärtur i ambulans.
Spenderade hela kvällen hög som ett hus på akuten, inget brutet eller ur led iaf. Bara sjuhelvetes ont. Så nu är jag förpassad i vila. Kändes som en bra idé i morse, nu börjar jag bli rastlös :p
 
Sv: Skadad av ridning?

Jag slog mig rejält för 18 år sen då jag åkte av. Jag fick en whiplashskada och kotkompressioner och slog mitt bäcken på sniskan.
Det blev så mycket nervskador att jag aldrig kommer bli bra.
Jag skulle aldrig kunna röra mig normalt igen enligt läkaren. Jag fick också Hortons av olyckan.
Jag skulle aldrig kunna springa, rida etc igen.
Men iom att jag är envis lyckades jag träna mig tillbaks. Jag kommer alltid ha ont. Jag kommer inte kunna leva helt som alla andra.
Jag kommer alltid ha sömnrubbningar och känselbortfall.
Man får också en sämre balans med sån skada som jag har.

Dock rider jag idag ofta flera hästar per dag(halvblod, som jag inte kunde rida efter olyckan) och klarar det utan att få ont i just nacken/ryggen.
Jag kan också löpträna en del.

Sen dess har jag inte slagit mig nämnvärt. Småsaker har jag fått då och då när jag klantat mig avsuttet och varit för trött. Jag jobbar som tränare och gör en del problemlösningar. Är jag för trött har jag någon gång klantat mig avsuttet och fått en touch. Men det har inte blivit något av det som tur är.
Jag har också lyckats klara mig från att åka av nu runt 8-10 år.
Varför jag inte skadat mig eller åkt av nu tror jag är för att jag är riskmedveten(utöver rätt sadelfast).
Givetvis har jag haft tur också! En häst kan ju råka gå omkull som i artikeln i tråden.

Jag är inte rädd för hästar. Men jag var absolut rädd att hoppa just efter olyckan. Jag tror att jag inte är rädd för att jag har tekniker att hantera dem och kan läsa dem. Jag skulle inte sätta mig på en häst som jag ser att man förmodligen inte kan hålla sig kvar på.
Hoppa vet jag att jag inte kan så bra. Så det gör jag på låg nivå.
Det är tyvärr många som är rädda utan att våga erkänna det. Och det är inget skamligt i att vara rädd! Det är högst naturligt och mänskligt skulle jag vilja säga!

Jag tycker det är en fin linje mellan att informera om riskerna och skrämma upp.
Jag hade önskat att folk vore mer riskmedvetna. Men för att man ska klara av att fortsätta rida och umgås med hästar om man är medveten om all skit måste man då vara antingen tokigt modig eller väldigt kunnig. Det är inte alla.
Så när man undervisar får man försöka se till att folk har rätt häst för den nivå de är på. Och ta igenom en del saker själv som tränare innan eleven får ta vid. Just för deras säkerhets skull.

Jag har rykte att vara någon kamikazepilot bland de som inte känner mig så väl, men sett mig en del.
Jag gör absolut saker som många inte vågar och rider hästar många inte skulle vilja sitta på. Men jag gör inte farliga saker.
Jag gör inte de mer avancerade sakerna innan hästen är redo för det.
Det är där jag tror det skiljer sig mellan många av oss som tar problemfall och klarar det hyfsat skadefria år efter år. Många ser en bara som en vilde. Men det är inte bara tur som gör att man inte skadar sig. Det är riskmedvetenhet och att man inte blir naiv och litar på hästen.
Och att man inte puschar mer än man kan möta retur på eller gör saker hästen inte är safe nog för.

Det går att träna hästarna så att man slipper slå sig så mkt. Träna bort flykt och reflexbeteende mycket. Det försöker jag nå ut med.
 
Sv: Skadad av ridning?

Avslängd av häst som bockade i galoppfattning. Gjorde frivolt och landade på höger skulderblad. Totalt känselbortfall efteråt men kom tillbaka efter några timmar. Var lite stel men tyckte inte det var så farligt så jag sökte inte. Haft lite besvär med vad som känts som en muskelknuta som kommer och går under skulderbladet
Avslängd av häst, vid provridning, efter bockserie i full galopp. Landade rakt på vänster axel. Uttalad rörelsenedsättning och svårigheter att röra armen framåt.

Ortopeden konstaterade rotatorkuffskada. Musklerna stelnade till rejält dagen efter och i princip hela armen låstes. Fick gå till Naprapat som mjukade upp musklerna med akupunktur, ström och massage. Tyckte därefter att det var ganska ok

2 år efter tyckte jag att jag hade väldigt mycket huvudvärk och var allmänt stel i nacke och axlar. Massören var helt förskräckt, musklerna var som betong. Efter intensivmassage och borttagning av flertalet muskelknutor mm är jag nu mjukare. Behöver fortfarande gå på kontinuerlig massage för att inte stelna till.

Det jag har lärt mig...även "små" skador kan ge stora problem. Huvudvärk var länge sedan jag hade nu
 
Sv: Skadad av ridning?

Svårt skadad har jag väl inte blivit, men ett par hjärnskakningar har jag haft, varav den andra satt i drygt en vecka. Sen har jag brutit ett ben också och blev gipsad i 4 månader. Jag har inte blivit rädd utan rider på som innan men är mer medveten om riskerna.
 
Sv: Skadad av ridning?

KL

Var på hoppträning med hästen för ca 3 år sedan. Hästen nitar mitt i en serie och kastar sig ut åt vänster och jag var på väg av åt höger men lyckas kravla mig kvar. Eftersom jag sitter och kniper mig fast börjar hästen studsa och jag åker i backen. Landar på vä ben ståendes. Jag ångrar än idag att jag inte släppte taget första gången jag var påväg av för då hade jag antagligen inte skadat mig..

Efter att jag hade legat en stund på marken i sjuk smärta försökte jag resa mig och gå och benet bara viker sig det bär inte alls. In till akuten och inget brutet. Efter många turer och påtryckningar på vården fick jag magnetröntgen som visade krossad menisk, avslitet ledband och avslitet korsband. Efter ca 1 år fick jag operation och även om det är bättre nu eftersom knät inte låser eller viker sig längre så får jag ont om jag belastar väldigt mycket en dag. Har även känselbortfall i huden runt op sår.

Rädd är jag inte men jag har insett att mer än gymnastik hoppning inte är min grej utan låter någon annan hoppa (nya) hästen.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 087
Senast: mamman
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 738
Senast: Askur2017
·
Ekonomi & Juridik är det nån som vet hur detta funkar? Jag har en uppfödning som blev T-märkt och såld som avelssto - nu har hon sålts två gånger till och...
Svar
16
· Visningar
2 313
Senast: MalanMjöl
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
0
· Visningar
225
Senast: slant98
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp