Skadad fiskmås :(

Scandi

Trådstartare
Stötte på en skadad fiskmås när jag skulle hem från jobbet. Fångade den och det visade sig att vingen var bruten ovanför armbågen, blöder från vingen. Vet att det ska finnas ställen som tar hand om skadade vilda djur. Vart ska jag vända mig? Bor i floda, så har inte så långt till gbg.

Tips på vad jag kan göra för den sålänge? Just nu sitter den i lugn och ro ute i garaget, med belysning från garagefönstrena bara. Har fått vatten och några små bitar falukorv.
 
Sv: Skadad fiskmås :(

www.kfv-riks.se är en bra början, om inte annat så kan de lotsa dig vidare. Naturskyddsföreningen kan också vara ett alternativ, eller Sveriges ornitologer? :idea:
 
Sv: Skadad fiskmås :(

Tack för svaret!
Jag har ringt fågelcentralen i kungälv, så ska åka in med honom imorgonbitti! :)
Hoppas verkligen att han klarar sig, jag har blivit lite kär :love: skadan ser dock inte så rolig ut :(

ledsen fiskmås:
311ti0y.jpg
 
Sv: Skadad fiskmås :(

Jagtycker oxå definitivt det är bra med djurcentraler och allt som finns för att hjälpa skadade djur om djuret av sin art är värt att spara för överlevnad.som uglor och fladdermöss, örnar ochja ni förstår vad jag menar.:)
och lessen flickor i tråden men dit hör inte en fiskmås.Fiskmåsar skjuts och betraktas på många ställen som sanitär olägenhet...varför ska man då lägga möda på att få en med bruten vinge att överleva???? Fattar inta alls det???

om det nu förstårs inte är en alldeles väldigt sällsynt fiskmås.
 
Sv: Skadad fiskmås :(

haha det var nog en ganska konstig inställning du har till djur.. du är alltså lite djurrasist ;)

(nu ska jag inte börja rabbla upp en massa exempel om olika rättigheter osv, hehe)


stakkars lilla måsen :( hoppas han klarar sej.. det är inte klokt vad snabbt man kan bli kär i ett djur :)
 
Sv: Skadad fiskmås :(

Du har alldeles rätt. Dessutom torde en sådan här skada vara svår att fixa till så måsen klarar sig i det fria.
Men vill TS ha en mås hemma och ge mat så länge den lever är ju det ett alternativ.

LIA
 
Sv: Skadad fiskmås :(

Jagtycker oxå definitivt det är bra med djurcentraler och allt som finns för att hjälpa skadade djur om djuret av sin art är värt att spara för överlevnad.som uglor och fladdermöss, örnar ochja ni förstår vad jag menar.:)
och lessen flickor i tråden men dit hör inte en fiskmås.Fiskmåsar skjuts och betraktas på många ställen som sanitär olägenhet...varför ska man då lägga möda på att få en med bruten vinge att överleva???? Fattar inta alls det???

om det nu förstårs inte är en alldeles väldigt sällsynt fiskmås.

Jag håller faktiskt med dig helt och hållet, fast det är jäkligt svårt att försvara sina åsikter när det gäller detta. I allmänhet tycker jag att vilda djur ska lämnas ifred, eller avlivas om de lider och inte har en vettig överlevnadschans i det vilda. När det gäller sällsynta djurarter som anses extra viktiga att bevara tycker jag dock att det är en annan sak, men då gör man det för artens överlevnad, inte för individens skull. Det låter kanske hårt men naturen måste få ha sin gång utan att människor ska blanda sig i och leka gud överallt.
 
Sv: Skadad fiskmås :(

Men vill TS ha en mås hemma och ge mat så länge den lever är ju det ett alternativ.

LIA


Nej, det är inte alls ett alternativ.
Privatpersoner får (och ska), inte ha vilda djur i fångenskap.
Antingen rehabilteras den eller så ska den avlivas.
Med beskrivningen av skadan tror jag nog tyvärr att den bör avlivas, tänk på att en fraktur och allra helst en öppen sådan är fruktansvärt plågsamt så se till att den får adekvat vård snarast.
 
Sv: Skadad fiskmås :(

Det låter kanske hårt men naturen måste få ha sin gång utan att människor ska blanda sig i och leka gud överallt.

En nyfiken fråga bara; Jag antar att du då resonerar likadant när det gäller människor?

För till naturen räknas även vi människor och "naturens gång" är ju att vi låter barn och vuxna svälta i Afrika och inte skickar hjälp till de länder som drabbas av tsunamis, orkaner, jordbävningar etc!
 
Sv: Skadad fiskmås :(

Det bästa du kan göra för den stackars måsen är tyvärr att ta fram yxan och nacka den snarast möjligt.
Jag har en rävskadadhöna nu. Den skadan fick hon i måndags. Jag vet fortfarande inte om jag anser att det var rätt av mig att försöka få henne friskt igen, trots att hon är tam eftersom hon mår fruktansvärt dåligt. Jag tänkt ta bort henne men blev övertalad till att försöka och det börjar verka som om det kommer gå men trots det är jag tveksam till om det är djurskyddsmässigt försvarbart. Lagligt är det säkert försvarbart men etisk vet jag inte om det är det.
Här talar vi om en vild fågel som har en bruten vinge vilket är en mycket värre skada en min hönas sår och chock.
 
Sv: Skadad fiskmås :(

Visst har du rätt i att man ska låta naturen ha sin gång, av samma anledning skänker jag aldrig pengar till offer för krig och naturkatastrofer, jag tror på den starkes överlevnad och hur många människor som än stryker med på kuppen spelar ingen roll. Mänskligheten är inte utrotningshotad så därför tycker jag att man ska låta trafikskadade, sjuka och svaga få dö ifred, möjligen att man ska förkorta deras lidanden, men inte hjälpa dem att blir friska. I synnerhet sjuka och förtidigt födda barn ska man inte lägga några som helst resurser på, de är kostsamma och ofta lönar det sig inte utan många dör ändå. :idea:
 
Sv: Skadad fiskmås :(

O jag tycker naturligtvis att alla gamla sjuka hundar katter kor o hästar skall läggas in på djursjukhus o vårdas till de självdör!
PL
 
Sv: Skadad fiskmås :(

Hej allihopa.

Till de som hoppades på att måsen skulle överleva, är jag jätteledsen att säga att vingen var av i handleden och att det var ett öppet sår alltså risk för infektioner, den avlivades med spruta eftersom den antagligen aldrig mer skulle kunna flyga mer ifall den ens mot alla odds överlevde.

Sen till er andra
Jag funderade på att nacka den på plats, men ville helt säkert veta att den inte gick att rädda. Det har jag ingen expertis på.
Det var aldrig en fråga om att jag skulle ta hand om måsen själv, och som tydligt framgår i mitt andra inlägg var att jag skulle ta den till fågelcentralen tidigast möjligt.

Sen får man bara ETT liv, och alla djur VILL överleva. De kämpar för sina liv precis som de flesta av oss. Jag tycker det är en fruktansvärt att när man har kompetens att rädda ett djur inte gör det.

Och det här med att låt den starke överleva; hoppas ni tycker det gäller på människor också då, handikappade och folk som inte klarar av att försörja sig får avlivas eller ingen hjälp. Jag tycker det är synd att vi har satt oss utanför evulotionen på ett vis, men börjar man gå in på det så börjar man ju att låta som käre Adolf...

Den här måsen hade antagligen blivit påkörd av en bil, det var alltså inte något genetiskt fel på den. Den hade antagligen ungar som en stackars partner nu får slita med att få att överleva.
Sen vill jag även säga att djur som är (utrotnings)hotade är det för att de inte lyckats anpassa sig till våran framfart, de är inte de starkaste och mest lämpade och passar därför inte i erat resonemang de heller. Tänker man som er finns det ingen anledning till att bevara dessa heller.

Jag har en rätt hård syn på människors värde tillskillnad från min syn på djur, så jag kan till viss del förstå hur ni tänker. Men jag tycker som sagt inte det är rätt.

De fanns flera trutar och fiskmåsar, något som jag tyckte såg ut som ankungar, kråkor och två svanar på centret. Jag önskar dem all lycka till i sin rehabilitering! Jag lämnade bidrag i pengar (och tänker fortstta med det via postgiro, det kan de av er som vill också göra :D) för att hjälpa de underbara människor som ideellt bedrev den här verksamheten!
 
Senast ändrad:
Sv: Skadad fiskmås :(

Va ? När jag hittade en kråkunge med bruten vinge så sa fågelcentralen att dom absolut inte tar emot fåglar med brutna vingar, utan jag skulle först gå till veterinären och konstatera att den verkligen var bruten. Var den inte det så kunde dom ta den, annars skulle jag be veterinären avilva den. Och min veterinär i majorna gör det gratis tack och lov med skadade smådjurvilt. Så den fick somna in hos veterinären.
 
Sv: Skadad fiskmås :(

kl

Jag lämnade in en kaja med bruten vinge där för några år sedan, jag vet dock inte hur det gick med den, men skönt att såna ställen finns. Jag blir så himla trött på människor som värderar sig själva över djur. "döda den" jaha? Jag säger som någon överstående, att då kan ni lika gärna göra likadant med mindre välfungerande människor. Uselt!

TS, fint att du fortsätter stödja dem :)
 
Sv: Skadad fiskmås :(

Vilken fågelcentral var du på då? Finns väl flera kanske? Den här ligger i kungälv och de har veterinär kopplad till sig. De hade spjälkan den och allt om den inte hade varit bruten i leden och det inte funnit ett så otäckt sår som min hade :(

Hade även flygträningsburar, så fåglarna skulle få tillbaka flygmuskelaturen efter läkning innan de släppte ut dem igen.
 
Sv: Skadad fiskmås :(

Jo, då var det samma! Det kanske det var eller så har de ändrat på sig :) dessa var jättetrevliga i vilket fall och ville verkligen hjälpa stackaren.
 
Sv: Skadad fiskmås :(

En nyfiken fråga bara; Jag antar att du då resonerar likadant när det gäller människor?

För till naturen räknas även vi människor och "naturens gång" är ju att vi låter barn och vuxna svälta i Afrika och inte skickar hjälp till de länder som drabbas av tsunamis, orkaner, jordbävningar etc!

Bra fråga!

Det här låter kanske jätteknäppt men jag resonerar som så att man räddar sin egen art, lite själviskt alltså. Jag ger gärna pengar till seriösa hjälporganisationer för både djur och människor men jag stödjer inte idén om att rädda allt som rädda går, särskilt inte när det gäller vilda djur.

Jag tycker att det här är en intressant diskussion om var gränserna egentligen går. Det finns inget exakt rätt och fel, därför är det viktigt att diskutera det :)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 915
Senast: Fraegd
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kollade på väderprognosen. Hos mig på Östersjökustens fastland skulle det bli 30+, men tittade jag längre ut i skärgården på de...
Svar
10
· Visningar
1 762
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 803
Senast: Luff
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
27 994
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp