Skadad häst; sparkad! Vad tror ni?*OBS långt*

W

wiw31

En häst i stallet där jag jobbar blev skadad i mars(?) tror jag det var.

Det första jag såg var ett sår, på insidan av höger fram, ganska högt upp. Vid första anblick så såg det inte ut att vara så illa, typ en vanlig broddspark. Men när jag skulle leda in honom…
Han vägde upp på bakbenen, som att han ställde sig på bakbena & så sköt han ifrån – framåt, för att ta emot sig med vänster fram. Det var ett ”kliv”.
Detta tog mycket energi av honom, då han knappt ville stödja på höger fram, så att komma in i stallet från hagen tog sin lilla stund.

Vi tog in honom i spolspiltan & tvättade rent, vilket satte fart på blodflödet. Jag ledde ut honom i stallgången, medan min medarbetare gick iväg efter kompress mm. Medan hon var borta så såg jag hur en stråle blod (Såg ut ungefär som i en splatterfilm, har den besynnerliga synen kvar) sprutade ut på golvet. Därefter övergick det till ett rinnande & pulserade ner över hans ben.
Min medarbetare kom & vi la om benet. Det blödde rätt rejält ett tag men avtog.

Vet kom & ordinerade boxvila.

Första veckan gick ganska bra, förmodligen hade han bra ont då & hade fullt sjå med det. Men sedan är han en sådan där häst som blir SÅ UTTRÅKAD av att stå inne! Det blev ju så trist!! Det resulterade i att han började sparka i boxväggen, med sitt skadade ben såklart!
Han blev frustrerad. Tillslut kunde vi låta honom gå ut lite varje dag, men det blev inte
mycket.
Efter ca tre veckor så började vi ta ut honom & gå några steg. Det gick sakta men säkert.

Vi upptäckte då att när han sträckte benet bara rakt fram så gick det helt ok, men det gick inte att vinkla det minsta (ex, när man skulle vända honom).
Han verkade rätt ok i skritten innan sommarbetet i slutet av juni, så han fick åka på bete som vanligt.




Han kom hem nu för två veckor sedan & då ombads jag sätta igång honom. Första två dagarna bara skritta & sedan lägga in korta, små pass med trav om det kändes bra.
Det kändes bra & i slutet av första veckan så såg det ganska bra ut!
Han haltade lite i början, stel, ville inte riktigt sträcka ut men i slutet av passet var han mjuk & fin & jag kunde inte känna av någon direkt hälta.

Nu har andra veckan passerat. På onsdagen ombads jag börja galoppera lite. På torsdagen kändes han inte riktigt bra, inte ens mot slutet av passet, & på fredagen kändes han motvillig i höger galopp (han ÄLSKAR att galoppera!!)

Dom vill att jag fortsätter rida ändå (dom pratade om att muskeln blivit kort & behöver börja sträckas ut & att det därför är bra om jag ”joggar” honom lite så att muskeln får komma igång igen).
Dock känns det inte riktigt bra…


Det jag undrar är, har någon varit med om liknande?
Vad tror ni att det är?
Ägarna till denna häst skulle inte åka till klinik i dagsläget, då de litar på sin vet som kommer ut & hans omdöme.
Min medarbetare sa från början att hon inte tror att det är en enkel muskel/senskada, trots att det var vets första bedömning & även vidare bedömning.

Jag vet inte men jag funderar:

Hältan känns av mindre än knappt alls i ordentligt ökad trav eller i ordentligt minskad, men i vanlig arbetstrav känns det tydligt. För tydligt.
Det känns mindre på rak linje & som balanserad på volt, men minsta lilla avvikelse så känns han väldigt oren.

Jag blir inte klok på detta!
 
Det jag läser här är för mig rent djurplågeri.

Det första jag reagerar på är att hästen skadade sig i mars och nu är igångsättning påbörjad och efter två veckor rids den i galopp? Den har stått i 5 månader om jag räknar rätt. Den sortens igångsättning skulle jag aldrig utsätta en häst för som har stått så länge. Som gjort för att den inte ska hålla.

Dessutom frågar jag mig hur veterinären har undersökt hästen. Med portabel röntgen så man kunnat se hur skadorna ser ut inuti?
Hur kan man inte ta en häst med en sådan skada till en klinik för en ordentligt undersökning?
 
Sv: Skadad häst; sparkad! Vad tror ni?*OBS långt*

Det jag läser här är för mig rent djurplågeri.

Det första jag reagerar på är att hästen skadade sig i mars och nu är igångsättning påbörjad och efter två veckor rids den i galopp? Den har stått i 5 månader om jag räknar rätt. Den sortens igångsättning skulle jag aldrig utsätta en häst för som har stått så länge. Som gjort för att den inte ska hålla.

Dessutom frågar jag mig hur veterinären har undersökt hästen. Med portabel röntgen så man kunnat se hur skadorna ser ut inuti?
Hur kan man inte ta en häst med en sådan skada till en klinik för en ordentligt undersökning?


Deras resonemang var att han gått på bete hela sommaren med kompisar & rört på sig utan att visa hälta (liksom precis innan betet gick han med två springglada kompisar).
Vet rekommenderade t.o.m. i förra veckan när han kollade upp honom, att börja jogga med honom ganska omgående så att han får börja använda muskeln som förmodligen bara är stel.
Dom sprang på betonggolvet med honom & då syntes i princip ingenting, sa dom till mig, men jag märker av det på mjukare underlag.
Röntgade honom aldrig när han kom ut vid skadotillfället, han var bestämd på den punkten att det behövdes inte.

Jag & min medarbetare har sagt många gånger att vi vill kolla upp det, dvs klinik, men ägarna litar blint på vet som kommer ut. Min medarbetare är betydligt mer erfanren än mig & det första hon sa vid skadotillfället var att "Nu får vi åka in med honom". Så blev det ju dock inte.
Ska ta upp det med ägarna i morrn om hur pass mycket sämre han kändes i fredags. Tyvärr verkar dom ta för lätt på det.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Skadad häst; sparkad! Vad tror ni?*OBS långt*

Håller med!

Ts. Du rider en häst som "haltar lite i början" ????
Djurplågeri som sagt.

Om hästen fortfarande - efter flera månader! - är dålig/stel/halt så är det ju helt sjukt att ni ens tänker på ridning utan att kolla upp skadan.
Häststackarn skulle ha kollats upp redan i våras/försomras.

Och den ska definitivt inte ridas.
 
Sv: Skadad häst; sparkad! Vad tror ni?*OBS långt*

Vet rekommenderade t.o.m. i förra veckan när han kollade upp honom, att börja jogga med honom ganska omgående så att han får börja använda muskeln som förmodligen bara är stel.

Förmodligen? Vad är det för en oseriös veterinär? Och ägare?

Ok, nu är det ju inte din häst så jag förstår ju att det är inte du som bestämmer vad som ska göras med den. Det är bara så beklämmande.
 
Sv: Skadad häst; sparkad! Vad tror ni?*OBS långt*

Håller med!

Ts. Du rider en häst som "haltar lite i början" ????
Djurplågeri som sagt.

Om hästen fortfarande - efter flera månader! - är dålig/stel/halt så är det ju helt sjukt att ni ens tänker på ridning utan att kolla upp skadan.
Häststackarn skulle ha kollats upp redan i våras/försomras.

Och den ska definitivt inte ridas.



Den haltar inte i skritten, inte när man leder honom rätt upp & ner. Han kan komma galopperandes i hagen & man ser ingenting.
Kanske skulle förtydliga det, han haltar i början när han kommer igång i traven & sedan i vissa lägen. Det syns t.ex. inget på rakt spår.

Ja, jag önskar att jag kunde ta hästen & åka in själv. Tyvärr är det mitt jobb att göra det dom anställt mig för, men i & med fredagens tur så är det ju såklart givet att något annat måste göras. Han borde inte bli sämre, enligt det dom går på, han borde bli bättre men det gör han inte.
Dessutom är det är väldigt ung häst så det känns än mer surt.
Jag funderar bara på vad jag kan säga, komma med, för att att han haltar räcker inte för ägarna, i & med vad vet sagt.
 
Sv: Skadad häst; sparkad! Vad tror ni?*OBS långt*

Detta gör mig förbannad! Vilken vidrig hästsyn! Jag skulle inte jobbat kvar en dag.
Skulle även försökt att anmäla både hästägare o vet. Hur kan du rida en halv häst? Det spelar ingen roll om den bara haltar lite på böjt spår, hästen har tydligt ont. Vet du inte att hästar är flyktdjur o inte visar smärta om det inte gör riktigt ont?
Finns bara ett ord, vidrigt! Du borde skämmas.
 
Sv: Skadad häst; sparkad! Vad tror ni?*OBS långt*

Att hästen inte haltar i skritt/galopp/på rakt spår är ju en helt annan sak. För att göra det måste de ju vara rejält halta!
Min häst har en ligamentskada och ända gången man ser att hon haltar är på böjt spår i friskt tempo.
Min förra häst sprang omkring med ett brutet ben :cool:


Det är inte ditt jobb att rida en halt häst. Om du inte har mod nog att säga ifrån så säg upp dig!
Det är INTE okej att rida en haltande häst även om din arbetsgivare säger att du ska det..

Jag funderar bara på vad jag kan säga, komma med, för att att han haltar räcker inte för ägarna, i & med vad vet sagt.
Vad är det att fundera på?
Säg "Jag vägrar rida den här hästen, eftersom den är halt".
 
Sv: Skadad häst; sparkad! Vad tror ni?*OBS långt*

Hej!

Det låter som om du jobbar där jag jobbade innan (på en ridskola), vi hade hästar som stog i flera månader, sattes igång på 2 veckor och sen (såklart!) blev halta igen. Åka till klinik hände endast när hästarna var akutsjuka (kolik som inte gav med sej) och veterinären som kom ut till stallet var pensionsredo och hade helt slutat upp med "seriöst" veterinärande..

Till ditt problem:

1. Det är inget att diskutera, om du känner dej obekväm med att rida hästen, säj till! Din arbetsgivare måste kunna hantera att du inte känner dej bekväm med att rida en häst som är halt, gör dom inte det skulle jag leta ny arbetsplats.

2. Hästen behöver åka till klinik och utredas ordentligt, hemmavet. verkar ju vara av typn "det går att rida bort". Det kan stämma, men det kan också vara helt fel och hästen kan ha ordentligt ont!

3. Att häst inte haltar på rakt spår säjer inte särskilt mycket, tyvärr. Många hästar kämpar på och visar inte smärta. På rakt spår ÄR det svårare att se hälta och ser man den i skritt eller galopp- då är hästen ordentligt halt!

Prata med dina arbetsgivare och försök få dom att förstå- vill dom inte så stanna inte kvar- händer det en gång, kommer det säkert hända igen!

/Lavinia, som till slut sa upp sej när hon inte orkade se fler hästar ha ont och må dåligt.
 
Sv: Skadad häst; sparkad! Vad tror ni?*OBS långt*

Hej!

Det låter som om du jobbar där jag jobbade innan (på en ridskola), vi hade hästar som stog i flera månader, sattes igång på 2 veckor och sen (såklart!) blev halta igen. Åka till klinik hände endast när hästarna var akutsjuka (kolik som inte gav med sej) och veterinären som kom ut till stallet var pensionsredo och hade helt slutat upp med "seriöst" veterinärande..

Till ditt problem:

1. Det är inget att diskutera, om du känner dej obekväm med att rida hästen, säj till! Din arbetsgivare måste kunna hantera att du inte känner dej bekväm med att rida en häst som är halt, gör dom inte det skulle jag leta ny arbetsplats.

2. Hästen behöver åka till klinik och utredas ordentligt, hemmavet. verkar ju vara av typn "det går att rida bort". Det kan stämma, men det kan också vara helt fel och hästen kan ha ordentligt ont!

3. Att häst inte haltar på rakt spår säjer inte särskilt mycket, tyvärr. Många hästar kämpar på och visar inte smärta. På rakt spår ÄR det svårare att se hälta och ser man den i skritt eller galopp- då är hästen ordentligt halt!

Prata med dina arbetsgivare och försök få dom att förstå- vill dom inte så stanna inte kvar- händer det en gång, kommer det säkert hända igen!

/Lavinia, som till slut sa upp sej när hon inte orkade se fler hästar ha ont och må dåligt.



Japp, det är ridskola.
& ja ,det var ju det som blev slutgiltigt i fredags, då jag sa till hästansvarige att till nästa vecka måste vi diskutera hästen för nu känns han sämre. & det var ju inte meningen. Dom första passen kändes han bättre & bättre, för att sedan kännas sämre. Så det var just "rida bort det" som vet var inne på. Uppenbarligen funkade inte det.
 
Sv: Skadad häst; sparkad! Vad tror ni?*OBS långt*

Hej igen!

På ridskolor fungerar det tyvärr ofta så. Halta hästar står några veckor, kollas inte av vet och sätts sen igång snabbt för att tryckas in på lektionerna igen. Jag råkade ut för det flera gånger- helt vansinnigt, men hästens ägare/min arbetsgivare bestämmer ju, tyvärr. Tyvärr är det ett väldigt kortsiktigt sätt att se på saken och hästarna blir ju oftast halta igen inom en snar framtid..

Visst kan man rida bort en stelhet, men och detta är ett stort men, man ska vara medveten om att bara för att hästen inte visar sin smärta betyder inte det att den inte finns. Jag hade en jobbkompis som kunde rida hästar ohalta, dvs de var halta från början men när hon "ridit igenom" dom var de inte längre halta. När sen vet. tittade på dom var dom oftast halta på ännu fler ben än innan..

Låt klinik titta på hästen och rid den för guds skull inte förrän den är kollad och okad av en vettig vet (dom som kommer ut till ridskolor verkar ha en helt annan syn på hur hästar ska se ut för att jobba.. iaf enligt min erfarenhet.. Det är bara pengarna som verkar räknas..

/Lavinia, ledsen över att det fortfarande går till på det viset.
 
Sv: Skadad häst; sparkad! Vad tror ni?*OBS långt*

Hej igen!

På ridskolor fungerar det tyvärr ofta så. Halta hästar står några veckor, kollas inte av vet och sätts sen igång snabbt för att tryckas in på lektionerna igen. Jag råkade ut för det flera gånger- helt vansinnigt, men hästens ägare/min arbetsgivare bestämmer ju, tyvärr. Tyvärr är det ett väldigt kortsiktigt sätt att se på saken och hästarna blir ju oftast halta igen inom en snar framtid..

Visst kan man rida bort en stelhet, men och detta är ett stort men, man ska vara medveten om att bara för att hästen inte visar sin smärta betyder inte det att den inte finns. Jag hade en jobbkompis som kunde rida hästar ohalta, dvs de var halta från början men när hon "ridit igenom" dom var de inte längre halta. När sen vet. tittade på dom var dom oftast halta på ännu fler ben än innan..

Låt klinik titta på hästen och rid den för guds skull inte förrän den är kollad och okad av en vettig vet (dom som kommer ut till ridskolor verkar ha en helt annan syn på hur hästar ska se ut för att jobba.. iaf enligt min erfarenhet.. Det är bara pengarna som verkar räknas..

/Lavinia, ledsen över att det fortfarande går till på det viset.


Ja, vi diskuterade det hela på mötet idag. Jag tog ut hästen & kollade lite hur han rörde sig, & nu visade han ingen hälta alls överhuvudtaget. Han har stått över helgen.
Vi sa att vi tar det lugnt, avvaktar ett par dagar & kollar sedan igen, är det inte bättre så åker vi in med honom. Jag skulle iofs gärna åkt in för längesen...

Ja, jag vet sedan tidigare att dethär är klassiskt. Tyvärr. För tidig igångsättning.

Jag har under mitt tidigare "hästliv" haft turen (eller oturen? nu) att ha väldigt lite att göra med just hältor & jag går lite som "lärling" nu innan jag hoppar in helt, så syftet är ju delvis att jag ska lära mig.
Klart att jag förstått att det hela är galet, jag vill ju inte att han ska ha ont. Samtidigt har jag tänkt lite som med mig själv, då jag tränar en hel del & gjort i många år, att efter en skada kan det kännas en hel del i början innan man kommer igång. Framför allt har jag haft problem med ett muskelfäste som krävt en hel del stretching för att jag ska kunna göra något mer fysiskt krävande alls.
Fast problemet här var väl att man aldrig tog reda på helt säkert från början vad problemet verkligen var.

Väldigt underligt dock kan jag tycka att han inte visade det minsta tecken på hälta idag, med tanke på hur det var i fredags. & ja, jag har hört både det ena & det andra om den här vetten, tyvärr har han en betydande roll för ridskola på andra sätt. & med fallfärdig ekonomi så kysser ridskolan hans fötter.
 

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 207
Senast: emma-vsm
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 163
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 184
Senast: Sirap
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
713
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp