Bukefalos 28 år!

Skadad hand - stukning eller annat?

Hedinn

Trådstartare
Moderator
Japp, nu behöver jag läkarbuke. ;) Jag flög av en häst för en månad sen och slog i högerhanden rätt ordentligt. Handen fungerade dock fullt normalt under eftermiddagen (jag var in till akuten, dock för att kolla upp huvud och vänsterarmen, som jag inte kunde använda då). Lillfinger och ringfinger var ordentligt uppslagna, samt lite svullna (vilket inte var så konstigt med tanke på såren), men i övrigt var handen okej.

Fram till på kvällen. Då svullnade den upp helt, såpass att när jag höll upp underarmen och slappnade av i handled och hand så stod allting fixerat "rakt upp" (som handen ser ur när man håller den avslappnat ned efter sidan). Kraftig stukning tänkte jag, för bruten var den ju inte. Så skaffade stödbandage, vilade och var allmänt handikappad ett tag i väntan på att den skulle bli bra.

Nu har det som sagt gått en månad. Det är klart bättre, men lite svullnad kan anas och jag får ont när jag använder handen mycket. Vid stor belastning svullnar den upp igen, så läkt är den ju inte (enbart hänt en gång, för en vecka sen, så jag har inte satt överbelastning i system). Brutit armar har jag gjort, samt stukat fingrar och liknande, men då har det bara suttit i några dagar. Är det normalt att det sitter i såhär länge? Hade nog tänkt mig att vara helt återställd efter en månad...

Har även idag upptäckt att i vila så är handleden lite "vinklad utåt", åt lillfingrets håll, vilket ju får mig att fundera på om det kan vara nåt annat än bara stukning. Nån som har nån erfarenhet av nåt liknande? Eller är det så enkelt som en rejäl stukning som tar tid att läka, bara? Jag har som sagt minimal erfarenhet av sånt, så har svårt att avgöra det själv. Det är alltså hela handen som är drabbad, handled, fingrar samt allt däremellan, om det har någon betydelse.
 
Det finns ju en stor mängd små ben i hand och handled som kan gå sönder. Jag har nog mer erfarenhet än genomsnittet... :angel:

Se till att få den röntgad ordentligt. Enda sättet att få klara besked.
 
Det finns ju en stor mängd små ben i hand och handled som kan gå sönder. Jag har nog mer erfarenhet än genomsnittet... :angel:

Se till att få den röntgad ordentligt. Enda sättet att få klara besked.
Fast eftersom svullnaden kom såpass långt efter (olyckan hände runt lunchtid) och jag kunde använda handen normalt hela eftermiddagen känns det orimligt att något skulle vara brutet? Min erfarenhet är att det svullnar snabbt och att begränsningen i användandet märks direkt om det är brutet, men så har inte jag brutit nåt i handen tidigare (utöver en fingertopp).
 
Kan ju tillägga att jag tänkt kolla upp det om det inte ger med sig, men inte nu under helgen. Och min erfarenhet säger att det är en bra idé att ha lite förslag på vad det skulle kunna vara när man åker in med "bara smärta". ;)

Plus att jag är nyfiken i och med att det är nåt som är nytt för mig. :D
 
Jag bröt radius (benet på tumsidan) i mars 2014,det svullnade upp genast.......på ulna sidan (lillfingersidan) och hela handen såg ut som en vissen tulpan med slagsida åt lillfinger sidan.
Röntgen visade brottet men inte dom ligamentsskadorna jag hade på lillfingersidan som var mycket värre än själva brottet,än idag kan det svullna om jag bär tungt (läs bygger på nya huset)
 
Om det är en fraktur så kan den ju legat rätt från början men blivit påverkad med tiden. (Testat den varianten.)

Med min senaste fraktur (femte metakarpalbenet) svullnade det knappt alls. Jag bara visste att det gått åt skogen. Skyddade handen med en ortos i drygt en vecka innan jag kände att jag hade tid att gipsas :angel:

Har du haft ont så länge är det förmodligen något som hänt.
 
Jag bröt radius (benet på tumsidan) i mars 2014,det svullnade upp genast.......på ulna sidan (lillfingersidan) och hela handen såg ut som en vissen tulpan med slagsida åt lillfinger sidan.
Röntgen visade brottet men inte dom ligamentsskadorna jag hade på lillfingersidan som var mycket värre än själva brottet,än idag kan det svullna om jag bär tungt (läs bygger på nya huset)
Ah, det var lite det jag hade en tanke om att det skulle kunna vara, ligamentsskada... Är såna svårläkta?
 
Om det är en fraktur så kan den ju legat rätt från början men blivit påverkad med tiden. (Testat den varianten.)

Med min senaste fraktur (femte metakarpalbenet) svullnade det knappt alls. Jag bara visste att det gått åt skogen. Skyddade handen med en ortos i drygt en vecka innan jag kände att jag hade tid att gipsas :angel:

Har du haft ont så länge är det förmodligen något som hänt.
Jag har vid olika tillfällen brutit båda armarna, då allt legat rätt. Det har ändå blivit omedelbar svullnad och användningsproblem, så jag är tveksam. Dock kanske det är skillnad med hand? Hur var förloppet med frakturen som låg rätt först men påverkad med tiden?
 
Jag har vid olika tillfällen brutit båda armarna, då allt legat rätt. Det har ändå blivit omedelbar svullnad och användningsproblem, så jag är tveksam. Dock kanske det är skillnad med hand? Hur var förloppet med frakturen som låg rätt först men påverkad med tiden?

Frakturen som var fin först var båtbenet i handleden. Trafikolycka, inlagd fem dagar av andra anledningar, handleden rejält svullen och smärtpåverkad. Kunde inte använda handen. Den röntgades en gång och då syntes inget så de sa att den var stukad. "Använd den så den inte blir för stel!" Sagt och gjort. Ryktade hästar, bakade bullar osv. Allt gjorde :devil: ont men jag knådade på. Inte särskilt svullen.
Återbesök på ortopeden för en annan fraktur efter tre veckor, påtalade att handen gjorde ont. En briljant underläkare sa åt mig att linda den lite... Efter sammanlagt åtta veckor reagerar hovslagaren (som är läkare också) och skickar mig till akutröngten. Frakturen var vid det laget rätt ful och krävde operation med bentransplantat från höften. Fyra månader i monstergips. Handen är förstörd sen dess och kanske måste stelopereras. Nedsatt rörlighet och styrka och allt gör ont...

Så.. Kolla hellre upp skiten i tid, det kan bli värre av att vänta.
 
Frakturen som var fin först var båtbenet i handleden. Trafikolycka, inlagd fem dagar av andra anledningar, handleden rejält svullen och smärtpåverkad. Kunde inte använda handen. Den röntgades en gång och då syntes inget så de sa att den var stukad. "Använd den så den inte blir för stel!" Sagt och gjort. Ryktade hästar, bakade bullar osv. Allt gjorde :devil: ont men jag knådade på. Inte särskilt svullen.
Återbesök på ortopeden för en annan fraktur efter tre veckor, påtalade att handen gjorde ont. En briljant underläkare sa åt mig att linda den lite... Efter sammanlagt åtta veckor reagerar hovslagaren (som är läkare också) och skickar mig till akutröngten. Frakturen var vid det laget rätt ful och krävde operation med bentransplantat från höften. Fyra månader i monstergips. Handen är förstörd sen dess och kanske måste stelopereras. Nedsatt rörlighet och styrka och allt gör ont...

Så.. Kolla hellre upp skiten i tid, det kan bli värre av att vänta.
Åh fy! Stackare, riktigt trist när saker inte blir kollade ordentligt.

Jo, jag ska kolla upp det. Speciellt då den är värre idag igen efter att ha gjort såna brutalt ansträngande saker som att skrivit med penna, hållit i kaffekoppar och diskat lite. :cautious:

Är bara så vansinnigt tröttsamt, kan inte saker bara få bli bra av lite kort vila?!
 
Så, nu drar jag upp den här tråden igen i väntan på besked från läkaren.

För nu är jag nyfiken igen, tänkte om nån har erfarenhet (eller till och med jobbar med saken och vet?) kring hur det fungerar på en röntgen. Jag var in och röntgade idag, enligt remissen (och vad de på röntgen sa) var det hand och handled som skulle kollas. Och de delarna röntgades. Efter några bilder börjades det med fingrarna, lillfinger och ringfinger, sen inget mer. Ingen om fingrarna var specifikt nämnt på något sätt, utan det var som sagt hand och handled.

Kollar de på röntgen på bilderna efter hand, under själva röntgen pågår, dvs kan de ha sett nåt som gjorde att de valde att röntga de två fingrarna? Just eftersom inte övriga fingrar behövde röntgas... Eller är det bara något "man gör" av nån annan anledning?

Ja, jag är nyfiken av mig. :D
 
Så, nu drar jag upp den här tråden igen i väntan på besked från läkaren.

För nu är jag nyfiken igen, tänkte om nån har erfarenhet (eller till och med jobbar med saken och vet?) kring hur det fungerar på en röntgen. Jag var in och röntgade idag, enligt remissen (och vad de på röntgen sa) var det hand och handled som skulle kollas. Och de delarna röntgades. Efter några bilder börjades det med fingrarna, lillfinger och ringfinger, sen inget mer. Ingen om fingrarna var specifikt nämnt på något sätt, utan det var som sagt hand och handled.

Kollar de på röntgen på bilderna efter hand, under själva röntgen pågår, dvs kan de ha sett nåt som gjorde att de valde att röntga de två fingrarna? Just eftersom inte övriga fingrar behövde röntgas... Eller är det bara något "man gör" av nån annan anledning?

Ja, jag är nyfiken av mig. :D

Nej bilderna skickas till läkare, de som jobbar på röntgen gör så som det står i ordern de fått. :) Jag har nyfiket stått och blängt mot deras datorer men nääää, aldrig får man nåt svar. Doktorn ska göra sitt utlåtande.

Ingen aning om vad som är fel på din hand men ligamentsskador kan vara tuffa och svåra. Läker det i "fel" läge kan det bli stelt. Efter handledsbrott har jag minskad rörlighet i den handleden, troligtvis inte pga problem med skelettet utan för att hela handleden förändrades efter läkningen. Skulle antagligen ha fått sjukgymnastikövningar för att öva upp rörligheten igen efter att gipset åkte av. Och tja, mitt knä känner du ju till... Vred det ur led 2007, måste fortfarande träna musklerna runt knäet för att behålla stabilitet, undvika nya skador och smärta vid högre ansträngning. Tog låååång tid innan jag kunde gå normalt ens, och ännu längre tid innan det kändes som om allt höll ihop.

Hoppas du får bra svar från röntgen! Om "inget är fel" och du inte får mer hjälp från läkare skulle jag rekommendera sjukgymast.
 
Nej bilderna skickas till läkare, de som jobbar på röntgen gör så som det står i ordern de fått. :) Jag har nyfiket stått och blängt mot deras datorer men nääää, aldrig får man nåt svar. Doktorn ska göra sitt utlåtande.

Ingen aning om vad som är fel på din hand men ligamentsskador kan vara tuffa och svåra. Läker det i "fel" läge kan det bli stelt. Efter handledsbrott har jag minskad rörlighet i den handleden, troligtvis inte pga problem med skelettet utan för att hela handleden förändrades efter läkningen. Skulle antagligen ha fått sjukgymnastikövningar för att öva upp rörligheten igen efter att gipset åkte av. Och tja, mitt knä känner du ju till... Vred det ur led 2007, måste fortfarande träna musklerna runt knäet för att behålla stabilitet, undvika nya skador och smärta vid högre ansträngning. Tog låååång tid innan jag kunde gå normalt ens, och ännu längre tid innan det kändes som om allt höll ihop.

Hoppas du får bra svar från röntgen! Om "inget är fel" och du inte får mer hjälp från läkare skulle jag rekommendera sjukgymast.
Men varför röntgade de bara två fingrar då?! :arghh: "Hand och handled" var ju instruktionerna, eller får de mer utförliga instruktioner som inte jag får ta del av? :cautious:

Jo, sjukgymnast blir det i så fall, har en i stallet och min syster borde vara färdigutbildad till våren, så det är enkelt ordnat!
 
Jo, sjukgymnast blir det i så fall, har en i stallet och min syster borde vara färdigutbildad till våren, så det är enkelt ordnat!

En arbetsterapeut kan vara på sin plats också. Jag antar du har en o annan aktivitet du inte riktigt kan utföra som du vill. ;)
 
En arbetsterapeut kan vara på sin plats också. Jag antar du har en o annan aktivitet du inte riktigt kan utföra som du vill. ;)
Vad gör en arbetsterapeut och var hittar man såna?

----

Fått svar på röntgen, inget av. Jag hade väl hoppats lite på att få ett samtal från läkaren för att ha en möjlighet att ställa ett par frågor, men men, kanske kan få lite hjälp här. Vad gör man med en kraftigt stukad hand? Två månader senare och den svullnar fortfarande upp vid ansträngning och idag sitter jag med lindad hand och får ont bara av att skriva med en penna efter lite stallarbete igår (i princip hela personalstyrkan är sjuk, så bara att bita ihop och gilla läget).

Hur länge kan jag räkna med att ha det så? Och är det bra att "pressa" handen emellanåt eller bör jag undvika allt som gör ont? :confused: Jag har ju liksom inte den blekaste aning om hur man hanterar sånt här.
 
Arbetsterapeut brukar finnas på vårdcentralen.

Jag fick hjälp av denne m mina händer när jag hade problem m värk, stelhet, styrkebortfall, domningar mm

Bland annat fick jag ultraljudsbehandling, massage, rehab- och styrkeövningar speciellt utformade för mitt behov.
 
Arbetsterapeut brukar finnas på vårdcentralen.

Jag fick hjälp av denne m mina händer när jag hade problem m värk, stelhet, styrkebortfall, domningar mm

Bland annat fick jag ultraljudsbehandling, massage, rehab- och styrkeövningar speciellt utformade för mitt behov.
I en del landsting, ja.
I andra, nej.

Men fysíoterapeuter har ofta mycket stor kunskap.
Tid och tålamod är också en viktig faktor, och att använda skadad kroppsdel "lagom".
 
I en del landsting, ja.
I andra, nej.

Men fysíoterapeuter har ofta mycket stor kunskap.
Tid och tålamod är också en viktig faktor, och att använda skadad kroppsdel "lagom".
Det låter väl heller inte troligt att en ung person med en stukning överhuvudtaget skulle komma i fråga för arbetsterapeut? Konsekvenserna av skadan kan ju förväntas gå över.
 
Vad gör en arbetsterapeut och var hittar man såna?

----

Fått svar på röntgen, inget av. Jag hade väl hoppats lite på att få ett samtal från läkaren för att ha en möjlighet att ställa ett par frågor, men men, kanske kan få lite hjälp här. Vad gör man med en kraftigt stukad hand? Två månader senare och den svullnar fortfarande upp vid ansträngning och idag sitter jag med lindad hand och får ont bara av att skriva med en penna efter lite stallarbete igår (i princip hela personalstyrkan är sjuk, så bara att bita ihop och gilla läget).

Hur länge kan jag räkna med att ha det så? Och är det bra att "pressa" handen emellanåt eller bör jag undvika allt som gör ont? :confused: Jag har ju liksom inte den blekaste aning om hur man hanterar sånt här.
Det låter skitjobbigt! Jag hade också velat ha svar på sådana frågor. Men du kanske kan börja med sjukgymnast och höra om hen kan svara, eller om hen tycker att det är läkares bord?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 327
Hästvård Förra vår/ sommaren stukade min häst sig ordentligt (tänjde ut ett sidoligament) Hästen blev halt och undersöktes på klinik där vi blev...
Svar
11
· Visningar
2 069
Senast: mackan
·
Hästvård Jag har ju varit förskonad från många av de 'små' skadorna/grejorna (på bekostnad av att jag fått de stora.. :crazy:). Tror jag under...
2
Svar
25
· Visningar
19 885
Senast: mackan
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 528

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppfödare som slutat svara
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp