Bukefalos 28 år!

Skadad katt!

Sasse

Trådstartare
Hittade en skadad katt på uppfarten. Vid första anblicken såg den död ut, skitig och med ett dussin flugor sittande på den. Vid en närmare koll (och bortschasande av flugor) så rörde den på sig och jamade högt och utdraget.

Jag vet inte alls vad som hänt katten, den har som mest legat på uppfarten en timme, det syns inget sår. Den ser mest bara skitig och utmattad ut. Den har ett halsband, men jag har inte kunnat se om ägaren står med där (katten fräser om man rör den).

OM inte ägaren står med på halsbandet, kan en veterinär kolla efter chips eller liknande och på så sätt få tag på ägaren?

Finns det något jag kan göra för katten (förutom att ta den till närmaste vet?)


Ursäkta ett väldigt rörigt inlägg! Jag har bråttom att kolla igenom katten (?) och köra till veterinär..

Tack för alla ev. svar!
 
Sv: Skadad katt!

Ja, veterinär kan kolla ett ev chipp och på så sätt hitta ägaren OM ägaren betalat in registreringsavg till SKK vill säga. Har ni tur finns ägarens namn och/eller telefonnummer på halsbandet.

Jag förstår om kisse fräser! Den är antagligen skräckslagen och har ont. Den förstår ju inte att du enbart vill hjälpa den. :(

Vilken tur att du hittade missen och jag hoppas att allt går bra och att ni hittar en ägare till den! Jag håller tummarna för er!

//Alice
 
Sv: Skadad katt!

Hej, ja, mitt tips är att akut åka till veterinär först o främst. Sen får man se vad som händer. Kanske har den en ägare, annars finns ju andra vägar att gå.
 
Sv: Skadad katt!

Jag hittade ägarens namn på halsbandet, och efter att ha knackat dörr/ringt så fick vi (jag och min mamma som jag ringde för att rådfråga) äntligen tag på ägarna, som nyss var och hämtade katten.

Fick reda på att katten varit borta i två dagar, antagligen har den blivit påkörd och på något sätt lyckats ta sig till vår uppfart. Hur den lyckats att gå vet jag inte, den kunde knappt stå nu när den var här hos mig. :cry:

Jag hoppas innerligt att katten klarar sig!


Btw, jag måste fråga, var det rätt av mig att ta kontakt med ägarna först? Eller skulle jag åkt in akut till veterinären och sedan ringt ägarna? Enligt min mamma skulle jag avvakta med veterinären och först få tag på ägaren... men, det känns så fel nu! Vad hade ni gjort?

Usch vad jag mår dåligt för att jag inte åkte in direkt... :(
 
Senast ändrad:
Sv: Skadad katt!

Vad bra att du fick tag i ägarna! De måste ha varit ganska glada över att du ringde, även om du hade tråkiga nyheter att komma med. Jag hoppas att kissen får komma i veterinärens vård omg och att den klarar sig.

Finns inget rätt eller fel tycker jag, men jag hade nog i tårar och panik kört kissen omedelbart till veterinär av den enkla anledningen att jag hade inte klarat av att se den ha ont. SEN hade jag nog börjat tänka på ägarna..... :o

Hur som helst så har kisse kommit dit den hör hemma!

//Alice
 
Sv: Skadad katt!

Enligt min mamma skulle jag avvakta med veterinären och först få tag på ägaren... men, det känns så fel nu! Vad hade ni gjort?

Usch vad jag mår dåligt för att jag inte åkte in direkt... :(

Jag tycker inte du ska må dåligt alls. Du gjorde det du trodde var bäst och du gjorde trots allt NÅT. Det är inte alla som skulle brytt sig men du tog dig tid att hitta ägaren och se till så att kisse fick vård så småningom. Ge dig själv en ryggdunk istället och tänk "bra gjort!" :) Katten får ju förhoppningsvis vård i detta nu.
 
Sv: Skadad katt!

Btw, jag måste fråga, var det rätt av mig att ta kontakt med ägarna först? Eller skulle jag åkt in akut till veterinären och sedan ringt ägarna? Enligt min mamma skulle jag avvakta med veterinären och först få tag på ägaren... men, det känns så fel nu! Vad hade ni gjort?

Usch vad jag mår dåligt för att jag inte åkte in direkt... :(

Jag tycker det var bra att du tog reda på ägarna. Det är mycket bättre att ägarna är med och tar beslut hos veterinären om eventuell behandling eller avlivning direkt. Om behandling sätts in först och inte ägarna vill det så drar man ju bara ut på lidandet.

Tur för kisse att han/hon kröp upp på just din infart, då den fick så bra hjälp!
 
Sv: Skadad katt!

Jag tycker inte alls du ska må dåligt. Jättebra att du hittade ägarna och katten kom till rätta. Vad gäller vilket som skulle ha kontaktats först har ni nog gått efter er magkänsla, och den brukar ju oftast stämma. Säkert hade ni ju åkt till vetten, om ni inte hittat ägarna.
Tack för att du tog hand om missen. Hoppas det nu går bra för honom. Världen behöver fler som du, med hjärta för djuren, finns alltför många som inte bryr sig över huvud taget.
 
Sv: Skadad katt!

Vilken tur för katten att den hittade rätt uppfart där rätt människa fanns för att hjälpa den. :bow:
Den var väl inte där så länge heller? Högst en timme som jag uppfattade ditt inlägg och den får nog vård i detta nu. Hur reagerade ägarna?
 
Sv: Skadad katt!

Ja, katten låg på uppfarten i ungefär en timmes tid innan vi upptäckte den. Angående ägarna så var det inte jag som pratade med dessa i telefon (min mamma tog det uppdraget då hon inte tyckte jag skulle lämna katten för att ringa runt). Men personen som hämtade var i alla fall väldigt orolig.. Han trodde dock inte att katten skulle skulle klara sig :cry:


Tack för alla jättesnälla svar! Det fick mig att känna mig mycket bättre :)
 
Senast ändrad:
Sv: Skadad katt!

Ledsamt. :(
Men det kan ju också sett värre ut än det var. Ni sparade inte numret så ni kan ringa och höra? Då ni hjälpte till så mycket så kanske de inte tycker det är så farligt om ni skulle ringa och höra, även om kissen inte överlevde.
 
Sv: Skadad katt!

Vi sparade inte nummer, men ägarna bor på samma gata (bara några hus ifrån) så jag kan säkert pallra mig dit och fråga dom hur det gick med katten. Jag tror inte de skulle ha något emot det, de uppskattade verkligen att jag tagit hand om katten. Jag hoppas verkligen det såg värre ut än det var, han hade ju ändå lyckats gå en bra bit (antar jag) för att komma till vår uppfart..
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 433
Senast: Calmiche
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
35 077
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 350
Senast: QueenLilith
·
Övr. Katt Nu behöver jag lite hjälp! Jag och sambon har tre katter som fungerar bra ihop! Två äldre, en hane och en hona på elva år. Samt en hane...
Svar
1
· Visningar
925
Senast: Elisha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp