Skadad sadel - försäkring ?

Noranovala

Trådstartare
Idag tappade jag min sadel i backen… det bara small till i sadeln och lät som bommen knäcktes… inga skador på sadeln förutom två veck på sitsen … någon som vet om man kan få ut på försäkringen??? Har drulle försäkring, gårdsförsäkring.
Är så ledsen.. köpte den ganska nyligen för över 30,000 begagnad …
 
Idag tappade jag min sadel i backen… det bara small till i sadeln och lät som bommen knäcktes… inga skador på sadeln förutom två veck på sitsen … någon som vet om man kan få ut på försäkringen??? Har drulle försäkring, gårdsförsäkring.
Är så ledsen.. köpte den ganska nyligen för över 30,000 begagnad …
Usch vad tråkigt men sånt händer. Det är nog bäst att du kontaktar ditt försäkringsbolag men det låter som du är välförsäkrad. Sen kanske det inte hänt något med sadeln så en tur till en sadelmakare är nog på sin plats.
 
Usch vad tråkigt men sånt händer. Det är nog bäst att du kontaktar ditt försäkringsbolag men det låter som du är välförsäkrad. Sen kanske det inte hänt något med sadeln så en tur till en sadelmakare är nog på sin plats.
Ja jag ska prata med dom.. men dessvärre så har inga dessa veck varit tidigare och när jag försöker ”böja” sitsen så knarrar det och veckar sig mer där vecken är och sitsen böjer sig även lite :(
Ska också kolla upp vart sadelmakare finns, om det finns i närheten.. :/
 
Ja jag ska prata med dom.. men dessvärre så har inga dessa veck varit tidigare och när jag försöker ”böja” sitsen så knarrar det och veckar sig mer där vecken är och sitsen böjer sig även lite :(
Ska också kolla upp vart sadelmakare finns, om det finns i närheten.. :/
Jag har gjort exakt samma sak med en sadel, fick det på allrisken. Var inga som helst problem. De ville ha in ett kostnadsförslag från en sadelmakare bara och vipps så hade jag pengarna på kontot.
 
Det går med största sannolikhet på din allrisk. Jag ringde mitt försäkringsbolag för några veckor sedan just för att fråga om sadel och annan hästutrustning och då fick jag till svar att allrisken täcker de vanligaste typerna av ärenden, tex stöld, skada osv även om utrustningen befinner sig på annan plats än i mitt privata hem.
 
Har haft en sadel där bommen gick av (oklart när det hände dock) men bombytet gick på hemförsäkringen. Det gör det säkert även i ditt fall. Låter som du borde be någon som är duktig på sadlar undersöka den ordentligt.
 
De kommer kräva att sadeln blir undersökt och ett utlåtande. Sen tar de beslut om sadeln ska lagas eller kasseras. Akta dig för kassering bara, man får inte ut värdet av sadeln.
 
Så jag bör alltså kolla upp bommen innan jag kontaktar försäkringsbolaget?
Har ju en sadel med kevlar dynamisk bom, vet inte om vem som helst kan kolla på de?
 
Jag har vid ett tillfälle (för 1000 år sedan) när jag var sjuk bett min dåvarande pojkvän att motionera min d-ponny, de blev osams och ponnyn reste sig och gick runt.

Alla klarade sig bra utom sadeln där bommen knäcktes, hans försäkring tog kostnaderna med bla frakt tor till England för bombyte. Inga problem för oss.
 
Så jag bör alltså kolla upp bommen innan jag kontaktar försäkringsbolaget?
Har ju en sadel med kevlar dynamisk bom, vet inte om vem som helst kan kolla på de?

Angående vem som ska titta på bommen. Jag hade lämnat den till en sadelmakare för kontroll. Denne bör öppna sadeln (dvs ta loss bossor, kammarläder etc undertill) så att hen kan kontrollera bommens skick invändigt. Den kan vara sprucken, knäckt eller vara skev.

Om bommen är skadad, så behöver bommen bytas om sadeln ska användas. Detta görs i regel genom att sadeln skickas till tillverkaren, som byter till en likadan bom. Prata med sadelmakaren som du lämnar sadeln till, så lär hen kunna hjälpa dig eller ta reda på vem du ska kontakta.
 
Angående vem som ska titta på bommen. Jag hade lämnat den till en sadelmakare för kontroll. Denne bör öppna sadeln (dvs ta loss bossor, kammarläder etc undertill) så att hen kan kontrollera bommens skick invändigt. Den kan vara sprucken, knäckt eller vara skev.

Om bommen är skadad, så behöver bommen bytas om sadeln ska användas. Detta görs i regel genom att sadeln skickas till tillverkaren, som byter till en likadan bom. Prata med sadelmakaren som du lämnar sadeln till, så lär hen kunna hjälpa dig eller ta reda på vem du ska kontakta.
Men kan en vanlig sadelmakare även kolla upp detta på en speciell bom? Detta är ju inte latex eller träbom..

Ja dessa sadlar skickas endast ner till Frankrike och det kan lead sports hjälpa med med. Men vill undvika att skicka iväg den bara för att kolla bommen :)
 
Men kan en vanlig sadelmakare även kolla upp detta på en speciell bom? Detta är ju inte latex eller träbom..

Ja dessa sadlar skickas endast ner till Frankrike och det kan lead sports hjälpa med med. Men vill undvika att skicka iväg den bara för att kolla bommen :)

Ja, jag kan inte se någon anledning till att hen inte skulle kunna det. (Jag är utbildad sadelmakare - obs att jag inte skriver det för att fiska jobb, har inte möjlighet f.n.) Har inte tittat på en bom i kevlar i närtid, då jag jobbar med annat än sadlar sedan ett par år, så vill inte uttala mig om det materialet specifikt. Men skevhet tex lär ju synas på samma sätt oavsett material i bommen. Samma sak om den är knäckt eller har andra synliga skador tänker jag. Jag och de flesta sadelmakare som jag känner kontrollerar alltid bommen invändigt vid helomstoppning, till exempel, oavsett vad det är för sadel. Jag tycker att det låter märkligt att skicka sadeln till tillverkaren enbart för en koll.

Sen kan det säkert hända att det finns skador i bommen som inte syns vid en vanlig koll (en river ju inte av stoppning, läder etc från sitsen dvs bommens ovansida). Men en känner också på bommen (bland annat som du gjort, fast det blir lite lättare utan bossor på), och lyssnar efter ljud som inte normalt hörs etc. Om sadeln plötsligt låter konstigt men inget syns undertill så får en ju ta det därifrån.
Jag skulle iaf börja där, med en duktig sadelmakare för koll och bedömning, det är ju enklast. :)
 
Men kan en vanlig sadelmakare även kolla upp detta på en speciell bom? Detta är ju inte latex eller träbom..

Ja dessa sadlar skickas endast ner till Frankrike och det kan lead sports hjälpa med med. Men vill undvika att skicka iväg den bara för att kolla bommen :)
Min sadelprovare kunde känna att bommen var av på min sadel. Har du någon duktig sadelprovare i ditt område som kanske kan känna på sadeln? De har även kunnat känna andra problem jag haft med bommar i mina sadlar, utan att behöva öppna upp den.
 
Men fungerar det med ett ”kvitto” på ett vanligt papper? Vi gjorde inte svårare än så när jag köpte den, köpte den ju begagnat ..
 
Men fungerar det med ett ”kvitto” på ett vanligt papper? Vi gjorde inte svårare än så när jag köpte den, köpte den ju begagnat ..
Nu hade jag förvisso köpt min sadel ny men jag minns att jag styrkte min sadels värde med hjälp av att kolla vad andra sadlar av samma typ kostade begagnat. Det var billigare att byta bom än att lösa ut sadeln för försäkringsbolaget. Be någon sadelprovare värdera sadeln annars (utifrån att den vore hel).
 
Nu hade jag förvisso köpt min sadel ny men jag minns att jag styrkte min sadels värde med hjälp av att kolla vad andra sadlar av samma typ kostade begagnat. Det var billigare att byta bom än att lösa ut sadeln för försäkringsbolaget. Be någon sadelprovare värdera sadeln annars (utifrån att den vore hel).
Den billigaste på Hästnet går för 34,000. Kollar man andra sadelförsäljare av detta märke i samma ålder är de mellan 35-40.000. Jag köpte min för 30.
Försäkringsbolaget ville ha kvitto och bild på sadeln. Bara läder byte på sitsen där det är skadat går på 8500kr.. förmodligen mkt mer för bombyte också :/ hur mycket fick du ut ?
 
Den billigaste på Hästnet går för 34,000. Kollar man andra sadelförsäljare av detta märke i samma ålder är de mellan 35-40.000. Jag köpte min för 30.
Försäkringsbolaget ville ha kvitto och bild på sadeln. Bara läder byte på sitsen där det är skadat går på 8500kr.. förmodligen mkt mer för bombyte också :/ hur mycket fick du ut ?
De tog allt förutom självrisken, så jag betalade bara 1500 tror jag. Förklara för försäkringsbolaget att du köpt den begagnad (av privatperson då förmodar jag), skicka länk/print screen på motsvarande sadel på annons. Styrk ditt inköp med ex bild på banköverföring/Swish. Vill de ha ännu mer skulle jag fixa en värdering.

De brukar vara ganska resonliga upplever jag. När jag fick båda mina sadlar stulna fick jag först ganska lite av försäkringsbolaget, men efter att ha styrkt sadlarnas värde av sadelprovare som skrev intyg av värdet så fick jag ut betydligt mer.
 
Har pratat med mitt bolag.. och dom säger att jag endast får ersättning om sadelmakare öppnar upp och kollar och kan skriva ett intyg på att dessa skador har med fallet att göra🙄
 
Har pratat med mitt bolag.. och dom säger att jag endast får ersättning om sadelmakare öppnar upp och kollar och kan skriva ett intyg på att dessa skador har med fallet att göra🙄
Nu blir jag nyfiken på vad du har för bolag...

Min sadelmakare var mycket medgörlig med detta, så jag tror inte att det är något problem.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
837
Kropp & Själ Jag föll i hagen igår kväll och skadade knät allvarligt. Jag halkade ner för en bergshäll och la all vikt på knät. Vrålade rakt ut...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 522
Senast: Twihard
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
836
Senast: Nepenthe
·
Hundhälsa Med min förra hund var jag ofta hos veterinären pga oturshund, så jag har liksom koll på hur det brukar gå till. Mina nuvarande hundar...
Svar
19
· Visningar
2 032
Senast: McFlurry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp