Skadad tass!

TinyWiny

Trådstartare
Min hund skar sig på något igår vid stallet. Ett fint snitt rakt över stora trampdynan på vänster bakben. Snittet var så ytligt att det inte blödde. Han var där och slickade när vi kom in så jag trodde att han hade fått en kardborre så jag kände igenom ben och tassar men hittade då inget och han slutade slicka. Några timmar senare börjar han slicka hejdlöst på tassen. Jag fick hämta ficklampan för att överhuvudtaget kunna se det fina snittet men tänkte att jag får tvätta av det och lägga på en wetvrap så att han inte är där och slickar. Jag hämtar wetvrapen i stallet och när jag kommer in så har han gnagt upp ett sår lika stort som halva trampdyna + ett mindre sår :eek: Tvättar av det och lägger på lite vegebom salva vilken är antibakteriell och drar wetvrapen över kompressen. Det tar fem minuter så har han lyckats dra bort kompressen. Grejen är att han omöjligt kan ha tratt på sig. Han panikar fullständigt så det går verkligen inte. Däremot låter han wetvrapen sitta kvar så jag låter det vara. Ringer sambon och ber honom köpa skor till hunden så att han kan gå ut och kissa utan att blöta och skita ner bandaget.

När sambon kommer hem lägger vi om bandaget efter konstens alla regler med fetvadd mellan tårna och sedan wetvrap om och sprayar antibitspray på bandaget. Det tar fem minuter så är bandaget borta. Gör om proceduren men struntar i att dra över klorna eftersom han uppenbarligen verkar tycka att det är obehagligt. Tar bomullstejp ni vet sådan där fixeringstejp som man sätter fast kompresser med utanpå wetvrapen för att förstärka ytterligare och sprayar med antibit. Efter någon minut hör jag ett konstigt ljud och det är hunden som håller på att kräkas av antibitspraysmaken efter att ha dragit bort tejpen. Däremot har han låtit det övriga sitta kvar. Jag platsar honom bredvid mig så att jag har koll på honom men han rör inte bandaget.

Han har låtit bandaget vara hela natten och accepterar skon bra men han är låg. Riktigt låg. Han är inte alls min vanliga busiga lilla hund. Jag har inte tagit av bandaget idag men känner en liten värmeökning igenom. Det kan ju bero på att han har bandage men jag är rädd för infektion. Funderar på om jag ska tvätta det med blåspray och sedan göra ett likadant bandage beroende på hur det ser ut förstås. Är det infekterat så blir det ju givetvis veterinär.
Vad tror ni? Ska jag vänta tills han drar av det själv eller ska jag ta av det och kolla läget? Kan man överhuvudtaget använda blåspray på hundar? Trots att jag har haft hund i 18 år så har jag tack och lov sluppit sår av den här typen. Hunden är i övrigt frisk och 7 år gammal på tisdag.
 
Sv: Skadad tass!

Undvik starka bakteriedödande medel! Jag brukar använda klorhexidin eller bara koksaltlösning. Låter han inte bli bandaget så sätt på en munkorg. Det är viktigt att han inte kommer åt att slicka på såret. Och självklart byter du bandage så fort något förändras, som när du känner en värmeökning eller hunden börjar bete sig annorlunda. Har det blivit infekterat kontaktar du veterinär som får avgöra om hunden behöver antibiotika.
 
Sv: Skadad tass!

Tack för ditt svar :)

Nu har jag tvättat med lactacyd och vatten för givetvis tog han ju av sig bandaget i ett obevakat ögonblick. La på vegebom salvan och kompress och wetvrap ovanpå. Han pep till en gång när jag tvättade men annars sa han inget. Det luktar inte konstigt och ser inte infekterat ut men jag har ringt veterinären för säkerhetsskull ändå för att iallafall rådfråga.
Jag får köpa en munkorg när jag är i stan sedan. Hur mäter man? Alltså vet du vilka mått jag ska ta på honom för att veta att den passar?
 
Sv: Skadad tass!

Jag fick tag på en uppblåsbar krage och det verkar fungera. Att ha munkorg på sa både damen i djuraffären och veterinären varken är okej att ha hela tiden (vilket jag kände själv också) eller hade hjälpt eftersom man ändå inte kan sätta den så hårt att de inte kan nappa. Han når klorna med kragen på men verkar inte kunna få loss bandaget vilket är det viktiga. Vi fick streptocillinsalva hos veterinären att ta på såren morgon och kväll i en vecka och sedan får vi sedera/söva honom och rensa upp såret ifrån död hud när infektionen har lagt sig. Det började lukta illa på eftermiddagen så då hade det ju blivit en infektion och då var det inget att fundera på längre utan han behövde antibiotika. Förhoppningsvis räcker det med salvan, annars får han äta antibiotika också om det blir varmare eller ser mer infekterat ut.
 
Sv: Skadad tass!

Alltså det är inte meningen att hunden ska ha en sådan där "munkorg" som trycker ihop munnen, jag syftade på en i korgmodell så att hunden kan andas och dricka. Men skönt att krage funkar!
 
Sv: Skadad tass!

Då missförstod jag dig.
Precis när jag hade skickat iväg förra svaret så när jag vände mig om så hade han tagit av sig bandaget... Nu har jag blåst upp kragen så mycket det bara går, det var lite kvar innan så nu hoppas jag verkligen att han inte får av bandaget igen.
 
Sv: Skadad tass!

Jag insåg i går kväll att nu vill jag inte ta ansvar för det här längre :( Han haltade så grovt och mådde så dåligt att han verkligen behövde smärtlindring. Jag pratade med min ordinarie veterinär i telefon i går kväll och hon höll med mig om att han behöver smärtstillande och kanske också antibiotika oralt beroende på hur det ser ut. Min ordinarie veterinär hade inga tider men jag hade tur och fick en akuttid på en annan klinik.
Efter lång väntan fick vi äntligen komma in till veterinären. Han hade något förhöjd temp men det kunde lika gärna bero på stressen av smärtan. Han låg han bara och kved innan vi åkte och var verkligen inte sig själv stackarn :cry:
Veterinären tyckte att såren såg väldigt fina ut och det fanns inget smuts kvar i dem och jag fick beröm för att hon ansåg att jag hade skött dem så bra. Hon tyckte inte att han behövde mer antibiotika salva på och inte heller antibiotika oralt men att jag skulle lägga om bandaget varje dag för att ha koll på såren. Han fick metacam både för smärtan och för inflammationen. Några timmar efter första dosen metacam var det en helt annan hund :) Visst är han fortfarande medtagen och visst haltar han men med en helt annan blick och han orkade till och med snusa på min mamma när hon var förbi innan han gick och la sig igen. Han ska ha metacam i tio dagar och sedan kommer jag beställa tid hos in ordinarie veterinär för efterkontroll.
Enligt min ordinarie veterinär tar det lång tid för trampdynor att läka så han kommer få något medel som skyndar på läkningen då.
Tänk att det kan bli så dumt av ett så ytligt skärsår...
 
Sv: Skadad tass!

Ja det hoppas jag med. Jag önskar bara att de där uppblåsbara kragarna var en aningens bredare för han lyckades precis få av sig bandaget igen...
Nu mår han ju iallafall förhållandevis bra men det märks direkt när smärtlindringen går ur kroppen att han blir låg igen och får ont så istället för att ge var 24 timme så tänker jag ge var 23 timme istället för att han den där stunden emellan det nya metacamet hinner verka och den förra dosen klingar av ska slippa få ont igen. Men det är klart, får han av bandaget och man inte märker det på en stund så är det ju verkligen inte bra. Jag kan ju inte binda fast honom så att han inte når tassen precis.
 
Sv: Skadad tass!

*KL

Hojt hojt. :)
Jag ville bara skriva och tillägga något utanför ämnet om din vovves skadade tass. :D
Vilken underbar matte du är till din hund. Riktigt rörande och vackert att få läsa om sådana personer.:love:
Hoppas din vovve kryar på sig snart. :D

Mvh Xoya. :)
 
Sv: Skadad tass!

Men oj! Tack! :) Det är så självklart för mig att göra så mycket jag bara kan för att mina djur ska må så bra de bara kan. De är ju så oerhört viktiga för mig :love:

Ja det hoppas verkligen jag också. Nu satte jag sådan där fixeringstejp runt hela bandaget och tack och lov så sitter det kvar nu efter natten. Jag var lite rädd att han skulle ha fått av bandaget igen men det hade han tack och lov inte fått. Jag måste ju sova någon gång jag också :crazy:
Det som oroar mig är att han ska vara utan bandage så snart det är så läkt att det går och då lär han ju slicka på det igen :( Förhoppningsvis så smakar det där medlet han ska ha på då för att det ska läka snabbare så illa att han låter bli det. Fast, stoppade inte antibit sprayen honom så är ju frågan om något stoppar honom... Det är ju inte på något sätt konstigt att han är där och slickar och biter för det kliar ju förmodligen jättemycket nu när det läker och det är ju svårt att få honom att förstå att han ska låta bli så att det får läka ifred.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet att det finns oräkneliga trådar om detta, men men. Valpen är nu 14 veckor. Hon är nästan otäckt intelligent och lättränad...
Svar
1
· Visningar
1 628
Senast: skuggi
·
Hundhälsa Min hund har lyckats slicka upp ett äckligt sår längst upp på svansen... Det är inte blodigt, men irriterat och vätskande. Hur sköter...
Svar
17
· Visningar
9 781
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 704
Senast: Mirre
·
L
Övr. Katt Måste bara skriva av mig och berätta vad som hände igår, men jag börjar den här historien med att skriva att det ordnade sig jättebra...
Svar
8
· Visningar
1 682
Senast: Zizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp