Skadat liniment

sigge07

Trådstartare
Har en häst som troligtvis vrickat sig i hagen och fått en skada på ett ligament vid inre hovled . Varit till veterinär och gjort både ultraljud och röntgen .
Nu promenerar henne i 2 veckor och ska imorgon sitta upp och skritta i 10 veckor .
Skadan inträffade för ca 8 veckor sedan och tog ut distriktsvet som sa att det var lymfangit . Hon fick då antiinflammatoriskt och smärtstillande och det var bra att hon gick på lösdrift sa de då hon rörde sig mycket . Hon blev inte bättre och bokade in en tid på veterinärklinik där hon fick rätt "diagnos". Ingen behandling utan viktigaste var atg ställa henne i sjukhage och promenera henne för att stärka upp ledbandet. Tänk om vi fått rätt besked från dag 1! Häromdagen när jag travade henne var hon nästintill haltfri
Någon som har erfarenhet av liknande skada? Har nästan gett upp hoppet om att Hon ska bli bra igen. Har haft henne nu i 4 månader och vi hade kommit igång med hoppträning och skulle ut på tävling nu i vår. Veterinären kan inte säga om hon någonsin kommer att kunna hålla för hoppning nå mer
 
Vi hade en i stallet som fick en ligamentskada på ungefär samma sätt. Men där hade ligamentet dragit med sig benbitar. Trots 4 månader i sjukhage blev det ingen bättring alls på skadan och efter att veterinären sagt att 1 år till i sjukhage så kanske han skulle hålla som sällskap, men troligen aldrig mer gå att rida, så togs han bort.
Men det var som sagt en stor skada, så förhoppningsvis går det bättre för din.
 
Jag har haft två hästar med skada på hovledens sidoligament, den enas skada var inte begränsad till bara hovled heller utan sträckte sig ända upp till kotleden.
Båda blev bra. Den med den största skadan läkte dessutom snabbare än vad man hade kunnat beräkna från början.

Häst nr 1 fick en tveksam diagnos och en tysk veterinär (den som hittade skadan - bilderna skickades utomlands) sa att han skulle stå på box i 4 mån. Jag släppte honom i en stor hage med en mycket lugn hagkompis och "rörde" honom inte på 4 mån. Den stora hagen för att undvika tvära kast och svängar, om han sprang så sprang han mest rakt fram. Han skoddes med ringsko en period sen, men jag märkte efter ett tag att han blev öm av ringskons del som gick över strålen och efter det skoddes han med vanliga skor.

Häst nr 2 fick sin diagnos i april, jag tror dock att hon egentligen skadade sig i januari - men fick då diagnosen hovböld. Och ja, det fanns en liiiiten hovböld men hältan försvann inte när hovbölden var tömd utan höll i sig längre. Blev sedan ohalt och efter ytterligare en tid kom hältan tillbaka, och denna gång hittades ligamentskadan -i samma hov som hovbölden satt. Jag tror att det var en olycklig slump att man hittade en liten hovböld vid första klinikbesöket, det gjorde att man stannade där och inte tittade vidare. Hon gick i en lite större sjukhage hela våren, först för att hålla hovbölden torr och sedan för ligamentskadan. I maj fick hon gå över i en egen gräshage och i mitten på juni nånting släpptes hon in till sina två lugna kompisar.

5 april hittades ligamentskadan och 26 maj fick jag börja skritta uppsuttet. Hovleden friskförklarades 22 juli. Återigen - hennes skada läkte snabbare än man trott.
 
Har en, stod i sjukhage i fem månader, är precis igångsatt klart. Två månaders igångsättning. Största risken att det går upp är vid bus i hagen, så jag har gjort en mindre hage och ska lägga sand i hela så fort det blir vår.
 
Vi hade en i stallet som fick en ligamentskada på ungefär samma sätt. Men där hade ligamentet dragit med sig benbitar. Trots 4 månader i sjukhage blev det ingen bättring alls på skadan och efter att veterinären sagt att 1 år till i sjukhage så kanske han skulle hålla som sällskap, men troligen aldrig mer gå att rida, så togs han bort.
Men det var som sagt en stor skada, så förhoppningsvis går det bättre för din.
 
Trist att utgången blev så för dig och din häst. Kan bara hoppas att allt blir bra för min häst igen.
 
Låt det ta tid att läka, stressa inte.
Det tar lång tid för ligamentskador att läka ordentligt, ofta får man räkna med 4-12 månader innan det är läkt (beroende på hur omfattande skadan är såklart).
 
Min skadade inre sidoligamentet 10 september. Blev skrämd vid en jaktritt o kastade sig åt sidan samtidigt som han nog drog loss skon en del för den klev han ur senare på turen lite för lätt.

Red lite blandat men inte hårt till och från innan skadan hittades 17 oktober. Han hade bla dragit till hela bogen osv samt hade ett besök hos annan vet o först då såklart misstanke om bara öm efter tappskon eller hovböld innan min vet träffade honom. Han fick chockvågor o skulle skritta 2 v till åb 31 oktober. Behövde en omgång till. Skritt o lite trav tills åb drygt 3 veckor senare 25 november. Då såg ligament bra ut, en liten sekundär inflammation i andra benets framknä behandlades och sedan order om att skritta o trava rakt fram i 1 månad för att ligamentet skulle mjukas upp igen innan normal igångsättning. Är nu på väg igång.

Vanlig hage hela tiden. Min vet ger dock ytterst sällan order om rasthage o ännu mer sällan boxvila utan tror hästen tar mer skada av att röra sig för lite.
 
Min skadade inre sidoligamentet 10 september. Blev skrämd vid en jaktritt o kastade sig åt sidan samtidigt som han nog drog loss skon en del för den klev han ur senare på turen lite för lätt.

Red lite blandat men inte hårt till och från innan skadan hittades 17 oktober. Han hade bla dragit till hela bogen osv samt hade ett besök hos annan vet o först då såklart misstanke om bara öm efter tappskon eller hovböld innan min vet träffade honom. Han fick chockvågor o skulle skritta 2 v till åb 31 oktober. Behövde en omgång till. Skritt o lite trav tills åb drygt 3 veckor senare 25 november. Då såg ligament bra ut, en liten sekundär inflammation i andra benets framknä behandlades och sedan order om att skritta o trava rakt fram i 1 månad för att ligamentet skulle mjukas upp igen innan normal igångsättning. Är nu på väg igång.

Vanlig hage hela tiden. Min vet ger dock ytterst sällan order om rasthage o ännu mer sällan boxvila utan tror hästen tar mer skada av att röra sig för lite.
 
Ja men det var ju ändå ett snabbt tillfrisknande

Skillnaden är väl att övriga i tråden (läste inte jättenoga dock) främst bara har vilat och dessutom flera med begränsad rörelse, det kanske spelar in? Min hade ingen stor skada heller, en liten blödning vill jag minnas. Och jag tror min vet har rätt bra chockvågor, den varianten som alltså används just till sen- o ligamentskador. Min häst var 12.5 år då han skadade sig om det kanske också spelar in. Hade varit intressant hur konvalescensen blivit om vi åkt direkt till min vet.
 

Liknande trådar

Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
3 718
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 728
Senast: Bluefish
·
Hundhälsa Det fick vi reda på i dag... För att göra en lång historia någorlunda kort: Engelsk bulldog, närmar sig 9 år, pigg, och har varit fullt...
Svar
9
· Visningar
1 868
Senast: Fibusen
·
Hästvård För exakt 3 månader sen idag råkade min bästa vän ut för ett fruktansvärt trauma som ledde till ett sår in till hovleden...
Svar
1
· Visningar
837
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp