Skadestånd, summa?

gul_zebra

Trådstartare
Har vi nån här som har koll på vad som är rimligt att begära i skadestånd efter ett sexuellt ofredande? Jag får inget målsägandebiträde som kan hjälpa mig och brottsofferjouren har inget svar på frågan de heller.

Det gäller blottning som nu verkar gå till åtal. Jag har inte haft några extra utgifter eller varit sjukskriven så inget sånt, men har mått dåligt och varit rädd efteråt. Snubben fortsatte sin blottning trots ögonkontakt med passerande polis, och gränslösheten i det skrämde upp mig ordentligt då jag vid tillfället satt i min bil och efter att polis kommit till platsen pratade med polisen bredvid min bil medan han såg. Det är ju inte svårt att söka på nummerplåten menar jag. I flera månader kollade jag sjuttioelve ggr/dag så ytterdörren var låst och skyddskedjan satt i, jag som innan knappt låst dörren alls. Jag vågade inte åka till platsen själv utan var jag tvungen att åka dit så fick jag ha någon med mig. Det har varit väldigt obehagligt även att gå och handla som vanligt när jag sett någon som liknat blottaren.

Nu verkar det här alltså gå till åtal och jag behöver komma in med någon summa för ev skadestånd men jag har noll koll. Vad säger våra kloka bukefalister?
 
Det här kan kanske vara något slags vägledning:

Exempel på ersättningsnivåer
Här finns exempel på ersättningsnivåer när det inte krävts någon medicinsk utredning.

Våldtäkt
15 000 kronor

Upprepade fall av grova sexualbrott mot barn
30 000 kronor

Mycket grova sexuella övergrepp mot barn under lång tid
50 000 kronor

Ersättning till efterlevande, vid uppsåtligt dödande
60 000 kronor

Ersättning till efterlevande, vid vårdslöshet som inte är grov
30 000 kronor

https://www.brottsoffermyndigheten....eersattning/hur-mycket-ersattning-kan-jag-fa/
 
Det här kan kanske vara något slags vägledning:

Exempel på ersättningsnivåer
Här finns exempel på ersättningsnivåer när det inte krävts någon medicinsk utredning.

Våldtäkt
15 000 kronor

Upprepade fall av grova sexualbrott mot barn
30 000 kronor

Mycket grova sexuella övergrepp mot barn under lång tid
50 000 kronor

Ersättning till efterlevande, vid uppsåtligt dödande
60 000 kronor

Ersättning till efterlevande, vid vårdslöshet som inte är grov
30 000 kronor

https://www.brottsoffermyndigheten....eersattning/hur-mycket-ersattning-kan-jag-fa/
Det där är brottsskadeersättning man kan få från brottsoffermyndigheten. Inte skadestånd.
 
@gul_zebra Förra året var det en bukefalist som blev sexuellt ofredad och det gick till rättegång. Prova sök i forumet så kanske du hittar info i den tråden.
:heart
 
@gul_zebra Förra året var det en bukefalist som blev sexuellt ofredad och det gick till rättegång. Prova sök i forumet så kanske du hittar info i den tråden.
:heart

Kan det ha varit jag?

Hur som helst så blev det rättegång i mitt fall och han fick betala 5000kr i skadestånd. Ett tips är att ringa brottsoffermyndigheten (tror jag det var?) så kan dom räkna ut en summa du kan kräva i skadestånd.
 
Kan det ha varit jag?

Hur som helst så blev det rättegång i mitt fall och han fick betala 5000kr i skadestånd. Ett tips är att ringa brottsoffermyndigheten (tror jag det var?) så kan dom räkna ut en summa du kan kräva i skadestånd.
Jag minns inte men det var nån annan (krogpersonal?) som anmälde och det fanns vittnen plus att gärningsmannen erkände.
 

Liknande trådar

Relationer I tisdags natt spårade det ur hemma, som det så ofta gör. Skillnaden var dock att min bror på 13 år även var hemma hos oss denna natt...
Svar
13
· Visningar
2 877
Senast: Lickety
·
C
Övr. Hund Inatt väcktes jag och Johan av att hundarna stormskällde. Det har väl visserligen hänt förut - men inte att de svarats av en annan hund...
Svar
4
· Visningar
1 146
Senast: ElCamino
·
Övr. Hund Jag och sambon hade med vår hanhund (6,5 kg) när jag skulle köpa foder på landet utanför Malmö. Foderhalndeln har en stor gårdsplan där...
2
Svar
29
· Visningar
3 185
Senast: HannaZ
·
N
Övr. Hund Hej! Den 1:a April 2000 kom min pappa hem och sa till mamma "Jag har hittat en hund" Mamma sa "yeah right! !:a april haha.... :D" Pappa...
Svar
1
· Visningar
897
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp