Skadligt för hund att sova på golvet?

mesk

Trådstartare
Hej hopp!

Min hund har en bädd i sovrummet, fri tillgång till alla möbler (kan dock inte hoppa upp i sängen, bär upp henne där på natten, de kvällar då hon vill), en egen golvkudde/puff i vardagsrummet samt en stor matta där.

Oftast sover hon rätt och slätt på det hårda golvet. Varvar som oftast hallgolvet (kakel/klinkers) med puffen i vardagsrummet. På natten brukar hon sova i sin bädd, sängen eller golvet. Varvar lite.

Min fundering är om det kan vara skadligt för lederna etc att sova på så pass hårt underlag? Hon är en växande unghund. Sover en hel del.

Hon verkar gilla att sova svalt. Har testat bia-bäddar utan något lyckat resultat. Har inga problem själv med att hon sover på golvet. Men som sagt, kan det vara skadligt? Finns det bäddar som brukar uppskattas av hundar som vill sova/vila svalt? Skulle helst ha en korg i hallen som hon kan sova i. Nu lägger hon sig rätt och slätt mellan ytterdörr och toadörren. Vilket gör att hon störs varje gång jag skall in på toan etc.
 
Nej, absolut inte. Om det skulle vara obekvämt för hunden skulle den välja nåt annat.

Min nuvarande sover gärna på betongplattan vid vedspisen. Det är ett av husets kallaste ställen och han gillar inte värme. Andra hundar har föredragit soffan eller en filt.

Lita på att hunden själv väljer det som passar den bäst. Att du stör den när du kliver in på toan - - kan det vara så att den vill ha kolla p¨å dig och det stället är det bästa då? :)
 
Hej hopp!

Min hund har en bädd i sovrummet, fri tillgång till alla möbler (kan dock inte hoppa upp i sängen, bär upp henne där på natten, de kvällar då hon vill), en egen golvkudde/puff i vardagsrummet samt en stor matta där.

Oftast sover hon rätt och slätt på det hårda golvet. Varvar som oftast hallgolvet (kakel/klinkers) med puffen i vardagsrummet. På natten brukar hon sova i sin bädd, sängen eller golvet. Varvar lite.

Min fundering är om det kan vara skadligt för lederna etc att sova på så pass hårt underlag? Hon är en växande unghund. Sover en hel del.

Hon verkar gilla att sova svalt. Har testat bia-bäddar utan något lyckat resultat. Har inga problem själv med att hon sover på golvet. Men som sagt, kan det vara skadligt? Finns det bäddar som brukar uppskattas av hundar som vill sova/vila svalt? Skulle helst ha en korg i hallen som hon kan sova i. Nu lägger hon sig rätt och slätt mellan ytterdörr och toadörren. Vilket gör att hon störs varje gång jag skall in på toan etc.
Nej, det är inte farligt. Hunden har ju flera andra alternativ och väljer ändå golvet. Så då är det nog inte så obekvämt.
Jag har kylmatta till hundarna ibland på sommaren. Då har jag ofta så att de kan välja att ligga på den eller ngt annat mjukt.
Om hunden inte är modellen som gnager i sig saker kanske kylmatta kan vara ngt den uppskattar. Jag har billiga från Trixie. Finns säkert på rea nu när det inte är säsong.
 
Min hund vilar ofta på trägolvet under sommaren när det är varmt, verkar inte ha tagit någon skada av det.

Om du vill ha en sval bädd så sy en/be någon sy en bädd klädd i bambutyg. Bambutyg är extremt svalt. Jag har en bambubädd att ha i bilburen på sommaren samt bara en stor tygbit med bambu i soffan, hunden älskar det. Sover själv enbart i bambulakan under sommaren, det är enorm skillnad! Från att inte kunna sova och svettas gravt på nätterna i bomullslakan till att kunna sova och kännas sig sval en hel natt utan något svett alls.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag reflekterade precis lite över vilka olika sov-preferenser mina hundar haft :D Samojeden ville sova på golvet, gärna så svalt som...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 346
Senast: Zinfernia
·
Övr. Hund Min hund (7 månader) väljer att somna någonstans ute i lägenheten men vi har dörren öppen till sovrummet så han kan komma in till oss om...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 559
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa Vi var bortresta 4 nätter i helgen och Bruce var hos hundvakt. Han har varit där många gånger tidigare och alltid trivts, även om han...
Svar
7
· Visningar
1 106
Senast: startpompe
·
Övr. Hund Vet inte om det går att göra åt åt, men nån kanske har nån ide om nåt som kan hjälpa... Jag jobbar skift och har av naturen begåvats...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 945
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp