F

Fiona02

Vet inte om jag hamnat under rätt tråd men tänkte kolla om det e fler som drabbats av rid/hanteringsskador i olika former ?

Jag själv har haft stor otur inom detta område. förutom små *åka av stuka foten* skador så har jag

* Brutit lilltån då en STOR häst ställde sig och balanserade på den ( hon e envis att lyfta hoven och ställer då i protest över all tyngd på det benet.)

* Rejäl hoppolycka så jag blev avslängd 2 ggr i en kombination och skada revbenen som nu är kroniskt skadade så jag får blokader ,tens m.m då och då.

* Unghäst olycka för enbart några månaders sen. Skulle prova en 5 åring åt min tränare, det jag inte viste va att den stått på transport från Holland till sverige Så vi tog ut ur transport,på med sadel och upp med mig. Red i paddock med ca 10 andra hästar plus hinder. Dom första drygt 4 min gick allt bra. Sen blev det rodeo.
Så efter ett tag åkte jag med ryggen/huvudet före och landa och kunde inte flytta benen plus stark smärta i ryggen. In med ambulans och efter massa röntgen m.m så visade sig iaf *bara* va krossskadade muskler i ländryggen plus ev blödning som tryckte på nerverna vilket gjorde att det tog ca 2 månader innan vänsterbenet fungerade som de skulle (sängliggande en månad) . Nu helt återställd förutom omusklad och ur kondition.

Nån mer som råkat ut för nått speciellt ?
 
Sv: Skador

men usch...det där lät inte så trevligt.
Min senaste,och värsta,hände för ett par veckor sen.Min stallägares unghäst blev rädd och skenade rakt över mig.Jag flög som en vante och landade på ena höften.Fick en spricka i bäckenbenet,och det gör skapligt ont.
 
Sv: Skador

Jag har varit med om en hel del rid"olyckor" men inte blivit så pass skadad ändå, förutom när jag ramlade av min nuvarande valack, landade på ryggen, släpade mig hem ändå (var ca 1 km ut i skogen..) och dagen efter kunde jag inte ens ta mig ur sängen. Min höft hade "flyttats" och ryggraden var sned (inte bara pga ridolyckan) så jag har konstant ont i ryggen nu. Det blir bättre när jag går regelbundet till osteopat men bra i ryggen kommer jag nog aldrig bli. :( Men ridningen ger jag inte upp, bara att kämpa på :)
 
Sv: Skador

Det har väl hänt en hel del hos mig också.

Spricka i svanskotan
Brutit tår
Flertalet muskel och senskador
Låsningar och nackproblem
Muskelinflamationer

Det blir så vilken idrott man än håller på med.
 
Sv: Skador

Det är sällan jag ramlar av UTAN att skada mig eller få ont på ett eller annat sätt. Börjar väl bli gammal och stel... :angel:

Har dock inte haft några allvarligare skador typ brutna ben eller så, men har stukat foten rejält en gång då hästen halkade och föll i sidled (i skritt...) och jag hamnade under.

Bara för knappt två månader sedan föll jag av och skadade muskler bak i ryggen samt bröstet. Hade vansinnigt ont i en månad, och är fortfarande lite domnad där det var som värst.

Annars är det mest skrapsår, blåmärken och trampade tår. Högra stortånageln kommer aldrig att bli normal igen... :cool:
 
Sv: Skador

Olyckor ingår...

Mitt ena lillfinger är krokigt efter en rejäl stukning, trodde fingret var brutet men icke. Då åkte jag inte ens av hästen ;) Men höll händerna för lågt när hästen kastade sig åt sidan så hästens hals fick fingret att böjas väldigt onormalt.

Två brutna armar. Högern när jag var 6 år och flög av shettisen, armen såg ut som ett kantigt S :p Vänster handled när jag frivilligt kastade mig av min skenande nordsvensk och landade illa. Har fortfarande problem med den, kan inte bära saker med handflatorna uppåt, tex. ha handen under en pizzakartong och bära den.

Skador jag inte direkt känner av idag;

Sadeln snurrade när nordsvensken skenade, jag hängde under hennes mage tills jag kom loss. Förutom hovmärken på hela kroppen trasades alla mjukdelar vid höften/underlivet sönder men inget brutet :bow:

Påsprungen av häst i sjukhage som inte ville gå där, sprängde staketet och sprang rakt på mig. Flög ca 2 m, landade på huvudet i nässlor/berg, fortsatte rulla ca 10 m. Förutom hjärnskakning och rejält nässelkli så höll jag i en morakniv hela tiden, hade kunnat gå sjukt illa...

Ramlat av och slagit i svanskotan 2 ggr, ev liten, liten spricka en gång.

Åkte av när jag red barbacka, baklängesavsittning hehe. Ramlade med ryggen rätt i en hård väg, fick ett stort svart blåmärke över halva ryggen och vissa rörelseprobem ;)

Sen har vi ju olyckor då det inte direkt hänt nånting, som två stegringar där hästen ramlat (ej slagit över) men lyckades undvika att få honom över mig.
 
Sv: Skador

Jag har också haft en del otur, men den knasigaste är nog när jag red och en annan häst attackerade hästen jag satt på med en bakutspark och sparkade sönder mitt knä/ben. Det var lite medelknepigt att ta sig ner från hästen sen.
 
Sv: Skador

Speciellt vet jag väl inte, men....

* Bröt (det tunna benet i under)benet vid omkullridning.(Asplöv kan vara ruskigt halkiga) Gips 2 månader.
* Åkte av och landade med ryggen på asfalten. Blev troligen muskelblödningar i båda musklerna på vardera sidan om ryggraden. Kunde knappt gå/stå i en vecka. Ironiskt nog när jag skulle ersätta en på jobbet som fått ryggskott...
*Åkte av och landade på svanskotan. Ajaj i två veckor.
* Fick en smäll på näsan av en 3månadrs fölungehov. Såg ut som en som boxats våldsamt, svullen och blågul. Har en lite grop på näsan av detta.

Det är väl det jag kan erinra mig. Inte så mycket efter 40 års umgänge med häst, varav 33 med daglig kontakt.
 
Sv: Skador

Man ska trilla av 100 gånger innan man är en bra ryttare, eller vad är det man säger?;) Har också fått en del skador genom åren. Värst var när jag fick en häst över mig, hon stegra sig,slog över och landade på mig. Ryggen har inte varit helt okej sen dess,kunde gått mycket illa så hade tur i oturen där. Åkt in i stenmur,behövt sy knäet då jag flög av på en grusväg och en stor sten fastnade i benet. Sen har man ju såklart varit med om mildare avkastningar utan skador. Tur att det inte händer mer, om man tänker på allt som egentligen kan hända!
 
Sv: Skador

kl

var med om en travolycka då en tjej tappade en iordning gjord häst, jag halkade på is när jag skulle försöka stoppa honom och hamnade under, blev trampad på höften och på axeln och en studdsande rockard på huvudet.
= hjärnskakning + bäcken rotation + 2 st diskbråck

sen har jag brytit lång fringret flera gånger på samma ställe så har ett ärr, benpålagring och så är tippen vriden. Ser väldigt väldigt skumt ut.

Egentligen känns det som om man borde ha skadat sig mer med tanke på att man håller på med häst i stortsätt varje dag.
 
Sv: Skador

Oj, det känns som jag klarat mej ganska bra när jag läser era inlägg! Va skönt, då behöver jag inte känna att jag borde sluta me sporten ;)

Men när jag var lite var det en häst som stukade mitt ringfinger(som tur är på högern;)) Så den fingern använder vi inte så mycket, kan inte riktigt böja den som de andra...å den är lite tjockare....hehe.

Men det värsta jag varit med om är när jag skulle ut och lugna mina två vallacker i hagen. Det var en blåsig dag och hästarna var uppskrämda av någon anledning. Så jag gick ut i hagen och stod vid min ena häst som lugnade sig direkt och stod med huvudet lågt mot min sida. Så stod vi ett litet tag och sedan bestämde jag mig för att återgå till mitt. Med en klapp på halsen och ett "hej då gubben" skvatt min häst våldsamt; kastade ut frambenen så där som vissa hästar gör, hans vänstra framhov hamnade på min högerfot. Det var även den hoven som han tvärvände 90 grader och accellererade och galopperade iväg ifrån. Det som hände var att min fot blev liksom krossad.
Självklart är jag LIVrädd för sjukhus, så mina föräldrar fick mej inte att uppsöka nån läkare(va 16 kanske...):crazy: men det är ju lugnt. Tog bara en sissådär 2,5 år innan jag kunde gå på foten igen!:grin: Idag är jag plattfotad på den.
 
Sv: Skador

Vet inte om jag hamnat under rätt tråd men tänkte kolla om det e fler som drabbats av rid/hanteringsskador i olika former ?

Jag själv har haft stor otur inom detta område. förutom små *åka av stuka foten* skador så har jag

* Brutit lilltån då en STOR häst ställde sig och balanserade på den ( hon e envis att lyfta hoven och ställer då i protest över all tyngd på det benet.)

* Rejäl hoppolycka så jag blev avslängd 2 ggr i en kombination och skada revbenen som nu är kroniskt skadade så jag får blokader ,tens m.m då och då.

* Unghäst olycka för enbart några månaders sen. Skulle prova en 5 åring åt min tränare, det jag inte viste va att den stått på transport från Holland till sverige Så vi tog ut ur transport,på med sadel och upp med mig. Red i paddock med ca 10 andra hästar plus hinder. Dom första drygt 4 min gick allt bra. Sen blev det rodeo.
Så efter ett tag åkte jag med ryggen/huvudet före och landa och kunde inte flytta benen plus stark smärta i ryggen. In med ambulans och efter massa röntgen m.m så visade sig iaf *bara* va krossskadade muskler i ländryggen plus ev blödning som tryckte på nerverna vilket gjorde att det tog ca 2 månader innan vänsterbenet fungerade som de skulle (sängliggande en månad) . Nu helt återställd förutom omusklad och ur kondition.

Nån mer som råkat ut för nått speciellt ?


jag har aldrig brutit nåt men skadat mig.
Min unghäst stegrade över med mig för 4 årsen. Märkte inget då, så kollade aldrig upp så dum som jag är* tyvärr*. Var hos läkare för fått så jävla ont när ja mockar/träningsrider hårda pass. Får ej rida eller mocka med för ryggen är soppas sliten. Knät var vätske fyllt, små lösa benbitar i armbåge. Men ja kmr inte sluta rida för de. Men inte rida unghästar mer :/ :cry:
 
Sv: Skador

har som tur är inte lyckats lika mycket som en del här..:( det enda riktiga jag har vart med om är ett brutet lillfinger och lite blåmärken så jag har nog haft tur...;)
 
Sv: Skador

*Blev avkastad av en nordsvensk på ridskolan när jag var 13 år. Kunde inte röra mig på flera minuter och trodde jag brutit ryggen eller nått. Var inget allvarligt men jag var regält blåslagen efteråt.

*Red min häst i ridhuset när han stegrde sig och jag slog ansiktet i hans mankam. Spräckte näsan och fick sy utan bedövning då läkaren sa att jag skulle känner mer smärta av själva nålen i bedövningen än stygnen utan. ONT!!

*Blev avlastad av en 2½ årig hingst och landade stenhårt på svanken. Slog mig som f*n och började blöda näsblod av någon anledning. kunde inte röra mig ordentligt på veckor.

*Blev trampad av en 190 cm hög shire på ena foten. Jag hade skor med stålhätta och han stod säkert kvar på min fot i 10-15 sekunder, då han vägrade flytta på sig. Jag tog av mig skon direkt efteråt och det såg ut som det växte ut en extra stortå rakt ut från fotknölen. Det dröjde några timmar innan knölen gått ned och blodet spridit sig till resten av foten. Kunde inte ha sko på den foten på över två veckor.

Blivit avkastad ett 30-40 tal gånger men jag har faktiskt aldrig brutit något i hela mitt liv! *ta i trä* Bara slagit mig mycket illa.
 
Sv: Skador

Har varit väldigt förskonad från skador, tack och lov (och peppar peppar...) förutom någon avtrampad tå och lite småsår och blåmärken, svimmade en gång vid avfallning.

Den allvarligaste skada jag haft uppstod för ett par år sedan då jag skadade ljumsken under ett dressyrpass (!). Det gjorde :devil: ont och tog 7 månader att läka ut. Ljumsken är dock fortfarande ganska skör och jag tål inte vilka strapatser som helst. Fick en mindre känning häromdagen då vi övade 90-graderssväng på 1 nanosekund...:crazy:
 
Sv: Skador

Hmmm

Har fortfarande blåmärken på båda fötterna efter att häst trampat mig : / dock inget brutet då

Skena ramla av hjärnskakning å polisbil in till sjukhuset kommer inte ihåg någe av själva olyckan och inte polisbilen eller början av vistelsen på sjukhuset. när jag kom in till sjukhuset och kom inte ihåg någe när mamma fråga vad min häst hette och jag inte viste vad han hette så vart hon orolig :/ minnet kom dock tillbaka som tur var.

På strömsholm ramlade av under en lektion hoppade studds på tre bakom sadel eftersom att hästen stanna med ändå hoppade efter 15 m efter hindren så ramla jag av fick en spricka i fotleden några mm upp och jag hade behövt gipsa hela benet från fot till rumpa eftersom att jag på samma gång lyckades krossa benet vid knät så in på operation och läkarna viste inte om jag skulle kunna gå ordentligt igen. men de gjorde ett bra jobb så än så länge har jag en 20 årings ben och inte en 80 årings.

sen en massa andra små olycker stuckat fot m.m
 
Sv: Skador

just det sen har jag ramlat av och blivit trampad i huvudet men endast en lättare hjärnskakning den gången..

och ett litet ärr på läppen efter att hästen tvär nita OBS i skritt och slog upp huvudet på min läpp och där gick den sönder lite mer än 1 cm ärr
 
Sv: Skador

Jag har inte slagit mig så ofta. Vilket eg är fantastiskt med tanke på hur många risker jag utsatt mig för genom åren. Dock tror jag min ena gång tar igen det.;)

Jag hoppade av från en häst med en fot jag några tim tidigare råkat slå i väggen. Det resulterade i en spricka.

Sen har jag då jag red fälttävlan åkt av en ponny och slagit mig rejält. Jag slog mig så att bäckenet åkte snett, fick en kotkompression och jag fick en whiplash. Jag slet av flera ligament i nacken och fick nervskador. Har idag ärrvävnad som ligger inne i kotorna kring ryggmärgen och trycker och ger besvär. Samt att jag är "glapp" i nacken och det känns som om jag tappar huvudet ibland. Det ger så klart mycket smärtor med, dygnet runt. Och nervskadorna och glappheten i nacken gör att kroppen signalerar "spänn dig". Så jag har ständiga spänningar i rygg/nacke/axlar/bäcken och får låsningar av det. Samt att bäckenet glider snett.
Jag har även fått diagnosen Fibromyalgi efter det. Det anses komma av skadan. Samt Hortons huvudvärk, även kallad självmordsvärk.

Jag åker sällan av numer. Men har lyckats slå huvudet i en tjock trädgren som jag inte såg också.:o
 
Sv: Skador

ojdå... jag har klarat mig bra om man jämför med er andra :o

jag har blivit sparkad på utsidan av låret och har fortfarande en "grop" där.
var väl kanske 8-9 när det hände.

samma ålder kanske något senare skulle jag tävla clear roud 70cm med min lilla b-ponny, han vägrade vi varje hinder vi, kom till tredje och där ramlade jag av 3 gånger, bla rakt in i hindret :crazy: men det enda som blev var ett uppskrapat ansikte... jag bokstavligen stod på huvudet(ansiktet) mitt framför hindret på en grusad utomhusbana.

senaste vart några brutna ben i handen... och det var innan jag ens träffade marken:grin:
jag hann precis komma upp i sadeln(western) på en unghäst när den blev rädd för något och började studsa i cirklar med krökt rygg, lyckades få handen mellan hornet och mig själv så 2 ben i handen gick av. Förstås högerhanden! benen som går ut till lillfinger och ringfinger...

det ironiska i det hela är att precis samma fingrar har min mamma lyckats bryta i samband med hästar:angel:
hon bröt dessutom andra handens lillfinger med, detta med bara en veckas mellanrum! hon trodde det första bara var en stukning och kollade inte upp det förrän hon ändå var vid läkaren...:crazy:
 
Sv: Skador

Jag har bara blivit trampad en gång så jag fått en pålagring på stortån. Plus att en nagel är lite sned på ett finger efter ett bett.

Övriga småblessyrer har liksom läkt så man inte märker av dem. Tror jag är rätt förskonad från olyckor med hästar. Har varit blåmärken och enstaka sår eller klämskador som läkt.
 

Liknande trådar

Äldre Är det någon här inne som haft problem med försäkringsbolag när ni fått en bestående skada som ni får leva med resten av livet? En skada...
Svar
4
· Visningar
1 057
Senast: tuaphua
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 464
Senast: MattiZ
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
27 927
Senast: lewellyn
·
M
Hästmänniskan Hejsan. Jag skulle vilja varna er som funderar på att låna ut era hästar på foder att tänka genom ett par extra gånger, genom att...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 319
Senast: Jenny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • HusdjursGPS
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp