skäckiga russ

C

crazy

Visst är de fräcka!?!Någon som vet om någon som föder upp sådana russ? Har ni bilder på skäckiga russ kanske??
 
Det finns nog ingen som föder upp skäckiga russ (ingen jag känner till iaf). Det finns bara fyra godkända russhingstar som är skäck och två av dem har inte löst betäckningslicens för i år. (Jag vet inte hur de andra två har gjort).
 
oj.. har aldrig ens sett et skäckigt russ. har bara fuxar isabeller, bruna å svarta.. :eek:
 
Det var bild på en jättesöt russhingst i Ridsport i våras. Han blev nygodkänd iår. Fuxskäck med mycket vitt. Häftig!
 
En av mina bästa vänner har ett russ som är skäck, tyvärr har jag ingen bild på honom. Han är creme-brun (egen tolkning ;)) och vit, han är inne på sitt 29:e år :bow:
Underbar häst med mycket personlighet!

//Cutie
 
Det e inte så vanligt med skäckiga russ, finns inte så många! Flera uppfödare skulle nog vilja lyckas få ett, men är inte så lätt och finns inte någon som föder upp skäckar! Det är samma med tigrerade, inte heller så vanligt och lätt att få!
Stig-Helmer är väl en gdk skäck hings.
 
tycker dom e mkt snyggare än bruna det är så tråkig färg.....
 
Aha två stycken till och med..... Det finns ju inte så många av dom och du har lyckats få två, mor och barn eller?
 
Faktum är att russ-skäckar INTE är särskilt svårt att få... :)
Det är nämligen så att de är bukskäckar och det anlaget är recessivt, dvs de russ som är skäckar har anlaget i dubbel uppsättning och lämnar således alltid anlaget vidare till avkomman.
Alltså, ett SÄKERT sätt att få dessa skäckar är att betäcka skäcksto med skäckhingst = garanterat en skäckavkomma! :D

Det är däremot svårt att få dessa skäckar om bara ena föräldern är skäck, eftersom även den andra föräldern måste ha anlaget - det kan de ha utan att det syns, men man vet inte säkert OM de har det om de inte lämnat skäckig avkomma eller har en skäckig förälder...
 
Fast de är lika förbenat inte så vanliga och jag har annonserat efter ett skäck sto vid tre tillfällen och inte fått något napp... :(
Har någon som läser det här ett skäcksto över så hör av er... ;) Fast jag har eg inte råd nu när vi just har flyttat och köper vitvaror osv för alla pengar...
 
Det finns förmodligen flera skäl till att de är sällsynta...
Dels ÄR de ju sällsynta så att inte så många har några skäckar att avla på.
Och dels är det kanske så illa att uppfödarna inte tror/vet/begriper att det kan finnas efterfrågan på dem, så de bryr sig inte om att avla medvetet p färgen...
Och ett tredje alternativ kan ju vara att det inte alltid är säkert att dessa hästar har både färgen och kvalitéer för avel, om jag inte missminner mig så godkänns dessa hingstar t.ex även med 39 p, för att bevara färgen i rasen???
 
Japp det stämmer man får 2 poäng extra för färgen för att försöka rädda den. Det tycker iofs jag är bra då det vore tråkigt om den försvann.
Nu är det ju variation mellan de fyra godkända hingstarna som finns också. De har mellan 38-40 p. Så det har inte behövts några extrapoäng i samtliga fall...
De har dock inte många ston och minns jag inte fel så är det bara två av dem som har betäckningslicens i år (minns jag fel så är det bra en för två har iaf inte löst licens det vet jag helt säkert).
 
Har du koll på Hästfynd? För något år sedan såg jag ett skäcksto, som dessutom var SVARTSKÄCK, annonseras ut där. Häromdagen bläddrade jag i ett nr från i våras och där fanns en skäckig hingst (ej godkänd) + ett sto med skäckanlag till salu. Ett sto med skäckanlag kan ju vara ett alternativ om skäckarna är svåra att få fatt på.

Anneli
 
Jag har tittat där litegrann men missade nog det numret... Jag vet ju inte säkert om något av mina ston har skäckanlag heller... :) Ett av dem har en pappa som lämnat en skäck så där är ju oddsen 50/50.
Sedan har jag två ston som har en morfar som lämnat skäck så har jag tur kanske det pluppar ut en skäck något år... :)
Nu är ju inte färgen viktigast men jag tycker att det är en kul bonus... Två av mina ston är gulbruna en av dem med stor stjärna och den ena är tigrerad. Hon med stjärnan har fått tre föl samtliga med tecken och det tigrerade stoet har fått två föl, en är tigrerad.
 
Har hingstarna gemensam stam eller har man tre hingstar att välja på om man köper ett sto efter en? (Om alla löste licens)
 

Liknande trådar

Gnägg Det var i en annan tråd jag fick lära mig att det vita på en skäck är brist på pigment och inte någon skimmelgen(?). Spännande! Sedan...
Svar
18
· Visningar
1 535
Senast: Time Lord
·
Samhälle Visst inte riktigt var jag skulle lägga tråden så om den ligger fel kan en mod flytta den...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
3 265
Senast: MJLee
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 094
Senast: athena
·
Lantbruksdjur Det har flyttat in nya kor i byn och jag har fullständigt kärat ner mig i dessa underbart vackra skapelser :love: Jag kan väldigt lite...
2
Svar
37
· Visningar
4 103
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp