Skägghund

Fille

Trådstartare
Vi diskuterar lite raser jag och min sambo, vi har gjort det i flera år och funderat fram och tillbaka. Nu har vi diskussioner kring schnauzer, mellanvarianten. Vad finns det för för och nackdelar med dom? Finns det något man behöver tänka extra på eller se upp för? Har förstått att de är bra familjehundar, stämmer det?
 
Schnauzer, tidigare mellanschnazuer, är en trevlig hund men inte en ras som passar alla.

Rasen är alert och schnauzern är en utmärkt vakthund. Det betyder också att det inte är en ras som älskar allt och alla, typ som en labrador. Schnauzern är mycket av en enmanshund, vilket innebär att den älskar sin närmaste familj men är ointresserad av övriga människor.

Mentalt är schnauzern ganska mycket hund och den kan vara ordentligt envis när den sidan slår till. Som en terrier minus grälsjuka skulle man kunna säga. Schnauzern kräver en del arbete för att må bra, dvs den kommer inte trivas enbart som promenadsällskap. Att träna en schnauzer innebär att man får vara lite kreativ med sina belöningar. En schnauzer kommer inte göra som du säger bara för att, dvs den har ganska lågt will to please.

Förr var det lite problem med mentaliteten i rasen men min uppfattning är att sådant avelsmaterial sållats ut. Som alltid är det bra att granska tilltänkt valps linjer samt köpa från uppfödare som är noggranna med mentaliteten (och därför gör MH eller BPH).

Själv älskar jag rasen och dess mindre kusin (dvärgen). Men det är inte en ras för den som vill ha en lätt hund som älskar allt och alla och som gör precis som man säger, alltid. Då finns det betydligt enklare raser.

Är du bered att lägga mycket tid på din hund, vara en stark och tydlig ledare samt acceptera faktumet att rasen är envis så tycker jag absolut du kan titta vidare på schnauzern, det är en i mitt tycke mkt trevlig hund.
 
Om du har facebook så gå gärna med i gruppen "Schnauzerringen" där. En trevlig grupp där både ägare och uppfödare finns. Inga frågor är för dumma och det finns en stor samlad kunskap om rasen där :)

Jag har själv två stycken, båda är hanar. Fördelar: det är en väldigt trevlig ras som en kan göra allt möjligt med, de hänger glatt med på allt och det finns schnauzern representerade i nästan alla hundsporter :) Lättlärda (vilket iofs kan vara negativt också :p), kräver inte jättemycket aktivering för att vara lugna inne. Inte uppdelad i utställning- och "tävlingsvariant" vilket jag tycker är mycket positivt. Perfekt storlek för mig, knäcker inte ryggen när jag ska belöna, de är robusta men jag kan lyfta dem utan problem.
Nackdelar: vaktskäller (lugnar sig med åren när de lärt sig vad som är värt att skälla på så att säga ;)), båda mina fäller, min yngsta är inte så impad av främlingar men de han känner är inga problem (den äldre har jag nästan haft omvänt problem med, han vill gärna hälsa på aaaalla... även på agilityplanen :p men han har lärt sig att behärska sig ;) ). Inte så mycket "will to please" utan det gäller att ha en bra belöning som är värd att jobbas för och jobba i korta pass med omväxlande övningar. Den yngre har väldigt mycket jaktlust, den äldre knappt någon.

Jag har själv inga barn men det är många som har schnauzern som familjehund utan problem :)

midsommar2.jpg
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 336
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 513
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 445
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 480
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp