Skäligt pris för att arrendera mark?

Domino_s

Trådstartare
Jag är intresserad av att arrendera lite mark av grannen, har dock inte diskuterat detta med honom ännu utan vill ha ett hum själv om vad det kan tänkas bli för kostnad när vi väl kommer till den biten om han nu säger ja.

Jag har nu suttit i ett par timmar och försökt googla mej fram till något vettigt svar. Men känner att jag blir nu inte mycket klokare.

Marken det gäller är 0,05km2 vilket jag räknat ut är 5 hektar, rätta mej gärna om jag har fel. 4 hektar är ett fält de tagit hö på, de tog endast en skörd förra året och den blev knapp + att det är mycket "skräpväxter" i gräset. Alltså har det förmodligen bara slagits senaste åren och inte underhållts på annat sätt, därav vågar jag med på att fråga ang denna mark.
Den sista hektaren är gammal ängsmark med lite träd. Skulle gissa på att det har legat i träda i säkert 25 år.

Av det jag har fått fram så någonstans runt 1000kr/hektar. Är jag helt ute och cyklar? Då avser jag att han får söka/behålla ev EU-stöd eller andra stöd det kan tänkas finnas. Det är jag inte intresserad av att söka själv.

Självklart återställer jag marken den dagen jag känner att jag inte behöver den mer. Hästar sliter ju en del, det är jag medveten om även om jag enbart har 2 mindre.

Mvh Domino_s
 
Sv: Skäligt pris för att arrendera mark?

Var i Sverige befinner du dig, det är enorm skillnad mellan skåne och norrland när det gäller markvärde.
 
Sv: Skäligt pris för att arrendera mark?

Var i Sverige befinner du dig, det är enorm skillnad mellan skåne och norrland när det gäller markvärde.

Nu skäms jag lite.. Självklart måste jag skriva ut det..:o
Jag finns i Småland gränsen till Västra Götaland. Det är även markpriser i detta området jag själv har sökt på.

Mvh Domino_s
 
Senast ändrad:
Sv: Skäligt pris för att arrendera mark?

Jag vet inte hur priserna är där du finns. Men jag tycker att det låter lite med 1000/ha i arrende. Om du inte får svar här så tror jag att LRF Konsult kan ge bra svar på vad det borde kosta.
 
Sv: Skäligt pris för att arrendera mark?

Det finns statistik över detta och ditt förslag är klart över genomsnittet för betesmark i Småland, men sen är ju statistik bara statistik och den kan vara missvisande. I Skåne kan bra åkermark ligga på uppåt tiotusen i arrende per hektar i jordbruksintensiva områden samtidigt som andra arrenden med sämre förutsättningar för odling är gratisarrenden där behållningen för ägaren endast är att marken tas om hand och hålles i kultur.

Ett par hästar sliter väl inget på en vall som dessutom ändå behöver plöjas upp och sås om för att ge rimlig avkastning?
 
Sv: Skäligt pris för att arrendera mark?

Ett tips kan vara att inte föreslå ett regelrätt arrende utan istället någon form av nyttjanderätt. Jordbruksarrenden är omgärdade av en krånglig och snärjig lagstiftning som gör att många inte är så pigga på att arrendera ut eftersom det i slutändan kan innebära att arrendatorn får besittningsrätt på marken och inte kan sägas upp.
 
Sv: Skäligt pris för att arrendera mark?

Ett tips kan vara att inte föreslå ett regelrätt arrende utan istället någon form av nyttjanderätt. Jordbruksarrenden är omgärdade av en krånglig och snärjig lagstiftning som gör att många inte är så pigga på att arrendera ut eftersom det i slutändan kan innebära att arrendatorn får besittningsrätt på marken och inte kan sägas upp.

Okej, tack för detta råd! Ska definitivt tänka på det när jag pratar med markägaren. :)

Mvh Domino_s
 
Sv: Skäligt pris för att arrendera mark?

Ett tips kan vara att inte föreslå ett regelrätt arrende utan istället någon form av nyttjanderätt. Jordbruksarrenden är omgärdade av en krånglig och snärjig lagstiftning som gör att många inte är så pigga på att arrendera ut eftersom det i slutändan kan innebära att arrendatorn får besittningsrätt på marken och inte kan sägas upp.

En arrendator kan visst sägas upp.

Skillnaden är mest att du måste visa att du själv ska bruka marken eller att marken ska upphöra vara jordbruksmark, det du däremot inte kan göra är att hyra ut din mark till någon annan helt godtyckligt... vilket får anses som ett fullt rimligt lagkrav eftersom brukandet av marken ofta är ett långsiktigt arbete och som ofta medför investeringskrav såväl som kapitalrisker.
 
Sv: Skäligt pris för att arrendera mark?

Ett tips är att titta på jordbruksverkets hemsida då dom har statistik över arrendepriser, markpriser m.m.

Ett 5-års arrende är det som helt klart är att föredra för dig som djurägare, det är ju snopet att investera stora summor pengar i form av stängsling, överfarter etc och så hyr markägaren ut till någon annan året efter - då står du ju där med skägget i brevlådan.

Det som är baksidan är att du då blir skyldig att bruka marken under dessa 5 år som arrendet löper, om du inte brukar marken så har då markägaren rätt att leja ut det jobbet och skicka räkningen till dig. Men du tar å andra sidan inte alls lika stora risker att stå utan bete eller förlora massa pengar på stängsel etc.

Vad gäller gårdstödet så är ju detta en ganska stor inkommst, du lägger ut ca 300 kr per år i maskintid på att slå av 1 hektar men får då tillbaka ca 1100-2400 kr i gårdstöd per ha/år. Så arrende 1000 sek + markägaren tar stödpengar är ju detsamma som ett arrende på 2100-3400 per ha/år vilket låter lite högt...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp