Skällande hund, vad göra?

AbsolutEnsam

Trådstartare
Jag har Haft en lång o jobbig period där jag känner mig maktlös och uppgiven över min ena hund. Jag skulle önska få tips och kanske några bra råd på vägen, för nu är det inte kul att ha hund…

Info om Hunden: Kasteread tik på snart 9 år. Av en sällskapsras. Haft ryggproblem men går på medici. Hur pigg o glad som helst. Väldigt snäll mot människor, dock skäller vid hundmöten. Hon larmar/vaktar hemmet mot ljud. Kan ligga och sova men helt plötsligt flyga upp och skälla på något som hon har hört eller sett. Mycket stressande för min del. vill ej gå promenader i hemområdet, utan kortaste biten hem. Pigg o glad på nya ställen o i skogen. Går som klockan.

Mina problem med henne:

Skäller hemma när man är hemma i huset.
skäller vid hundmöten.
skäller om man går ut utan henne.
vill inte gå promenader hemma.
kan ej bo i lght med henne pga. Skällande.

Vad ska jag göra? Önskar tips o råd, snälla! Kan inte bo i hus hela livet hos förälderna.
 
Det finns nog flera saker att göra.

Skvallerträning.
Klargöra för hunden att skällandet inte är önskvärt.
Avleda.

Här finns skickliga hundtränare som nog kan ge konkreta tips.

/tanten, med larmande ras
Tack för ditt svar!

Jag har aldrig lyckats med skvallerträkning, måste göra nåt fel. Hunden skäller ännu mer när jag försöker. Hon tror att hon ska få godis när hon skäller, så min tajming är rätt kass haha. Tycker även det är svårt o träna på det när man har två hundar.

Det som har funkat bäst är att sägs tyst o sedan används blomspruta med vatten. O spreja på henne. Men då måste jag bära på blomsprutan hela tiden o det blir omständigt.

Jag har också ett antisksllhalsband med sprej ( doftlös) som jag sätter på henne ibland när jag inte orkar höra mer skäll. Det är stressande med skällande. Då går hon o lägger sig o sover med det. Men är det ok att använda det? Det funkar allra bäst.

vad tycker du och ni andra?
 
Tack för ditt svar!

Jag har aldrig lyckats med skvallerträkning, måste göra nåt fel. Hunden skäller ännu mer när jag försöker. Hon tror att hon ska få godis när hon skäller, så min tajming är rätt kass haha. Tycker även det är svårt o träna på det när man har två hundar.

Det som har funkat bäst är att sägs tyst o sedan används blomspruta med vatten. O spreja på henne. Men då måste jag bära på blomsprutan hela tiden o det blir omständigt.

Jag har också ett antisksllhalsband med sprej ( doftlös) som jag sätter på henne ibland när jag inte orkar höra mer skäll. Det är stressande med skällande. Då går hon o lägger sig o sover med det. Men är det ok att använda det? Det funkar allra bäst.

vad tycker du och ni andra?
Om hunden funkar med antiskall ser jag inga problem att använda det 🤷‍♀️
 
Jobbigt läge. En nioåring som "alltid" haft samma mönster kring skall/larm, där beteendet kanske till och med är rastypiskt(?), hade jag nog inte tagit stora strider kring skällande med, både för min egen skull och för hundens.
Antiskallhalsband skulle jag själv inte använda som långsiktigt verktyg eftersom jag misstänker att de i många fall bidrar till eller upprätthåller en höjd stressnivå hos hunden (även om en studie lutar åt att så inte är fallet).

Vår hund, en spetsras, skäller en hel del. Ibland fungerar avledning bäst (vid hundmöten, bilpassager på nära håll etc), ibland funkar det bäst att bekräfta att man uppmärksammat varningen (djur på tv, ljud utanför huset på natten etc). Hunden skäller aldrig kontinuerligt eller stereotypt utan bara s a s på indikation. Hade vi av någon anledning behövt få bort skällandet helt eller nästan helt, som t ex i en lyhörd lägenhet, så tror jag faktiskt att vi hade tittat på möjligheten att antingen byta bostad eller byta hund snarare än att ge oss in i en lång och potentiellt fruktlös strid. Trist svar, jag vet.
 
Om hunden funkar med antiskall ser jag inga problem att använda det 🤷‍♀️
Tack för ditt svar, ursäkta sent svar!

Jag känner att det blir som en blockbrytare för mig och hunden. Jag blir mindre stressad över skällandet eftersom hunden inte vill skälla mer o blir mer lugn av det. Bryter en ond cirkel kan man säga.

men oroR mig för vad andra säger o om det skadar hunden i längden? Man vill ju inte bli betraktad som ”djurpålgare” eller vad man ska säga. Vågarknappt nämina att jag har ett antiskallhalsband hemma..obs med doftlös sprej! Inget annat. Till folk.
 
Jobbigt läge. En nioåring som "alltid" haft samma mönster kring skall/larm, där beteendet kanske till och med är rastypiskt(?), hade jag nog inte tagit stora strider kring skällande med, både för min egen skull och för hundens.
Antiskallhalsband skulle jag själv inte använda som långsiktigt verktyg eftersom jag misstänker att de i många fall bidrar till eller upprätthåller en höjd stressnivå hos hunden (även om en studie lutar åt att så inte är fallet).

Vår hund, en spetsras, skäller en hel del. Ibland fungerar avledning bäst (vid hundmöten, bilpassager på nära håll etc), ibland funkar det bäst att bekräfta att man uppmärksammat varningen (djur på tv, ljud utanför huset på natten etc). Hunden skäller aldrig kontinuerligt eller stereotypt utan bara s a s på indikation. Hade vi av någon anledning behövt få bort skällandet helt eller nästan helt, som t ex i en lyhörd lägenhet, så tror jag faktiskt att vi hade tittat på möjligheten att antingen byta bostad eller byta hund snarare än att ge oss in i en lång och potentiellt fruktlös strid. Trist svar, jag vet.
Tack för ditt svar! Ursäkta sent svar!

Det är ingen typiskt rastaktigt utan det är en mindre spanieltyp. Jag funderar om man skulle ge mer mentalaktiveting till henne.? Hon får i dagsläget inte så mycket förutom torrfoder i snuffelmatta. O godissök i huset. Kanse borde ge henne kongar med fryst färskfoder igen. O börja med nosework o lite tricks. Men vad är lagom aktivering?

Vad mer du med studien? finns det någon studie gjort på att hunden blir mindre stressad av antiskäll halsband? Det skulle lyfta en stor Sten från mina axlar om det kunde va så!

Jag har testat flera olika positiva metoder för att få slut på beteendet el få det minska men det blir bara värre o stressigt för henne. avlder jag henne så fortsätter hon direkt efter o göra samma sak skälla men mer stressad..som en lek för henne.

Det är inget alternativ att omplacera henne för min del, utan föräldrarna har sagt att hon få bo hemma hos dom i huset om jag flyttar i framtiden. Men det skulle ha varit bra om hon kunde vara i lägenheten med mig i framtiden vissa perioder. Hon kommer inte lämnas själv då utan vara med mig. Har en hund till och de är väldigt tajta. Så de kommer bo ihop oavsett.

men tack för dina tips!
 
Tack för ditt svar, ursäkta sent svar!

Jag känner att det blir som en blockbrytare för mig och hunden. Jag blir mindre stressad över skällandet eftersom hunden inte vill skälla mer o blir mer lugn av det. Bryter en ond cirkel kan man säga.

men oroR mig för vad andra säger o om det skadar hunden i längden? Man vill ju inte bli betraktad som ”djurpålgare” eller vad man ska säga. Vågarknappt nämina att jag har ett antiskallhalsband hemma..obs med doftlös sprej! Inget annat. Till folk.
Folk kommer alltid ha åsikter oavsett vad man gör. Jag har själv brottats med att försöka skita i andras åsikter under många år och vet att det är skitsvårt men man får göra så gott man kan. Ens egen relation med hunden blir ju lidande om man jämt ska hålla på och anpassa sig efter vad alla andra tycker istället för att fokusera på hunden.

Jag är personligen av den åsikten att det är helt okej att använda vilket hjälpmedel man vill så länge man får det resultatet man vill ha utan att hunden far illa och att stoppa okynnesskällande med ett antiskallhalsband med doftlös sprej tycker jag verkligen inte är någon big deal om man testat andra metoder först utan framgång. Ibland måste man helt enkelt bara sätta "hårt mot hårt" både för en själv men också för hunden.
 
Tack för ditt svar! Ursäkta sent svar!

Det är ingen typiskt rastaktigt utan det är en mindre spanieltyp. Jag funderar om man skulle ge mer mentalaktiveting till henne.? Hon får i dagsläget inte så mycket förutom torrfoder i snuffelmatta. O godissök i huset. Kanse borde ge henne kongar med fryst färskfoder igen. O börja med nosework o lite tricks. Men vad är lagom aktivering?

Det tycker jag låter som en bra idé. Lagom aktivering är för mig när hunden nöjt kan vila inomhus, istället för att vara på tårna hela tiden och beredd att ljuda för minsta lilla. Så du bör ganska fort se skillnad om det är så att skällandet mest är ett okynnesbeteende pga tristess. Att hon inte vill gå promenader på hemmaplan skulle kunna vara ett till tecken på det - är den tråkig och/eller något som ska avklaras snabbt jämfört med nya platser eller skogen där man tar sig tid och det finns massor av intressanta sinnesintryck så förstår jag att hon vägrar.
 
Tack för ditt svar, ursäkta sent svar!

Jag känner att det blir som en blockbrytare för mig och hunden. Jag blir mindre stressad över skällandet eftersom hunden inte vill skälla mer o blir mer lugn av det. Bryter en ond cirkel kan man säga.

men oroR mig för vad andra säger o om det skadar hunden i längden? Man vill ju inte bli betraktad som ”djurpålgare” eller vad man ska säga. Vågarknappt nämina att jag har ett antiskallhalsband hemma..obs med doftlös sprej! Inget annat. Till folk.
Man får ju läsa sin hund, men är hon lugn och avslappnad med det på så tar hon knappast skada av det. Jag tror absolut det är trevligare för hunden att ha antiskall än en stressad matte och det i längden kan ju få det allmänna skällandet att minska.

Folk har alltid åsikter, man får välja sätt som passar en själv bäst ändå.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: Nepenthe
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 386
Senast: alicegard
·
Hundträning Har en 12-veckors schäfervalp som är otroligt stabil och lugn. Både hemma, i stallet, nya miljöer osv. Han håller sig nära mig men är...
Svar
10
· Visningar
1 086
Senast: Stergo
·
Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 057

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp