Skällande/larmande i lägenhet, vad göra?

AbsolutEnsam

Trådstartare
Hej på er! Jag önskar få tips från er angående larmande/ skällande i lägenhet. Har testat Allt känns det som men jag ju ha missat något?

Jag har två hundar av mindre spanielras ( tikar båda två, kasserade) dom är snart 10 år gamla. Går på medicin på daglig dos. Pigga och glada o går påregelbundet koll hos veterinären. Hunden som är älst handlar det om. Hon har varit larmande/ vaktande sedan hon var unghund, skäller vif hundmöten också. Har aldrig fått bukt på det..

Ena hunden som är älst, skäller mycket vid ljud utanför som tex. Folk i trapphuset osv. Båda kan ej vara själva i lägenheten utan blir oroliga då. Därför är dom aldrig själva där. Däremot hos föräldrarna kan dom vara själva. Upplever den som skäller mest är den som inte kan slappna av om man grejar i lägenheten utan skäller mot ytterdörren när hörs ljud. Detta gör mig jättestressad för jag vill gärna kunna ha dom i lägenhten tillsammans med mig.

har testat;

- hårt godis som kastas på golvet så fort det hörs utanför och hunden skäller. Hunden äter och fortsätter sedan att skälla…

- tacka hunden för bekräfta attjag hört den, gått fram o kikat vid ytterdörren. Ingen förbättring.

- blomspruta med vatten. Funkar fint! Jag säger tyst och sedan sprutar vatten på hunden. Belönar lugnt med rösten sedan när hon är tyst. Grejen är bara att jag måste vara beredd jämt med blomsprutan. Stress för mig.

- Antiskallhalsband, med naturell doft som sprutar vid skällandet. Hunden blir tyst och går sedan och lägger sig och sover/ vilar. Funkar allra bäst! men inget man vågar nämna för någon för då blir du kallad för djurplågare…men är det ok?

Jag måste ta hänsyn till mina grannar o dom är många! Nytt boende som ska funka för mig o hundarna. Gångavstånd till föräldrarna för jag är behov av deras hjälp i vardagen. Allt perfekt, bottenplan och lätt att sig ut i trapphuset, ut ur huset. Som det ser ut nu vågar jag inte ta med dom dit. Utan bor hos föräldrarna för hundarnas skull o min.

Hjälp! Tack på förhand!
 
Jag hade lätt använt antiskall om hunden reagerar som du beskriver.
En stor fördel är att du inte behöver ha någon konflikt med hunden utan det är bara beteendet i sig som ger obehag och det är tydligt + konsekvent.
Tack för ditt svar! Jag känner att det är den metoden som fungerar allra bäst för mig. Dels bryter den onda cirkeln och jag blir lugnare av att hon har den på sig. hon kopplar av när hon har den på sig. Lägger sig och vilar och sedan somnar.
 
Ta kontakt med en bra instruktör som använder moderna, forskningsbaserade, icke-aversiva metoder.
Jag har haft kontakt med två Instruktörer som är utbildade inom mjuka metoder ( hundens hus). Men deras metoder har ej funkat på min hund. Hunden blir snarare stressad av det. Förmodligen pga. Jag inte är tillräckligt duktig på träna hund.

När det gäller hundträning som att träna in tricks tex, tycker jag att mjuka metoder funkar jättebra! Men när det gäller vardagsträning/ hunduppfostran funkar det inte lika bra i verkligheten som i teorin tyvärr. Nåt gör jag väl fel men när jag gått till olika hundinstruktörer/ hundpsykologer och det ändå inte funkar måste nåt vara fel!?

Hunden går regelbundet till veterinären och kollas upp!

Men när jag går längre promenader med halvstryp och håller avstånd till andra hundar plus att jag kastar ut godis på marken ibland så dom får söka när hunden går förbi, funkar det hyfsat vid hundmöten. Bäst funkar det när jag kortar in kopplet o håller avståndet. Går bara. Skvallerträning funkar inte tyvärr.

Är lite trött på att mjuka metoder just nu känner jag. Måste ju finnas ett mellanting?!
 
Jag hade lätt använt antiskall om hunden reagerar som du beskriver.
En stor fördel är att du inte behöver ha någon konflikt med hunden utan det är bara beteendet i sig som ger obehag och det är tydligt + konsekvent.
Tillsätt ett tekniskt hjälpmedel alltså?
Är det så "proffsen" gör?
Mera prylar löser allt?
Det tror inte jag på.
Som med hästar, ös på med hjälptyglar bara, så blir allt bra.
Du och jag står verkligen långt ifrån varandra på väldigt många plan.
 
Tillsätt ett tekniskt hjälpmedel alltså?
Är det så "proffsen" gör?
Mera prylar löser allt?
Det tror inte jag på.
Som med hästar, ös på med hjälptyglar bara, så blir allt bra.
Du och jag står verkligen långt ifrån varandra på väldigt många plan.

Va? Vilket onödigt otrevligt inlägg. Du kan väl argumentera sakligt istället om du har något att tillföra diskussionen.
 
Går det att se till att hunden inte är i hallen?

Blomsprutan får hunden att tystna men bekräftar också för hunden att ljudet var något att skälla om.

Har du provat att trötta ut hundarna riktigt rejält, både mentalt och fysiskt, en dag. Skäller de lika mycket eller skäller de mindre då?
 
Tack för ditt svar! Jag känner att det är den metoden som fungerar allra bäst för mig. Dels bryter den onda cirkeln och jag blir lugnare av att hon har den på sig. hon kopplar av när hon har den på sig. Lägger sig och vilar och sedan somnar.
Jag hade inte heller haft något problem med att ha antiskall på. Hunden bryr sig ju tillräckligt för att vara tyst, men verkar inte bli rädd eller stressad av halsbandet (som vissa kan bli).
 
Går det att se till att hunden inte är i hallen?

Blomsprutan får hunden att tystna men bekräftar också för hunden att ljudet var något att skälla om.

Har du provat att trötta ut hundarna riktigt rejält, både mentalt och fysiskt, en dag. Skäller de lika mycket eller skäller de mindre då?
Tack för ditt svar! Ok. Tror jag förstår vad du menar när det gäller blomsprutan. Har lagt det alternativet åt sidan.
hundarna är äldre nu och får inte lika långa promenader som förr, men ska försöka gå flera gånger i stället tänkte jag. ( bor i hus nu med trädgård). Mentala aktiveringen har jag inte gjort så mycket på sista tiden. Så det ska absolut göra mer av! varit dåligt på det! Tack för du upplyste mig! Några tips på enkla aktivering? Som är lätt att komma igång med en trött hjärna. Har svårt att komma i gång bara.
 
Jag hade inte heller haft något problem med att ha antiskall på. Hunden bryr sig ju tillräckligt för att vara tyst, men verkar inte bli rädd eller stressad av halsbandet (som vissa kan bli).
Tack för ditt svar! Jag upplever henne inte stressad el rädd av antiskallet, utan snarare tvärtom. Det är som det blir en signal för henne att släppa ansvaret på vaktandet av flocken. Det känns bättre nu att fler tycker att det är ok. Tack!
 
Tack för ditt svar! Ok. Tror jag förstår vad du menar när det gäller blomsprutan. Har lagt det alternativet åt sidan.
hundarna är äldre nu och får inte lika långa promenader som förr, men ska försöka gå flera gånger i stället tänkte jag. ( bor i hus nu med trädgård). Mentala aktiveringen har jag inte gjort så mycket på sista tiden. Så det ska absolut göra mer av! varit dåligt på det! Tack för du upplyste mig! Några tips på enkla aktivering? Som är lätt att komma igång med en trött hjärna. Har svårt att komma i gång bara.
En väldigt enkel aktivering är att slänga ut hundens mat på en gräsmatta och låta den leta upp den. Att använda nosen är ett fantastiskt sätt att aktivera hunden. Man kan även gömma maten inne och låta hunden leta upp den.
 
Har du något förslag på hur TS ska lösa sitt problem?
Ja, flytta dit där det inte blir ett problem.
Att straffa hunden med tekniska hjälpmedel är ju horribelt.
Hunden är ju i en miljö som inte klarar av den.
Eller som den inte klarar av.
Stryk det ej tillämpliga.
 
Tillsätt ett tekniskt hjälpmedel alltså?
Är det så "proffsen" gör?
Mera prylar löser allt?
Det tror inte jag på.
Som med hästar, ös på med hjälptyglar bara, så blir allt bra.
Du och jag står verkligen långt ifrån varandra på väldigt många plan.
Tekniska hjälpmedel kan vara suveräna ibland - särskilt när vi pratar självbelönande beteenden. På vissa hundar blir det sämre istället, man får se till individen helt enkelt.
 
Såhär tycker iaf jag.
Skäller för att hunden är rädd/osäker/’ledsen’ så är det fel att använda antiskall. Ex inte ok att använda antiskall om hunden har separationsångest och därför skäller.

Men om hunden skäller uppjagat efter ex fåglar andra hundar eller folk som går i trappen utan att det rör sig om någon rädsla utan mer handlar om att ’dumskälla’ så kan antiskall vara ett bra hjälpmedel eftersom det tar bort möjligheten att uppmärksamheten från ägaren blir belönande trots att man säger till hunden.
 
Jag brukar vara stark motståndare till antiskallhalsband men just i det här fallet verkar det ju fungera bra och snarare få hunden att gå ner i stress så jag tycker att du kan fortsätta använda det när du är tillsammans med hundarna i lägenheten. Däremot hade jag inte använt det när hunden lämnas ensam eftersom man då inte kan se hundens reaktion samt ingripa om det uppstår något problem.
 
Ja, flytta dit där det inte blir ett problem.
Att straffa hunden med tekniska hjälpmedel är ju horribelt.
Hunden är ju i en miljö som inte klarar av den.
Eller som den inte klarar av.
Stryk det ej tillämpliga.
Hundarna kommer vara mycket hos mina föräldrar, där det alltid kommer vara någon hemma ( för det mesta iallafall.) Där behöver hunden inte ha antiskall på sig. Jag önskar att jag kunde göra det bättre för hunden men jag varken vill eller kan omplacera. Dom är mitt allt!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej på er! Önskar synpunkter på vad som är ok eller inte när det gäller hunduppfostran. Har testat allt från positiv förstätkning till...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 373
Senast: Rugge
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 572
Senast: Kraxa
·
Hundträning Jag har Haft en lång o jobbig period där jag känner mig maktlös och uppgiven över min ena hund. Jag skulle önska få tips och kanske...
Svar
9
· Visningar
2 196
Senast: Wingates
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 786
Senast: Gumman123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp