Skällande/larmande i lägenhet, vad göra?

Så alla ni som klagar på @Inte_Ung ´s bortglömda hund i bilen- ni lämnar aldrig era hundar själva sådär lite längre tid när ni jobbar eller annat, ni är alltid hemma och har hunden med som jag och @Inte_Ung - nä jag tänkte väl det, många av er har ensamlämnade hundar och sen håller jag helt med @snorp .
Nu gillar jag inte antiskallhalsbanden heller, men vill ändå mena att det är milsvid skillnad mellan att rutinmässigt lämna hunden ensam i hemmet och att avvisa den som bestraffning. Jag har skickat ut shiban från vardagsrummet någon gång när hon vaktat soffan från ett annat djur, och det går liksom inte att jämföra med när hon sover på samma plats och jag säger mitt morgonhejdå och går till jobbet. Det första ger mig lite ont i magen, det andra rör mig inte i ryggen faktiskt. Hon blir asbsolut inte "låg" när jag går till jobbet.
 
Nu gillar jag inte antiskallhalsbanden heller, men vill ändå mena att det är milsvid skillnad mellan att rutinmässigt lämna hunden ensam i hemmet och att avvisa den som bestraffning. Jag har skickat ut shiban från vardagsrummet någon gång när hon vaktat soffan från ett annat djur, och det går liksom inte att jämföra med när hon sover på samma plats och jag säger mitt morgonhejdå och går till jobbet. Det första ger mig lite ont i magen, det andra rör mig inte i ryggen faktiskt. Hon blir asbsolut inte "låg" när jag går till jobbet.
Svarar mig själv: Hon blir visserligen inte "låg" om jag ber henne lämna rummet heller (jag utmanar gemene man till att få hennes kungliga höghet att känna sig låg. Hon är en självständig primadonna. :p ) men hela känslan är totalt annorlunda. Det är tydligt att ivägskickandet är en bestraffning, ett medvetet uteslutande, något jag försöker undvika.. men hon är absolut inte en socialt vek hund. Att jag går hemifrån är bara vardag.
 
Så alla ni som klagar på @Inte_Ung ´s bortglömda hund i bilen- ni lämnar aldrig era hundar själva sådär lite längre tid när ni jobbar eller annat, ni är alltid hemma och har hunden med som jag och @Inte_Ung - nä jag tänkte väl det, många av er har ensamlämnade hundar och sen håller jag helt med @snorp .
Nej jag är inte alltid hemma men jag har i stort sett alltid hunden med mig i såna fall. Kan hända vid vissa handlingar i mataffär att han inte är med mig men det händer att han är med där också eftersom han är assistanshund.
 
Så alla ni som klagar på @Inte_Ung ´s bortglömda hund i bilen- ni lämnar aldrig era hundar själva sådär lite längre tid när ni jobbar eller annat, ni är alltid hemma och har hunden med som jag och @Inte_Ung - nä jag tänkte väl det, många av er har ensamlämnade hundar och sen håller jag helt med @snorp .

Det är väl ingen som förfasas över att hon glömde den en gång utan försöker bara förklara att det inte är självklart att hennes egna metoder är så mycket snällare mot hunden än de hon själv förfasas över.

För vissa hundar är antiskallhalsband en mjukare metod än social bestraffning.
 
Kom på en sak, jag har hittat en metod eller snarare en livstil med hundarna som funkar! Men blir så sjukt osäker om det är rätt eller fel mot hundarna. Metoden är ganska logiskt och funkar om håller sig dess förhållningsregler eller vad man ska säga. Det är ingen traditonell metod utan snarare annorlunda och tvärtom. Jag blir lugnare av den metoden och vill fortsätta med den. Men folk har så mycket åsikter kring den. Metoden är inte elakt och man använder inte tekniska hjälpmedel förutom halsband/sele och koppel. Jag kan inte skriva ut metoden eftersom man inte får göra reklam här. Men visst är det ok att köra den metoden om både hundarna och jag mår bra av den? Minskad stress hos oss alla!
 
Kom på en sak, jag har hittat en metod eller snarare en livstil med hundarna som funkar! Men blir så sjukt osäker om det är rätt eller fel mot hundarna. Metoden är ganska logiskt och funkar om håller sig dess förhållningsregler eller vad man ska säga. Det är ingen traditonell metod utan snarare annorlunda och tvärtom. Jag blir lugnare av den metoden och vill fortsätta med den. Men folk har så mycket åsikter kring den. Metoden är inte elakt och man använder inte tekniska hjälpmedel förutom halsband/sele och koppel. Jag kan inte skriva ut metoden eftersom man inte får göra reklam här. Men visst är det ok att köra den metoden om både hundarna och jag mår bra av den? Minskad stress hos oss alla!
Svarar mig själv, metoden känns inte rätt. Tack för att fick skriva av mig och komma fram till det.
 
Stor skillnad på att lämna hunden hemma och på att skicka bort den i bestraffande syfte.
Det inser de flesta.
Var läser du att det skulle vara bestraffning?
Hunden är i vägen.
Den behöver placeras på en annan plats där den inte är i vägen.
Det handlar inte om straff utan om placering på annat ställe.
Att jag väljer just bakluckan är för att hunden har det bra och trivs där.
Den är dessutom alltid öppen och inte stängd.
 
Var läser du att det skulle vara bestraffning?
Hunden är i vägen.
Den behöver placeras på en annan plats där den inte är i vägen.
Det handlar inte om straff utan om placering på annat ställe.
Att jag väljer just bakluckan är för att hunden har det bra och trivs där.
Den är dessutom alltid öppen och inte stängd.

Om du fräser åt din hund att den ska lägga sig i bilen, när den vill leka, så ser nog hunden det som en slags bestraffning.

Hur illa upp den tar beror på hundens personlighet.

Missförstå mig rätt, jag kan absolut vråla åt min hund att hon ska lägga sig på sin plats. Det behöver inte vara något allvarligt fel med det. Men det blir jättekonstigt att påstå att hunden inte uppfattar det som en bestraffning och att det av princip är snällare än andra former av bestraffningar.

Sen är det väl så att en hund som har svårt att koppla av och stör människor som sysslar med annat troligtvis behöver lite mer aktivering i livet så att den får ro i kroppen. Har man superlydnad på hunden så att man bara kan lägga den nånstans för att slippa bli störd får man ju ta sitt ansvar ändå och försöka hitta en lösning som utgår mer ifrån hundens behov.
 
Var läser du att det skulle vara bestraffning?

Att fräsa åt hunden och aktivt skicka bort den är en bestraffning. Hon blev dessutom väldigt låg av behandlingen och uppfattade det alltså som en hård korrigering.

När jag jobbar ute så uppvaktar hon mig med sin boll tills att jag får nog och fräser "bilen - nu" samtidigt som jag pekar på bilen. Då så hoppar hon in i bilen och stannar där tills hon får tillstånd att hoppa ut.
(Ja vi har råkat glömma kvar henne där. Pinsamt värre. Hon var ganska så låg när vi äntligen hämtade henne.)

Ja det blev riktigt dåligt där och är något som jag både skäms för och grämer mig över.

Jag säger fortfarande inte att du skulle vara en usel hundägare. Men din argumentation går inte ihop med verkligheten som du själv har beskrivit.
 
Hur illa upp den tar beror på hundens personlighet.
Hon är mer av typen "Dumglad".
Hon är strax på det igen.
Enligt principen "Nu måste du vara klar".
Och till slut så är jag ju det, vilket hon tar som.
"Jag hade ju rätt, du är klar. Skall vi leka?"

Det var bara när vi hade glömt bort henne och hon snällt låg kvar i den öppna bakluckan som hon blev låg.
Det var ju verkligen inte bra.
 
Men du kan inte se att andra gör exakt samma som du? Dvs hittar lösningar som är bäst för just den hunden?
Jo, men lösningar med tekniska hjälpmedel är inget som jag sympatiserar med.
Varken på häst eller hund.
Jag förespråkar kommunikation och att människan anpassar sig.
Inte att hunden (eller hästen) till varje pris skall anpassas till människans förutsättningar.
 
Sen är det väl så att en hund som har svårt att koppla av och stör människor som sysslar med annat troligtvis behöver lite mer aktivering i livet så att den får ro i kroppen.
Hennes huvud vill mer än vad hennes kropp skall ha.
De dåliga lederna skall inte jaga boll så mycket som hon vill.
Huvudet får sitt i det dagliga men det kliar i springet.
Vi brukar kasta boll i vattnet så att hon får simma i stället, men löp och våt päls som behöver torka emellanåt sätter litet gränser där.

Jo vi har fixat en snäll hundkompis som hon får leka med några gånger i veckan. Det var uppskattat.
 
Jo, men lösningar med tekniska hjälpmedel är inget som jag sympatiserar med.
Varken på häst eller hund.
Jag förespråkar kommunikation och att människan anpassar sig.
Inte att hunden (eller hästen) till varje pris skall anpassas till människans förutsättningar.
Men du anpassar ju inte dig själv efter din hund? Då borde du ju ha slutat vad du höll på med och varit uppmärksam på hunden? Eller är det bara andra som ska anpassa sig?
 
Jo, men lösningar med tekniska hjälpmedel är inget som jag sympatiserar med.
Varken på häst eller hund.
Jag förespråkar kommunikation och att människan anpassar sig.
Inte att hunden (eller hästen) till varje pris skall anpassas till människans förutsättningar.
Du använde din bil som hjälpmedel och säger att din hund mår bra av det.

Ts använde antiskall som hjälpmedel och fick en hund som kopplade av och mådde bra.

Vad är skillnaden?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej på er! Önskar synpunkter på vad som är ok eller inte när det gäller hunduppfostran. Har testat allt från positiv förstätkning till...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 300
Senast: Rugge
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 433
Senast: Kraxa
·
Hundträning Jag har Haft en lång o jobbig period där jag känner mig maktlös och uppgiven över min ena hund. Jag skulle önska få tips och kanske...
Svar
9
· Visningar
2 179
Senast: Wingates
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 762
Senast: Gumman123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp