Skällande/larmande i lägenhet, vad göra?

Svarar mig själv, metoden känns inte rätt. Tack för att fick skriva av mig och komma fram till det.

Jag tycker du kan använda antiskallet med gott samvete faktiskt.
Hon är mer av typen "Dumglad".
Hon är strax på det igen.
Enligt principen "Nu måste du vara klar".
Och till slut så är jag ju det, vilket hon tar som.
"Jag hade ju rätt, du är klar. Skall vi leka?"

Det var bara när vi hade glömt bort henne och hon snällt låg kvar i den öppna bakluckan som hon blev låg.
Det var ju verkligen inte bra.

Det låter som stress. Verkligen inte alls bra om hon inte kan koppla av pga så hög förväntan.

Jo, men lösningar med tekniska hjälpmedel är inget som jag sympatiserar med.
Varken på häst eller hund.
Jag förespråkar kommunikation och att människan anpassar sig.
Inte att hunden (eller hästen) till varje pris skall anpassas till människans förutsättningar.

Du använder ju själv bilen som hjälpmedel?

Du tänker att djur inte kan tränas? Är inte det snarare en brist hos dig om du upplever att djuren mår dåligt när du tränar dom?

Hennes huvud vill mer än vad hennes kropp skall ha.
De dåliga lederna skall inte jaga boll så mycket som hon vill.
Huvudet får sitt i det dagliga men det kliar i springet.
Vi brukar kasta boll i vattnet så att hon får simma i stället, men löp och våt päls som behöver torka emellanåt sätter litet gränser där.

Jo vi har fixat en snäll hundkompis som hon får leka med några gånger i veckan. Det var uppskattat.

Det låter inte alls bra. Jobba mer med hunden mentalt. Att röra på sig på rätt sätt är dessutom A och O hos en hund med ledproblem. Att leka med en annan hund och kasta boll är väl inte direkt högst upp på den listan sas. På tal om att anpassa sig till hunden man har och sådär...
 
Hennes huvud vill mer än vad hennes kropp skall ha.
De dåliga lederna skall inte jaga boll så mycket som hon vill.
Huvudet får sitt i det dagliga men det kliar i springet.
Vi brukar kasta boll i vattnet så att hon får simma i stället, men löp och våt päls som behöver torka emellanåt sätter litet gränser där.

Jo vi har fixat en snäll hundkompis som hon får leka med några gånger i veckan. Det var uppskattat.

Hundar med dåliga leder bör avstå både bollkastning och alltför häftig lek med andra hundar.

Du påstår i ett och samma stycke att "huvudet vill ha mer" samtidigt som "huvudet får sitt i det dagliga"? Det låter snarare som att ni har en understimulerad hund som stänger av genom att ligga i bilen.
 
Jo, men lösningar med tekniska hjälpmedel är inget som jag sympatiserar med.
Varken på häst eller hund.
Jag förespråkar kommunikation och att människan anpassar sig.
Inte att hunden (eller hästen) till varje pris skall anpassas till människans förutsättningar.

Du kan alltså fräsa ifrån så att din hund väljer att gå iväg och ligga stilla på en plats och dessutom blir låg om hon legat där en längre stund. Men en hund som fick lite vatten på sig vid exakt rätt tillfälle utan att hamna i konflikt med sin ägare och själv väljer att gå och lägga sig var den vill och somnar mår dåligt?

Hör du inte själv hur det låter?
 
Var läser du att det skulle vara bestraffning?
Hunden är i vägen.
Den behöver placeras på en annan plats där den inte är i vägen.
Det handlar inte om straff utan om placering på annat ställe.
Att jag väljer just bakluckan är för att hunden har det bra och trivs där.
Den är dessutom alltid öppen och inte stängd.
Den kommentaren visar med all tydlighet din okunnighet i ämnet!
 
Du använde din bil som hjälpmedel och säger att din hund mår bra av det.

Ts använde antiskall som hjälpmedel och fick en hund som kopplade av och mådde bra.

Vad är skillnaden?
Jag använder bilen som en bra, torr, varm, mjuk plats att ligga på.
Hunden tycker om sin bil.
Det är favoritplatsen.
Jag tvivlar på att ett antiskall är något som hunden tycker om och ser som positivt.
Knappast hundens favoritsak.
 
Men du anpassar ju inte dig själv efter din hund? Då borde du ju ha slutat vad du höll på med och varit uppmärksam på hunden? Eller är det bara andra som ska anpassa sig?
Att anpassa sig till hundes behov inte samma sak som att den alltid får som den vill.
Samma sak gäller för människor.
Vill ha är inte samma sak som behöver.
Kan du se skillnaden eller behöver jag förklara?
 
Det låter som stress. Verkligen inte alls bra om hon inte kan koppla av pga så hög förväntan.
Hon är inte det minsta stressad.
Men ibland blir det inte precis som hon har tänkt sig.
Så fort som vi är klara med sysslorna ute så kopplar hon av totalt.
Men när jag gör något ute som verkar spännande så vill hon vara med oavsett om det är lämpligt eller ej.
 
Jag använder bilen som en bra, torr, varm, mjuk plats att ligga på.
Hunden tycker om sin bil.
Det är favoritplatsen.
Jag tvivlar på att ett antiskall är något som hunden tycker om och ser som positivt.
Knappast hundens favoritsak.
Du la socialt tryck på henne för att hon skulle gå dit, ett obehag utfört av ägaren medan ts plockade bort obehaget helt från sig själv genom att använda ett hjälpmedel.

Jag säger inte att någon gjort varken rätt eller fel. Jag menar bara att både du och ts har använt er av hjälpmedel i sin korrigering. Det är väl det flera av oss försöker få fram. Du förfasar dig över vad ts gjorde men du har gjort liknande saker själv.
 
Ja precis.

Jag kan formulera om det, jag ser ju att det inte blev som jag tänkte.
Huvudet tror att kroppen vill mer än den klarar av.
Hon vet ju inte om att hon har dåliga leder.
Så då aktiverar du väl henne med lämpliga aktiviteter som passar henne. Eller? Visst är det en schäfer du har? Att vara gårdshund är inte tillräkligt för den rasen. Behöver ens hund aktiveringen men har kroppsliga begränsningar så är spår en upperlig aktiveringen.
 
Du kan alltså fräsa ifrån så att din hund väljer att gå iväg och ligga stilla på en plats och dessutom blir låg om hon legat där en längre stund. Men en hund som fick lite vatten på sig vid exakt rätt tillfälle utan att hamna i konflikt med sin ägare och själv väljer att gå och lägga sig var den vill och somnar mår dåligt?

Hör du inte själv hur det låter?
Du har inte läst och förstått hur jagvoch min hund gjorde.
Jag tar det inte igen, det står i tidigare inlägg.

Att det sprutar vatten om man skäller fast bara ibland, måste ju vara oerhört förvirrande och inkonsekvent.
Hunden kan ju lika gärna släcka ner av förvirringen och somna av det.

Jag tycker att den här diskussionen liknar den om hjälptyglar på häst.
Flest snören vinner.
 
Du la socialt tryck på henne för att hon skulle gå dit, ett obehag utfört av ägaren medan ts plockade bort obehaget helt från sig själv genom att använda ett hjälpmedel.

Jag säger inte att någon gjort varken rätt eller fel. Jag menar bara att både du och ts har använt er av hjälpmedel i sin korrigering. Det är väl det flera av oss försöker få fram. Du förfasar dig över vad ts gjorde men du har gjort liknande saker själv.
Jag lade hunden på en plats som hon tycker om.
Vad med ett antiskallhalsband finns att tycka om för en hund?
 
Det var ett himla liv när de här reglerna infördes.

Du får inte styra nötkreatur med elektiska stötar​

Du får inte styra dina nötkreaturs beteende med utrustning eller anordningar som ger dem elektriska stötar. Undantaget från detta är elstängsel utomhus och elavvisare på fodervagnar. Annan liknande utrustning får inte användas eller finnas monterad i ditt stall.

https://jordbruksverket.se/djur/lantbruksdjur-och-hastar/notkreatur/skotsel-och-stallmiljo

Men det reder väl ut sig med antiskallhalsband också.
 
Det var ett himla liv när de här reglerna infördes.

Du får inte styra nötkreatur med elektiska stötar​

Du får inte styra dina nötkreaturs beteende med utrustning eller anordningar som ger dem elektriska stötar. Undantaget från detta är elstängsel utomhus och elavvisare på fodervagnar. Annan liknande utrustning får inte användas eller finnas monterad i ditt stall.

https://jordbruksverket.se/djur/lantbruksdjur-och-hastar/notkreatur/skotsel-och-stallmiljo

Men det reder väl ut sig med antiskallhalsband också.
Men det är ju inte EL som diskuteras??
"Att det sprutar vatten om man skäller fast bara ibland, måste ju vara oerhört förvirrande och inkonsekvent." Halsbandet är mycket mer konsekvent än vad man som människa någonsin är så jag förstår inte vad du tänker.
 
Så då aktiverar du väl henne med lämpliga aktiviteter som passar henne. Eller? Visst är det en schäfer du har? Att vara gårdshund är inte tillräkligt för den rasen. Behöver ens hund aktiveringen men har kroppsliga begränsningar så är spår en upperlig aktiveringen.
Ja vi aktiverar oss genom att ägna oss åt kommunikation av typen kom hit, gå dit, gå vänster/höger, vänta, gå till bilen/huset/annat.
Och så skall hon alltid hålla reda på sin boll så gömma och söka bollen ingår.
Hon går alltid lös och jag styr henne på kommandon.
Det syns när huvudet börjar snurra.
Hon har att göra på det viset.
Men det kliar i kroppen ibland och jaga bollen är inte bra.
Simma är bra, det gör vi mycket på sommaren vi har egen strand.
 
Du hoppar över den springande punkten. Du la socialt tryck på din hund när du fräste på den och skickade bort den till en plats den tycker om. Ts hund fick en dusch av antiskallet och kunde sen koppla av på ett ställe den tycker om.
Min hund begriper varför hon blev lagd i bilen även om hon inte alltid samtycker.
Hur i hela friden skall en hund kunna begripa ett antiskallhalsband?
Ibland när jag skäller får jag en dusch och ibland inte och jag fattar inte varför och matte verkar inte vare sig bry sig eller märka något.
Det är så förvirrande att jag går och lägger mig och sover och hoppas att det försvinner.
 
Men det är ju inte EL som diskuteras??
"Att det sprutar vatten om man skäller fast bara ibland, måste ju vara oerhört förvirrande och inkonsekvent." Halsbandet är mycket mer konsekvent än vad man som människa någonsin är så jag förstår inte vad du tänker.
Halsbandet är där ibland och inte där andra gånger.
Hur skall hunden veta när den får skälla och när den inte får skälla?
Eller är det meningen att den alltid skall vara tyst?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej på er! Önskar synpunkter på vad som är ok eller inte när det gäller hunduppfostran. Har testat allt från positiv förstätkning till...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 351
Senast: Rugge
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 540
Senast: Kraxa
·
Hundträning Jag har Haft en lång o jobbig period där jag känner mig maktlös och uppgiven över min ena hund. Jag skulle önska få tips och kanske...
Svar
9
· Visningar
2 189
Senast: Wingates
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 774
Senast: Gumman123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp