Skänkeldöv ridskoleponny

Kisseninan

Trådstartare
Jag har ridit i ca 8 år och nu rider jag två gånger i veckan på ridskola, och senaste gångerna (och några gånger framöver) har jag ridit ett mycket skänkeldövt äldre sto. Hon går nästan bara nybörjarlektioner och är därför nästintill helt döv för skänklarna. Man får henne knappt i skritt och måste jobba hela tiden, och så fort man tar i tygeln saktar hon av. Hon lyssnar jättedåligt på sidförande hjälper och bryr sig inte det minsta om spön. Hon är riktigt dryg att rida då hon ibland testar genom att helt oväntat tvärvända och byta håll, ofta i galoppen och ställer sig gärna i ett hörn.
Jag vet inte vad jag ska göra då jag känner att det inte går att inverka, hon är som en vägg. Visst lyssnar hon bra korta stunder av passet men mest lunkar hon runt i hennes tempo. Har ni några tips på vad jag kan göra, nästa ridpass ska vi rida sluta och öppna och jag behöver tips på hur jag ska få henne att lyssna på mig, då jag just nu knappt kan få henne rund på en volt.
 
Vad @mackan sa, blus beröm. Beröm beröm beröm när hon masar sig fram i skritt från halt. Beröm ännu mer när du gör halt. Beröm så du rodnar och dina kursare fnissar åt dig, när hon långsamt faller över i trav.

Beröm beröm beröm beröm beröm så det står ur öronen på dig och när du tror att du inte RENT FYSISKT KAN berömma mer, beröm lite till.

Du kommer ändå att berömma för lite. ;)

Mitt bästa tips för att få igång hästar som tröttnat.
 
Jag har ridit i ca 8 år och nu rider jag två gånger i veckan på ridskola, och senaste gångerna (och några gånger framöver) har jag ridit ett mycket skänkeldövt äldre sto. Hon går nästan bara nybörjarlektioner och är därför nästintill helt döv för skänklarna. Man får henne knappt i skritt och måste jobba hela tiden, och så fort man tar i tygeln saktar hon av. Hon lyssnar jättedåligt på sidförande hjälper och bryr sig inte det minsta om spön. Hon är riktigt dryg att rida då hon ibland testar genom att helt oväntat tvärvända och byta håll, ofta i galoppen och ställer sig gärna i ett hörn.
Jag vet inte vad jag ska göra då jag känner att det inte går att inverka, hon är som en vägg. Visst lyssnar hon bra korta stunder av passet men mest lunkar hon runt i hennes tempo. Har ni några tips på vad jag kan göra, nästa ridpass ska vi rida sluta och öppna och jag behöver tips på hur jag ska få henne att lyssna på mig, då jag just nu knappt kan få henne rund på en volt.

Hon har väl hittat ett sätt att hantera ridskolelivet...både den fysiska och mentala ansträngningen. Det är tufft att vara lektionshäst och hon skulle kanske behöva en paus från sitt jobb.

Håller med @Stereo annars - beröm mycket. Skänkel och pisk är hon gissningsvis redan bekant med så tjata inte. Klia på manken, tjoa, överdriv och se om du kan komma igenom den mentala spärren.

...och som @mackan skrev - vad säger ridläraren?
 
@Kisseninan prata med din instruktör som flera i tråden redan har rått dig. Tala om hur du upplever hästen, påtala att du tror att hon kanske behöver en paus från lektionen och tillridning av ridlärarna under en period. En seriös ridskola är rädda om sin inkomstkälla, d.v.s hästarna och vill ha hästar som fungerar och är roliga att rida. Men det är alltid bra att lite mer kunniga elever påtalar för ridläraren när en häst inte fungerar så bra längre iallafall om ridskolan är seriös.
 
Jag har upplevt att det ibland hjälper att busrida lite i början av lektionen med såna hästar. Några snabba galopper kan väcka en seg häst. Men det hjälper ju bara om hästen inte har ont eller går för många lektioner så att den faktiskt inte har energin som krävs. Så jag rekommenderar att du pratar med ridläraren om hur du upplever henne och vad hen tror att du kan göra för att få mer reaktion från henne. Tyvärr finns det inte så mycket man kan göra när man bara rider den en gång i veckan. Beroende på hur duktig du är kanske några små sporrar kan hjälpa (om hästen inte blivit döv för det också).
 
Vad @mackan sa, blus beröm. Beröm beröm beröm när hon masar sig fram i skritt från halt. Beröm ännu mer när du gör halt. Beröm så du rodnar och dina kursare fnissar åt dig, när hon långsamt faller över i trav.

Beröm beröm beröm beröm beröm så det står ur öronen på dig och när du tror att du inte RENT FYSISKT KAN berömma mer, beröm lite till.

Du kommer ändå att berömma för lite. ;)

Mitt bästa tips för att få igång hästar som tröttnat.
Håller med! Jätteviktigt att skapa motivation för hästarna :)
 
Är hästen riktigt hopplöst skänkeldöv, nu tänker jag ridskolehäst som totalt tröttnat hade jag påtalat att jag betalar för ridlektionen och vill ha en häst där jag kan få utbyte av lektionen och låtit bli att rida. Jag kan inte se poängen för mig att rida en häst som absolut inte vill.

Det finns däremot hästar som med rätt ridning vaknar till och blir trevliga och egentligen bara maskar för att de kan. Du kanske ska fråga ridläraren att tala om hur du ska gå till väga och bett hen visa? Annars håller jag med om att berömma och försöka motivera hästen. Men tanke på att du lyckats galoppera låter hästen inte helt hopplös utan det finns lite att arbeta med.
 
Hästar är inte dumma. Ridskolehästar har många olika ryttare på sina ryggar och de lär sig förstås med tiden att göra sitt arbete så lite ansträngande som möjligt. En del "smiter ifrån" genom att bli sega medan andra springer ifrån arbetet t ex. Det betyder inte att hästarna är vare sig skänkeldöva eller trötta på livet. En häst som upplevs som skänkeldöv av en grön ryttare kan dansa fram med en mer erfaren - inget konstigt med det. Prata med din ridlärare. Det är jättenyttigt att lära sig att rida olika typer av hästar, som man får på en ridskola, och ridläraren finns ju där för att tala om hur du ska göra.
 
Jag har ridit i ca 8 år och nu rider jag två gånger i veckan på ridskola, och senaste gångerna (och några gånger framöver) har jag ridit ett mycket skänkeldövt äldre sto. Hon går nästan bara nybörjarlektioner och är därför nästintill helt döv för skänklarna. Man får henne knappt i skritt och måste jobba hela tiden, och så fort man tar i tygeln saktar hon av. Hon lyssnar jättedåligt på sidförande hjälper och bryr sig inte det minsta om spön. Hon är riktigt dryg att rida då hon ibland testar genom att helt oväntat tvärvända och byta håll, ofta i galoppen och ställer sig gärna i ett hörn.
Jag vet inte vad jag ska göra då jag känner att det inte går att inverka, hon är som en vägg. Visst lyssnar hon bra korta stunder av passet men mest lunkar hon runt i hennes tempo. Har ni några tips på vad jag kan göra, nästa ridpass ska vi rida sluta och öppna och jag behöver tips på hur jag ska få henne att lyssna på mig, då jag just nu knappt kan få henne rund på en volt.
En grej som iofs såklart är svår mentalt att göra på en seg häst och bara fungerar på vissa hästar är att hästen är skänkeldöv och sur för att den hatar när man klämmer den på magen hela tiden.

Just de hästarna kan bli gladare och ge mer gehör om man tex i början på långa tyglar tickar till med skänklarna- seg men liten respons, direkt släpper, när farten försvinner men inte innan- tickar till släpper och om hästen håller typ godtagbar fart inte ger något skänkelkommando alls förrän man måste. Haken med det hela är ju att man måste ha något slags respons för att släppa och hästen förstår att man nu "lovat" att inte klämma den på magen om den "lovar" att försöka hålla farten själv.

Och beröm, töntigt beröm också som någon sa. jaa vad duktig du är!

Sedan andra grejen är att man också kan helt enkelt låta bli att ta i tyglarna tills man fått styrfart och hästen tar tag i bettet. Köra på tvättlina/lång tygel. Blir inte mycket lektion av det... första tiden, kanske halva lektionen, kanske hela, så som någon sa ovan, trist att betala för.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har en kompis som har en väldigt pigg och framåt häst. Hon rider hästen väldigt ofta med rätt vassa sporrar, även fast hästen...
Svar
18
· Visningar
1 765
Senast: tuaphua
·
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 432
Senast: Ananazen
·
Hästvård Hej! Jag har en ponny valack på 15 år. De två senaste somrarna har han alltid i slutet av juni och under juli börjat kissa otroliga...
Svar
14
· Visningar
2 201
Senast: TinyWiny
·
Ridning Behöver verkligen tips och råd.... köpte för 2 månader sedan ett jättefint, välutbildad och välstammat dressyrsto som jag skulle ha som...
2
Svar
23
· Visningar
4 799
Senast: villhöver
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp