Skänkelvikning och racergalopp

M

montgomery

Visst e inte skänkelvikning bärande utan lösgörande? Eller har jag fattat totalt fel?

Och i Dansa med hästar så står det att det gör ont i frambenen på hästarna när de flyr men om man racear blir det samma sak då? Jag uppfattade det som det! :confused:
 
Har hört att det e lösgjörande, och det med racergalopp har jag inte om innan
 
Om racergalopp vet jag faktiskt inte, men jag har svårt för att tro att de skulle få ont. De flesta hästar älskar ju att dra på både i hagen och när man rider och de allra flesta gör det ändå "lugnt" och kontrollerat.

Med skänkelvikningen så intresserar det mig inte om den är lösgörnade eller bärande för den är skadlig för hästen och därför undviker jag att göra den.
När hästen går i en skänkelvikning åt t.ex. höger. Okej nu ska vi se så att inte jag tappar bort mig själv. Hästen flyttar alltså sin kropp år höger och är ställd åt vänster så alla hänger med på det hela (även jag :D ).

Då kommer du att få en lätt, lätt böj i hästens främre del åt vänster eftersom den ställer sig åt det hållet. Sen komemr du att få en lätt, lätt böj åt höger i hästens bakre del eftersom den sidans skänkel hjälper till att hålla hästen rak. Skänkeln ligger på och då blir det ju tryck som leder till att musklerna drar ihop sig som leder till att det blir en lätt böjning.
Så då har vi fått en S kurva genom hästens kropp och det är något utav det skadligaste vi kan hitta på. S kurvan kan ju finnas både som i skänkelvikningen och som i när hästen går i fel form (halsen har en konvex kurva och ryggen har en konkav kurva t.ex) och båda är skadliga för hästen.

Med detta vill jag till slut komma fram till att jag tycker att man ska låta bli att rida skänkelvikning. Jag vet att de även pratat om det inom tävlingsdressyr och att de funderat på att ta bort skänkelvikningen ur programmen, men jag vet inte hur den diskussionen slutade. Jag hoppas i alla fall att det till slut tar bort den.
 
Men ska hästen inte vara rak i kroppen i skänkelvikning, med bara en lätt ställning i nacken från rörelseriktningen?

Då blir det ju ingen s-kurva.

Vad jag har förstått så anses skänkelvikningen vara en meningslös rörelse (för hästen i alla fall) därför att det inre bakbenet träder förbi hästen tyngdpunkt, och därför läggs inte ner tid och arbete på att öva på det, eftersom rörelsen inte uppmuntrar hästen att ta vikt på bakdelen.

Däremot så kan skänkelvikningen vara en bra övning för nybörjaren, för att träna på att få hästen att gå undan för skänkel och få kontroll på ytter bog.

mvh Jessica
 
Tanken är att skänkelvikningen ska ha en lätt, lätt böj från rörelse riktningen, men så blir det aldrig. Det kanske har hänt att någon, någon gång lyckats med dett.
Eftersom man vill se hästen "rak" med ställning så kommer det med 99% säkerhet få en S kurva i kroppen. Vill man träna på att flytta hästen kan man istället göra bakdelsvändningar eller öppna och sluta på diagonalen.
 
Jag är överens med dig om att sluta och öppna på diagonalen är bättre rörelser för hästen, men det är inte lätt att få en nybörjare att förstå hur de ska få hästen att utföra dem. :crazy:

Då är det mycket lättare att tänka sig en helt rak häst, skippa alla ställningar och böjningar och flytta den i skänkelvikning på diagonalen. Och ser man till att hästen är rak och att inte rumpan går före bakdelen så borde inte rörelsen vara skadlig för hästen.

Men lösningen kanske borde vara att helt och hållet skippa sidförande rörelser över diagonalen, tills man kan hantera öppna och sluta rakt fram.

Det kan vara lätt att glömma, men vi har alla varit nybörjare en gång i tiden. ;)

mvh Jessica
 
Du menar att det är möjligt att böja hästen i öppna utan S-kurva men inte inte skulle vara möjligt att "inte böja den" i skänkelvikning utan få ett S? I så fall måste väl yttre skänkeln trycka in bogen eller var blir kröken och varför?

En dålig skänkelvikning med "bananhäst" som går före med bogen borde i så fall vara mindre skadlig än en (nästan) korrekt? (Nästan eftersom hästen förutsätts inte vara rak)

Själv tycker jag fördelen med skänkelvikning är att den inte tvingar hästen att sätta under tyngdpunkten. En bra lösgörande uppmjukning och lite stretching innan jag begär mer jobb. På liknade sätt kan häst respektive ryttare träna sidvärts utan att dessutom ha krav på styrka och finlir som krävs för att komma vidare mot samling.
 
Du menar att det är möjligt att böja hästen i öppna utan S-kurva men inte inte skulle vara möjligt att "inte böja den" i skänkelvikning utan få ett S? I så fall måste väl yttre skänkeln trycka in bogen eller var blir kröken och varför?

En dålig skänkelvikning med "bananhäst" som går före med bogen borde i så fall vara mindre skadlig än en (nästan) korrekt? (Nästan eftersom hästen förutsätts inte vara rak)

Själv tycker jag fördelen med skänkelvikning är att den inte tvingar hästen att sätta under tyngdpunkten. En bra lösgörande uppmjukning och lite stretching innan jag begär mer jobb. På liknade sätt kan häst respektive ryttare träna sidvärts utan att dessutom ha krav på styrka och finlir som krävs för att komma vidare mot samling.
 
Jessica
Ja då tycker jag nog att man ska skippa alla sådana rörelser och bara ta det lugnt så man kommer till skolorna. Jag har också varit där och är där nu i galoppen, men jag kom så småningom till skolorna och hade faktiskt inte en tanke på skänkelvikningen. Det jag skrivit nu är något som jag lärde mig efter kanske ett halvår.

Lena_B
Först så måste jag säga att mitt huvud snurrar av ditt inlägg. Antingen är det bara jag eller så har du snurrat till ditt eget inlägg. ;)
Men du får rätta mig om jag har missuppfattat dig!

I öppna så (inom den Akademiska Ridkonsten!) så har du hästen böjd genom hela kroppen innan du går in i öppnan och när du ber om öppna (när häst och ryttare förstått den) så använder du yttertygel för att flytta ut bogen från spåret, vilket är enklast att förklara det från nu. Man lägger alltså ett lätt tryck på yttersidan av halsen med tygeln (neckreining) så flyttar man bogen.
Efter det kan man behöva lätta eller öka trycket eller inte ha något alls beroende på hurdan häst och ryttare är eller vad som händer för stunden, men man kan också behöva lägga på inner skänkel om hästen börjar glida inåt med hela kroppen, men man har hela tiden hjälper på samma sida. Böjning via innertygel och inner sittben och också inner skänkel om det behövs. Det tryck man lägger på yttersidan av halsen är så litet och kompenseras upp av böjningen och då får man bara en böj i hela kroppen = ingen S kurva.

Om man hade gjort ett sidepass istället för skänkelvikning (hela hästen spikrak) så hade det varit en annan sak, fast det tjänar ju inget till förutom att man möjligtvis lär sig lite mer om vart man har hästen.

Du har ju min förklaring ovan och det är ett senario och det var så jag fick lära mig att rida skänkelvikning, ställning från rörelse riktningen och innerskänkel flyttar hästen samtidigt som yttertygel och ytterskänkel håller hästen rak.

Det kan också bli så att man rättar upp hästen med bara yttertyglen med då får man oftast en felaktig ställning (hästen lägger huvudet på sned) och får då en böj som blir åt motsatta hållet. Okej nu inför vi vänster och höger igen annars blir jag knäpp.
Hästen rör sig åt höger och har vänster ställning, men eftersom man rätar upp genom yttertygeln så kommer hästen att få en falsk ställning och den egentliga böjen framtill blir åt höger (fel håll!) och när man då flyttar hästen åt sidan med innerskänkel så kommer man få en ställning åt vänster i bakdelen (tyglar flyttar fram, skänklar flyttar bak) och då får man likaväl en S kurva. Och där böjningarna går isär blir i ryggen på hästen.

Man skulle nog kunna säga att en bananskänkelvikning är bättre för hästen, men å andra sidan så tjänar den ju inget syfte då är det ju bättre att göra en sluta, vilket det ju nästan blir.

Om du bara vill att hästen ska flytta sig i sidled för just kontrollens skull skulle jag då istället rekommendera sidepass, som man avänder inom western.

Sen är ju alla olika. Jag ställer alltid krav på att de sätter under sig vare sig det är en helt färsk unghäst eller en gammal "räv" som varit med länge. Och så rider jag bara en kortare stund.

I min ögon så är detta bättre och jag får en mer jobb villig häst samt en häst som inte blir uttråkad.
Så fort jag sitter upp i paddocken så ber jag min häst att börja böja sig, säka framåt-nedåt och efter ett par varv på volten så börjar vi med öppna och sluta. Men jag bibehåller alltid böjningen. Detta kommer jag snart att sluta med frhoppningsvis när vi kommer till piaffen och blir bra på det för då börjar man rida hästen rak i kroppen, men det kräver enorm liksidighet, styrka och kroppskontroll.
 
Hva mener du med 'racergalopp'?

I en gammel Tysk bok, står det om noe som kalles 'reisergalopp', og det skal være en galopp som ligger mellom vanlig arbeidsgalopp og mellomgalopp. Denne ble brukt når man trente unghester utendørs.

Jeg bare spør - det kan jo godt være veddeløpsgalopp du tenker på, og det er jo noe helt annet. :)
 
Se skänkelvikningen som en lydnads rörelse. Flyttar den inte åt sidan så brister lydnanden. Och praktiskt i fält är den mer användbar än öppna och sluta.
 
Spider, vilket tror du är skadligast för hästen? Att göra skänkelvikning med eventuell s-kurva i ryggraden någon gång då och då, eller rida sin häst på bogarna i ett och ett halvt år :confused:
 
Jag anser att skänkelvikning ska ridas med hästen rak, endast lätt ställd i nacken. Ställningen gör att det går att ta det "vid behov" går att ta ett samsidigt understödjande tygeltag, men det är helt fel att böja halsen. Jag har funderat vidare och kommit fram till att om man drar tillbaka sidförande skänkel för långt (för då går det väl lättare att putta undan baken...) samtidigt som man håller emot med ytterskänkeln nära bogen (för att undvika bananen...) kan det nog lätt bli en S-kurva. Förmodligen har du också rätt i att rörelsen inte lärs ut riktigt på många ridskolor, den passar nog inte riktigt ihop med "håll emot i munnen och sparka på"-modellen. Jag hör med förvirring ridistruktörer använda ställa när jag skulle använda böja (tex ställ hästen på voltspåret) och de olika tygeltag verkar inte ingå i utbildningsplanen! Men att en rörelse tillämpas fel behöver väl inte betyda att själva rörelsen olämplig? (Även om det helt klart är extra väl motiverat att varna för det felaktiga utförandet om det är vanligt förekommande.)

Förutom akademiskt och dagens undervisning finns ju också "gamla armé-modellen" och det är enligt den modellen mina instruktörer försökt göra ryttare av mig! Jag kanske skulle leta hjälper för korrekt sidepass bland westerntrådarna, för jag tycker det är oerhört spännande med ridning på teoretisk nivå. Dessutom oerhört mycket lätare än i praktiken och man behöver inte ens ha tillgång till häst! :o

(Ska vi vara petiga så flyttar inte ut bogen med ett trängande tygeltag, du flyttar in den! Höger och vänstetr är fruktansvärt svåra begrepp, men in- och utsida har jag bergkoll på :))
 
Om man ska göra en rörelse skadlig (så att det märks) så måste man ju rida den rätt mycket. Om man gör skänkelvikning en gång i månaden spelar det knappast någon roll.
Sen är det med alls äkerhet skadligare att rida hästen på bogarna än i skänkelvikning då och då, men det beror också på syftet! Man får ju tänka framåt. För det första så kan man ju rida en skänkelvikning med hästen på bogarna. För det andra så har man ofta ett syfte med att rida hästen på bogarna (om man vet om det). Det är självklart inte önskvärt att hästen går på bogarna, men i början så blir det tyvärr oftast så. Hästen måste ju först lära sig vart den har sina bakben och vart den ska göra av sin kropp. Den träningen kan ta mer än ett år och under den tiden kommer troligtvis hästen gå på bogarna mindre och mindre givetvis.
men om man sen kommer till det stadiet där hästen börjar lägga över vikt på bakdelen och verkligen har lärt sig (tillsammans med ryttaren) hur man bär sig så tycker jag att det är väl värt det året på bogarna för då kommer hästen inte mer att slita på sina framben (inom vissa gränser).
Om någon skulle komma och rida med en helt färsk häst som bär sig direkt så skulle jag faktiskt börja undra. För det första så går troligtvis hästen på bogarna bara att den har en snygg krök på nacken och ryttaren känner inte skillnaden mellan en ärlig form och en "fusk" form.

Enlit mig måste de allra flesta hästar (det finns ju faktiskt naturtalanger) gå på bogarna under en kortare eller längre tid i början av utbildningen eftersom man måste börja i en annan ände och sen kommer bärigheten.


Lena_B
Ibland snurra jag till det när jag skriver. Jag menar självklart att jag flyttar in bogen med hjälp av tygeln, men jag använder dock inte något "tryck" i munnen så jag vet inte om man kan säga att det är ett trängande tygeltag, vilekt det ju blir i sluta där man mer eller mindre blockar bogen.
 
Du blandar ihop begreppen.
En unghäst har sin balans längre fram än en färdigutbildad häst, men den behöver alls inte gå på bogarna för det. Från första gången man sitter upp på hästen lär man den att gå i balans och börjar lära den att använda sina bakben. (Under förutsättning då att man tidigare viskat till den var den har dom :rofl:) Man kan hoppa över det där året på bogarna och slippa bekymmer med hältor i frambenen :smirk:

Det låter helt befängt att säga att man måste rida hästen på bogarna, i en totalt felaktig form kanske över ett år för att den ska hitta sina bakben. Ingen tränare kan ha sagt så, det måste vara dina egna hemmagjorda teorier :confused:
 
Undrar bara över en sak i ditt inlägg... Du säger att man gör öppnan genom att lägga ett tryck på halsens yttersida i böjningen för att plocka in framdelen, så långt är jag med. Men sedan säger du att man genom att hålla hästen rak på yttertygeln i skänkelvikning så blir det att man ställer den liite i rörelseriktingen och då bildas en S-kurva. Men om man lär sig skänkelvikning rätt så ska man ju (enl min tränare) ha ett likadant stöd på yttertygeln som i en öppna, dvs man ska inte få en felaktig ställning utåt i varesig öppna (som det ju blir om man drar i yttertygeln) eller skänkelvikning. Dessutom så ska bakdelen vara precis efter framdelen och hästen får abolut inte ställa sig utåt (inte bakdelen före och inte huvudet före-felställd). Hänger du med på mitt snurriga resonemang? Det skulle iaf leda till att en korrekt skänkelvikning inte bildar en S-kurva...

För mej och min tös gjorde skänklevikning i galopp ett revolutionernade lyft för oss på förra träningen...! Helst plötsligt så hängde hela hästen ihop (hon har börjat "knäppa av" i ryggen i galoppen och jag har inte vetat vad jag skulle ta mej åt, dvs vågade bara galoppera i lättsits mkt framåt tills tränaren hade tid) och skänkelvikning ska ju inte vara (är inte) samlande men på något vis så började våran kommunikation (och hennes från bakdel genom ryggen (som höjdes märkbart) till framdelen som helst plötsligt bar sig själv) funka iom det så sedan kände jag hur hela framdelen lyftes upp och hon fick mkt mer aktion och energi i galoppen (och kunde galopera lugnare, vila på steget och ta ut det utan att lägga sig i handen), aldrig känt så innan och pållan vart jätteglad! Och det "bara" tack vare lite skänklelvikning på diagonalen. Har ni något annat tips? Blir liksom lätt lite markbunden och kort i galoppen och jag har inte lyckats alls genom att rida fram mera i lägre form, kommer lixom inte vidare och öka-minska har då inte heller gett något eftersom allt blivit så falskt. Får mera tips på lördag av tränarem men ni kanske har några bra ideer (vet jag att ni har!)?

Beträffande rejsgalopp, rider aldrig så men längre galoppass i lungt (eller lite högre men det ska man undvika för det sliter för mkt) tempo verkar iaf mkt lösgjörande på mina två ponnyer (även hört dressyrryttare som dagen för en tävling "galopperar igenom" sina hästar, lugn rund galopp i några km).
 
Om du kan galoppera i "skänkelvikning" så kan du säker göra det i öppna och sluta också. Det borde ju vara stärkande och samlande.

Det är jättehärligt när man känner att hästen arbetar ärligt i galoppen, om så bara ett par steg.

mvh Jessica
 
Re: Balans & på bogarna

Rutan:
Tack, vad bra att du tog upp detta och vad bra du tog upp det! :) Har märkt att det kan vara lätt att tro att hästen måste gå på bogarna men det ska de inte göra precis som du säger Rutan. De ska aldrig gå på bogarna, inte ens i början. Det är balansen det är frågan om och det får man inte blanda ihop med något annat. Det går ypperligt väl att ha en bra överlinje på en unghäst utan att den för den sakens skull behöver gå på bogarna.
 
Re: Balans & på bogarna

Vill någon ta sig tid att förklara hur man ser/känner skillnad på att hästen går på bogarna resp har balanspunkten långt fram?

Jag kan tänka mig att det har något med bakbensaktiviteten att göra.

Tack på förhand :bow:

mvh Jessica
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vill bara skriva av mig och dethär är INTE kritik mot nån så ingen be höver tro det. Men jag mår så fucking jävla dåligt och jag kan...
2
Svar
23
· Visningar
1 640
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 281
Senast: tuaphua
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 284
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
944
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp