Skärpta kontroller av hårt spända nosgrimmor

Hästens välfärd är en het potatis både inom ridsporten och bland djurrättsaktivister. Nu vill den internationella hästforskarorganisationen ISES skärpa kontrollerna av nosgrimmor i alla grenar.
 
Nu kom det fram en ny forskning där hästar utan nosgrimma hade fler skador i munnen än hästar som har en löst spänd nosgrimma.
En sak jag funderar på då är om någon kollat hur betten var inpassade. Jag har sett att många som rider utan nosgrimma även vill vara 'snälla' mot hästen och låter bettet dingla någonstans nere vid framtänderna eller har ett p tok för tjockt bett, gärna i kombination.
/Shaggy som rider utan nosgrimma och får beröm för fin mun på hästen vid tandkoll
 
En sak jag funderar på då är om någon kollat hur betten var inpassade. Jag har sett att många som rider utan nosgrimma även vill vara 'snälla' mot hästen och låter bettet dingla någonstans nere vid framtänderna eller har ett p tok för tjockt bett, gärna i kombination.
/Shaggy som rider utan nosgrimma och får beröm för fin mun på hästen vid tandkoll

Det stod bara att det inte kunde kopplas till typ av bett eller bettlöst.
 
Jag upplever att man kan behöva nosgrimma för att bettet ska ligga stabilt på vissa hästar. Men det är som det mesta, rätt spänd så är det ett hjälpmedel, för hårt spänd så kan det skada hästen.

Nåt som jag funderat på mycket när det gäller nosgrimmor är att inom dressyren (och engelsk ridning generellt) sägs det att nosgrimman stabiliserar bettet. Vid westernridning får man inte ha nosgrimma. Så där anser man det ju uppenbarligen inte att det behövs. Jag som ridit främst engelskt men även lite western står mittemellan och fattar ingenting.
 
Nåt som jag funderat på mycket när det gäller nosgrimmor är att inom dressyren (och engelsk ridning generellt) sägs det att nosgrimman stabiliserar bettet. Vid westernridning får man inte ha nosgrimma. Så där anser man det ju uppenbarligen inte att det behövs. Jag som ridit främst engelskt men även lite western står mittemellan och fattar ingenting.
I Western har du ofta en Curb Strap istället. Den fyller lite samma funktion
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Ett foto på en häst vid en av prisutdelningarna vid årets Falsterbo Horse Show blev till ett hett debattämne. En namninsamling startade...
Svar
0
· Visningar
539
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I samband med Falsterbo Horse Show kom hård kritik mot hårt spända nosgrimmor. Hanna Fernström startade en namninsamling som nästan 10...
Svar
3
· Visningar
833
Senast: NOC14
·
  • Artikel
Hästnyheter Det internationella ridsportförbundet, FEI, väntas skärpa flera regler kring hästarnas välfärd. Bland annat kan sporrar och kandar i...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
22 760
  • Artikel
Hästnyheter Storbritanniens Charlotte Dicker har fått gult kort av Internationella Ridsportförbubundet, FEI, efter att en funktionär bedömde att...
Svar
4
· Visningar
1 167
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp