Skärsår i manen - exem?

Sansko

Trådstartare
Postar detta på Islandshäst då jag tror att flera har koll på exem här - om det är fel får moderatorn flytta på tråden.

Vi köpte en (svenskfödd) islandshäst från Sverige (bor alltså i södra Finland). Han kom hit för ungefär en månad sedan. På söndag fick han ett skärsår i manen, ett riktigt ordentligt ca. 3-4 cm skärsår. Såret har inte visat några tecken på att leka, trots ordentlig skötsel, och igår (onsdag) märkte vi ett till, likadant skärsår i manen. Första tanken var att han rivit sig på något vasst - men det borde inte finnas något så vasst på betet. Bör nämnas att han även leker väldigt mycket med de andra hästarna.

Nu till frågan. Vi hade vet. ut och vaccinera honom igår kväll, och hon påstod att det är ett relativt typiskt tecken på exem. Själv har jag aldrig vare sig hört eller sett någonting sådant (hittade ingenting om något sådant heller via google). Nu har han ju faktist bytt land, så exem skulle inte vara alltför konstigt. Han har kliat svansen litet, så att det lossat tagel, men inga sår. Har inte andra tecken på exem (mankammen är riktigt fin).
Vad tror ni?
 
Sv: Skärsår i manen - exem?

Hmm...skärsår i manen?? Låter lite konstigt. Jag har haft en islänning med eksem och det var sår som han kliade upp.

Kleta dit något mjukgörande. Jag tvättade min häst med grönsåpa och sedan hade jag kylbalsam på. Det hjälpte.
 
Sv: Skärsår i manen - exem?

Ser nu att jag stavat fel, hehe... Såret vill alltså inte läka - inte leka som jag skrev. :banghead:
 
Sv: Skärsår i manen - exem?

Tycker också att det hela är konstigt... Får väl se hur det utvecklar sig.

Edit: Bör även tillägga att såret alltså ser ut som ett skärsår - vi vet inte vad som orsakat det. Huden har "spruckit upp" som om det skulle vara skuret.
 
Senast ändrad:
Sv: Skärsår i manen - exem?

Min eksemhäst fick ett fåtal sprickor som skulle kunna tolkas som skärsår, det var när mankammen svullnade upp. De var kanske 1-2 millimeter djupa. Hon kliade sig inte så värst mycket och hade hon täcke hade hon lindriga symptom
 
Sv: Skärsår i manen - exem?

Som delägare till hästen hoppar jag också in här :)
Har levt i tron att såren vid eksem uppkommer då hästarna kliar sig mm, men som sagt - den här har inte kliat sig mer än vad som kan anses normalt, mankammen är mjuk och inte det minsta svullen. (Tills vidare i alla fall.)
Veterinären i fråga ansåg att såna här skärsårsaktiga sår är ett typiskt FÖRSTA symtom på eksem - det strider bara långt emot tidigare erfarenheter/det mesta man kan läsa om eksemsymtom så vi blev lite fundersamma.
Efter första såret antog vi att han lyckats skada sig i leken, men när det dök upp ett till efter några dagar blev man ju lite konfunderad - kan inte hitta på några andra vettiga orsaker till såren heller :(
Nåja, vi får givetvis följa med läget noga och se vad som händer - visar det sig att han har eksem så har han och då får vi sköta om det så gått det går!
Skulle bara vara intressant att veta om många varit med om sånt här då eksemet BÖRJAT eftersom veterinären säger att det är vanligt att det börjar så. Eller om någon kan komma på nån annan bra förklaring...
 
Sv: Skärsår i manen - exem?

Ja huden kan spricka upp vid eksem, och det kan mycket väl se ut som skärsår. Det är som sagt första tecknet på eksem, och på de hästar som sedan visade klara symptom året efter hos oss starta på samma vis.
Det är alltså inte helt otroligt att det kan vara eksem som har kommit igång.
 
Sv: Skärsår i manen - exem?

Det var lite synd, det är ju sånthär man tror sig undvika genom att köpa svensk/finskfödda. :crazy: Nå, får väl se hur det utvecklar sig, och vänta med spänning på nästa sommar...
 
Sv: Skärsår i manen - exem?

Man kan inte undvika risken helt, det är alltid ett orosmoment att flytta hästen. Vissa områden i Sverige är mindre utsatta fär knotten såsom kusterna, öland mm. Andra har väldigt mycket knott, värmalnd med flera skogslaän.

Med tanke på att du haft hästen en månad så lär den ha varit exemfri där den stor.
 
Sv: Skärsår i manen - exem?

Jo, hästen har varit helt exemfri, men har också bott hela sitt liv i Skåne (6-åring). Så jo, tyvärr är ju inte exem alltför långsökt. :(
 
Sv: Skärsår i manen - exem?

Vissa delar av skåne har inte så värst mycket knott, andra gott om det. Vi får hålla tummarna.
 
Sv: Skärsår i manen - exem?

Edit: Bör även tillägga att såret alltså ser ut som ett skärsår - vi vet inte vad som orsakat det. Huden har "spruckit upp" som om det skulle vara skuret.[/QUOTE]



Är huden väldigt torr? i så fall kan det vara en spricka. Testa att mjuka upp huden och e.v. använda något klådstillande. jag skulle kolla med en till vet. om det inte går över, se om denne också tror på eksem. I så fall måste du genast sköta hästen som en eksemhäst för att det inte ska bli värre
 
Sv: Skärsår i manen - exem?

Är huden väldigt torr? i så fall kan det vara en spricka. Testa att mjuka upp huden och e.v. använda något klådstillande. jag skulle kolla med en till vet. om det inte går över, se om denne också tror på eksem. I så fall måste du genast sköta hästen som en eksemhäst för att det inte ska bli värre

Nej, huden är inte något speciellt torr heller... Stallägaren hittade faktist en vass del på taket på deras bete, så han kan ha fått såren därifrån om han kliat sig passligt. Nu är den vassa biten borttagen, så får se om det kommer fler sår eller inte (har inte ännu kommit sedan hon tog bort den).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp