Skärverktyg för lädergrimma?

whippetzilla

Trådstartare
Vad har ni att använda i transporten om olyckan skulle vara framme och hästen behöver skäras loss? Jag känner mig livrädd för att använda en "riktig" kniv i det skedet, med förmodligen en panikslagen häst. Hittade något som hette "S-cut" som känns betydligt tryggare att hantera,dock också i mina ögon sett ,rejält dyr! Men säkerheten är otroligt viktig för oss så är den att rekommendera så blir det en sån.
Vi är förstagångsköpare på ponny och vill från dag ett ha ett bra skärverktyg tillhands. Vad är ni rustade med?
 
Jag brukade ha en morakniv i bilen när jag körde häst. I en låda i bagageluckan.

Funderar fortfarande på om det räknas som brott mot knivlagen eller om polisen skulle ha överseende med det.
Å andra sidan lär de inte göra husrannsakan i bilen om de inte misstänker brott.

Om hästen ramlar i transporten och fastnar så skär jag av grimskaftet i första hand och inte grimman. Men min erfarenhet är att en kvalitets-lädergrimma går sönder först
 
Jag brukade ha en morakniv i bilen när jag körde häst. I en låda i bagageluckan.

Funderar fortfarande på om det räknas som brott mot knivlagen eller om polisen skulle ha överseende med det.
Å andra sidan lär de inte göra husrannsakan i bilen om de inte misstänker brott.

Om hästen ramlar i transporten och fastnar så skär jag av grimskaftet i första hand och inte grimman. Men min erfarenhet är att en kvalitets-lädergrimma går sönder först
Man får ha kniv i bilen när man har häst i transporten. Då ska det enligt vad jag har kunnat hitta inte vara brott mot knivlagen men kör man runt med kniven även utan att ha häst i transporten blir det brott mot knivlagen.
 
Vad har ni att använda i transporten om olyckan skulle vara framme och hästen behöver skäras loss? Jag känner mig livrädd för att använda en "riktig" kniv i det skedet, med förmodligen en panikslagen häst. Hittade något som hette "S-cut" som känns betydligt tryggare att hantera,dock också i mina ögon sett ,rejält dyr! Men säkerheten är otroligt viktig för oss så är den att rekommendera så blir det en sån.
Vi är förstagångsköpare på ponny och vill från dag ett ha ett bra skärverktyg tillhands. Vad är ni rustade med?
Det är bra att ha en plan men också att använda grejerna rätt. Transportgrimskaftet ska alltid sitta med panikhaken fast i väggen och med den andra haken fast i grimman eftersom chansen då finns att man kan få loss hästen med hjälp av panikhaken. Väggen är i normalfallet lättare att nå än hästen vid en olycka. Många sätter panikhaken i hästens grimma vilket kan göra panikhaken värdelös för den blir då svårare att komma åt. En häst som har panik kan man i normalfallet inte komma nära nog för att få loss om panikhaken sitter i grimman och inte heller för att kunna skära av grimman.

Det är i första hand grimskaftet man kan behöva skära av. Inte själva grimman. Jag har tidigare tittat på kniven du nämner och kanske att jag hade köpt den om jag körde ofta men den kräver platta grimskaft vilket kan vara värt att tänka på.

Jag har en morakniv i transporten längst fram vid väggen och en som läggs i bilen vid körning. De byts ut så de alltid är fräscha.
 
Helt ärligt, in case of emergency är en lädergrimma det sista jag skulle ge mig på att skära i om hästen råkat ut för en olycka i släpet.

Dels, alldeles för nära hästhuvudet med vassa verktyg, särskilt som en häst i nöd inte har vett att ligga blickstilla.

Dels för att läder är jääääkligt segt att skära i (om man nu inte har en riktigt gammal, spröd lädergrimma). Hade gett mig på att skära av grimskaftet isf.

Läste om ett bra tips på Buke (såklart!) att ha transportgrimskaftet tvärtom - dvs fast hake i grimman och panikhaken i väggfästet. Lättare att få loss och man har liten tåt kvar att hålla i om hästen kommer lös.
 
Läste om ett bra tips på Buke (såklart!) att ha transportgrimskaftet tvärtom - dvs fast hake i grimman och panikhaken i väggfästet. Lättare att få loss och man har liten tåt kvar att hålla i om hästen kommer lös.
Finns det inte en risk att haken flyger upp i t.ex. ögat på hästen ganska hårt om panikhaken löses ut av sig själv?
 
Vad har ni att använda i transporten om olyckan skulle vara framme och hästen behöver skäras loss? Jag känner mig livrädd för att använda en "riktig" kniv i det skedet, med förmodligen en panikslagen häst. Hittade något som hette "S-cut" som känns betydligt tryggare att hantera,dock också i mina ögon sett ,rejält dyr! Men säkerheten är otroligt viktig för oss så är den att rekommendera så blir det en sån.
Vi är förstagångsköpare på ponny och vill från dag ett ha ett bra skärverktyg tillhands. Vad är ni rustade med?

Morakniv.

Har aldrig skurit i någon grimma, av orsakerna som @caballus nämner... rädd uppjagad häst och en kniv ngra mm/cm från huvudet är ingen bra kombo. Däremot grimskaftet kan skäras av om inte grimman går sönder först.
 
Finns det inte en risk att haken flyger upp i t.ex. ögat på hästen ganska hårt om panikhaken löses ut av sig själv?
Nja, löses ut av sig själv ska den väl inte göra. Har aldrig varit med om att mina transportgrimskaft löst ut själva iaf. Grimmorna brukar gå sönder innan det.

Jag tänker att om man har en nödsituation där man behöver utlösa panikhaken i ett sådant läge, så har man ofta ett 600kg annat problem som stökar än värre i släpet.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 203
Senast: QueenLilith
·
T
Träning Lädergrimman väcker heta debatter har jag märkt när man pratar om den. Men i transporten, vad använder ni där? Ska åka och hämta min...
Svar
9
· Visningar
1 235
Senast: Tokmaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp