Skaffa barn ett eller nån till?

Känns som folk blir provocerade av båda delar. Jag och sambon har två gemensamma barn samt har han två äldre barn sedan tidigare.
Folk (både släkt och vänner) har flertalet sagt till oss saker typ som ”Ja men nu är ni väl ändå klara med barn” eller ”herregud, fyra barn, det räcker!!”

Nåt jag lärt mig är att folk stör sig på det mesta man gör eller inte gör ;)
Ja visst är det så! Normen är så snäv, två barn med 2-3 år emellan är det som gäller. Den som avviker ät något håll får kommentarer
 
Ja visst är det så! Normen är så snäv, två barn med 2-3 år emellan är det som gäller. Den som avviker ät något håll får kommentarer
Ja precis, det räcker inte med att ha två barn, de ska komma med några års mellanrum också. Jag har fått så gränslösa kommentarer om att jag har tvillingar, folk känner sig nödgade att berätta att de aldrig hade velat ha tvillingar själva. Min kompis som har tvillingar fick som gravid höra ”det var min värsta mardröm när jag blev gravid”. Jaha, tack för infon.
 
Men titta...Jag har två barn (en pojke och en flicka) med 2,5 år mellan sig (sånär som på några dagar faktiskt). Jisses så inne jag blev plötsligt :p. Cool mamma liksom:D.
Haha jag också tydligen! :D En flicka och en pojke med två år emellan…

Samtidigt tycker jag det verkar finnas en trend att ”tre är det nya två”, många 90-talister skaffar tre barn istället för två.
 
Min man var nöjd med två, jag ville ha tre. Det blev fem 😂.

Jag vet inte hur ofta har har fått höra "hur orkar du med fem barn", "har du fem barn, vad jobbigt det måste vara" men också "vad häftigt med så många barn". Många äldre tycker det är roligt och berättar ofta om att dom var många syskon och hur mkt glädje dom hade av det och att det är roligt att se att ngn har så mänga nu för tiden.

Lite jobbigt är det dock att de fyra första är flickor och femman är pojke. Därför har vi ofta fått höra att vi försökte till vi fick en pojke.
 
Jag hade triss i pojkar innan lillasyster föddes. Vet ärligt inte hur många gånger jag hört samma sak som dig, och vi är väl ändå klara med barn nu när det äntligen blev en prinsessa. :banghead: .
Det är sa jobbigt, även om det lugnat ner sig nu med dom kommentarerna (minsta är 3ar).
När jag var gravid med fyran och femman fick jag hela tiden höra att "nu blir det väl förhoppningsvis en pojke", oftast riktat till min man för det är ju synd om honom om han bara ska ha döttrar. När sonen föddes vet jag inte hur manga som var sa glada för min man skull att han äntligen fick sin pojke. Min man förstog det aldrig, för honom spelar det ingen roll alls vilket kön hans barn har.

Numera far jag ofta fragan om sonen är annorlunda än sina systrar. Jag brukar svara att ja det är han, precis som alla systrarna är han en egen person och är annorlunda. Syster 1 inte heller samma person som syster 2, 3 eller 4.
 
Hade gärna varit som Kris Jenner och haft typ 6 barn. Men jag vill isåfall inte vara gravid osv så det blir ju svårt 😂

Har ett nu, vet inte om jag vill ha fler. Vid 35 (om några år) ska jag sterilisera mig så efter det behöver jag inte fundera längre. Är varken sugen eller inte-sugen på fler barn. Tänker faktiskt låta slumpen avgöra hur det blir, kommer inte aktivt försöka osv utan blir det så blir det. Fram tills 35 då, då stänger jag igen.

Jag skulle gärna va familjehem eller kontaktfamilj i framtiden men min man vill inte. Men vi får se!
 

Liknande trådar

Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
854
Senast: Praefatio
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 426
Senast: Ramona
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
7 615
Senast: Hedinn
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 491
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp