Bukefalos 28 år!

Skaffa barnponny(er)?

ylvalill

Trådstartare
Har den sista tiden börjat fundera lite på att skaffa en egen ponny till barnen. De är 5 och 7 år gamla och rider för närvarande 2 gånger i veckan (ridlekis och medryttarponny). Dels tycker jag det blir så begränsat och styrt vad de får göra på ridlekiset (medryttarponnyn är bättre) och dels blir det ett nedrans åkande eftersom det är en bra bit att köra både till ridlekis och till medryttarponnyn. Inbillar mig att det kanske varit trevligare att ha ett par ponnyer hemma istället.

Har själv häst sedan många år tillbaka, dock inackorderad och inte här hemma, men jag vet ju vad det innebär i alla fall. Skaffar vi ett par ponnyer så skulle jag nog kunna ha dem här hemma eftersom vi bor på landet och har möjlighet att låna hagmark av grannen. Stall skulle vi behöva fixa, men ett enklare lösdriftsstall skulle säkert räcka så det känns inte oöverstigligt.

Har inget större stöd från maken i frågan, men skulle jag själv känna mig övertygad går han säkert att övertala. Behöver därför ha lite hjälp att väga för- och nackdelar. Är det en bra ide, eller krånglar jag bara till det för mig?
 
Har du haft häst hemma? Många förvånas över hur mycket jobb det blir - och pengar med för den delen.
 
Har du haft häst hemma? Många förvånas över hur mycket jobb det blir - och pengar med för den delen.
Nix, har inte haft häst hemma tidigare, har haft häst i 15 år men alltid inackorderad i olika form. Men jag tycker nog ändå att jag har hyffsad koll på hur mycket jobb det är. Fast jag vet inte om jag ser det som jobb, tycker mest det är mysigt att ha något att pyssla med (även om det innebär att laga staket mitt i mörka smällkalla vintern... :D

När det gäller kostnaderna så inbillar jag mig inte att det blir mycket billigare att ha häst hemma, men kanske att det ändå är hyffsat billigt att ha en shettis (eller två) jämfört med att ha ett stort halvblod. Eller?
 
Sen får man även räkna in åkandet till tränare för barnen kommer att behöva fortsatt utbildning och föräldrar fungerar sällan så bra i den rollen.

Ja, det räknar jag ju med. Men transporten står ändå hemma redan så har man bara hyffsat lättlastade hästar så blir jobbet att ta med dem också när man åker till ridskolan inte så jättemycket mer än att bara ta med barnen. Inbillar jag mig... :o
 
Det ÄR mycket jobb, man måste se till att det finns hö och strö, kan behöva fixa staket som brakat i smällkalla vintern och för att inte tala om det dagliga med mat minst tre ggr dag och fräscht vatten.
Jag vill påstå att det är en del jobb, men andra upplever det annorlunda :)
 
Jo men fixat hö och strö själv har jag ju gjort i perioder även som inackorderad så det vet jag ju vad det innebär. Fodringarna måste lösas, men det finns ju olika slowfeeding variater med mer eller mindre fri tillgång som verkar funka rätt bra, då behöver man inte fodra minst 3 ggr/dag. Barnens nuvarande medryttarponny fodras på det viset och där funkar det bra. Sen är ju allt sånt arbete väldigt beroende på hur man organiserar allt, drar man fram vatten så att det bara är att sätta på kranen t ex så är ju det enkelt att se till att de alltid har vatten. Där jag har min häst har de till och med automatisk påfyllning så då krävs bara kontroll och rengöring av baljan emellanåt.

Kan möjligtvis tänka mig att det blir svårare att fokusera på jobbet de dagar jag jobbar hemma (vilket jag ofta gör) om det går två mysiga ponnyer och betar utanför fönstret... :angel:
 
Är det verkligen själva ridningen/hästarna som barnen är mest intresserade av då? Ofta tycker ju barn i den åldern att det allra roligaste är just att åka någonstans, träffa kompisar och göra något (rida) ihop med kompisarna. De kanske inte alls tycker det är lika roligt att rida om det är hemma på egna gården, ensamma...
 
Jag tror att barnen är för små för att uppskatta det. Rätt tråkigt att sitta och "åka häst" själv innan man blivit duktig nog att träna på riktigt. Då är det mycket roligare för dem att vara kvar på ridskolan, tror jag. Plus att de säkert lär sig mycket mer där (om det är en bra ridskola).
 
vi har två små här hemma till dottern under sommar halvåret. Iår kom de hem 1/4 och åker i slutet av oktober. tycker det fungerar jätte bra. har dem på lösdrift här hemma under tiden.

Visst kostar det, försäkring och skoning samt foder. Jag rekommenderar att du skaffar en ponny som är körbar, jag och dottern är ute och kör ett par dagar i veckan och får mamma och dotter tid samtidigt som ponnysarna blir motionerade. Men tanken är ändå att hon ska börja på ridskola nästa år, så hon lär sig utav en utbildad ridlärare.
 
Är det verkligen själva ridningen/hästarna som barnen är mest intresserade av då? Ofta tycker ju barn i den åldern att det allra roligaste är just att åka någonstans, träffa kompisar och göra något (rida) ihop med kompisarna. De kanske inte alls tycker det är lika roligt att rida om det är hemma på egna gården, ensamma...

Tja, jag vet inte riktigt. De har ju som sagt en medryttarponny som de rider en dag i veckan, där är det bara jag och barnen som är i stallet och det gillar de. De gillar ridlekiset också, men mest för att man alltid får bulle efter att man har ridit där. De andra barnen som är med är yngre så det är inte så att barnen umgås med varandra där, men det märks att de uppskattar när de får uppmärksamhet från ridledarna (och inte bara av mamma...). Någon utbildning är det egentligen inte tala om på ridlekiset (inga utbildade ridlärare) utan det är mest en chans att få pyssla om små hästar och göra lite olika saker tillsammans med dem, typ åka häst och vagn, gå på barbackapromenad, gå över bommar i paddocken etc.

Har i vilket fall som helst tänkt att barnen ska få börja på ridskola istället till hösten (känns som att de vuxit ur ridlekiset), men är samtidigt rädd att tjusningen försvinner lite om det då istället bara blir "rida runt på fyrkantspåret i manegen". Om de får egna ponnyer (en hade räckt men jag måste ju ha sällskap till den...) så kan de dels få rida dem på lektion på ridskolan och ändå fortfarande få pyssla, gå på myspromenader i skogen till häst och göra lite olika saker.
 
Jag tror att barnen är för små för att uppskatta det. Rätt tråkigt att sitta och "åka häst" själv innan man blivit duktig nog att träna på riktigt. Då är det mycket roligare för dem att vara kvar på ridskolan, tror jag. Plus att de säkert lär sig mycket mer där (om det är en bra ridskola).

Som sagt, jag ser inte att det ena ska utesluta det andra. Men "åka häst" är ju precis det de gör idag, och det gillar de.

Om ridskolan vi har i närheten är bra eller inte vet jag ingenting om än eftersom jag tidigare tyckt att barnen helt enkelt varit för små för att gå där.
 
vi har två små här hemma till dottern under sommar halvåret. Iår kom de hem 1/4 och åker i slutet av oktober. tycker det fungerar jätte bra. har dem på lösdrift här hemma under tiden.

Visst kostar det, försäkring och skoning samt foder. Jag rekommenderar att du skaffar en ponny som är körbar, jag och dottern är ute och kör ett par dagar i veckan och får mamma och dotter tid samtidigt som ponnysarna blir motionerade. Men tanken är ändå att hon ska börja på ridskola nästa år, så hon lär sig utav en utbildad ridlärare.

Vad roligt att höra från någon som har testat! :) Ja, att ponnyerna är körbara vore ett stort plus. Eftersom barnen inte rider på den nivån ännu att de verkligen kan motionera en ponny på egen hand så hade det underlättat betydligt om man kunde sköta motionen med körning. Precis som du tycker jag att hästtiden är kvalitetstid tillsammans med barnen. Finns inget så mysigt som en lång skogspromenad med ett av barnen på ryggen på en ponny bredvid. Hade de gått själva hade de varit trötta i benen efter en kvart, men när de rider så kan man ta långpromenader! :D Man hinner prata mycket på en sådan promenad.

Hur bär ni er åt för att få ha ponnyerna bara under sommaren? Hyr ni dem någonstans?
 
Har den sista tiden börjat fundera lite på att skaffa en egen ponny till barnen. De är 5 och 7 år gamla och rider för närvarande 2 gånger i veckan (ridlekis och medryttarponny). Dels tycker jag det blir så begränsat och styrt vad de får göra på ridlekiset (medryttarponnyn är bättre) och dels blir det ett nedrans åkande eftersom det är en bra bit att köra både till ridlekis och till medryttarponnyn. Inbillar mig att det kanske varit trevligare att ha ett par ponnyer hemma istället.

Har själv häst sedan många år tillbaka, dock inackorderad och inte här hemma, men jag vet ju vad det innebär i alla fall. Skaffar vi ett par ponnyer så skulle jag nog kunna ha dem här hemma eftersom vi bor på landet och har möjlighet att låna hagmark av grannen. Stall skulle vi behöva fixa, men ett enklare lösdriftsstall skulle säkert räcka så det känns inte oöverstigligt.

Har inget större stöd från maken i frågan, men skulle jag själv känna mig övertygad går han säkert att övertala. Behöver därför ha lite hjälp att väga för- och nackdelar. Är det en bra ide, eller krånglar jag bara till det för mig?
Tänk igenom ordentligt om du orkar ta allt ansvar 365 dagar om året. Mannen är inte intresserad och barnen är för små att ta något ansvar. Mina döttrar fick vars en ponny när de var 5 och 8 år. Först hade vi dem inhyrda typ 1,5 km hemifrån men jag fick ändå köra för vägen var inte barnvänlig. Men även att de inte orkade eller kunde ta hand om dem själv. Efter 2 år köpte egen gård och flyttade hem ponnyerna. Fördelen att ha dem hemma var att vi inte var lika låsta att vara i stallet på samma gång.När vi hade dem inhyrda fick alla tre köra dit och hem samtidigt och det var ganska jobbigt ibland. Ibland hade en av tjejerna en kompis hemma och ville inte rida just då och så vidare. Hemma kunde jag gå ut och mocka medan de gjorde läxor t ex. Vi hade dessutom supersnälla ponnyer så när vi tog hem dem kunde tjejerna ganska bra på reda dem själv. MEN allt ansvar låg på mig - varje dag året om. Kalla mörka vinterkvällar efter jobb/skola var inte tjejerna så intresserade av att gå ut så jag fick göra det själv. Hästarna har vuxit i storlek och antal genom åren och fortfarande 20 år senare har vi vårt stall tillsammans även om döttrarna har flyttat. =) Så, prova hur det går men var beredd på att vara den som tar 100 % ansvar och att i perioder kanske barnen inte vill eller tycker det är så kul.
 
Tänk igenom ordentligt om du orkar ta allt ansvar 365 dagar om året. Mannen är inte intresserad och barnen är för små att ta något ansvar. Mina döttrar fick vars en ponny när de var 5 och 8 år. Först hade vi dem inhyrda typ 1,5 km hemifrån men jag fick ändå köra för vägen var inte barnvänlig. Men även att de inte orkade eller kunde ta hand om dem själv. Efter 2 år köpte egen gård och flyttade hem ponnyerna. Fördelen att ha dem hemma var att vi inte var lika låsta att vara i stallet på samma gång.När vi hade dem inhyrda fick alla tre köra dit och hem samtidigt och det var ganska jobbigt ibland. Ibland hade en av tjejerna en kompis hemma och ville inte rida just då och så vidare. Hemma kunde jag gå ut och mocka medan de gjorde läxor t ex. Vi hade dessutom supersnälla ponnyer så när vi tog hem dem kunde tjejerna ganska bra på reda dem själv. MEN allt ansvar låg på mig - varje dag året om. Kalla mörka vinterkvällar efter jobb/skola var inte tjejerna så intresserade av att gå ut så jag fick göra det själv. Hästarna har vuxit i storlek och antal genom åren och fortfarande 20 år senare har vi vårt stall tillsammans även om döttrarna har flyttat. =) Så, prova hur det går men var beredd på att vara den som tar 100 % ansvar och att i perioder kanske barnen inte vill eller tycker det är så kul.

Jo att ansvaret ligger på mig är jag ju helt med på, och jag har inga planer på att på något sätt tvinga barnen att rida eller pyssla med hästarna, det tror jag bara kommer att få dem att tappa intresset. Tänker mig också att om det blir aktuellt så blir första steget att hitta ett par ponnyer som man kan ha på foder ett tag för att testa. Funkar det inte, eller om barnen tappar intresset kan man ju i så fall lämna tillbaka dem.
 
Svårt att jämföra medryttarponny en dag i veckan med egen häst som kanske ska röra på sig iaf tre dagar i veckan.
 
Jo att ansvaret ligger på mig är jag ju helt med på, och jag har inga planer på att på något sätt tvinga barnen att rida eller pyssla med hästarna, det tror jag bara kommer att få dem att tappa intresset. Tänker mig också att om det blir aktuellt så blir första steget att hitta ett par ponnyer som man kan ha på foder ett tag för att testa. Funkar det inte, eller om barnen tappar intresset kan man ju i så fall lämna tillbaka dem.

Jag hade nog, utifrån det frågat mig själv: Är det du eller barnen som egentligen vill att de ska ha ponny/sar just nu?
Alla mammor med barn jag känner i hästkretsar i princip, som skaffat ponnyer när barnen varit jättesmå, har till 90% fått barn som sen tröttnat.... De som däremot väntat tills barnen verkligen själva börjar fråga efter en häst, och är lite äldre för att kunna hjälpa till mer osv, har i regel förblivit hästintresserade... Givetvis ett väldigt generellt uttalande nu, men i min erf. ligger det mycket grund i den generella statistiken....
 
Svårt att jämföra medryttarponny en dag i veckan med egen häst som kanske ska röra på sig iaf tre dagar i veckan.
Å andra sidan finns det inget som säger att en barnponny måste gå tre dagar i veckan. Den form av ridning som mindre barn ägnar sig åt kräver inte att hästen går särskilt regelbundet, utan det går bra att rida tre gånger ena veckan och nästa gång en månad senare, om så är.

Jag har själv en hel hop med ponnyer. De är mina och jag har dem för mitt höga nöjes skull. Mina barn får rida när de har lust (och jag har tid...) och de får lära sig att om man ska göra det roliga så får man göra lite av det tråkiga jobbet också (mocka).
 
Vad roligt att höra från någon som har testat! :) Ja, att ponnyerna är körbara vore ett stort plus. Eftersom barnen inte rider på den nivån ännu att de verkligen kan motionera en ponny på egen hand så hade det underlättat betydligt om man kunde sköta motionen med körning. Precis som du tycker jag att hästtiden är kvalitetstid tillsammans med barnen. Finns inget så mysigt som en lång skogspromenad med ett av barnen på ryggen på en ponny bredvid. Hade de gått själva hade de varit trötta i benen efter en kvart, men när de rider så kan man ta långpromenader! :D Man hinner prata mycket på en sådan promenad.

Hur bär ni er åt för att få ha ponnyerna bara under sommaren? Hyr ni dem någonstans?

Har lyckas hitta en ägare som inte hinner med dem så hon är jätte nöjd att bara ha dem ett par månader på vintern. Hon har haft dem sedan föl (nu är älsta 14) så hon vill inte göra sig av med dem helt. Hade jag haft vatten i stallet på vintern hade de stått kvar. Men känner att det är för mycket jobb att släpa vatten inifrån huset.
 
Kan faktiskt hålla med Mackan till stor del. Min dotter fick ponny utan att behöva drömma eller tjata. Det intresset höll i sig ganska kort tid efter hon fick ponnyn. Vi har hästarna hemma, så någon större katastrof var det inte, men en viss besvikelse från min sida förstås. Man tror ju liksom att ungen ska vara lika Dan som man själv var... Jag borde ha väntat tills dottern hade längtat längre. Men det är jag det. Men som någon annan sade. Gör ponnyerna till ditt intresse också, genom t ex körning så du kan ta över i svackorna.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 523
Senast: Fiorano
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 770
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 194
Senast: Acto
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 526
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Tvillingdräktighet
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp