Skaffa Beagel, ej till jakt?

Alfakrulls

Trådstartare
Har en släkting till mig som är väldigt sugen på att skaffa en Beagel.
Mestadels för att de gillar storleken och utseendet på just Beageln.

De är dock inte intresserad av att ha den till jakt, men kommer aktivera den genom både spår, uppletande, lydnad och agility.
De är väldigt seriösa på de planet men jag är lite bekymrad, de är ju endå en jakthund.

Tror ní att en Beagel skulle må bra av "bara" den sortens aktivering?
Eller är de rent av elakt att inte jaga med en Beagel?

Lite funderingar från mitt hålll!
Synpunkter?!
 
Sv: Skaffa Beagel, ej till jakt?

Det är många som inte håller med mig men jag tycker inte att man ska skaffa en jakthund om man inte ska jaga med den! Och det handlar inte bara om hundens aktivering utan om rasen också, kolla irländsk setter, golden retriver m.m. Där har det blivit två raser för att många har köpt en jakthund till sällskap och avlat på dom hundar som fungerar bäst som sällskap (och utställning) och därför har rasen blivit två olika sorter.

Men även jaktbiten, Beagel jagar hare och rådjur (?). En hund som behöver springa oerhört mycket, antingen väljer man att springa med den kopplad och då får man motionera väldigt mycket själv eller också så har man hunden lös vilket inte är säkert att det går eftersom att hunden med största sannolikhet har ett stort viltintresse.

Jag tror faktiskt inte att Beageln kommer misstycka av den sortens aktivering, men jag har en känsla av att dom kommer att få mycket att jobba med om dom ska ha en Beagel och uppskatta agilityn mer än friheten. Dom beaglar jag har träffat vill ofta jobba med näsan hela tiden och det är någonting som dom måste aktivera, och då går det inte att lägga spår 2 gånger i månaden och tro att nu är det uppfyllt. Det är även mycket jobb och få en drivande hund och uppskatta lydnaden men är dom beredda att lägga ner tiden så ja visst.

Det kanske inte är så smart och välja hund bara efter utseende och storlek, om jag var du skulle jag se till att dom läser lite böcker och verkligen förstår vad beageln är till för och vad den har för instinkter och är dom beredd att skaffa beagel då är dom beredda på att lägga ner mycket tid och jobb. ;)
 
Sv: Skaffa Beagel, ej till jakt?

Delvis KL*

Nu vet jag inte så jättemycket om Beageln, men genom spår så borde det väl gå att tillfredställa behovet av jakt? Även uppletandet.

Men sen så går det ju inte som någon sa att lägga spår 2 ggr/månad utan det får nog göras iallafall 2 ggr/vecka. Eller kanske tom mer? Och då får man nog lägga rätt långa spår skulle jag tro. Även rätt mycket fysisk motion verkar de ju behöva.
 
Sv: Skaffa Beagel, ej till jakt?

Spår är inte ens i närheten av jakt, så något jaktbehov tillfredsställt inte av att hunden får spåra tämligen korta spår nån gång emellanåt.!
 
Sv: Skaffa Beagel, ej till jakt?

Fast det hör ju till jaktbeteendet att spåra. Så jaktbehovet kan ju bli tillfredställt. Sen vet jag inte om det går för just Beagel. Men det borde väl gå?

Sen har jag ju inte skrivit att hunden ska spåra några korta spår lite då och då. Skrev ju faktiskt att sträckorna skulle vara något långa och tämligen ofta.

Så om man lägger spår 2-4 ggr/vecka som är mellan 1-3 km långa så borde väl behovet fyllas rätt bra?

Och sen så lägger man även till lydnad och annan fysisk träning.
 
Sv: Skaffa Beagel, ej till jakt?

Kanske ska tillägga att jag främst tänker på viltspår nu, men det kanske inte har ngn betydelse?
 
Sv: Skaffa Beagel, ej till jakt?

Har en bekant som har en beagel som hon inte jagar med då den har en gammal skada. Jag tycket inte att hunden verkar lida av det men jag tycker att hundar ska få göra det de är avlade till(om de är friska) och det är svårt att byta ut jakt mot något annat då det är en så speciell "gren"(eller vad man ska kalla det). Hon tränar den i lydnad och lite freestyle och det är inget att rekomendera då de inte är så lätta att träna.

Om de vill träna och hålla på med olika sporter tycker jag att de ska se sig om efter en annan ras som passar bättre till ändamålet och inte köpa en hund efter utseendet. både för deras och hundens skull
 
Sv: Skaffa Beagel, ej till jakt?

Mycket beror på hur hunden är avlad. Det finns i de flesta jagande raser individer med mer eller mindre stark jaktlust. Det finns kennlar som uteslutande avlar på hög jaktlust och det finns kennlar som avlar på annat och det måste man undersöka när man är intresserad av en sådan hund. Kanske söka sig mot en kennel som avlar mer mot utställning och lite lugnare individer som lämpar sig mer för icke-jakt.

Vill man aktivera den inom jakt men ändå inte jaga så finns det jaktspår mm som hunden kan aktiveras i alternativt kan man göra annat som stimulerar hunden. Vet en familj som tävlade i Rapportering med sin utpräglade jakthund. Den hade aldrig jagat och var fullt nöjd men allt hänger som sagt på individen och aveln. Är det en utpräglad "jaktidiot" så kan det vara svårt att träna annat eftersom jakten tar över.

Har själv en hund från gruppen stående fågelhund som det inte jagas med. Han får göra annat och är nöjd med det men man ska ha klart för sig när man köper en jagande ras och det är att det kräver mycketstimulans om de inte får jaga och hänger sig med lätthet åt mindre uppskattade saker som ex oombedd tillfixning av hemmets inventarier om de inte får den.

Min hund är unghund men det märks de enstaka dagar som jag inte har tröttat ut honom med spår, motion eller någon annan form av träning. Men är man bara beredd på att man kommer ha ett mycket aktivt liv de närmsta 10 åren så ser jag faktiskt inga fel med att ha en icke-jagande jakthund. Man måste som sagt bara vara beredd på att göra andra saker. :D
 
Sv: Skaffa Beagel, ej till jakt?

Mycket beror på hur hunden är avlad. Det finns i de flesta jagande raser individer med mer eller mindre stark jaktlust. Det finns kennlar som uteslutande avlar på hög jaktlust och det finns kennlar som avlar på annat och det måste man undersöka när man är intresserad av en sådan hund. Kanske söka sig mot en kennel som avlar mer mot utställning och lite lugnare individer som lämpar sig mer för icke-jakt.

Det man bör vara medveten om här är att man hjälper till att dela rasen i två olika delar vilket jag anser är det största problemet med att "göra om" jakthundarna till sällskapshundar. Vad jag vet är inte beageln så väldigt uppdelad inom jakt och utställning och jag tycker inte man bör uppmuntra det heller.
 
Sv: Skaffa Beagel, ej till jakt?

Det man bör vara medveten om här är att man hjälper till att dela rasen i två olika delar vilket jag anser är det största problemet med att "göra om" jakthundarna till sällskapshundar. Vad jag vet är inte beageln så väldigt uppdelad inom jakt och utställning och jag tycker inte man bör uppmuntra det heller.

Vet inte heller om beageln är uppdelad men beroende på vilka blodslinjer kan det mycket väl finnas linjer med där jakten ligger lägre än hos andra. Jag kan bara svara för min egen ras och där är individerna med blodslinjer från det stora landet i väster "mjukare" än de exempelvis är när de kommer från sitt ursprungsland - tyskland. Jakten finns dock i dem alla oavsett vilket.

Ska man då som TS släktingar inte jaga så kanske man ska leta efter de som har de lite mjukare och kanske inte det absolut högsta och värsta i jaktlust. Ska hunden inte jagas med ska den ju faktiskt ha en chans att må bra och ha ett bra liv där man erbjuder andra stimulin och hunden inte får frispel och drar till skogs så fort den får en chans.

Huruvida raser ska "delas upp" kan man stöta och blöta till dödagar. Min personliga åsikt är att jag tycker inte att det är helt bra men jag anser att det i vissa rasers överlevnadsintresse borde finnas en strävan att skapa lite mer flexibla hundar.
 
Senast ändrad:
Sv: Skaffa Beagel, ej till jakt?

Ska man då som TS släktingar inte jaga så kanske man ska leta efter de som har de lite mjukare och kanske inte det absolut högsta och värsta i jaktlust. Ska hunden inte jagas med ska den ju faktiskt ha en chans att må bra och ha ett bra liv där man erbjuder andra stimulin och hunden inte får frispel och drar till skogs så fort den får en chans.

Huruvida raser ska "delas upp" kan man stöta och blöta till dödagar. Min personliga åsikt är att jag tycker inte att det är helt bra men jag anser att det i vissa rasers överlevnadsintresse borde finnas en strävan att skapa lite mer flexibla hundar.

Klokt formulerat! :bow:

Sarskilt sista stycket da det far mig att tanka pa alla fagelhundar. Utan hundarnas trevliga karaktar och will to please sa hade vi inte haft nagra spaniels, retrivers eller settrar att tala om. Inte manga jagare har tillgang till fageljakt och raserna hade darfor snart dott ut, eller inavlats alltfor hart.
 
Sv: Skaffa Beagel, ej till jakt?

Sant, sant ;) Ska man överhuvudtaget skaffa jakthund som man inte jagar med ska man inte ta från dom hundar med starkaste jaktinstinkten ;).

Men bäst är ju att låta jakthunden vara just en jakthund, det är då dom mår som bäst :). Jag tror att det är många som inte ser att hunden har en instinkt som gör att den måste få jobba på ett sätt som är nästintill omöjligt att träna på ett annat sätt. Många struntar totalt i att hunden behöver aktiveras och att den "klarar sig" och det är det som gör mig så arg!

TS: Försök få dina släktningar att kolla på en hund från en annan grupp, tror tyvärr inte det kommer bli så lyckat som dom hoppas....
 
Sv: Skaffa Beagel, ej till jakt?

En Beagle är en drivande hund och jagar med skall. Det tror jag inte att de fårgöra vid viltspår, om det är typ som eftersöks hund den ska fundgera. De får ju inte driva viltet utan bara leta upp det.
Att få den att spåra utan skall tror jag är ganska svårt.
 
Sv: Skaffa Beagel, ej till jakt?

Jag är lite kluven. Mig veterligen avlas det även på Beaglar som är mer åt sällskapshållet, dock som aktiva sällskapshundar! Jag tror att om man är seriös med spårandet så kommer beageln må bra ändå, de flesta hundar blir mycket tillfredställda av att spåra. Vad man får tänka på att ffa vad det gäller prestationsavlade hundar (jakt, vall, bruks) är att blir de understimulerade så hittar dom snart på ett eget sätt att sysselsätta sig på. Det kan vara allt från att sticka i skogen och "jaga själv", jaga bilar, demolera inredning med mera.

Ett ganska klockrent exempel på jakthundar som trots jaktlinjer säljs som både jakt och till rent sällskap är ju taxen. Taxen är om man bortser från långhåren och enstaka kennlar här och där en utrpäglad jakthund, och drösvis med kennlar säljer sina valpar efter jaktmeriterade föräldrar till vanligt hederligt sällskap också. Jag tror att det ligger något i uttrycket "man kan inte ha en tax lös" när det kommer till den biten att man säljer sin hund till rent sällskap.Tråkigt men så är min erfarenhet! Hursom ser jag inget FEL med det, sålänge hunden faktiskt aktiveras på sådant vis att den är mentalt tillfredställd. Om dom verkligen MENAR att hunden kommer att få träna lydnad, agility och framförallt spår tror jag absolut att dom kan ha en beagle med rätta förutsättningar.
 
Sv: Skaffa Beagel, ej till jakt?

Frågan är vad som händer om den hunden de köper inte nöjer sig med den sysselsättning de erbjuder. Om den ersätter sin jaktlust med allehanda olater.

Vi har en trevlig hund som fungerar alldeles utmärkt som "stuehund" och familjemedlem. När det inte är jaktsäsong så fungerar han rakt av som en sällskapshund. Det finns inget intresse av annan träning från hans husses sida och då menar jag annan träning än lydnadsträning för den slipar de på då och då.

Jag har däremot många gånger tänkt på hur det skulle vara om han inte nöjde sig. Hur skulle det vara att leva med en hund som klättrade på väggarna och hittade på saker för att tillfredställa ett otillfredställt behov? Det kan ju ske, även om man jagar med en jakthund. Jaktsäsongen för hund är ju bara några månader.

Sambon är jättenöjd med vår hund! Han tycker att han är perfekt för den sorts jakt som sambon vill bedriva, så det kommer säkert fler av samma ras in i huset. Vilket jag både ser fram emot och förfasas lite över. Nästa hund har kanske inte samma "milda" temperament.

Jag har varit med sambon och hunden ute och sett dem i skogen. Hela hunden förändras. Blicken, kroppsspråket, han lever upp och man ser verkligen att han är på sitt rätta ställe. Så även om det bara är några månader om året så skulle jag aldrig, aldrig, aldrig vilja ta ifrån honom jakten!!

/Timsetim
 
Sv: Skaffa Beagel, ej till jakt?

Kanske ska tillägga att jag främst tänker på viltspår nu, men det kanske inte har ngn betydelse?

Om du är inne på viltspår så har du rätt. Jag vet många som lägger ett till två viltspår i veckan till sina Lapska med mycket viltintresse vilket har resulterat i att de har slutat jaga helt.

Nu tvivlar jag en aning på att man kan jämföra Lapsk vallhund som avlats för viss jakt och renvallning med en hund som under mer än 100 år har avlats för endast jakt. Men vad jag ville förklara var att viltspår till viss del täcker jaktbeteendet som hunden vill utföra.
 
Sv: Skaffa Beagel, ej till jakt?

Det finns en uppfödare i Sverige (eller fanns?) som födde upp utställnings och sällskapsbeagles. Jag träffade en herre från denna kennel och han var supertrevlig (som alla beagles egentligen). Vad jag förstod så hade han nästan ingen jaktlust.

Om kenneln fortfarande finns och bedriver sin utställnings/sällskapsavel vet jag inte. Om den var medlem i SKK vet jag inte heller. Det var längesen jag träffade hunden m. familj och just då brydde jag mig inte om att fråga så mycket om det.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 165
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Då min cockerhane börjar bli till åren(blir 9 i år) så har jag börjat fundera på att skaffa en till inom några år som kan "möta" upp när...
2
Svar
23
· Visningar
3 160
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Hej! Jag dyker in här med några funderingar angående val av ras. Jag och min man funderar nu på att skaffa hund. Jag är uppvuxen med...
2
Svar
30
· Visningar
2 615
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundavel & Ras Hej! Ni har säkert sett hundratals av dom här trådarna, ni har säkert också sett hundra av dom här trådarna som börjar med "Ni har...
Svar
17
· Visningar
1 826
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp