Skaffa en hund till??

J

julia_v

Just nu vore det perfekta läget för att skaffa hund nr två,
jag är förtillfället arbetslös och har ju allt tid i världen för
en valp!

Leo är nu tre år, så det är ju ganska lagom att skaffa en till nu.
Det blir nog en tik denna gång, eftersom Leo har varit
extremt jobbig med andra hanar så känns det som en
till hane kan bli jobbigt :crazy:
Visst blir det lite trixigt med en av varje, vid löp och så,
hur har ni gjort som har fler kön? vid löpen?

Sedan finns det ett "problem" till, våra uppfödare till leo
är ju världens bästa, de är KUNNIGA,ställer upp och tränar
med oss och passar Leo om det krisar, så bättre
än dem finns nog inte...MEN, de har just nu inget
av intresse för oss, de avlar lite på utställningsmeriter ( INTE bara)
och det är inte intressant..
Leo kom från deras då egna hane ( han gick tyvärr bort för
1.5år sedan) som hade andra meriter BHP111,Korad,tävlad i spår o lydnad, så det var en bra hane! ( snygg men ingen räka)

Men valet av hane denna gång är inget som intresserar mig
direkt, de har en tik som jag gillar mkt, hon har inga direkta
brister vad jag har sett utan är en mkt bra hund, skulle
de betäcka henne med en bra hane så kanske....

Men om de nu inte gör det, utan väljer något som inte
är för oss intressant, vad gör vi då??

Så svårt att "svika" dem då de är sååå bra att ha med att göra.och de avlar på friska hundar som är trevliga i lynnet!

Och en fråga till hur fungerar det att ha en tik på foder?

många frågor och en del dravel :o
 
Sv: Skaffa en hund till??

Kan du inte höra efter? Att du är sugen på tiken men vill inte ha valp efter kanske de hane de valt ut. Kan ju vara pinsamt att säga det, men man kan jus äga att man vill ha en hane med lite mer arebtsmeriter. Precis som deras gamle hane hade:P
 
Sv: Skaffa en hund till??

jag har en tik och en hanhund. vi valde att köpa en hane av den enkla anledningen att det är lättare att hålla dom två åtskilda under den tid hon löper, än att hålla dom åtskilda stora delar av året.
vet inte hur tiken skulle ha reagerat att ha en till tik i huset. så vi valde det säkra före det osäkra.
 
Sv: Skaffa en hund till??

Tippan skrev:
Kan du inte höra efter? Att du är sugen på tiken men vill inte ha valp efter kanske de hane de valt ut. Kan ju vara pinsamt att säga det, men man kan jus äga att man vill ha en hane med lite mer arebtsmeriter. Precis som deras gamle hane hade:P

Jo, det klart .. det vet att jag gillar den tiken skarpt ( vi hade henne
1 vecka medans de tränade med leo, hon är uuunderbar!)
och att när de var inne på att välja en hane till henne som jag tycker verkar
mycket bra denne ; http://hem.passagen.se/wankenobi/
så hade jag nog tagit en valp då .. nu blev det en annan hane tyvärr :(

men jag kan ju säga att om de parar tiken med en bra
hane så vill vi ha en :)

hur fungerar det att ta en tik på foder?
och hur gör man när tiken löper?
bur inne?
 
Sv: Skaffa en hund till??

Tja.. Jag har aldrig märkt av att jag har fodertik faktiskt... Det är ju precis som vanligt. Jag har haft både hel och halvfoder. En del har svårt att lämna bort tiken, men det verkar ju som att du inte har problem med det eftersom att ni burkar ha hanen där!! SKK:s fodervärdsavtal... Sen diskutera vad som händer om tiken ej blir friröntgad eller på annat sätt ej kan gå i avel. Får du tiken eller måste du betala? Vem betalar ev. veterinärkostander och vem får ut livförsäkringen?

Sen gäller ju det vanliga, att den ska meriteras och röntgas och så där. Vissa uppfödare kanske vill släpa med de på utställning titt som tätt. Men min uppfödare har varit för snål. Så det är bara jag som betalt och ställt ut henne när jag velat helt frivilligt.

Har du tur så bryr sig hanen bara om henne när hon är i höglöp och då får man dela på de. Kök, hall, vardgasrum... Om man vill kan man ju ha tikskydd på tiken om utifall att man missar att stänga grinden...

De första löpen brukar vara lugna, jag tror inte att unga tikar luktar lika gott som en mognare :)
 
Sv: Skaffa en hund till??

Tippan skrev:
Tja.. Jag har aldrig märkt av att jag har fodertik faktiskt... Det är ju precis som vanligt. Jag har haft både hel och halvfoder. En del har svårt att lämna bort tiken, men det verkar ju som att du inte har problem med det eftersom att ni burkar ha hanen där!! SKK:s fodervärdsavtal... Sen diskutera vad som händer om tiken ej blir friröntgad eller på annat sätt ej kan gå i avel. Får du tiken eller måste du betala? Vem betalar ev. veterinärkostander och vem får ut livförsäkringen?

Sen gäller ju det vanliga, att den ska meriteras och röntgas och så där. Vissa uppfödare kanske vill släpa med de på utställning titt som tätt. Men min uppfödare har varit för snål. Så det är bara jag som betalt och ställt ut henne när jag velat helt frivilligt.

Har du tur så bryr sig hanen bara om henne när hon är i höglöp och då får man dela på de. Kök, hall, vardgasrum... Om man vill kan man ju ha tikskydd på tiken om utifall att man missar att stänga grinden...

De första löpen brukar vara lugna, jag tror inte att unga tikar luktar lika gott som en mognare :)

tack för ditt svar!

vi har inte diskutterat något med dem om eventuell fodertik, de
har bara ett antal gånger nämnt att vi kanske skulle
ta en tik på foder ;)
Så hur de har tänkt sig då vet jag inte..men vi ska dit snart
och träna så då ska jag passa på att lägga fram det samt fråga
om hur de har tänkt sig då!!

Leo bryr sig inte nämnvärt om löptikar idag, alltså han "flippar"
liksom inte för att en är i närheten.

Tiken som jag vill ha valp efter fick valpar i februari tror jag så
de parar nog inte henne på ett tag...hur ofta kan man para dem? :confused:
 
Sv: Skaffa en hund till??

Innan ni kommer så långt att ni börjar fundera på uppfödare och kön, fråga er varför ni vill ha en hund till. Leo kommer att vara på topp nästa år och då är det även dags att köra igång med den nya hunden. Om inte båda vill ha varsin hund att träna med kan det bli jobbigt.

Det smartaste är att införskaffa ny hund när man är på väg att trappa ned träningen med den nuvarande hunden. Om det däremot är så att du eller han vill ha en egen hund att träna med så kör hårt.
 
Sv: Skaffa en hund till??

Man kan para de två löp efter varanda. Men då måste de vila två löp eller nått sånt innan man får para de igen. Eller så får du para de vartannat löp.
 
Sv: Skaffa en hund till??

Jag kan skriva under att det är svårt att hålla två hundar i tävling samtidigt... Min yngre hund har ännu inte kommit till start och hon är snart två år :o Jag har växelvis prioriterat den ena eller den andra hunden och det verkar mest bara bli mittemellan med båda... Men snart så... Nu verkar jag ha fått båda redo...
 
Sv: Skaffa en hund till??

julia_v skrev:
Just nu vore det perfekta läget för att skaffa hund nr två,
jag är förtillfället arbetslös och har ju allt tid i världen för
en valp!
Låter som en perfekt tid, men tänk på att du inte alltid ( förhoppningsvis ;) ) kommer gå arbetslös, har ni det löst ?
Själv är vi på gång, jag och sambon att skaffa en till vovve, jag studerar just nu och minst 4 år till så jag ser det som ett gyllene tillfälle.


julia_v skrev:
hur har ni gjort som har fler kön? vid löpen?
Har du tänkt avla på Leo?
I annatfall så är ju kastration en "enkel" lösning, annasr får du helt enkelt sära dom vid löpen ( kanske någon som kan ta hanen under dessa perioder ? ) Vi har en hane nu och nästa vovve blir en tik, men min hane är kastrerad och måttligt intresserad av tikar i löp.

julia_v skrev:
Sedan finns det ett "problem" till, våra uppfödare till leo
är ju världens bästa, de är KUNNIGA,ställer upp och tränar
med oss och passar Leo om det krisar, så bättre
än dem finns nog inte...MEN, de har just nu inget
av intresse för oss, de avlar lite på utställningsmeriter ( INTE bara)
och det är inte intressant..
Leo kom från deras då egna hane ( han gick tyvärr bort för
1.5år sedan) som hade andra meriter BHP111,Korad,tävlad i spår o lydnad, så det var en bra hane! ( snygg men ingen räka)

Men valet av hane denna gång är inget som intresserar mig
direkt, de har en tik som jag gillar mkt, hon har inga direkta
brister vad jag har sett utan är en mkt bra hund, skulle
de betäcka henne med en bra hane så kanske....

Men om de nu inte gör det, utan väljer något som inte
är för oss intressant, vad gör vi då??

Säg som det är, att du söker efter en hanne som dom parade med då Leo blev till, alltså med lite mer "bruks" i . generna...

Jag har faktiskt inte upplevt de uppfödare jag varit i kontakt med som rivaliserande. Sjävklart vill dom att deras valpar ska säljas, men jag har fått den positiva uppfattningen att hur som helst så ställer uppfödaren upp med råd och hjälp.. (kanske är jag lyckligt lottad )

julia_v skrev:
Och en fråga till hur fungerar det att ha en tik på foder?

Inget jag direkt rekomenderar och jag skulle heller inte ta en hund på foder.
Hur bra ni än kommer överens så kan det skära sig, jag vill kunna ha full bestämmande rätt på min hund i alla frågor.


Lycka till
 
Sv: Skaffa en hund till??

Jadzia skrev:
Innan ni kommer så långt att ni börjar fundera på uppfödare och kön, fråga er varför ni vill ha en hund till. Leo kommer att vara på topp nästa år och då är det även dags att köra igång med den nya hunden. Om inte båda vill ha varsin hund att träna med kan det bli jobbigt.

Det smartaste är att införskaffa ny hund när man är på väg att trappa ned träningen med den nuvarande hunden. Om det däremot är så att du eller han vill ha en egen hund att träna med så kör hårt.

tack för ditt svar!

Leo har ju sitt problem med att han fortfarande är
lite fixerad vid andra hanar, nu gör han inga utfall längre
men han blir fixerad :( ( jo kommer hunden för nära då smäller det)
Detta har ju gjort att vi inte har kunnat göra riktigt vad vi
har tänkt med han, det har varit svårt att tävla, räddningen
som han annars är super i går ju tyvärr också bort eftersom
de där INTE FÅR bry sig om andra hundar..
Detta är en anledning till att vi funderar på en till.

Vi har ju tänkt att båda ska träna, men kanske jag lite mer med Leo
och sambon med den nye..
Jag fick mig iallafall entankeställare av ditt svar..
Vi får sätta oss och prata igenom detta ordentligt!

tack igen.
 
Sv: Skaffa en hund till??

Calazirya skrev:
Låter som en perfekt tid, men tänk på att du inte alltid ( förhoppningsvis ;) ) kommer gå arbetslös, har ni det löst ?
Själv är vi på gång, jag och sambon att skaffa en till vovve, jag studerar just nu och minst 4 år till så jag ser det som ett gyllene

tillfälle.

Jag tänkte främst på valpperioden, då någon måste finnas hemma
hela tiden, sedan när jag får jobb är tanken att hundarna ska
vara med sambon på jobbet ( teletekniker och kör mkt bil)
samt vara på dagis några dagar/veckan.



Har du tänkt avla på Leo?
I annatfall så är ju kastration en "enkel" lösning, annasr får du helt enkelt sära dom vid löpen ( kanske någon som kan ta hanen under dessa perioder ? ) Vi har en hane nu och nästa vovve blir en tik, men min hane är kastrerad och måttligt intresserad av tikar i löp.

Nej, tanken var nog den från början att avla på han, då
han är extremt likt sin far och uppfödarna tror mycket på
honom, men nu har han ju sitt problem med andra hanar,
så går inte det bort och han inte meriteras så ska han inte avlas på.

men jag vill helst inte kastrera ändå, det finns ju en risk
att han blir annorlunda då, och hans "problem" är enligt
tränare och psykologer inte hormonerna utan annat.



Säg som det är, att du söker efter en hanne som dom parade med då Leo blev till, alltså med lite mer "bruks" i . generna...

Jag har faktiskt inte upplevt de uppfödare jag varit i kontakt med som rivaliserande. Sjävklart vill dom att deras valpar ska säljas, men jag har fått den positiva uppfattningen att hur som helst så ställer uppfödaren upp med råd och hjälp.. (kanske är jag lyckligt lottad )

Ja, jag ska lägga fram det på ett sätt som låter bra, parar
de tiken med en bra hane då är det intressant!



Inget jag direkt rekomenderar och jag skulle heller inte ta en hund på foder.
Hur bra ni än kommer överens så kan det skära sig, jag vill kunna ha full bestämmande rätt på min hund i alla frågor.

Nej, jag har tänkt den tanken..men jag tror att det skulle
fungera med dem faktist..
men som sagt detta med en ny hund är fortfarande inget bestämt
ännu...vi ska prata mer om det och prata med våra uppfödare.

tack för dina svar!!
 
Sv: Skaffa en hund till??

Utfall och rasting tänker jag också på... Snart har man två hundar som gör utfall. (Även om den ena gör det av glädje!) Det är jättesvårt att hålla den yngre hunden snäll och still om den större gör något och efter ett år så är de nästa lika tunga. Såvida man inte alltid orkar rasta de en och en. Men det sliter på en när man kommer till långpromenader. Ni är iofs två :)
 
Sv: Skaffa en hund till??

Ush ja, det där känner jag igen. Beteende gentemot andra hundar är grymt smittsamt och jag har jobbat stenhårt med Evita det här året för att hon inte ska ha kvar den dåliga vanan och kunna överföra den till valpen.
 
Sv: Skaffa en hund till??

Jadzia skrev:
Ush ja, det där känner jag igen. Beteende gentemot andra hundar är grymt smittsamt och jag har jobbat stenhårt med Evita det här året för att hon inte ska ha kvar den dåliga vanan och kunna överföra den till valpen.

Det där har jag också tänkt på..
Att den äldre lär den lille dumheter, och tänkt om Leo blir VÄRRE
för att han även vaktar den lille?

nej detta måste tänkas igenom mer, det är inte bara att skaffa en till
inte!

Nu gör han inte utfall längre, men han reagerar fortfarande
när han möter en hund ( inte alltid), genom att bli "stor"

nej det måste nog bort helt innan den nye kommer..
Tur jag har er som talar vett med mig :)
 
Sv: Skaffa en hund till??

Men om allt annat fungerar och han är kontrollerbar med hanar så anser jag att just det beteendet inte ska agera stoppskylt. Alla hundar har någon grej de pysslar med som ägaren uppskattar mindre, men man får inte låta denna grej överskugga allt annat. Om Leo fungerar bra i sin helhet tillsammans med er är en ny valp fortfarande en realistisk tanke. Det blir bara lite jobbigare och, som sagt, han måste vara kontrollerbar och lyssna på er till 100%. Det finns inget tvång på att han måste kunna umgås med andra hanar, bara acceptera att de finns där.
 
Sv: Skaffa en hund till??

Mmm precis... Man ska ju inte ta ut fan i förskott. Men helt klart... Här hemma vaktas det som F*N när jag har båda hundarna. Går jag bara med Storasyster så får hon inte alls samma anfall.

Sen beror det ju lite på hur man bor också... Kommer vi väl bara ut från gården så finns det alla möjligheter i världen att bara parera och byta sida av gatan! Hade vi bott mitt i ett hundtätt område så hade det varit svettigare :D

Med Lillasyster har jag enbart kört med positiv förstärkning när vi möter andra hundar. Om det har varit jättebra vet jag inte, men jag har varit så rädd att hon ska förknippa hundmöten med obehag och att vi också skulle komma in i samma snurr. Storasyster har jag ju korrigerat vid hundmöten :crazy:
 
Sv: Skaffa en hund till??

Nja, skulle jag vilja säga. Jag tycker att det där med att beteenden 'smittar' av sig är lite överskattat/överdrivet.

Enligt mig smittar det endast om det ändå finns, dvs rädslan, hos den andra hunden. För att ta ett enkelt exempel som skotträddhet. Bara för att en hund i familjen är skotträdd så blir inte automatiskt den nya hunden skotträdd. Den måste ha ett visst mått av rädsla redan innan för att det skall smitta av sig. Att skapa en rädsla hos en hund som i grunden inte är rädd är inte så lätt.

Problemet ligger snarare i att många hundar har redan från början med sig lite rädslor och osäkerhet. Men har man turen och skickligheten att få en riktigt stabil valp så tror jag att överförandet av rädslor är ganska lågt. Om jag tittar på mina två hundar som är väldigt olika när det gäller rädslor så har det snarare fungerat så att den yngre och stabilare hunden har 'tagit över' de situationer som min äldre hund ogillar. Den yngre tar till exempel helt automatiskt 'piken' vid hundmöten och den äldre är snabb på att falla in bakom den andra.

Jag tycker att det snarare är ett större problem att hitta de där riktigt stabila valparna :)
 
Sv: Skaffa en hund till??

Jag tänker mest på att om ena hundar kränger och drar i kopplet och ska äta upp en annan hund så kan unghunden vara väldigt svår att hålla i eftersom att den också "vill fram och leka". Är det så här man ska göra när man möter andra hundar! *hopp hopp*

Rent praktiskt alltså... Min yngre hund har inga tendenser att vara rädd eller arg för andra hundar, men hon vet att det med rätt så stor sannolikhet startar en viss aktivitet...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
6 831
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag har börjat fundera på om det är bra läge att skaffa hund nummer två nu till hösten, då jag har en termin kvar på min utbildning och...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 385
Övr. Hund Hej gänget! Jag är förkyld och har för mkt tid och därför passar jag på att ställa en fråga /göra em tråd 🤣. Som några vet så skaffade...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 281
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp