Skaffa första häst?

Halloj! Hoppas alla mår bra trots de rådande omständigheterna i världen.

Jag har gått i tankarna om att skaffa egen häst. Inte just nu men om något år framöver. Jag har inte ridit så länge ca 5 år, det som till en början var ett intresse har numera blivit vardag. Under dessa 5 åren har jag haft flera medryttarhästar, gått på några kurser och försökt plöja igenom många faktaböcker. Rent tidsmässigt och pengamässigt har jag möjligheten. Men så kommer frågan, har jag det som krävs? När vet man att man är redo?

Jag har ingen tanke på att tävla med hästen utan fokusera mer på relationsbaserad träning, det blir en hoobyhäst. Hästen skulle ha möjlighet att stå hos släkten som har egen hästgård, där jag skulle jag kunna få mycket stöd och hjälp. Ska man börja att ha en häst på foder över en sommar för att testa? Skriv era bästa tips, båda vad gäller böcker, kurser eller rekommendationer mm. :)
 
Det är väl oerhört lämpligt att ta en häst på foder och se om du vill lägga den tid som krävs.

Sedan är det de sedvanliga frågorna:
Har du tid? Själv brukar jag vanligtvis tillbringa minst 2 timmar i stallet varje dag (oftast mer).
Har du pengar? Gör en budget och var pessimist, det är roligare att bli positivt överraskad än tvärtom.
Har du kunskap nog för att kunna avgöra om de råd du får från mer kunniga är vettiga eller ej? Ingen kan allt när man skaffar den första hästen, men det är viktigt att man har grundkunskap nog för att kunna fråga rätt frågor.
Är du ridmässigt skicklig nog för att rida en häst i ändamålsenlig form och balans?
 
Ska du ta en häst på foder för att testa så ska du inte göra det på sommaren utan på hösten och ha den över vintern. Då, när lera, regn, blåst, kyla och snö härjar är den tid då hästintresset testas som bäst. Inte i ljumma sommarvindar.
 
Ska du ta en häst på foder för att testa så ska du inte göra det på sommaren utan på hösten och ha den över vintern. Då, när lera, regn, blåst, kyla och snö härjar är den tid då hästintresset testas som bäst. Inte i ljumma sommarvindar.
Ja det är sant. Upplevde det starkt för två vintrar sen hos min dåvarande medryttarehäst, åkte 4 mil, och då var det slask, kyla, snö och lera!. Det är absolut en viktig punkt.
 
Ja det är sant. Upplevde det starkt för två vintrar sen hos min dåvarande medryttarehäst, åkte 4 mil, och då var det slask, kyla, snö och lera!. Det är absolut en viktig punkt.
Det är verkligen det! Min dotter hade foderhäst först just för att veta att hon verkligen ville ha egen häst. Hästen kom i början av november, det var en sådan där vinter med is som la sig på vägarna och låg till slutet av mars, det slaskade och frös på vilket gjorde allt utom skritt omöjligt och hagarna var leriga så vi fastnade med stövlar och skor. En riktig skitvinter på alla sätt men hästintresset bestod och till nästa vinter hade vi fixat hagarna så vare sig vi eller hästarna behövde ha lera till knäna :)
 
Det är verkligen det! Min dotter hade foderhäst först just för att veta att hon verkligen ville ha egen häst. Hästen kom i början av november, det var en sådan där vinter med is som la sig på vägarna och låg till slutet av mars, det slaskade och frös på vilket gjorde allt utom skritt omöjligt och hagarna var leriga så vi fastnade med stövlar och skor. En riktig skitvinter på alla sätt men hästintresset bestod och till nästa vinter hade vi fixat hagarna så vare sig vi eller hästarna behövde ha lera till knäna :)
Härligt! Vid ett tillfälle var det inte plogat ända fram till stallet så fick pölsa fram typ 1 km. Men det var det värt! :)
 
En sak som kan va bra att lära sig är att kunna se om hästen inte mår bra, lära sig enklare sårvård och när man bör ringa veterinär osv. En del veterinärer har clinics och även en del ridskolor har clinics där veterinärer kommer ut och föreläser (kanske inte just nu, men när corona krisen lugnat så kommer det nog igång igen).

Kan va bra att ha något sätt att kunna transportera hästen på om den t ex. behöver veterinärvård och man behöver ta hästen till veterinären. Finns det en transport att låna på kort varsel, har man en själv, vem kör osv osv.
Kan va bra att tänka igenom även dom bitarna också. Skötsel och ridningen brukar falla på plats rätt fort om man besitter baskunskaperna vad jag själv kommer ihåg.
 
En sak som kan va bra att lära sig är att kunna se om hästen inte mår bra, lära sig enklare sårvård och när man bör ringa veterinär osv. En del veterinärer har clinics och även en del ridskolor har clinics där veterinärer kommer ut och föreläser (kanske inte just nu, men när corona krisen lugnat så kommer det nog igång igen).

Kan va bra att ha något sätt att kunna transportera hästen på om den t ex. behöver veterinärvård och man behöver ta hästen till veterinären. Finns det en transport att låna på kort varsel, har man en själv, vem kör osv osv.
Kan va bra att tänka igenom även dom bitarna också. Skötsel och ridningen brukar falla på plats rätt fort om man besitter baskunskaperna vad jag själv kommer ihåg.
Toppen, stort tack för tipsen!! :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 796
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 433
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 404
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag började för några år sedan rida igen efter ett långt uppehåll efter en olycka som gjorde mig ridrädd. Efter år som medryttare har...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 920
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp