Skaffa häst

Hasthasthast

Trådstartare
Jag får hem en häst i augusti som jag ska hyra i 10 månader, man får med sadel och träns. Är det någon som har någon bra lista på allt man behöver köpa till hästen?
 
Skulle jag börja om nu skulle jag inte köpa en massa grejjer på en gång. Man samlar på sig så mkt skit över tid ändå. Köp bara det du känner att du behöver just då.
Ryktborste och skrapa, piggborste, rotviska och hovkrats. Det är typ dom enda grejjerna jag använder dagligen ändå fastän jag har en hel låda full med saker.
Flugspray skulle jag köpa också.

Sedan blir det att lägga till eventuella täcken till hösten men det får man väl se då vad hästen behöver.

Kanske skulle köpa ett billigt regntäcke på rea på sommaren.
Förutsätter att du har typ basic med kit. Annars köp det först.
 
Följer den här tråden för jag sitter just och tänker på vad jag behöver skaffa nu när jag ska bli hästägare. Äger ju en del grejer redan men tror mycket behöver skaffas också. Jag tänker att allt beror ju på den individuelle hästen och vad som redan finns på stallet och vad som ingår och om det handlar om lösdrift. Jag vet inte ännu vilken häst det blir jag köper men oavsett kommer den att stå på box då jag inte har tillgång till lösdrift.

Lite saker jag tänker att jag kan börja fixa iordning i väntan, detta är inte i prioriteringsordning eller tänkt att allt behövs på en gång, bara fritt tänkt och lite villhöver också:

Sjuklåda (behöver tänka mer på allt man behöver ha i den)
virkon
grimmor (utegrimma, innegrimma, varav minst en som är lämplig för transport)
grimskaft
mineraler
saltsten
vattenhinkar att hänga i box
mindre hinkar med lock för kraftfoderprep
tvättsvampar
höpåsar
permanent marker-penna för att markera mina grejerr
ryktlåda
diverse ryktborstar
sadelskydd
flugpannband, flughuva
clippers/tyst rakmaskin
benskydd och lindor
täcken (regntäcke, ländtäcke för regn, ländtäcke för kyla, vintertäcken, svettäcke, fleecetäcke)
transportskydd
kodlås till skåp och låsbara förvaringslådor till mina grejer
Reflexer
hjälptyglar
longerlina
tömkörningsgjord & tyglar
longerpiska, tömkörningspisk
schabrak
huva
stålhättade stallskor (kommer behöva hantera andras hästar ibland, större tramprisk med fler hästar)
spö(n)
hönät för box och hage
hitta hovslagare, veterinär, equiterapeut


Jag kommer personligen behöva köpa träns, bett, sadel, sadelgjord men jag måste ju ha hästen först så det kan provas ut.
 
Jag tänker att ska du bara hyra hästen i 10 månader och sedan lämna tillbaka den så skulle i alla fall inte jag vilja lägga ut pengar på täcken och andra dyra saker. Behöver hästen täcken förutsätter jag att ägaren skickar med det.
Även om du kanske tänker skaffa egen häst sedan är det inte säkert att täcken du köper nu passar en framtida häst.

I övrigt så har de andra som svarat skrivit bra listor 😊
 
Jag tänker att ska du bara hyra hästen i 10 månader och sedan lämna tillbaka den så skulle i alla fall inte jag vilja lägga ut pengar på täcken och andra dyra saker. Behöver hästen täcken förutsätter jag att ägaren skickar med det.
Även om du kanske tänker skaffa egen häst sedan är det inte säkert att täcken du köper nu passar en framtida häst.

I övrigt så har de andra som svarat skrivit bra listor 😊
Ja, det är ifrån ett uthyrnings ställe och man får inte med några täcken alls, ska ha hästen från agusti- maj, så behöver täcken under det du hästen fryser lätt
 
Du har fått ganska bra tips. Jag skulle dock inte köpa så mycket saker innan hästen kommer. Vet du att du behöver täcken så fine, men du vet inte vilka modeller som ligger bra på just denna hästen. Mycket lättare att prova när du faktiskt har hästen i stallet.

Det jag framförallt skulle ha inköpt innan hästen kommer är sjukvårdskitt och bas-borstar. Resten skulle jag köpa allt eftersom det behövs.
 
När hästen kommer räcker det med att ha grundutrustning och stallapotek och köpa vad behövs allteftersom behovet uppstår. Olika hästar har olika behov. Köper du en massa prylar på en gång riskerar du att ha lagt ut en massa pengar i onödan på sådant som inte behövs.
 
Reservgrimma. Grimmor kan lätt tappas i hagen eller slitas sönder om hästen blir rädd (vilket de ju kan bli när de är lite på tårna efter en flytt).
Stallapotek som bör innehålla åtminstone termometer och bandagematerial (mjuk linda typ soffban, sårkompresser som inte fastnar t.ex sorbact, oelastisk gasbinda, mycket bomull och vetrap, gärna manukahonung, koksaltlösning)
Grovfoder, vattenhink om det inte finns i stallet.
Skötselgrejer (borstar, hovkrats, kanske några svampar)
En plan för vad man gör om hästen gör illa sig (finns uppvärmt, välbelyst utrymme för hovslagare och veterinär, tillgång till varmvatten, box att ställa skadad häst i, någon som kan hjälpa till när hästen gör illa sig vid olägliga tillfällen, någon som kan bistå med bil, transport och chaufför om hästen behöver till klinik..) Ja jag är miljöskadad. :angel:
 
När jag köpte häst i våras började jag om från 0 efter att ha varit hästlös i 10 år, hade verkligen ingenting. Vissa saker är man så illa tvungen att köpa nytt men jag behövde bara kasta ut frågan bland mina hästbekanta så blev jag överröst med grejer som inte användes. Fick ihop en komplett ryktväska med alla möjliga olika borstar, fick täcken, grimskaft och annat som folk tenderar att samla på sig med åren. Tror det allt som allt blev 2-3 ikea-kassar med diverse hästsaker för totalt 300 kr som folk bara ville bli av med. Hade jag köpt allt det nytt hade det lätt gått på 4-5000 plus att min gamla mamma passade på att rensa ur sin sadelkammare och prackade på mig ett par flyttlådor med grejer som inte använts på 10-15 år.

Jag rekommenderar att kolla på facebook, lägg ut ett inlägg om att du söker begagnad utrustning i en viss storlek för ett rimligt pris och sen se vad folk erbjuder. Till en början är det viktigaste att ha lite basic grejer som ett par grimmor och grimskaft, lite borstar, sårvårdsateraljer och kanske ett lättare regntäcke om hästen är känslig. Sen kan man bygga på sin samling vartefter.
 
Jag får hem en häst i augusti som jag ska hyra i 10 månader, man får med sadel och träns. Är det någon som har någon bra lista på allt man behöver köpa till hästen?

Tänker flugtäcke och huva om den inte har det med sig och satsa på ett bra "stallapotek" hästar skadar sig "alltid" på en söndag och gärna storhelger 😅🙈
 
Jag får hem en häst i augusti som jag ska hyra i 10 månader, man får med sadel och träns. Är det någon som har någon bra lista på allt man behöver köpa till hästen?
Köp inte massor med saker "som andra har" innan du ser att den hästen behöver dem.
Det har lite betydelse vad det är för ras och individ. Vissa behöver aldrig täcke, andra behöver det oftare.
Kan du inte fråga ägaren vid vilka väder den behöver täcke?
Om den är insektskänslig och kan behöva flugtäcke?

Extra grimma+grimskaft, stallapotek (inkl termometer) , hovkrats och borstar måste ju köpas.
Svettskrapa är inte nödvändigt men skönt att ha.

Sedan beror det ju lite på vad som ingår i stallet.
Man får ju komplettera grundutrustning som vattenhink, höpåsar, foderhinkar etc efter stallägarens önskemål.
 
Jag gjorde misstaget att köpa på mig för mycket innan när jag skaffade min första egna häst. Med resterande hästar har jag bara haft ett basutbud med det som behövs dagligen, som grimma, grimskaft, ryktprylar, samt lite basic sårvård. Sen har jag sett varje dag/vecka vad som behövs kompletteras och då köpt det varteftersom. Det har varit allra mest ekonomiskt. :D
Lycka till!
 
Efter min långa lista ovan tar jag verkligen till mig av alla svar att inte köpa grejer innan man faktiskt behöver dem samt att man kan få nästan allt begagnat, till och med gratis om man frågar runt på sitt stall vad folk vill bli av med eller jättebilligt.

Har också ett exempel från min nuvarande häst, som var extremt ljudkänslig och behövde huva i början. Även om det tog flera månader att träna bort det så kunde jag nog nöjt mig med en huva. Men eftersom han Behövde huva kändes det helt befogat och roligt att köpa några stycken att matcha lite olika. Resultatet är att det nu ligger tre jättefina huvor i varierande färg och design i mitt stallskåp till en häst som inte längre behöver huva alls! Så om man har något specifikt men eventuellt temporärt behov kan man ju också låna av någon och se hur det går.
 

Liknande trådar

Utrustning Har ju lånat en sadel som Legat bra på min häst men ska lämna igen den imorgon då ägaren plötsligt kommit på att hon behöver den på...
Svar
5
· Visningar
625
Senast: Sorgsen
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
298
Senast: liiinnea
·
Utrustning Tjo, har tänkt ge mig på att bygga ett gäng cavalettistöd. Men, jag har typ noll erfarenhet av dom utöver sockerbitar för hundra år...
Svar
11
· Visningar
437
Senast: Mia_R
·
Utrustning Jag är ganska usel på att putsa saker. Både i fråga om frekvens och i fråga om hur jag gör, och frekvensen blir ju inte bättre av att...
2
Svar
21
· Visningar
1 319
Senast: kurakosz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp