Skaffa häst för att sälja vidare efter någon månad

Nokke

Trådstartare
Har en bekant som nu står inför det faktum att hennes valack blir ensam från och med nästa vecka. Hon har en annan häst som hon köpt men som inte kommer till stallet förrän om ca 2 månaders tid. Tanken var att den häst som står där nu skulle vara där tills den andra kommer, men nu blev det ändringar och den kommer alltså att flytta nästa vecka. Nu till saken. Hon har sökt sällskap för denna tid som hennes valack blir ensam, försökt få tag på bete med andra hästar, till och med bjudit ut stallplatsen gratis i 2 månader utan ett enda napp. Jag har också försökt hjälpa till med att söka, men inget har vi hittat. Nu blev hon erbjuden en häst gratis, som annars blir avlivad, men hon kan inte behålla den då hennes andra häst kommer hem. Ta emot hästen och söka ett annat hem till den eller låta sin häst stå ensam i 2 månader? Vad skulle du välja? Det ses ju inte med blida ögon att man som privatperson har en häst i endast någon månad för att sen ge den vidare. Det får man endast göra om man har ridstall och det är sommar och man behöver dem endast över lägerperioderna tydligen :meh: Jaaa, jag vet många ridstall som gör så, år efter år....
Men hur gör man annars då, när det inte finns sällskap hur man än försöker jaga fatt i något? Vad tänker du om saken? Hur skulle du göra?
 
Hon har försökt hitta betesplats, men finns inget här omkring, de flesta är helt utan, och de som har håller sina hästar på det och tar inte in några andra för att det ska räcka. Inte ens ridstallet som finns här tar emot några hästar, då de också har problem med både gräs och hö till sina hästar :(
 
Var i landet finns ni/hon?
Hon har försökt hitta betesplats, men finns inget här omkring, de flesta är helt utan, och de som har håller sina hästar på det och tar inte in några andra för att det ska räcka. Inte ens ridstallet som finns här tar emot några hästar, då de också har problem med både gräs och hö till sina hästar :(
 
Har en bekant som nu står inför det faktum att hennes valack blir ensam från och med nästa vecka. Hon har en annan häst som hon köpt men som inte kommer till stallet förrän om ca 2 månaders tid. Tanken var att den häst som står där nu skulle vara där tills den andra kommer, men nu blev det ändringar och den kommer alltså att flytta nästa vecka. Nu till saken. Hon har sökt sällskap för denna tid som hennes valack blir ensam, försökt få tag på bete med andra hästar, till och med bjudit ut stallplatsen gratis i 2 månader utan ett enda napp. Jag har också försökt hjälpa till med att söka, men inget har vi hittat. Nu blev hon erbjuden en häst gratis, som annars blir avlivad, men hon kan inte behålla den då hennes andra häst kommer hem. Ta emot hästen och söka ett annat hem till den eller låta sin häst stå ensam i 2 månader? Vad skulle du välja? Det ses ju inte med blida ögon att man som privatperson har en häst i endast någon månad för att sen ge den vidare. Det får man endast göra om man har ridstall och det är sommar och man behöver dem endast över lägerperioderna tydligen :meh: Jaaa, jag vet många ridstall som gör så, år efter år....
Men hur gör man annars då, när det inte finns sällskap hur man än försöker jaga fatt i något? Vad tänker du om saken? Hur skulle du göra?
Om nu inte hästen reagerar väldigt häftigt på att vara ensam, så hade jag inte sett det som något jätteproblem att den är ensam i två månader faktiskt.
 
Vad säger lagen riktigt angående ensamma hästar? Försökte söka men hittar det inte nu. Är det inte något i stil med att de får hållas ensamma tillfälligt/kortare tid. Eller är jag helt ute och cyklar nu? Men vad räknas då som tillfälligt/kortare tid? Är 2 månader för länge enligt det?
 
Vad säger lagen riktigt angående ensamma hästar? Försökte söka men hittar det inte nu. Är det inte något i stil med att de får hållas ensamma tillfälligt/kortare tid. Eller är jag helt ute och cyklar nu? Men vad räknas då som tillfälligt/kortare tid? Är 2 månader för länge enligt det?

Det är inte för länge så länge bevis finns på att det är en övergångsperiod och att plan finns.

Ang ”ensamma hästar” så fö så är lagen så att de ska kunna vara nära /ha kontakt - de behöver inte ens gå i samma hage.
 
Har en bekant som nu står inför det faktum att hennes valack blir ensam från och med nästa vecka. Hon har en annan häst som hon köpt men som inte kommer till stallet förrän om ca 2 månaders tid. Tanken var att den häst som står där nu skulle vara där tills den andra kommer, men nu blev det ändringar och den kommer alltså att flytta nästa vecka. Nu till saken. Hon har sökt sällskap för denna tid som hennes valack blir ensam, försökt få tag på bete med andra hästar, till och med bjudit ut stallplatsen gratis i 2 månader utan ett enda napp. Jag har också försökt hjälpa till med att söka, men inget har vi hittat. Nu blev hon erbjuden en häst gratis, som annars blir avlivad, men hon kan inte behålla den då hennes andra häst kommer hem. Ta emot hästen och söka ett annat hem till den eller låta sin häst stå ensam i 2 månader? Vad skulle du välja? Det ses ju inte med blida ögon att man som privatperson har en häst i endast någon månad för att sen ge den vidare. Det får man endast göra om man har ridstall och det är sommar och man behöver dem endast över lägerperioderna tydligen :meh: Jaaa, jag vet många ridstall som gör så, år efter år....
Men hur gör man annars då, när det inte finns sällskap hur man än försöker jaga fatt i något? Vad tänker du om saken? Hur skulle du göra?

Låna något får, get eller ko/kviga/kalv? Det duger i 2 månader som sällskap.
 
Jag hade aldrig haft ensam igen. Min dam fick stå ensam ett tag, 3 veckor?, för det blev strul med köpet av en annan. Hon blev sig aldrig lik, efter detta var hon HELT beroende av sin kompis.
Rekomenderas EJ.
 
Men det borde väl gå att hitta stallplats någonstans under de två månaderna? Visst, kanske måste bli lite längre bort men det är ju inte en särskilt lång period.
 
Har en bekant som nu står inför det faktum att hennes valack blir ensam från och med nästa vecka. Hon har en annan häst som hon köpt men som inte kommer till stallet förrän om ca 2 månaders tid. Tanken var att den häst som står där nu skulle vara där tills den andra kommer, men nu blev det ändringar och den kommer alltså att flytta nästa vecka. Nu till saken. Hon har sökt sällskap för denna tid som hennes valack blir ensam, försökt få tag på bete med andra hästar, till och med bjudit ut stallplatsen gratis i 2 månader utan ett enda napp. Jag har också försökt hjälpa till med att söka, men inget har vi hittat. Nu blev hon erbjuden en häst gratis, som annars blir avlivad, men hon kan inte behålla den då hennes andra häst kommer hem. Ta emot hästen och söka ett annat hem till den eller låta sin häst stå ensam i 2 månader? Vad skulle du välja? Det ses ju inte med blida ögon att man som privatperson har en häst i endast någon månad för att sen ge den vidare. Det får man endast göra om man har ridstall och det är sommar och man behöver dem endast över lägerperioderna tydligen :meh: Jaaa, jag vet många ridstall som gör så, år efter år....
Men hur gör man annars då, när det inte finns sällskap hur man än försöker jaga fatt i något? Vad tänker du om saken? Hur skulle du göra?
Bästa är nog att stalla upp hästen i ett annat stall sålänge, kanske blir lite dyrare dom två månaderna men det är ju sånt som händer ibland. Eller så letar ni bland andra djurarter, får och getter eller åsnor osv kan fungera fint som sällskap, kanske får ändra om staketet lite dock då dom är bra på att ta sig ut.

Att ta emot en häst som redan nu ska tas bort om ingen tar den tycker jag bara är synd, att flytta kan va jobbigt för den och sen dessutom när den inte ens ska behållas så tycker jag det är onödigt att utsätta den för det. Tycker inte det går att jämföra med lägerhästar osv som har ett fast hem över resten av året men blir utlånade, dessutom är det hästar som förmodligen fungerar bra med att bli utlånade, att ta hem första bästa gratishäst tycker jag är fel om man inte sedan vill ordna något för hästen. Hästar är inte saker man bara skickar runt hur som helst, speciellt inte hästar som ändå förmodligen ska tas bort, det sista dom behöver är att skickas runt till tillfälliga stall som sällskapshästar sin sista tid.
 
Kan hon inte ta hem hästen som ska avlivas och ta bort den när den nya hästen är på plats? Om den ändå skulle avlivas men inte pga akut lidande gör det väl ingen skillnad om den lever hos henne i två månader till? Antingen tar hon den som gratis inackordering eller om det inte funkar för nuvarande ägaren kan hon köpa den med löfte om att den ska avlivas om inget bra permanent hem hittas inom två månader. Då har hon 4ett bra svar till de som tycker hon är en hemsk människa.
 
Kan hon inte ta hem hästen som ska avlivas och ta bort den när den nya hästen är på plats? Om den ändå skulle avlivas men inte pga akut lidande gör det väl ingen skillnad om den lever hos henne i två månader till? Antingen tar hon den som gratis inackordering eller om det inte funkar för nuvarande ägaren kan hon köpa den med löfte om att den ska avlivas om inget bra permanent hem hittas inom två månader. Då har hon 4ett bra svar till de som tycker hon är en hemsk människa.

Jag må vara trist men jag tycker det känns oerhört jobbigt för alla inblandade att göra så. Jobbigt för en gammal utdömd häst att byta hem, miljö och ny kompis för 8 veckor/ev några månader till för att hitta annat hem?

Och onödigt för bägge hästar att släppas ihop med förväntning att de ska vara nya kompisar för 8 veckor .

Jobbigt för en hästägare att mecka med ny häst som sen troligtvis ska tas bort ändå , inkl att då introducera hästarna för varandra för den korta tiden och sen ska den gamle bort för den nya ska in och samma igen.

Men visst - självklart kan man göra så.
 
Jag må vara trist men jag tycker det känns oerhört jobbigt för alla inblandade att göra så. Jobbigt för en gammal utdömd häst att byta hem, miljö och ny kompis för 8 veckor/ev några månader till för att hitta annat hem?

Och onödigt för bägge hästar att släppas ihop med förväntning att de ska vara nya kompisar för 8 veckor .

Jobbigt för en hästägare att mecka med ny häst som sen troligtvis ska tas bort ändå , inkl att då introducera hästarna för varandra för den korta tiden och sen ska den gamle bort för den nya ska in och samma igen.

Men visst - självklart kan man göra så.
Jag förstår hur du tänker. Samtidigt är det inget ovanligt att hästar flyttas runt och introduceras till nya hästar för kortare perioder. T ex hästar som hyrs ut eller lämnas bort på träning. I det här fallet hade jag nog övervägt att inte släppa ihop dem alls utan bara låta dem gå i hagarna intill varandra för att minimera skaderisken. Själv hade jag valt den lösningen framför att låta en häst gå helt ensam i två månader.
 
Jag förstår hur du tänker. Samtidigt är det inget ovanligt att hästar flyttas runt och introduceras till nya hästar för kortare perioder. T ex hästar som hyrs ut eller lämnas bort på träning. I det här fallet hade jag nog övervägt att inte släppa ihop dem alls utan bara låta dem gå i hagarna intill varandra för att minimera skaderisken. Själv hade jag valt den lösningen framför att låta en häst gå helt ensam i två månader.

Ja det är oerhört ovanligt att hästar som ska vistas någonstans bara ett par veckor/månader släpps ihop med andra hästar, det brukar inte kännas värt det varesig från ägares eller djurens sida så att säga...

Men visst att ha dem i hagar brevid varandra sker ju dagligen dags givetvis :)
Jag svarade mer utifrån att allmänt ta en gammal häst man vet man inte ska ha kvar osv.
 
Jag förstår hur du tänker. Samtidigt är det inget ovanligt att hästar flyttas runt och introduceras till nya hästar för kortare perioder. T ex hästar som hyrs ut eller lämnas bort på träning. I det här fallet hade jag nog övervägt att inte släppa ihop dem alls utan bara låta dem gå i hagarna intill varandra för att minimera skaderisken. Själv hade jag valt den lösningen framför att låta en häst gå helt ensam i två månader.
Fast det här är en så otroligt dålig ursäkt i mina ögon, gamla hästar är inte vana att att flyttas runt och släppas ihop med nya hästar kortare perioder. Gamla hästar har oftast haft en ägare i flera år, troligen stått i samma stall i flera år och tillsammans med samma hästar, de är inte på tävlingar, träningar och tillridningar även om en del kan ha varit aktiva när de är yngre. Att byta stall med sin ägare är en sak, att byta stall med helt nya människor, nya rutiner, nya hästar för två månader och sedan flyttas igen eller avlivas?

Hur ofta läser vi inte om de som provridit och allt varit frid och fröjd, hästen går igenom besiktningen och kommer hem till det nya stallet och helt plötsligt går den varken att rida eller hantera och då har det varit betydligt yngre hästar som det inte fungerar alls med.

Om det för att ge en gammal trotjänare ett skönt pensionärsliv och planen är att behålla den ok, men inte tillfälligt. Jag tycker inte det är humant. :(
 

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 893
Senast: tanten
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 111
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 373
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 070
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp