Skaffa hund - dumt eller genomförbart?

ylvalill

Trådstartare
Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag vet inte om det bara är dumt och någonting vi ska lägga ned med en gång, eller om det faktiskt skulle kunna vara genomförbart och till och med lyckat.

Jag har alltid gillat hundar, haft hundar omkring mig i form av nära släktingars hundar, vänners hundar osv men aldrig haft hund i familjen. Min man har samma erfarenhet, eller snarare brist på erfarenhet kanske. Vi har två barn i tonåren som tycker väldigt mycket om alla former av djur.

Det jag framför allt hoppas att en hund skulle kunna bidra med är att vara en trygghet för äldsta barnet. Hen har ett jobbigt skolår framför sig och skulle verkligen behöva någonting utanför skolan att fokusera på, gärna någonting som uppmuntrar till aktivitet som inte involverar att sitta med en skärm framför näsan. Barnet har själv tagit upp det här att hen skulle vilja ha en hund och säger sig vara beredd att ta en stor del av ansvaret för hunden (även om jag givetvis vet att hunden primärt skulle bli mitt och makens ansvar!).

Min förhoppning är också att en hund skulle kunna bidra till att höja hela familjens aktivitetsnivå över lag. Vi promenerar ofta och gärna allihopa, men ibland hade det varit skönt att ha någonting som "tvingar" ut en även de dagar man är trött och inte på humör.

Vi bor på landet, i hus med stor tomt och massor av skog att promenera i runt omkring. Under pandemin nu har både jag och min man jobbat hemifrån och vi räknar med att kunna fortsätta med det i viss utsträckning även efter pandemin. Vi har djur i familjen sedan tidigare (hästar och katter) så vi vet ju vilket åtagande det innebär.

Det som talar emot hundköp är väl kanske att vi jobbar heltid och pendlar långt de dagar vi framöver måste åka till kontoret. Kanske blir det en eller två dagar i veckan som ingen kommer kunna sitta hemma och jobba. Det finns ett par hunddagis i närheten, och ytterligare några som ligger på vägen till jobbet men jag har inte kollat hur det ser ut med platser/kö och det är ju inte heller helt gratis med hunddagis. :o Vi är också lite oroliga för hur vår katt skulle reagera på en ny familjemedlem. Katten börjar bli lite till åren och föredrar nog egentligen att vara ensam 4-bening i familjen.

Skulle vara väldigt tacksam för lite hjälp att väga för- och nackdelar. Saken är den att om vi skulle skaffa en valp så skulle det ju vara optimalt att göra det just nu för de närmaste månaderna har vi verkligen tid att lägga på att ge en valp en bra start i familjen, och den skulle då dessutom finnas i familjen innan det jobbiga skolåret börjar till hösten. Samtidigt vet jag ju att alla seriösa uppfödare har väntetider på sina kullar och att det ju egentligen inte skadar med lite längre betänketid, men det kommer vara betydligt svårare att ta "valpledigt" om ett halvår så kanske är det nu tåget går...
 
Jag tycker at et finns ett gäng saker som talar till en hunds fördel.
Ni är en hel familj som kan ta ansvar för hunden. Ni har redan tänkt på hur ni ska lösa hundpassning när ni arbetar - och ni är aktiva.

Fundera på en mellanstor inte så krävande hund och kör!
Ja, det är valpköer men kontakta några uppfödare och hör er för.

Jag flyttade in en yster papillon till en äldre katt. Det tog ett tag innan katten tolererade hundens kärleksinviter. men nu är de vänner. Katten söker upp hunden och vill ha sällskap.
 
Jag hade inte panikköpt en hund och absolut inte som första hund.
Ta den tid det tar att hitta en uppfödare du känner förtroende för och du känner att du kan ta hjälp av och vänta tills denna ska ha valpar är mitt tips.
Vet inte om ni bestämt ras än heller? Bara det är ju en djungel och en hund är inte bara en hund utan olika raser skiljer sig enormt mycket åt.

Er livstil kräver en hund som inte kräver så mycket.

Katt brukar kunna gå bra om man ser till att katten alltid kan ha sitt eget utrymme.

Och ska hunden vara på dagis är det en stor fördel med en ”mild” ras.
 
Tack för pepp! Jag tror att jag egentligen överanalyserar och tänker att allt måste vara perfekt för att man ska våga satsa och då blir det väl aldrig riktigt läge.
Jag tycker at et finns ett gäng saker som talar till en hunds fördel.
Ni är en hel familj som kan ta ansvar för hunden. Ni har redan tänkt på hur ni ska lösa hundpassning när ni arbetar - och ni är aktiva.

Fundera på en mellanstor inte så krävande hund och kör!
Ja, det är valpköer men kontakta några uppfödare och hör er för.

Jag flyttade in en yster papillon till en äldre katt. Det tog ett tag innan katten tolererade hundens kärleksinviter. men nu är de vänner. Katten söker upp hunden och vill ha sällskap.
Tack för pepp! :) Härligt att höra att det kan funka bra med hund och katt ihop!
 
Tack för pepp! Jag tror att jag egentligen överanalyserar och tänker att allt måste vara perfekt för att man ska våga satsa och då blir det väl aldrig riktigt läge.

Tack för pepp! :) Härligt att höra att det kan funka bra med hund och katt ihop!
Jag har skaffat katt tillsammans med hund och jag tycker det funkar bra om man köper valp. Jag har ändå en ras med mycket jaktlust men katterna han växt upp med (även vänners katter) har aldrig varit problem.

Ge katten utrymme att komma undan bara. Jag gillar att ha höga träd så katten kan komma undan dit hunden verkligen inte kan komma efter. Har även haft ett rum där hunden inte fick vara - men det har vi inte längre.
 
Jag hade inte panikköpt en hund och absolut inte som första hund.
Ta den tid det tar att hitta en uppfödare du känner förtroende för och du känner att du kan ta hjälp av och vänta tills denna ska ha valpar är mitt tips.
Vet inte om ni bestämt ras än heller? Bara det är ju en djungel och en hund är inte bara en hund utan olika raser skiljer sig enormt mycket åt.

Er livstil kräver en hund som inte kräver så mycket.

Katt brukar kunna gå bra om man ser till att katten alltid kan ha sitt eget utrymme.

Och ska hunden vara på dagis är det en stor fördel med en ”mild” ras.
Jag är själv mest sugen på en golden retriever eller en labrador, kanske inte de minst krävande raserna men jag gillar verkligen temperamentet hos dem jag träffat (vilket har blivit ett helt gäng under årens lopp). Har träffat många trevliga blandraser med stor andel av dessa raser också, men det är ju förstås betydligt mer av en chansning med en korsning.

Vi har tre våningsplan i huset om man räknar in källaren så det borde finnas möjlighet för katten att få eget utrymme om det krävs.
 
Jag är själv mest sugen på en golden retriever eller en labrador, kanske inte de minst krävande raserna men jag gillar verkligen temperamentet hos dem jag träffat (vilket har blivit ett helt gäng under årens lopp). Har träffat många trevliga blandraser med stor andel av dessa raser också, men det är ju förstås betydligt mer av en chansning med en korsning.

Vi har tre våningsplan i huset om man räknar in källaren så det borde finnas möjlighet för katten att få eget utrymme om det krävs.

Tänk bara på att kolla upp uppfödare och linjer ordentligt. En bra golden eller labbe är en mycket trevlig hund att ha och skulle passa er bra tror jag. Men jag har tyvärr stött på flera som det varit rätt mycket fel på både fysiskt och mentalt.
 
Jag håller med de andra. Jag tror att ni har bra förutsättningar för hund, och som du själv säger - det perfekta tillfället finns inte. Man får lösa de problem som uppstår efterhand. Däremot tittar ni på en extremt kort tidshorisont vad gäller själva inköpet. Jag tycker ni ska vara väldigt noga med både uppfödare och valp, så att det inte blir så att ni har en uppfödare i närheten som fått en valp över och så tar ni den bara för att den är tillgänglig. Lägg tid på efterforskningar!
 
Jag är själv mest sugen på en golden retriever eller en labrador, kanske inte de minst krävande raserna men jag gillar verkligen temperamentet hos dem jag träffat (vilket har blivit ett helt gäng under årens lopp). Har träffat många trevliga blandraser med stor andel av dessa raser också, men det är ju förstås betydligt mer av en chansning med en korsning.

Vi har tre våningsplan i huset om man räknar in källaren så det borde finnas möjlighet för katten att få eget utrymme om det krävs.

Labrador och golden från bra uppfödare är onekligen väldigt trevliga hundar. Men som redan nämnts finns problem även inom dessa raser, så det gäller att hitta en seriös uppfödare i god förväg innan valpköpet och inte spontanköpa. Blandras tycker jag man ska hålla sig från med tanke på att det inte går att kolla upp hälsan i linjerna alls.

Som du redan vet kräver dock labbe och golden en del och ni måste rannsaka er själva om ni är beredda att lägga ner den tiden och arbetet. Alla hundar behöver få använda nosen och huvudet, men där vissa raser kan vara nöjda med trickträning och godisletande i trädgården kan en labbe eller golden också behöva mer organiserad träning några gånger i veckan - spår, viltspår, nosework/specialsök... Var ärliga mot er själva när ni funderar över hur mycket tid ni är beredda på att lägga ner på hunden!
 
Tänk bara på att kolla upp uppfödare och linjer ordentligt. En bra golden eller labbe är en mycket trevlig hund att ha och skulle passa er bra tror jag. Men jag har tyvärr stött på flera som det varit rätt mycket fel på både fysiskt och mentalt.
Ajdå. Hur kollar man bäst upp detta? Har hittat ett par uppfödare i närheten som verkar vara registrerade och seriösa, är det en tillräcklig garanti, eller hur går man till väga?
 
Labrador och golden från bra uppfödare är onekligen väldigt trevliga hundar. Men som redan nämnts finns problem även inom dessa raser, så det gäller att hitta en seriös uppfödare i god förväg innan valpköpet och inte spontanköpa. Blandras tycker jag man ska hålla sig från med tanke på att det inte går att kolla upp hälsan i linjerna alls.

Som du redan vet kräver dock labbe och golden en del och ni måste rannsaka er själva om ni är beredda att lägga ner den tiden och arbetet. Alla hundar behöver få använda nosen och huvudet, men där vissa raser kan vara nöjda med trickträning och godisletande i trädgården kan en labbe eller golden också behöva mer organiserad träning några gånger i veckan - spår, viltspår, nosework/specialsök... Var ärliga mot er själva när ni funderar över hur mycket tid ni är beredda på att lägga ner på hunden!
Vet att det finns bra hundklubbar i närheten som har en del verksamhet och organiserade träningar. Äldsta barnet verkar vara intresserad av detta så tanken är i så fall att hen får satsa lite på det. Sen hoppas jag även att hunden kan vara med mig i stallet en del och få viss stimulans, det blir ju rätt många timmar man är ute även om det givetvis inte är "aktiv träning" för hunden att bara vara ute.
 
Ajdå. Hur kollar man bäst upp detta? Har hittat ett par uppfödare i närheten som verkar vara registrerade och seriösa, är det en tillräcklig garanti, eller hur går man till väga?

Av båda raserna finns det två inriktningar: jakt/träning/tävling och utställning. Utställningsvarianterna tenderar att vara större, grövre och allmänt tyngre. Medan jakt/tävling/träning brukar vara lite mindre, nättare och mer energiska och kräva mer arbete.
 
Ajdå. Hur kollar man bäst upp detta? Har hittat ett par uppfödare i närheten som verkar vara registrerade och seriösa, är det en tillräcklig garanti, eller hur går man till väga?

Det är inte en tillräcklig garanti att uppfödarna är registrerade(tyvärr). Det man behöver titta på är bl a den information man kan hitta på SKKs sidor där statistik om hälsa och andra resultat registreras. Då kan man se till att köpa valp från en kull som har så bra förutsättningar som möjligt att t ex slippa drabbas av ledfel. Ni ska heller inte vara rädda för att ta kontakt med flera uppfödare - eller att tacka nej till en specifik valpkull om det inte känns rätt.
 
Av båda raserna finns det två inriktningar: jakt/träning/tävling och utställning. Utställningsvarianterna tenderar att vara större, grövre och allmänt tyngre. Medan jakt/tävling/träning brukar vara lite mindre, nättare och mer energiska och kräva mer arbete.

Som förstagångsköpare utan några större tävlings/träningsambitioner skulle jag rekommendera utställningsvarianten - men inte från någon extrem utställningsuppfödare. Man får vara noga med hälsan och att mentaliteten verkligen är så där lättsam och vänlig som man förknippar med raserna.

Golden känner jag flera individer av utställningstyp som är väldigt trevliga.
 
Tänker sälla mig till kören som tycker att du tänkt väldigt bra här, både på att ha hund med allt vad det innebär till rasval :up:
Jag vill bara inflika att de flesta brukshundklubbar har en ungdomssektion och det kan motivera lite extra för att få barnen med på tåget. Dom brukar ordna kurser där bara ungdomar är med t.ex. agility, rallylydnad mm.
Alla aktiviteter som finns på en brukshundklubb tycker de raserna du tänkt på är kul. Så jag slår ett extra slag för att gå med i en brukshundklubb när valpen väl är hemma ;)
För mig låter det som ett bra hundliv hos er :heart
 
Som förstagångsköpare utan några större tävlings/träningsambitioner skulle jag rekommendera utställningsvarianten - men inte från någon extrem utställningsuppfödare. Man får vara noga med hälsan och att mentaliteten verkligen är så där lättsam och vänlig som man förknippar med raserna.

Golden känner jag flera individer av utställningstyp som är väldigt trevliga.

Jag hade dock kollat storleken på föräldrarna och linjerna. Jag har sett alldeles för många väldigt stora och grova både golden och labbe.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
6 555
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 259
Senast: ako
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 176
Senast: Praefatio
·
Övr. Hund Jag har lite funderingar på det här med hund. Mer och mer önskar jag att jag hade en hund i mitt liv, jag ströläser lite trådar här på...
Svar
16
· Visningar
1 428
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp