Skaffa hund - dumt eller genomförbart?

Sämre ledhälsa tror jag också. Vad gäller mentalitet tror jag att det varierar en del, finns problem på vissa ställen bland de arbetande linjerna också. Men det är andra problem än vad utställningslinjerna har.

Ja. Men jag tror att det överlag är belagt enligt forskning att utställningsvarianten överlag dras med sämre mentalitet. Men visst, det kan ju bero på vilka delar man menar.
 
Ja. Men jag tror att det överlag är belagt enligt forskning att utställningsvarianten överlag dras med sämre mentalitet. Men visst, det kan ju bero på vilka delar man menar.
Hos labrador har jag förstått det som att utställningsvarianten har "bättre mentalitet" många gånger. De tenderar dock att gå över i betongsugga i skallen istället.

Min personliga tanke är att det kanske har med att jaktlinjerna ska vara så föriga så de blir lite väl veka/känsliga istället. Hos show går det till överdrift åt andra hållet.
 
Hos labrador har jag förstått det som att utställningsvarianten har "bättre mentalitet" många gånger. De tenderar dock att gå över i betongsugga i skallen istället.

Min personliga tanke är att det kanske har med att jaktlinjerna ska vara så föriga så de blir lite väl veka/känsliga istället. Hos show går det till överdrift åt andra hållet.
Jag träffar en del jaktlabbar som är reserverade, det är ytterst sällsynt hos utställningsvarianten skulle jag säga.
 
Det låter som att ni har goda förutsättningar för att skaffa hund. Långa dagar från hemmet är ju alltid en nackdel, men tänker att det finns lösningar för det. Hundgård? Granne? Släktning?

Annars låter det ju helt klart som att ni söker en familjehund! Jag tycker att det är en ynnest att mina egna barn får växa upp med djur, särskilt hundar. Dock har jag fått uppleva hur viktigt det är med ”rätt” ras i en barnfamilj, vissa raser är inte ämnade för att bo med barn och stim som kan bli. För mig är det numera väldigt viktigt, att hund och barn fungerar tillsammans.

Har du tittat på Dansk Svensk Gårdshund?
 
Det låter som att ni har goda förutsättningar för att skaffa hund. Långa dagar från hemmet är ju alltid en nackdel, men tänker att det finns lösningar för det. Hundgård? Granne? Släktning?

Annars låter det ju helt klart som att ni söker en familjehund! Jag tycker att det är en ynnest att mina egna barn får växa upp med djur, särskilt hundar. Dock har jag fått uppleva hur viktigt det är med ”rätt” ras i en barnfamilj, vissa raser är inte ämnade för att bo med barn och stim som kan bli. För mig är det numera väldigt viktigt, att hund och barn fungerar tillsammans.

Har du tittat på Dansk Svensk Gårdshund?
Varför en dansk svensk gårdshund?
Dom är ju rätt så aktiva dom också, jag tänker snarare på en berner sennen eller liknande skulle trivas med det livet.
 
Varför en dansk svensk gårdshund?
Dom är ju rätt så aktiva dom också, jag tänker snarare på en berner sennen eller liknande skulle trivas med det livet.
Det beror på linjer. Finns soffpotatisar och så finns de dem som vill jobba mer. Men de har alltid en tydlig on/off-knapp. Man kan säga att en dsg vill vara nära sin familj - alltid. Så de hänger med på allt, men aktivitetsbehov kan variera stort.

Har själv två ”bekväma” dsg. Den ena går inga promenader över 15 minuter 🙃
 
Hundgård har vi funderat över när vi så småningom skaffar gård, vi kommer troligtvis ha nån dag eller två i veckan när det faller sig så att båda är borta en arbetsdag och inte kan lösa rastning. Vi har dock två hundar så de har sällskap av varandra och tänker oss en hundgård som är mer ett hägn med mycket yta och möjlighet att gå in i nån sorts hundrum. Men bor ni redan lite lantligt med hästar etc. kanske det ändå kan fungera för de dagar ni inte får ihop det?
 
Det beror på linjer. Finns soffpotatisar och så finns de dem som vill jobba mer. Men de har alltid en tydlig on/off-knapp. Man kan säga att en dsg vill vara nära sin familj - alltid. Så de hänger med på allt, men aktivitetsbehov kan variera stort.

Har själv två ”bekväma” dsg. Den ena går inga promenader över 15 minuter 🙃
Fast hur är det bekvämt? Det måste ju vara extremt hindrande att ha en hund som inte vill gå mer än 15 minuter?
 
Tänker att det borde passa en person som också är soffpotatis :D
Ja, men alltså om man bara vill sitta i soffan så är de gärna med på det. De vill göra allt tillsammans med sin familj. Vill man sedan gå en promenad på två timmar så gör de det. Min ena tik är dock ett undantag. Hon kan såklart gå mer än i 15 minuter, men hon har en favoritrunda som hon helst vill gå och den tar cirka 15 min. Ibland vill hon inte gå på promenad alls 🤷🏻‍♀️

Nu när det är så varmt så vill hon hellre ligga och pressa i solen eller ligga i uterummet. I uterummet älskar hon att ligga alla årstider, kan på riktigt ligga där ute i åtta timmar. Då går hon ut i trädgården om vartannat, tittar till sina ”marker” och vaktar tomten mot förbipasserande. Lever gårdshund-livet liksom.
 
Av din beskrivning tycker jag ni låter som ypperliga hundägare MEN om du inte är 100% själv, i o m att du skrev denna tråd, så tycker jag inte du ska stressa. Ring upp intressanta uppfödare, förklara er situation och vad ni förväntar er av hundägarskap och vadni kan erbjuda, ställ er i valpkö och vänta på Den hunden. Köp inte första bästa hundvalp för att ni tänker nu men inte senare.

Jag var i valpkö hos 4 olika uppfödare mellan aug-jul förra året. Det ena med det andra visade sig inte gå vårt håll. Vi vart erbjudna valpar men de var fel kön,en annan färg eller billigare ur kullen för någon defekt. Hur mycket vi än ville ha en hund sa vi nej.... och idag är vi glada för att det inte gick vägen och vi väntar fortf på "rätt hund" även om vi inte är i någon valpkö just nu ❤
 
Ja, men alltså om man bara vill sitta i soffan så är de gärna med på det. De vill göra allt tillsammans med sin familj. Vill man sedan gå en promenad på två timmar så gör de det. Min ena tik är dock ett undantag. Hon kan såklart gå mer än i 15 minuter, men hon har en favoritrunda som hon helst vill gå och den tar cirka 15 min. Ibland vill hon inte gå på promenad alls 🤷🏻‍♀️

Nu när det är så varmt så vill hon hellre ligga och pressa i solen eller ligga i uterummet. I uterummet älskar hon att ligga alla årstider, kan på riktigt ligga där ute i åtta timmar. Då går hon ut i trädgården om vartannat, tittar till sina ”marker” och vaktar tomten mot förbipasserande. Lever gårdshund-livet liksom.
Min sambons Whippet är likadan som din. Världens soffpotatis och vill helst bara ligga i sin cavebed hela dagarna och skulle vara nöjd bara han fick ut för att kissa och bajsa på plätten utanför några gånger. Han gillar inte heller på promenader men blir medsläpad ändå. Han passar min sambo utmärkt som bara vill ha en sällskapshund och inte heller gillar timmeslånga promenader.
 
Min sambons Whippet är likadan som din. Världens soffpotatis och vill helst bara ligga i sin cavebed hela dagarna och skulle vara nöjd bara han fick ut för att kissa och bajsa på plätten utanför några gånger. Han gillar inte heller på promenader men blir medsläpad ändå. Han passar min sambo utmärkt som bara vill ha en sällskapshund och inte heller gillar timmeslånga promenader.

Oj. Är det vanligt? Jag som sneglat på vinthundarna en period, för att få en hund som gillar att vara ute o röra på sig 😅 Har fått för mig att inne är de som soffpotatisar men att de blir väldigt livliga ute.... kanske är det bara då de är lösa?
 
Oj. Är det vanligt? Jag som sneglat på vinthundarna en period, för att få en hund som gillar att vara ute o röra på sig 😅 Har fått för mig att inne är de som soffpotatisar men att de blir väldigt livliga ute.... kanske är det bara då de är lösa?
Ja släpper man honom så drar han gärna en rejäl repa, springer runt runt runt som att han springer på en ovalbana 😝 men de är kortdistansare så de blir snabbt trötta. Nu är han 11 år men jag har känt honom i 4 år nu och han har varit så hela tiden.
Det är vanligt att de bara sover inomhus.

Han var dock mer aktiv som ung, och tävlade i både whippetrace och LC. Men har alltid varit en mycket enkel hund som helst ligger och slappar dagarna i ända enligt sambon.
Min kollega har en yngre hane på 2 år och hon är ute på promenader och joggingturer med honom jämt. Men så är hon också själv en väldigt aktiv och sportig person medan min sambo hellre hänger på gymmet än går en lång promenad.
 
Det beror på linjer. Finns soffpotatisar och så finns de dem som vill jobba mer. Men de har alltid en tydlig on/off-knapp. Man kan säga att en dsg vill vara nära sin familj - alltid. Så de hänger med på allt, men aktivitetsbehov kan variera stort.

Har själv två ”bekväma” dsg. Den ena går inga promenader över 15 minuter 🙃

Oj, jag har förvisso bara träffat två men mer rymningsbenägna hundar har jag aldrig stött på. De verkligen låg på lur och gjorde allt för att rymma så fort de fick chansen! De hade olika ägare. Jag tolkade båda ägarna som att hundarna hade mycket stark jaktlust och drog på minsta lilla. En av dem drog ut ur huset om de inte var snabba med att stänga dörren när de gick in och ut.
 
Min farbror har en beryktad DSG. Som unghund renoverade han halva huset åt dem. Tuggade i sig allt, inklusive inredning i bilen. De går flera mil om dagen med hunden. Uppenbarligen hade han behövt mer mental aktivering som yngre, tror att han har lugnat sig lite nu på äldre dar.
 
Oj, jag har förvisso bara träffat två men mer rymningsbenägna hundar har jag aldrig stött på. De verkligen låg på lur och gjorde allt för att rymma så fort de fick chansen! De hade olika ägare. Jag tolkade båda ägarna som att hundarna hade mycket stark jaktlust och drog på minsta lilla. En av dem drog ut ur huset om de inte var snabba med att stänga dörren när de gick in och ut.
Kan ha mina lösa på promenad, men har inhägnad tomt. Tycker jag hunden står för länge och luktar på något när vi är ute och går så säger jag bara hejdå och går, så kommer den springande. Har absolut inga problem med inkallning. När jag stängslat hage så har det hänt att jag glömt att jag haft en hund med mig :o men då tittar jag bara upp och så sitter den några meter bort och glor. Mina drar inte på vilt och soffpotatisen har t.o.m. haft möss framför tassarna utan att reagera :D Däremot kan stallkatterna vara lite väl spännande, men de är rädda för katterna så det är lugnt så länge de inte springer iväg :) Och då ger de upp efter några meter för jaktinstikten är betydligt mindre än bekvämligheten :D

Men jag vill betona att jag verkligen ”handplockat” mina. Jag kände t.ex. deras mormor väldigt väl och de påminner väldigt mycket om henne, framför allt den äldre tiken. Eftersom det var den mentaliteten jag sökte så köpte jag just dessa hundarna. Mormor och mammor har väldigt lite jaktinstikt. Har sämre koll på hanarna men vet vad uppfödaren letar efter hos hanar.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
6 552
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 257
Senast: ako
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 175
Senast: Praefatio
·
Övr. Hund Jag har lite funderingar på det här med hund. Mer och mer önskar jag att jag hade en hund i mitt liv, jag ströläser lite trådar här på...
Svar
16
· Visningar
1 428
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp