Bukefalos 28 år!

Skaffa hund ensam.

Josefines

Trådstartare
Jag har länge funderat och planerat lite smått på att skaffa hund. Men jag behöver lite av era åsikter för att bestämma mig hur jag ska göra.

Jag jobbar just nu inom handels, är fastanställd och jobbar 75%. Jag bor i en lägenhet i stan, och har en pojkvän med hus där jag är ibland. Han är snickare så han jobbar 7-16.
Jag är väldigt intresserad av att börja plugga på distans, har kollat lite olika utbildningar och så. Så då är hunden inte ensam och när jag är hos min pojkvän så kan hunden få vara i en hundgård på trädgården. Och när jag är hemma i lägenheten så har jag en tjejkompis som jag bor granne med, hon har en hund som är ensam.
Hon och hennes pojkvän har pratat om att skaffa en till hund eftersom att deras känner sig ensam, men då har vi istället börjat prata om att vi kan ha våra hundar tillsammans. Hennes pojkvän börjar alltid vid 15-16, och både jag och min kompis jobbar inom Handels och slutar senast 20. Jag har även några som vill hjälpa till att rasta min hund på dagarna. Så då är hundarna inte ensamma på dagarna, och så har dom någon som går ut med dom när vi är på jobbet.

Jag är så splittrad, jag vill så gärna att det ska funka. Men jag behöver era åsikter. Är jag självisk om jag skaffar en hund nu när jag bor i lägenhet och jobbar som jag göra?

Vad tycker ni?
Hur får ni det att gå ihop?
Har ni några tips?

Tacksam för svar!
 
Viktigast utav allt är att tänka långsiktigt. Även om saker och ting skulle funka just nu så kanske det inte gör det sedan.
Min sambo har alltid velat ha hund men kände när jag skaffade min hund att han inte var redo för ett ett sådant ansvar. Så när jag skaffade min hund så var min sambo klar och tydlig med att "Han är ditt ansvar men jag ställer upp om jag kan och vill". Så jag räknade inte med honom överhuvudtaget och utgick ifrån mig själv. Resten såg jag enbart som bonus. Nu bor jag och sambon ihop men då gjorde vi inte det. Och naturligtvis har det blivit en fördel. Jag jobbar ofta nätter och är hemma på dagarna. = Då är min sambo hemma i vilket fall som helst och han har sällskap men när vi inte bodde ihop hade jag dagmatte.
 
Är jag självisk om jag skaffar en hund nu när jag bor i lägenhet och jobbar som jag göra?

Vad tycker ni?
Hur får ni det att gå ihop?
Har ni några tips?

Vill du leva med hund och ta ansvar för att den får ett bra liv ser inte jag några hinder i det du har skrivit. Det funkar alldeles utmärkt att ha hund i lägenhet. Att du jobbar är bra, det betyder att du har inkomst och kan ge din hund trygghet. Du har flera olika sätt att ordna för din hund så att den inte behöver vara ensam medan du jobbar och under hundens liv kommer du säkert behöva hitta nya lösningar några gånger för att omständigheterna förändras.

Så bra omständigheter som du verkar ha just nu kommer du kanske inte ha i framtiden, så passa på. :)
 
Jag är singel, bor i lägenhet och har hund. Det fungerar utmärkt.

Det viktigaste för mig är att ha lätthanterade hundar som passar mitt liv. Dels för att det blir roligare att ha hund då, men också för att jag inte skulle kunna ha en hund som inte accepterade vem som helst, det behövs när jag ordnar hundvakter. Mina hundar behöver absolut inte älska allt och alla, men att i nödfall kunna vara hemma hos någon okänd och koppla av ändå när det kört ihop sig med hundvakter, det är otroligt bra att ha som ett alternativ.

Mitt tips är egentligen desamma till alla:
Kolla upp vad du kan erbjuda en hund för liv, var ärlig(!) mot dig själv. Säg inte "två timmars lydnadsträning" om det är mer realistiskt att du vill gå en timmes promenad och träna trick någon gång ibland.

Kolla sedan upp vilka raser som passar in vad gäller mentalitet, pälsvård osv. Välj sedan att kolla närmare på de mest sunda av de raserna. Skippa tänket kring "drömraser", åter igen, var realistisk. Det är roligare att ha en "fulare" hund som passar perfekt mentalt än en supervacker hund vars mentalitet får dig olycklig.

Försök få ett hum om vad hunden kostar att äga, mängd mat, försäkring, kurser i ditt område, eventuellt hunddagis osv. Se till så att du har råd både med månadskostnaderna och har ett bra sparkonto med pengar som kan användas i nödfall, tex vid plötsliga veterinärbesök.

Ha en plan för hur du gör med hundvakter, en reservplan till den osv. Fundera också på hur framtiden blir. Även om det passar perfekt med hund nu så kanske du har planer som gör att det inte går att ha hund i framtiden? Ta inte för givet att du får hjälp av en pojkvän.

Sist och slutligen: låt det ta tid att hitta rätt hund! Köp inte "första bästa som kanske blir bra" för att du råkar ha möjlighet att köpa en hund just nu. Det är bättre att köpa precis rätt hund vid sämre tillfälle i så fall.
 
Jag är singel, bor i lägenhet och har hund. Det fungerar utmärkt.

Det viktigaste för mig är att ha lätthanterade hundar som passar mitt liv. Dels för att det blir roligare att ha hund då, men också för att jag inte skulle kunna ha en hund som inte accepterade vem som helst, det behövs när jag ordnar hundvakter. Mina hundar behöver absolut inte älska allt och alla, men att i nödfall kunna vara hemma hos någon okänd och koppla av ändå när det kört ihop sig med hundvakter, det är otroligt bra att ha som ett alternativ.

Mitt tips är egentligen desamma till alla:
Kolla upp vad du kan erbjuda en hund för liv, var ärlig(!) mot dig själv. Säg inte "två timmars lydnadsträning" om det är mer realistiskt att du vill gå en timmes promenad och träna trick någon gång ibland.

Kolla sedan upp vilka raser som passar in vad gäller mentalitet, pälsvård osv. Välj sedan att kolla närmare på de mest sunda av de raserna. Skippa tänket kring "drömraser", åter igen, var realistisk. Det är roligare att ha en "fulare" hund som passar perfekt mentalt än en supervacker hund vars mentalitet får dig olycklig.

Försök få ett hum om vad hunden kostar att äga, mängd mat, försäkring, kurser i ditt område, eventuellt hunddagis osv. Se till så att du har råd både med månadskostnaderna och har ett bra sparkonto med pengar som kan användas i nödfall, tex vid plötsliga veterinärbesök.

Ha en plan för hur du gör med hundvakter, en reservplan till den osv. Fundera också på hur framtiden blir. Även om det passar perfekt med hund nu så kanske du har planer som gör att det inte går att ha hund i framtiden? Ta inte för givet att du får hjälp av en pojkvän.

Sist och slutligen: låt det ta tid att hitta rätt hund! Köp inte "första bästa som kanske blir bra" för att du råkar ha möjlighet att köpa en hund just nu. Det är bättre att köpa precis rätt hund vid sämre tillfälle i så fall.


Håller med i detta!

Fundera på hur "enkel" du vill att hunden ska vara. Vad du vill göra med hunden, vilket temperament den ska ha, kostnader (större hund kostar mer) osv.
 
Kan tillägga att jag själv önskar att jag valt en mindre hund än saluki. Nu kan tex min pappa inte alls rasta någon hund jag har hemma, min mor kan det om jag sätter på en "anti drag-sele" som säkerhetsgrej (en sån där med ring fram på bröstkorgen, ingen som skapar obehag). Hade jag haft en liten hund så skulle båda mina föräldrar kunnat ta ut mina hundar utan att riskera att bli omkulldragna.

Hade jag inte förälskat mig i salukis innan jag egentligen blev hundtokig, hamnat på kennel där jag periodvis bott osv utan börjat "från noll" så hade jag nog mer troligt spanat in mig på något mindre. Det hade varit SÅ praktiskt, tex vid resor, billigare matkostnader osv :p
 
Kan tillägga att jag själv önskar att jag valt en mindre hund än saluki. Nu kan tex min pappa inte alls rasta någon hund jag har hemma, min mor kan det om jag sätter på en "anti drag-sele" som säkerhetsgrej (en sån där med ring fram på bröstkorgen, ingen som skapar obehag). Hade jag haft en liten hund så skulle båda mina föräldrar kunnat ta ut mina hundar utan att riskera att bli omkulldragna.

Hade jag inte förälskat mig i salukis innan jag egentligen blev hundtokig, hamnat på kennel där jag periodvis bott osv utan börjat "från noll" så hade jag nog mer troligt spanat in mig på något mindre. Det hade varit SÅ praktiskt, tex vid resor, billigare matkostnader osv :p

Har inte det mer med lydnad att göra än storlek?
 
Min hund sover tills jag vaknar, även om jag sover till 12. När han är hos hundvakten väcker han dem vid 5-6 tiden och MÅSTE ut NU! :D ;)

@Josefines Tycker dina förutsättningar låter bra. Min hund har bott i lägenhet hela sitt 8åriga liv och det har aldrig varit några problem. Jag hade valt en mindre ras om jag var du (väldigt skönt med liten hund när en bor i lägenhet), en ras som inte har problem med höfterna (tänker på att en måste gå mycket i trappor när en bor i lägenhet) och en ras som inte har så lätt till skall :)
 
Har inte det mer med lydnad att göra än storlek?

Jodå, men olyckor kan hända även med den mest väluppfostrade hunden och av säkerhetsskäl vill jag inte släppa ut en hund med någon som inte kan hålla den. Rent teoretiskt skulle en liten unge som precis lärt sig gå kunna ta ut min Aysu på rastningsrunda tex, men aldrig att jag skulle släppa ut henne med någon annan än någon vuxen. OM något händer så att hunden drar, att någon kastar fyrverkerier mot hunden eller vad sjutton som helst, så vill jag inte att en olycka sker.
 
Jodå, men olyckor kan hända även med den mest väluppfostrade hunden och av säkerhetsskäl vill jag inte släppa ut en hund med någon som inte kan hålla den. Rent teoretiskt skulle en liten unge som precis lärt sig gå kunna ta ut min Aysu på rastningsrunda tex, men aldrig att jag skulle släppa ut henne med någon annan än någon vuxen. OM något händer så att hunden drar, att någon kastar fyrverkerier mot hunden eller vad sjutton som helst, så vill jag inte att en olycka sker.

Jag skulle inte heller lämna över mina till någon som inte är vuxen, men sätter Schäfrarna den sidan till finns det knappt någon som orkar hålla emot. Inte corgin heller för den delen för hon är ruskigt stark. I deras fall handlar det mer om auktoritet hos den som håller i kopplet än muskelstyrka. Skulle de behöva rastas av någon som inte kan hålla ordentlig styr på dem är jag inte främmande för att sätta på en halti som nödbroms.
 
Jag skulle inte heller lämna över mina till någon som inte är vuxen, men sätter Schäfrarna den sidan till finns det knappt någon som orkar hålla emot. Inte corgin heller för den delen för hon är ruskigt stark. I deras fall handlar det mer om auktoritet hos den som håller i kopplet än muskelstyrka. Skulle de behöva rastas av någon som inte kan hålla ordentlig styr på dem är jag inte främmande för att sätta på en halti som nödbroms.

Och just därför har jag på anti-drag-sele (eller ja, liknande konstruktion) på Aysu, i en situation där du skulle haft på halti. Jag förstår inte vad som är så konstigt med det? Hade jag haft en mindre hund hade jag inte behövt tänka på sådana saker och det hade ju såklart varit smidigt för mig.
 
Det går alldeles utmärkt tills den dagen man blir allvarligt o långvarigt sjuk o plan A spricker. För valptiden har jag sparat ihop 7 - 8 veckors semester komp.
Jag vill ha minst 1 v. kvar för "vård av sjuk hund", helst flera.
mvh
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 837
Senast: alicegard
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 632
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 497
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 375

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Oseriös avel 2023
  • Återkommande uvi

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp