Skaffa hund - hur "klart" måste man se sitt liv?

Jag tror att du skulle må mycket bättre om du släppte tanken på att det måste vara perfekt.
Det finns många människor som klarar av att ha hund, och som faktiskt ger den ett bra liv trots jobb och egentid och allt.

Och jag tror du bör lyssna på folk som faktiskt säger åt dig att det kommer att gå bra.

Och du måste sluta att ge upp. Du kommer att klara av att ha hund. Du kommer att lösa det. Du behöver inte ha alla 24 timmar om dygnet planerade de kommande 15 åren. Det finns folk som hjälper dig. Hunden kommer ha skitkul med dig, jag lovar. Välj en mindre krävande ras bara.

Jag tycker inte du behöver tänka på att ha hunden tillsammans med någon, för det brukar vara rätt misslyckat. Tänk på att hitta en människa som vill umgås med hunden när du inte har tid. Det är nog det viktiga.

Nu ska jag sluta spamma din tråd, och låta vettiga hundmänniskor ge dig råd!

Tack för att du tycker det var en dålig idé att dela hunden med någon :D Förresten är jag nog för svartsjuk för det :o (slår vad om att om jag så skulle skaffa en... Akita eller ovtjarka så skulle den bara därför älska alla :rofl:)

Om hunden får följa med när jag hälsar på dig i Skåne så ska jag sluta ge upp hela tiden :p Jag vill ju inbilla mig att jag är en optimist.

(Förresten spammar du inte tråden, det är det TS själv som gör, och nu bör jag nog ringa dig istället innan jag startar privatsamtal i diskussionen..!) :laugh:
 
Funderade på om du skulle skriva eller låta bli ;)

Jag undrar om jag kanske vill för mycket? Är nog det som är skrämmande, jag vill och hoppas en massa... men så vet jag att risken finns att allt går i kras och det blir pannkaka av alltihop. Och så handlar det till på köpet om en levande varelse.

Ja, du fick nog höra min ursprungliga lista över hundraser, och de mest arbetskrävande raserna där försöker jag tänka bort. Men jag ger inte upp buhunden eller lapphunden innan jag pratat med uppfödare :)

Ta det varligt i Skåne :D och skaffa hund du med ;):banana:

:D

Nej men, jag tror inte du vill för mycket, utan du har för höga krav på ditt hundägande. Att du inte kan nöja dig med att det fungerar och inte är perfekt hela tiden.

Med det menar jag inte att man ska skaffa hund och hoppas på det bästa! Detta är ju snarare en specifik situation jag kommenterar, där jag vet att du ts har det som krävs för att ha hund. Så att ingen läser mina inlägg som att "bara du vill så går det!", för det är inte så jag menar. Jag bara kör min "bättre självförtroende - kampanj" med ts både privat och publikt.
 
tänkte på denhär tråden när jag läste denhär annonsen ... och då var det inte illa menat.

"Amstraff/rottweiler valp på snart 16 veckor med sorg i hjärtat måste vi sälja henne då det blivit ändringar arbetsförhållande och vi känner att vi inte har den tiden som hon kommer att kräva hon är världens snällaste busigaste tjej som är full av lek hon vill gärna vara med och mysa i soffan."

Här är uppenbarligen några som inte "tänkt till" innan de skaffade hund. iof kan man förlora jobb och sen ha svårt att skaffa nytt, men någonstans känns det som att om man så nyss skaffat en hundvalp så får man ha lite mer "buffert" och möjlighet att anpassa sig och hitta andra lösningar ifall det skulle "skita" sig. tyvärr ser man ju alldeles för många sånnahär annonser :(
 
Ibland känns det som att folk gör hundägandet till något större än föräldraskap. Hur många blir föräldrar med en 100% plan över de kommande 15 åren?

Visst är hundägande ett stort ansvar, men så länge man är beredd på att faktiskt räkna in hunden när man fattar beslut tycker jag det är nog. Ingen vet hur det ser ut om ett år, hur gärna vi än vill ha kontroll.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 601
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 625
Senast: ako
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 238
Senast: Praefatio
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 029
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp