Bukefalos 28 år!

Skaffa hund? kostnad, tid osv..

Bacardirazz

Trådstartare
Hej allesammans!
Det är så att jag funderar på att skaffa hund för första gången. Har funderingar på en av min kompis valpar, de är renrasiga Border collies.

Hur mycket tid ork och pengar måste man ha för en hund?
Jag har alltid gillat hundar och motionerar (springer, går) ganska mycket själv i veckorna.

Har alltid haft djur, har för tillfället två hästar och har sedan tidigare haft/har flera katter.

Hur skiljer sig en hund mot dessa djur? Tar hunden lika mycket tid och ork som en till häst ungefär?

Hur fungerar vardagen med hund för er, brukar den följa med till stallet, är den hemma på dagarna när ni jobbar, följer den med på ridturerna?

Har ni även någon erfarenhet av Bordercollies?

Vore tacksam för all hjälp:crazy: :)
 
Sv: Skaffa hund? kostnad, tid osv..

Rapporterade den här tråden och bad moderatorn flytta till Hund. Du får bättre svar där :)
 
Sv: Skaffa hund? kostnad, tid osv..

Om du inte tänker valla, skaffa ingen border collie! Det är en hundras med ett extremt arbetsbehov och den måste få göra det den är avlad för, det vill säga valla djur.

Hur mycket tid ork och pengar måste man ha för en hund?
Det beror väldigt mycket på vad för hund du skaffar. En hund tar tid dels genom rena promenader, men också i form av träning och bara för att den helt enkelt inte ska vara ensam för länge.
Pengar är nästan omöjligt att svara på då det beror på hundras, försäkring, mat, andra vet.kostnader skiljer sig massor.
Hur mycket ork man behöver är förstås också beroende på typ av hund, en sällskapsavlad ras är inte lika krävande som en bruksras.

Hur skiljer sig en hund mot dessa djur? Tar hunden lika mycket tid och ork som en till häst ungefär?
Det går inte riktigt att jämföra, tycker jag. En häst lämnar du kvar i stallet när du åker hem. Så länge den har mat och en hage/mockad box är den okej. Men hunden har du hemma hela tiden, den kräver sällskap och aktivering på ett helt annat sätt.

Hur fungerar vardagen med hund för er?
Förstår inte riktigt frågan?
 
Sv: Skaffa hund? kostnad, tid osv..

Hur mycket det kostar beror ju på. För det första är det ju en väldigt stor skillnad på fodertyper och -priser. Själv sätter jag kring 100€ i månaden på hundmat :crazy: (färskfoder/barf)

Sen beror det på hur mycket du tränar och går kurser, och hur frisk hunden är. Jag har råkat ut för en del problem med min hund, och får sätta rätt mycket pengar på veterinär och olika mediciner och medel. Tänk dig en hund som behöver massage, fysio, simning o.s.v. Det kostar. :devil:)

Räkna alltså inte att en hund är billig. En seriös hundägare tänker inte så. Det kan, och brukar, bli rätt dyrt. Och försäkring är ett måste! (Min kostar närmare 300€/år. Plus en saftig självrisk.)

Du får sätta rätt mycket tid åt en hund också. Mer än en häst skulle jag säga. Hunden kan inte vara ensam så länge, och som valp behöver den massor. En häst kan kanske ha en vecka vila. Det kan inte en hund. Du kanske får en hund som behöver massor av träning p.g.a. separationsånges, skotträdsla o.s.v.

Vem sköter hunden på dagen? Hinner du med valptiden? Vem sköter om du reser bort, vill "spontanfesta", om du är sjuk? Är du beredd att jobba med en hund som har olika problem?

För oss fungerar vardagen väldigt bra. Vi har skötare ifall vi reser bort, hunden är aldrig ensam mer än ca 3 h om gången och detta rätt sällan. Vi motionerar och tränar hunden tillsammans. Men det ligger väldigt mycket jobb bakom vår hundglädje.

Så tänk efter. Vilka egenskaper hos en hund hade passat hos dig?
 
Sv: Skaffa hund? kostnad, tid osv..

En bc tar tid, mycket tid och engagemang.

Att ha hund ser jag som en livsstil, jag räknar inte minuter och timmar utan det är en del av livet. Vi planerar våra liv efter hundarna, vi gör det helt omedvetet, det är självklart för oss.
Vi har två hundar av sällskaps ras, de kräver inte mycket. Vi går en timma i skogen varje dag + flera korta rundor. De har även möjlighet att vars ute på tomten om de vill.
Vi leker massor med dem, tränar lite trix och vardagslydnad.
Jag brukar ha med dem till stallet när vädret är bra.
Försäkrings kostnaden för båda ligger på drygt 5000:- om året. De äter Nordic färskfoder för 200:- varje månad. Sen tillkommer vaccinering, fästinghalsband, godis, leksaker osv.
 
Sv: Skaffa hund? kostnad, tid osv..

Det är så att jag funderar på att skaffa hund för första gången. Har funderingar på en av min kompis valpar, de är renrasiga Border collies.

Om det är en "riktig" border collie från en seriös uppfödare som avlar på meriterade arbetshundar avråder jag från det som första hund. För att må bra behöver de en förare som dels har en livsmiljö att erbjuda där de får utlopp för sin arbetsdrift och där de kan valla, dels behöver den en mjuk och kunnig tränare för att förmågorna ska utvecklas på rätt sätt.

Man bör köpa en hund som passar ihop med den sortens livsstil man har. Om du funderar på om du har tid att ha hund ska du definitivt inte skaffa en border collie.
 
Sv: Skaffa hund? kostnad, tid osv..

+1

Håller med föregående skribenter.
När jag skulle föryngra min flock där den 6:e BCn ingick så bytte jag ras, eftersom jag inte längre hade behov av hund för djurhantering o ej heller möjlighet till regelbunden vallning på en basflock.
 
Sv: Skaffa hund? kostnad, tid osv..

Att fråga om en bordercollie är en bra nybörjarhund på Buke är nästan som att som att starta med: Detta är en trolltråd.
Å andra sidan har vi varit relativt skonade från trolltrådar här på Buke....

Om du läser på om BC på rassidorna och annat som finns skrivet om dem, vilken information är det som gör att du känner att det är rasen för dig?
Tänk på att en hund är ett åtagande och en livsstilsförändring 10-15 år framåt. Välj den ras som passar dina förutsättningar och intressen mest och inte den som finns lättast tillgänglig.
 
Sv: Skaffa hund? kostnad, tid osv..

Varför vill du just ha border collie?
Då gäller ju även flera timmars aktivering dagligen.

Generellt för hund lägger jag väl ner 2-3 timmar aktiv tid per dag, sen är de inte ensamma längre än 4 timmar (5 för den vuxna). De kostar väl ca 1400 för båda k månaden i mat och försäkring. Veterinär, kursavgifger etc blir ju utöver det.
 
Sv: Skaffa hund? kostnad, tid osv..

Det finns tyvärr alla sorter även i vår ras:(

TS:
Skaffar du en BC så kommer du inte vilja ha hund igen. Någonsin.

Börja mer lagom, så att hundägandet blir roligt.
 
Sv: Skaffa hund? kostnad, tid osv..

Min hund kostar per månad:
-220 kr försäkring
- 470 kr mat
- 1000 kr hundvakt (eftersom jag jobbar heltid)

Det är de fasta kostnaderna, sen har han råkat ut för skador och liknande som gett mindre roliga veterinärräkningar.

Hur mycket tid en hund kräver beror som folk ovan mig sagt beror på ras. Fråga dig själv vad du vill ha ut av en hund, och vad du kan erbjuda hunden. Välj inte en bc om du inte ska valla och inte är hundvan och har mycket tid! Som Migo sa, hundar ska vara roligt och då är det bättre att lägga lite tid på att hitta en ras som passar dig. Lycka till :)
 
Sv: Skaffa hund? kostnad, tid osv..

...så erbjuder en sån inte valpar åt en som inte ska valla. :)

Nu var det ju kompisens tik som fått valpar... och eftersom frågan om att ta en valp därifrån kommit upp kan man misstänka att det förmodligen är ett svartvitt hemmabygge snarare än en riktig BC. Men jag tyckte det behövde sägas ändå.
 
Sv: Skaffa hund? kostnad, tid osv..

Har du inte haft hund innan så avråder jag dig åt det kraftigaste att skaffa en broder collie! Det är en hundras som kräver något fruktansvärt mycket! Jag har haft en BC som var renrasig men inte reggad och inte heller avlad för vallning i den bemärkelsen. Mamman vallade inte men pappan användes i dagligt arbete på gården. Min BC krävde ett par timmespromenader + vanliga rastningspromenader samt mkt hjärnarbete VARJE dag annars klättrade han på väggarna, förstörde saker mm och då var han som sagt en OVANLIGT LUGN BC...

Idag har jag en groenendael (en belgisk vallhund). Han kräver faktikst ännu mer än min BC jag hade innan. Vi går olika kurser. Just nu går vi vår 5:e kurs inom loppet av ett drygt år. Förutom allmänlydnad 1 + 2 har vi gått rallylydnads kurs, agility nybörjarkurs och är nu inne på vår första fortsättningskurs i agilityn. Förutom att vi tränar rallylydnad och agility hemma så är vi på utställningar, allmän aktivering/vardags lydnad, miljöträningar, spårar, cyklar, tävlar lite i rallylydnaden mm mm.

Just min groenendael är lite speciell äter bara svindyr specialkost, kräver lite i veterinärkostander och så.Om jag jämför med min häst (bara skogsmullehäst) jag hade så kan jag säga att min hund kräver mer i tid/dag och kostar det samma eller t o m mer/månad än vad hästen gjorde de sista åren. Jag upplever att jag dessutom är betydligt mer bunden med hund jämfört hur jag var med hästen.
 
Sv: Skaffa hund? kostnad, tid osv..

Vår hund (rottweilertik 6 år) kostar ca 1100 kr/mån i mat och försäkring. Vaccinationer nån hundring per år.
Klipper klorna gör vi själva, annars tar vår veterinär 150 kr/gång.
Sen kan man ju lägga i princip hur mycket som helst på träning/tävling/prylar. Att anmäla till en klass rallylydnad kostar 110 kr och en utställning 380 kr, plus resor, mat, ev boende och sånt då... Och så medlemsskap i SKK, närliggande brukshundklubb, ev rasklubb osv.

Det är svårt att jämföra med att ha häst, det är lätt att räkna ut att man är i stallet 3 timmar exempelvis, men hunden lever man ju med mer eller mindre dygnet runt.
Ska vi hitta på något under helgen tex tänker man ofta på hur man ska involvera hunden i det. Ska vi åka till en lekplats med barnet så kanske man kan lägga spår någonstans i närheten, åka och grilla korv ja då finns det ett sandtag där man även kan fysträna hund osv osv. Idag var det inga hundvänliga aktiviteter inplanerade för familjen i övrigt, alltså fick vi kliva upp lite tidigare för att hinna med ett lydnadspass innan vi åkte iväg och lite senare ikväll planerar jag att göra ett upplet hemma i trädgården när barnet somnat ordentligt (babyvakt i fickan förstås, så att ingen blir orolig nu!) eftersom sambon åkt och jobbat. Och sambon tog henne på en långpromenad medan jag gjorde middag.

Jag tycker att det är värt det, för det är ju ett fantastiskt sällskap och det är så förbaskat kul att träna hund. För att inte tala om alla märkliga platser man hamnar på och alla märkliga situationer man hamnar i, bara för att det råkar pågå någon slag hundträning där. Och alla andra hundidioter man lär känna! Men onekligen är det en livsstil.
 
Sv: Skaffa hund? kostnad, tid osv..

Hur mycket tid ork och pengar måste man ha för en hund?
Jag har alltid gillat hundar och motionerar (springer, går) ganska mycket själv i veckorna.

Har alltid haft djur, har för tillfället två hästar och har sedan tidigare haft/har flera katter.

Hur skiljer sig en hund mot dessa djur? Tar hunden lika mycket tid och ork som en till häst ungefär?

Hur fungerar vardagen med hund för er, brukar den följa med till stallet, är den hemma på dagarna när ni jobbar, följer den med på ridturerna?

OK förutom att jag alltså inte rekommenderar Border collie kommer här mina svar på dina frågor.

Största skillnaden mellan att ha hund och ha t ex häst och katt är att hunden är mycket mera beroende av att få vara tillsammans med dig och inte lämnas för mycket ensam. Hästen kan du stalla in och åka till någon gång per dag. Men hunden behöver du tänka på hela dagen och varje dag. Antingen att du själv är tillsammans med den eller att du har löst det med hjälp av hunddagis eller någon dagmatte. Ett riktmärke är att en vuxen hund inte ska lämnas ensam mer än c:a 5 timmar per dag.

Det är alltså inte de där 2-3 timmarna per dag som du motionerar din hund som är största svårigheten för de flesta, utan arbetsveckan. Om man jobbar och har andra intressen behöver man ha bra hundvakter.

En hund lever 10-12 år och har det behovet hela tiden. Om du är ung och inte riktigt vet hur livet kommer gestalta sig om 3-4 år kan det vara en bra idé att köpa en vuxen omplacering.

En hund kan naturligtvis vara med i stallet men du måste lära den hur den ska uppföra sig och ha en häst och stallkompisar som accepterar det, förstås. Den kan också vara med på ridturer ute i terrängen om den inte jagar och om ridterrängen ser så ut att det funkar. Att ligga bredvid och vänta medan du rider på bana kan förstås funka men särskilt kul är det inte för hunden, risken är att den börjar hitta på egna grejer för att sysselsätta sig.

Prova en vecka att anpassa ditt liv efter hund och se hur det går. Gå ut på morgonen, tänk hur du ska lösa dagen, var hunden ska vara när du är där och där. Så märker du snart om det verkar funka eller inte.

Angående kostnaden: Mina hundar kostar c:a 500 kr vardera per månad i mat och 200-300 kr per månad vardera i försäkring. Vissa raser har dyrare försäkring pga av att de är mer sjukdoms- och skadebenägna än andra. Plus träning, kurser och dagis/dagmatte. Googla hunddagis i din stad och kolla vad de tar betalt.
 
Sv: Skaffa hund? kostnad, tid osv..

Nu vet jag inte vad du jobbar med, men jag hade aldrig någonsin hunnit med EN häst och en aktiv hund. Inte en chans. Då har jag inga barn eller ens andra intressen. En aktiv bruks/vall/jakthund tar jättemycket tid. Motionen går väl kanske att lösa samtidigt men hunden behöver egentid för den mentala stimulansen. Att lägga och gå spår t ex, är inget man gör på en kvart.

Om du vill ha en kompis som ska hänga med i stallet och i joggingspåret, men inte kräva mängder av träning själv, så råder jag dig att titta på helt andra typer av hund än border collie (eller någon annan arbetande ras för den delen). Gillar du vallhundsmentaliteten kanske en Shetland Sheepdog "Sheltie" hade varit något? Ta dock hjälp av någon kunnig när du väljer uppfödare och valp, det är tyvärr många som är väldigt rädda av sig. Men det finns bra också om man vet vart man ska leta.

Svarar på de andra frågorna också :)

Första hunden införskaffades när sista hästen såldes, och sedan har det inte blivit någon mer häst. Tiden räckte helt enkelt inte till både hund och häst. Det var 13 år sedan och jag ångrar absolut inte att jag "bytte djur". Hundsport är så mycket roligare! Hundar skiljer sig ganska mycket från hästar och katter, de är (oftast) mycket mer företagsamma och ffa så får du en annan relation till hunden som är 110% beroende av dig, HELA tiden. Hundar har genom tusentals år av evolution en unik förmåga att läsa människans kroppsspråk, inte ens andra människoapor förstår så mycket av vårt kroppsspråk som hunden gör. En hund får du enligt lag inte lämna mer än 6 timmar i sträck och för många hundar är detta i överkant. Det innebär ganska mycket begränsningar i vardagen vilket gör att man har inte hund som hobby, det har man som livsstil. Jag har löst det med hemmavarande sambo, vänner och bekanta samt föräldrar så mina hundar är väldigt sällan ensamma. Några timmar i veckan, max. Hade jag inte haft den möjligheten hade jag fått betala en dagmatte eller haft dem på hunddagis.

Kostnaderna skiljer sig åt beroende på hundens storlek och ras. Blir de sjuka kan det snabbt dra iväg, trots försäkringar. När de blir äldre blir de också dyrare, de kanske behöver gå på mediciner, de drabbas lättare av sjukdomar och kanske kan behöva lite sjukgymnastik för att hålla sig fräscha. Så det är jättesvårt att sätta någon exakt summa.
 
Sv: Skaffa hund? kostnad, tid osv..

Om du läser på om BC på rassidorna och annat som finns skrivet om dem, vilken information är det som gör att du känner att det är rasen för dig?
Tänk på att en hund är ett åtagande och en livsstilsförändring 10-15 år framåt. Välj den ras som passar dina förutsättningar och intressen mest och inte den som finns lättast tillgänglig.

En medelstor lättlärd ras. Vem vill inte ha en sådan? Vad är medelstor? För mig är en tex BC en stor hund :-) Så det blir ju liksom vad man gör det till när man läser om dem!!
 
Sv: Skaffa hund? kostnad, tid osv..

Nu var det ju kompisens tik som fått valpar... och eftersom frågan om att ta en valp därifrån kommit upp kan man misstänka att det förmodligen är ett svartvitt hemmabygge snarare än en riktig BC. Men jag tyckte det behövde sägas ändå.

Jo det antog jag ju. Det var vad jag skrev mellan raderna, liksom. :) För att slippa säga åt ts att hennes kompis är oseriös, typ.
 
Sv: Skaffa hund? kostnad, tid osv..

Tiden är ju svår att säga. Vad är tid? Kliva upp astidigt på morgonen för att hinna rasta hundarna innan skolan. Åka hem på lunchen och rasta. Ta en promenad direkt efter skolan, sen hem och själv slappa och laga mat. Än har hundarna inte tagit tid för mig. Sen långpromenad och lite träning. Vi var ute två timmar. Sen en halvlång kvällspromenad i lugnt tempo. Okej den dagen lade jag två timmar av min tid på hundarna.

Sen vad är en lång promenad? Halvlång kanske 40-50 minuter. Lång kanske 1.5 timmar. Kort 10-20 min. Kissa i närmasta buske max 10 min.

För mig. För mina hundar. För oss.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 935
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 137
Senast: Farao
·
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
8 077
Senast: Elektron
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 827
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Vilken ras passar mig?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp