Bukefalos 28 år!

Skaffa hund-tråd. Rasval!?

Z

zana

Hej!
Jag känner äntligen att det är rätt tid för mig att skaffa hund. Tanken har funnits där i flera år, men nu har jag äntligen bestämt mig. :) Med beslutet följer det givetvis med en massa frågor som jag hoppas att ni här på buke kan hjälpa mig med.

Först och främt välja ras! Jag vill ha en mellanstor hund (runt 40cm), inte för stor då jag bor litet och dessutom inte har egen bil osv. så hunden måste vara smidig att ta med sig på tåg och i andras bilar. Jag vill främst ha en hund som aktivt sällskap och som jag så småningom kan ta med mig överallt. Jag är även lite intresserad av lydnad. För mig är det även viktigt att hunden ska kunna slappna av lugna dagar och dessa dagar nöja sig med sammanlagt 1-2timmars promenad. Hunden ska gärna vara korhårig, men det är absolut inte det viktigaste. Eftersom jag är väldigt ny på hundar vill jag gärna att rasen ska vara relativt enkel, men jag är inte rädd för en utmaning och jag räknar med att lägga ner mycket tid på min framtida livskamrat! Så... Några förslag? Jag har givetvis mina funderigar men håller inne med som än så länge ;) Ta inte allt för hårt på mina kriterier!

Nästa sak är ju sen när man har valt ras. Hur får man tag på rätt uppfödare? Jag skulle väldigt gärna vilja träffa vuxna hundar av rasen jag såsmpningom väljer, tror ni att det är möjligt att man får komma och hälsa på innan valparna föds? Jag har säkert massor mer frågor, men de sitter långt inne just nu ;)

Tacksam för råg och tips!
Lisa
 
Sv: Skaffa hund-tråd. Rasval!?

Whippet!

Låter helt perfekt för dig och vem kan motstå det här ljuva smilet?
DSC_0120.jpg


Innan jag bestämmde ras ringde jag runt till flera olika uppfödare och hällsade på flera, bara för att träffa rasen.
Det var faktiskt en Varghundsuppfödare som sålde in mig på Whippet när hon berättade om hur bekväm och bra hennes var:)
Vi är nu vänner och det blir nog en varg om något år eller två;)

Rasklubbar är också till bra hjälp och har också djupare beskrivning av sina raser.

Lycka till! Och glöm inte att berätta vad det blir.
 
Sv: Skaffa hund-tråd. Rasval!?

Jag gör som jag brukar och slår ett slag för löwchen. Den är något mindre än ditt önskemål men är en väldigt trevlig, lättfostrad och mångsidig hund som du kan träna med om du vill, men som också är nöjd med att bara vara med. En löwchen vill delta i ditt liv och inte ligga hemma ensam för många timmar, men den är också väldigt lätt att ha med sig. Pälsen kan du klippa ned om du inte vill ha lång päls eller den lejonfrisyr som krävs för utställning. Då är det minimalt med skötsel och den fäller inte.

ramses.jpg
 
Sv: Skaffa hund-tråd. Rasval!?

Jag tycker springer spaniel, lagom stor, glad älskar att få jobba och du kan göra allt me dom! men dom dagar man inte vill göra något så funkar dom ändå. dom tar gärna en lugn dag med mys framför tv..
 
Sv: Skaffa hund-tråd. Rasval!?

Cavalier? Söta hundar som verkar okomplicerade och lättlärda. Vill gärna vara med men kräver inte supermycket aktivering. (tyvärr har jag träffat en del som är lite rädda men är man bara noga med föräldrarna är det nog ingen fara)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 108
Senast: DeCloe
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 331
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 258
Senast: Snurrfian
·
L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
2 826
Senast: NOC14
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp