Skaffa hund?

starcraft

Trådstartare
Jag behöver någon att lufta lite tankar med. Jag är uppvuxen med hund, men inte haft någon egen när jag flyttat hemifrån, men jag har alltid velat ha hund. Min ex-sambo ville absolut inte ha hund och sen när jag bodde själv så kändes det som en omöjlighet eftersom jag var borta 11-14 timmar varje dag... Men livet förändras.

En vän till mig är uppfödare till en ras som skulle passa mig riktigt bra och när hon la ut en bild på lite valpar hon hade till salu så frågade jag lite halvt på skoj om hon inte hade någon vuxen till salu.. Och det hade hon också. (valp är inte aktuellt för mig) Så då började jag fundera om jag kanske inte skulle göra verklighet av detta. Men det finns ju ett par aber som sätter lite käppar i hjulet eftersom jag inte vill bara skaffa en hund och komma på två månader senare att "nä, det funkar inte", det är en individ och inte en sak, så det är viktigt för mig, även om det absolut kan hända saker i livet som man inte kan förutse och som inte ger en så mycket alternativ längre fram. Men det jag kan förutse vill jag ju gärna undvika.

Problem som jag ser är:
- Jag vet inte var eller hur jag jobbar efter årsskiftet. Sommaren kommer jag troligen att arbeta med ca 30 min resväg och då har jag troligen möjlighet att påverka längden på dagarna också, men tills dess vet jag inte.

- Jag bor bra och nära natur och skog - perfekt för att ha hund, men tyvärr innebär det oftast att det är längre resväg till jobbet så att komma hem på lunchen eller dyl är i princip uteslutet. Flytta känns inte aktuellt, då jag bor i Stockholm och bostadsmarknaden är som den är.

- Jag gillar att resa och har drömmar om långresor, spontanresor och även att arbeta utomlands. Skulle jag jobba och bo utomlands kan jag dock ta med mig hunden, så länge jag inte jobbar på kryssningsfartyg (vilket jag iofs vill någon gång, men måste inte göra nu) Utan det är väl långresorna som ställer till det.. Och vet inte om jag är beredd att offra de tankarna helt och hållet. Vissa längre utlandsresor kan dock hunden följa med då det är en liten hund som man kan ta med på flyget.

- Jag känner mig låst att göra vad jag vill och vara spontan för att jag alltid ska vara hemma och vara med hunden typ.

Det som talar för hund, förutom att jag vill ha en:
+ Jag har god hundvana samt ekonomi som tillåter hund
+ Familjen har hund, så den kan vara där dagtid vid jobb eller om jag är borta någon helg eller kväll. Min bror just nu hundlös, men ska skaffa en ny inom överskådlig framtid och han är hemma mycket, bor i närheten och kan alltså passa min också. Skulle familjen inte kunna, har jag en god vän som är mycket hemma och kommer sannolikt vara så en tid framöver som har två egna och är dagmatte åt en annan som säkert också skulle kunna passa vid behov.
+ För kortare semesterresor finns det en bra kennel/pensionat som vi har kontakt med som vi kan lämna in hunden på. Ev kan även nuvarande ägare/uppfödare vara aktuell att ta hand om den vid någon resa.
+ Bor som sagt bra till så möjligheter till bra motion och utevistelse är goda

Så ser jag problem som inte egentligen finns eller är jag på rätt spår som tvekar att inte skaffa hund på stört?
Jag ser ju massvis med folk runt om som har hund som lever liv som inte är optimala för hund och det funkar uppenbarligen fint, men så är jag något av en perfektionist och speciellt när det gäller ett ansvar och åtagande för en annan individ så vill jag att det ska vara så bra som möjligt.
 
Det är inte långt kvar till årsskiftet! Om din vän har en hund som kanske skulle ha det bra hos dig, ta hem den på prov fram tills du vet hur kommande arbetssituation ser ut och se om det alls känns aktuellt att ta hunden?

När det gäller ensamtiden så går den ofta att lösa med hundrastare, dagmatte eller hunddagis.

Spontanresorna blir ju klart knepigare med hund, men om du istället kan tänka dig att planera lite så kan du garanterat hitta något pensionat som kan ha hunden när du är borta, eller så kanske din uppfödarvän/annan vän/familj kan ta hunden då?

Vad du annars kan göra, om du inte känner att du har tiden/orken/livsstilen: kolla om du kan vara hundvakt! Det finns de som jobbar andra arbetstider än dig som behöver någon, det finns säkert någon som vill ha hundvakt när du själv har semester och är hemma eller är hemma någon helg osv. På så vis kan du få lite mer hund i ditt liv utan att ha hund själv.

Själv skulle jag tex tycka att det vore underbart med någon pålitlig hundvakt som vissa helger kunde vara hundvakt åt den hund som jag inte ska iväg med på tävlingar. Till våren ska jag med min äldsta tik till Norge på tävling. Valpen kommer få följa med, men resan blir ju inte så rolig för henne och hade det funnits möjlighet att lämna henne i ett hem där hon trivts utmärkt hade det absolut varit ett alternativ. Likadant när jag sedan ska på utställning med valpen för att fixa "nödvändiga" meriter, då kommer jag dumpa av vuxna tiken hos föräldrarna, men de har svårt att rasta henne och är därför inte optimala hundvakter.
 
Det är inte långt kvar till årsskiftet! Om din vän har en hund som kanske skulle ha det bra hos dig, ta hem den på prov fram tills du vet hur kommande arbetssituation ser ut och se om det alls känns aktuellt att ta hunden?

När det gäller ensamtiden så går den ofta att lösa med hundrastare, dagmatte eller hunddagis.

Spontanresorna blir ju klart knepigare med hund, men om du istället kan tänka dig att planera lite så kan du garanterat hitta något pensionat som kan ha hunden när du är borta, eller så kanske din uppfödarvän/annan vän/familj kan ta hunden då?

Vad du annars kan göra, om du inte känner att du har tiden/orken/livsstilen: kolla om du kan vara hundvakt! Det finns de som jobbar andra arbetstider än dig som behöver någon, det finns säkert någon som vill ha hundvakt när du själv har semester och är hemma eller är hemma någon helg osv. På så vis kan du få lite mer hund i ditt liv utan att ha hund själv.

Själv skulle jag tex tycka att det vore underbart med någon pålitlig hundvakt som vissa helger kunde vara hundvakt åt den hund som jag inte ska iväg med på tävlingar. Till våren ska jag med min äldsta tik till Norge på tävling. Valpen kommer få följa med, men resan blir ju inte så rolig för henne och hade det funnits möjlighet att lämna henne i ett hem där hon trivts utmärkt hade det absolut varit ett alternativ. Likadant när jag sedan ska på utställning med valpen för att fixa "nödvändiga" meriter, då kommer jag dumpa av vuxna tiken hos föräldrarna, men de har svårt att rasta henne och är därför inte optimala hundvakter.
Tack för ditt svar!

Precis årsskiftet är snart och oavsett blir det ingen hund innan dess. Men du gav mig lite hopp att jag nog faktiskt får ihop det. Ska börja med att hälsa på hundarna och se om det är någon jag fastnar för.

Hundvakt är inte aktuellt, mer än jag redan är - lånar föräldrarnas hund när suget efter en hund blir för stort, men det är inte samma sak. Jag är lite som person att jag vill ha "hela paketet" annars får det va. (Samma med häst, trivs inte alls som medryttare, men i dagens läge har jag antingen inte tiden eller ekonomin för en egen, så då får det vara tills livet ser annorlunda ut)
 
En spontan tanke - som kanske varierar från person till person - är att när man väl har hund så är det inte lika kul att göra de där långresorna längre.
Det längsta jag varit borta från min/a hund/ar på grund av semester är tre veckor, lååånga veckor och jag hade nog inte fixat att vara borta längre, trots att jag visste att hunden hade det jättebra hos mina morföräldrar (lite väl bra, hon gick från lite drygt 9 kg till 12 på dessa tre veckor!).
Det är väl lite samma sak som om man skaffar barn, kan jag tänka mig - man VILL inte vara iväg hur länge som helst.
Å andra sidan har jag aldrig varit en särskilt äventyrlig person...
Jag tycker att du verkar ha tänkt igenom saken på ett bra och klarsynt sätt och är medveten om vad det innebär.
En mentalt stabil och trygg hund far heller inte illa av att vara i någon annans hem i perioder, det är nog mest VI som saknar DEM :-) .
 
Om din familj kan vara hundvakt på dagarna spelar väl inte jobbet så stor roll? Eller missar jag något?

Det blir knepigare med resor när man har hund, det ska inte förnekas, men det GÅR ju! Planering och hjälpsamma vänner bara.
 
Om din familj kan vara hundvakt på dagarna spelar väl inte jobbet så stor roll? Eller missar jag något?

I dagens läge spelar det ingen roll, då jag kan få hjälp, men det är nog mest jag som inte gillar att vara beroende av andra människor på det sättet. Å andra sidan finns ju hunddagis om det skulle krisa, men personligen skulle jag aldrig skaffa en hund med premissen att den måste vara på dagis, så jag ser gärna att jag så långt som möjligt kan lösa det på andra sätt om jag måste.
 
En spontan tanke - som kanske varierar från person till person - är att när man väl har hund så är det inte lika kul att göra de där långresorna längre.
Det längsta jag varit borta från min/a hund/ar på grund av semester är tre veckor, lååånga veckor och jag hade nog inte fixat att vara borta längre, trots att jag visste att hunden hade det jättebra hos mina morföräldrar (lite väl bra, hon gick från lite drygt 9 kg till 12 på dessa tre veckor!).
Det är väl lite samma sak som om man skaffar barn, kan jag tänka mig - man VILL inte vara iväg hur länge som helst.
Å andra sidan har jag aldrig varit en särskilt äventyrlig person...
Jag tycker att du verkar ha tänkt igenom saken på ett bra och klarsynt sätt och är medveten om vad det innebär.
En mentalt stabil och trygg hund far heller inte illa av att vara i någon annans hem i perioder, det är nog mest VI som saknar DEM :-) .
Du har så rätt - hunden far inte illa att vara hos en person den känner sen tidigare ett tag utan det är väl mer mitt samvete som gnager lite... Och det kan ju vara så att jag inte känner samma behov av att resa om jag har en hund. Barn är jag personligen inte så intresserad av, men jag tänker dock att de är enklare att ta med på resor än en hund (eftersom hund inte är tillåtet att ta med på hotell, restauranger, vissa tåg osv)

Jag tror att jag ser lite problem som inte finns, men vill inte att hunden ska hamna i kläm för att jag skaffade den ogenomtänkt och impulsivt. Men jag ska börja med att titta på hundarna om någon ens är intressant i och med att jag vill ha en vuxen så är den inte lika formbar som en valp ovh viktigare att den är rätt.
 
Och det kan ju vara så att jag inte känner samma behov av att resa om jag har en hund. Barn är jag personligen inte så intresserad av, men jag tänker dock att de är enklare att ta med på resor än en hund (eftersom hund inte är tillåtet att ta med på hotell, restauranger, vissa tåg osv)

Hund får vara med på många(!) hotell och vandrarhem, brukar dock kunna kosta en hundralapp eller två extra. Brukar dock inte vara något problem varken i Sverige eller utomlands. På tåg är det åtminstone i Sverige tillåtet att ha med hund, men då i specifika hundvagnar. Jag har åkt runt mycket med kollektivtrafik och SJ osv med hund och de enda gångerna det har varit problem, det var på bussarna uppe runt Piteå. Annars har det varit superenkelt. På restauranger är det dock knepigt, än så länge, men det dyker faktiskt upp fler och fler caféer åtminstone där hund är tillåtet och på de flesta uteserveringar är det helt ok med hund.

Förövrigt är vuxna hundar otroligt formbara de med!
Jag har haft fyra hundar. Två från valpstadiet, två vuxna omplaceringar (som dessutom haft jobbigt bagage). Jag har inte märkt av någon skillnad i hur väl de anpassat sig till mitt liv och hur bra kontakt vi haft. Hundarna beter sig olika beroende på vilka människor som hanterar dem, alltid, oavsett ålder på hund. De är mer anpassningsbara än de flesta verkar tro :)
 
En spontan tanke - som kanske varierar från person till person - är att när man väl har hund så är det inte lika kul att göra de där långresorna längre.

Ja, det varierar nog från person till person. När jag tvekade inför att köpa häst eftersom jag inte ville avstå mitt resande sa den jag tittade på häst hos: "När du väl har häst kommer du inte att vilja resa längre".

Han hade jättefel. :( Jag fick dra ner på resandet för att ha råd med häst och jag saknade det jättemycket. Gillar man att resa så är det väldigt svårt att släppa. Men visst, det varierar nog.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
23 24 25
Svar
483
· Visningar
12 493
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 721
Senast: hollypolly
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 022
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 522
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp