Bukefalos 28 år!

Skaffa innekatt?

LovingLife

Trådstartare
Jag som är bortskämd med att alltid ha haft djur runt omkring mig, börjar känna att det är lite för tomt och ensamt i min lilla lägenhet nu. Har börjat fundera lite på katt, men skulle vilja veta hur ni ser på innekatt när det gäller en mindre yta, 1:a på ca 40m2. Känns som att mitt samvete skulle ha svårt för att lämna en katt ensam en dag, utan sällskap och utan att kunna gå ut, men det kanske bara är jag som är ovan med innekatter?
Tacksam för synpunkter och tankar, gärna från "innekatts-människor"! :)
 
Sv: Skaffa innekatt?

Det finns ju soffpotatisraser, bla ragdoll som gärna chillar eller så kan man ju leta rätt på en vuxen katt, ev från katthem som man vet trivs inomhus :)
Jag har haft en katthemsdam boende hos mig tidigare på mina 25 kvadrat. Hon var en liten tant som bara ville mysa på matte men annars var skygg efter ett liv i total misär (MISÄR, alltså), så hon var nöjd. Nu har jag TVÅ katthemskatter, men bara som jourhem som kommer från liknande omständigheter som honom och också de är nöjda med sin tillvaro, det trots att de bara är sex och sju år gamla :)
 
Sv: Skaffa innekatt?

Jo, de gör ju det, men om jag får välja så skulle nästa katt bli en siames! Och de är ju ganska livliga och sociala av sig... Kanske bör sikta på två om jag ens ska fundera på rasen?
 
Sv: Skaffa innekatt?

Ja, en siames kommer troligen inte ha så roligt själv har jag hört. Däremot är det en bra ras att ha på liten yta eftersom den går att ge yta uppåt också.
 
Sv: Skaffa innekatt?

När vi skaffade katt i höstas så tog vi två stycken från samma kull, dels för att vi jobbar så de kan ha sällskap av varandra och slippa sätta ihop 2 nya.
Vi bor dock på 83kvm, det borde fungera på din yta med så länge du kan ha (tycker jag) ett bra klätterträd =)
 
Sv: Skaffa innekatt?

min katt gick från att bo på gård och inte trivas med kattkompisar (och därför rymma månader i sträck) till att vara ensamkatt på 38 kvm. Hon har som mest gått ut 20 min sedan flytten ochtrivs bra inne. Kattjourer har ju gärna som krav att deras omplaceringar ska vara innekatter :)
 
Sv: Skaffa innekatt?

Vad härligt att hon verkar trivas som både ensam och innekatt numera.:)
Tror också det skulle kännas bäst för både katt som ägare med två katter faktiskt, men skulle det bli raskatt så kostar det ju lite förstås. Kanske man kunde se sig om någon behöver fodervärd till en i kullen t.ex. Hm...
..tänker att jag om det blir katt i vår dels kommer att skaffa ett rejält klätterträd, men även inreda med hyllor i olika lägen på väggarna att klättra på. Har ni tips på bra uppfödare av siames förresten, så säg gärna till! :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 093
Senast: Sel
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
393
Senast: ryujaneiro
·
Övr. Katt Har funderat lite på att eventuellt skaffa katt men vet inte om det är så lämpligt i en lägenhet utan balkong? Trivs katter bra som...
2
Svar
23
· Visningar
2 835
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 373

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp