Skaffa kaniner ?

Flipp

Trådstartare
Hejsan!

Jag har funderat på att skaffa kaniner igen (hade det när jag var mindre;p). Får i så fall bli innekaniner den här gången eftersom vi bor i lägenhet. Kan det fungera bra att dela av en bit av ett rum med nån sorts "stängsel" (kompostgaller eller nåt liknande kanske)? Vill helst inte ha nån "vanlig" bur eftersom de är så små. Finns kanske i tillräckligt stora modeller också, men lär ju kosta skjortan isf ;) Antar att man måste ha ganska högt "stängsel" så dom inte tar sig över :p I "värsta" fall får man väl fixa tak också.
Skulle ju hellre kunna ha dom lösa i ett helt rum eller helst hela lägenheten, men har nog alldeles för mycket farliga sladdar för att det ska kunna ordnas :/

Undrar också hur kvalitén på hö som man kan köpa i vanliga affärer är? Har en aning om att det kanske inte är så bra ;) Har iofs tänkt fråga i stallet om jag kan köpa hö därifrån, men kan väl vara bra att veta ändå ;P Och pellets, vad ska det innehålla för att vara så "bra" som möjligt?

Brukar det kunna funka bra mellan katter och kaniner förresten? Har två katter nämligen.
Enligt en kompis till mig som har kanin och katter så funkar det bra, men den kaninen har ju en "vanlig" bur + att jag inte tror att den är utanför buren speciellt mycket.. Jag hade ju utekaniner förut och när vår dåvarande katt träffade kaninerna så var han mest nyfiken. Men när min kanin skuttade emot honom så sprang han iväg ;p

Tack på förhand!

Mvh/Flipp
 
Senast ändrad:
Sv: Skaffa kaniner ?

Men ska dom bajsa och kissa direkt på golvet då?

Jag har mina kaniner i en box i lagårn och jag byggde och grejade och nätade in hela boxen för att inte katterna skulle kunna komma in (har marsvin där också och ena kaninen är väldigt liten) men häromdagen visade ena stallkatten att hon kunde minsann ta sig in till dom hur lätt som helst så jag antar att det inte är några problem då. Men våran innekatt har tagit halvvuxna harar och dragit hem och käkat upp många gånger så jag är lite rädd för att han ska gå in till dom. :crazy:
 
Sv: Skaffa kaniner ?

visst går det bra men köp en pressenning att ha under. Stallhö är nog lika bra som det i affären men många ggr billigare:smirk:

Har du bara en kanin rekommendererar jag zoomans pellets som finns i matbutiken, viktagast är att det är ren pellets utan feta fröer.
 
Sv: Skaffa kaniner ?

Hejsan!

Jag har funderat på att skaffa kaniner igen (hade det när jag var mindre;p). Får i så fall bli innekaniner den här gången eftersom vi bor i lägenhet. Kan det fungera bra att dela av en bit av ett rum med nån sorts "stängsel" (kompostgaller eller nåt liknande kanske)? Vill helst inte ha nån "vanlig" bur eftersom de är så små. Finns kanske i tillräckligt stora modeller också, men lär ju kosta skjortan isf Antar att man måste ha ganska högt "stängsel" så dom inte tar sig över I "värsta" fall får man väl fixa tak också.
Skulle ju hellre kunna ha dom lösa i ett helt rum eller helst hela lägenheten, men har nog alldeles för mycket farliga sladdar för att det ska kunna ordnas :/

Undrar också hur kvalitén på hö som man kan köpa i vanliga affärer är? Har en aning om att det kanske inte är så bra Har iofs tänkt fråga i stallet om jag kan köpa hö därifrån, men kan väl vara bra att veta ändå ;P Och pellets, vad ska det innehålla för att vara så "bra" som möjligt?

Brukar det kunna funka bra mellan katter och kaniner förresten? Har två katter nämligen.
Enligt en kompis till mig som har kanin och katter så funkar det bra, men den kaninen har ju en "vanlig" bur + att jag inte tror att den är utanför buren speciellt mycket.. Jag hade ju utekaniner förut och när vår dåvarande katt träffade kaninerna så var han mest nyfiken. Men när min kanin skuttade emot honom så sprang han iväg ;p

Tack på förhand!

Mvh/Flipp


Jag köpte min kanin för tre år sedan när jag flyttade till lägenhet. Det var tänkt att hon skulle vara i vårt kök först men vi ändrade ganska snabbt uppfattningen om det. Hon fick vara i vardagsrummet där hon sprang lös dygnet runt. Rummet var anpassat efter min kanin och inte oss. :rofl: Hon hade tillgång till sin bur och en kattlåda vilket är väldigt praktiskt om du ska ha en kanin lös i lägenheten. Jag var tvungen och flytta hem för 1½ år sedan igen och min kanin följde så klart med. :p Hon bor i mitt rum på nätterna i sin bir och springer lös i hela huset när jag är hemma eller så är hon i köket med stängda dörrar. Där hon har tillgång till kattlåda, filt, vatten, hö och mat. Vi har även katt och det har aldrig varit några problen MEN jag skulle aldrig lämna dom ensamma med varandra.
 
Sv: Skaffa kaniner ?

Jag hade aldrig satt min kanin i en bur som som di tänker göra ! Men det hade blivit mysigt ! :smirk:
 
Sv: Skaffa kaniner ?

:eek: Självklart ska dom inte göra sina behov direkt på golvet (!) :confused: Tänkte ha en låda med kattsand. Och så en eller två "bolådor" med halm eller så, som sovplats.
 
Sv: Skaffa kaniner ?

Okej, tack för svaret!

Hade tänkt ha två kaniner så de har sällskap av varann :p
 
Sv: Skaffa kaniner ?

Förstår inte riktigt vad du menar :confused: Vet att inlägget inte var till mig, men ändå ;P
 
Sv: Skaffa kaniner ?

Självklart måste kaniner ha kompisar.

Rekommenderar att skaffa två hankaniner som man kasterar när man ser att de börjar att bli könsmogna, vid ca 6 månaders ålder.

Jag har haft hankaniner i flera år och har aldrig haft problem med att de inte kommer överens.

Lycka till!
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
713
Senast: Blyger
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 095
Senast: Stinaelin
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 517
Senast: KesoNeso
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 879
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp