Bukefalos 28 år!

Skaffa katt(innekatt)

FadeAway

Trådstartare
Har lite funderingar på att skaffa katt. Men jag är lite osäker inte på att jag vill ha katt men om jag verkligen kan erbjuda den ett bra hem.

Är student och läser mer än heltid dock är det som är mer än heltid nätbaserat/distans. Skolan jag börjar på ligger nära 5min på cykel. Så jag har inga problem att ta mig hem och kika till den/dem.

Funderar då på att skaffa raskatt eller blandras med raskatt just för att de ska vara lugnare däremot inte en långhårig.

Jag antar att det är bättre att skaffa två men den kullen jag ska kika på har bara en hane. Kan man skaffa en lite senare o sådana fall.

Sen bor jag i en etta är det för litet för en katt? :crazy:
30kvadrat låter litet för två katter..

Jag kikade igenom trådarna men jag tänkte höra med er då ni antagligen har bättre koll på katter än mig..
 
Sv: Skaffa katt(innekatt)

Jag tycker gott du kan skaffa katt, bara du har med i beräkningen att det är åtagande för, förhoppningsvis, 15, kanske t o m 20 år framåt (visst, man kan omplacera, men det ska inte finnas som alt i första läget).

Två katter har roligare än en, helt klart, jag har prövat båda varianterna, och med tanke på att lägenheten är liten tycker jag ännu mer att du ska ha två, så att de får sällskap, aktivering o stimulans. PLATS får de båda två, SÅ stora är de inte ;).

Bäst är säkert att ta två kullsyskon, men det går bra att skaffa en först o nästa sen. Om du vill ha två syskon, så vad gör det om det blir en hane o en hona? Bara du kastrerar dem i tid går det bra. Eller kanske två honor, om det fanns flera tjejer. Många drar siog för att skaffa hona för att de tror att det är mkt jobbigare att kasterara en hona, men det är det inte, det är ett rutiningrepp för alla smådjursveterinärer.

Raskatt eller ej tror jag inte spelar roll. Ska du inte ställa ut ed, finns det ju många bondkatter som behöver någonstans att bo.

Lycka till!
 
Sv: Skaffa katt(innekatt)

Två katter på 30 kvm är helt ok, så länge de har flera olika ställen att vara på. Kanske två klösbrädor, tre-fyra liggplatser osv.
Vill du ha en katt som inte klättrar i gardinerna eller river ner allt du har och äger, välj någon av de lugnare raserna. Det är ingen garanti att du inte råkar få en av tossingarna, men jag lovar att om du skaffar en korthår med orientaliskt ursprung så har du katter överallt, jämt! (Det är dock inte synd om katterna att vara livliga på liten yta, bara matte :devil: )

Två från samma kull eller en nu och en lite senare spelar egentligen ingen jätteroll. Dock bör du kastrera så fort bara vet. vill göra det (här kastrerar man från 3 mån ifall katten bor med fertila honor eller får gå ut).
 
Sv: Skaffa katt(innekatt)

Jo att det är 15-20år vet jag och att man inte kan göra sig av med dem lika enkelt som en häst.

Att jag vill ha hane/hanar beror på att jag har bättre erfarenhet än av dem än honor. Vi hade en honkatt hos mina föräldrar som vi dock tagit bort för några år sen nu finns bara hennes söner kvar och de är mycket personligare och gosigare. (sen kan det iofs bero på att mamma katt föddes hos en som hade onda barn :devil: som lyfte dem i både svansar och annat)

Men då kanske jag ska åka och kika på katten i alla fall :)
 
Sv: Skaffa katt(innekatt)

FadeAway skrev:
Vilka kattraser är att rekomendera? :)

Du ville ha en lugn katt, ej långhår?
Kan du tänka dig semilånghår, eller är det helt korthåriga katter du föredrar?
Om det är pälsvården du är rädd för så kan jag meddela att de flesta semilånghårsraser kräver mkt lite pälsvård.

Bland de korthåriga har vi tex brittisk korthår och exotic (korthårig perser) som hör till de lugnare raserna. Men de flesta korthårsraserna är generellt mer aktiva än semilånghår och långhår.

Bland semilånghår så har vi ragdoll, maine coon och birma som är lite lugnare.

Personligen så kan jag ju slå ett slag för ragdoll, en härlig kattras. Mkt social och människokär, och samtidigt ganska lat och bekväm av sig. Behöver inte så stora ytor då de inte är så himla rörliga av sig (dvs de klättar inte så mycket som en genomsnittlig katt gör). Men de kan fortfarande busa runt som en "vanlig katt". Men i lite mindre skala, så att säga... ;)
 
Sv: Skaffa katt(innekatt)

Av mina två (huskatter) är honan den som är gosigast, men hannen är nog favorit ändå, för han var först. Det finns klätterträd och annat kul man kan ha i sin lägenhet för katterna att sysselsätta sig med, och så finns det många som sätter upp vägghyllor, ramper och allt möjligt skoj för katterna att klättra och sova på. Man ska nog tänka i kubik snarare än kvadrat när man ska inreda sin lägenhet för katter. ;)
 
Sv: Skaffa katt(innekatt)

Jag vill ha en lat katt :D eller ja eftersom den ska vara innen så är det kanske inte passande med en med massa energi :}

Personligen tycker jag det är finare med korthåriga katter än långhåriga så det är nog det som gör att det överväger till en korthårig. DOck är jag inte så sugen på korthårig perser pga deras näsor :o ush jag är så ytlig :crazy:
 
Sv: Skaffa katt(innekatt)

Britten är ju en hyfsat lugt korthårsras, men skulle jag välja en lugnare katt skulle jag välja ragdoll trots att jag egentligen föredrar korthår. Britter fäller så vansinnigt mycket, jämt, och ragdolls har en lättskött päls och ett helt underbart temperament :love:

(Sch... säg inget till mina blå terrorister nara, de är extremt rasistiska :devil: )
 
Sv: Skaffa katt(innekatt)

FadeAway skrev:
Vilka kattraser är att rekomendera? :)

De allra flesta raskattuppfödare säljer bara sina katter som innekatter, oavsett om det är en lugn britt eller en vild bengal, eller den där blå rasen Sassy har, jag tror att man iaf ser fartränderna efter katten... :angel: (korat)

Här hemma bor två stycken huskatter, de har sina busstunder varje dag men just nu ligger de och sover bägge två. Jag upplever att det är väldigt individbaserat hos huskatter (och hos raskatter med för den delen) om de är lugna eller inte, kan du tänka dig två vuxna katter så finns det alltid katthem där de känner till katternas humör.

Mitt tips är att gå till en kattutställning och titta på katterna och prata med ägarna. Men jag tror som Loveponies skriver
Men de flesta korthårsraserna är generellt mer aktiva än semilånghår och långhår.

Här är en länksida med länkar till olika rasringar: http://www.katter.nu/rasr.htm
 
Sv: Skaffa katt(innekatt)

Du kanske borde ha min hankatt... Han är lat o stor som ett hus o bara 7 månader :D Men han är en simpel bondkatt... Men ja skulle sakna honom om han flytta :crazy:
 
Sv: Skaffa katt(innekatt)

Att köpa min lilla siames är nog det bästa jag gjort, han är min lilla bebis :D
Han sover rätt mycket, men behöver MKT stimulans när han väl är vaken...så vi går promenader i koppel,jagar plastpåsar,leker jaga, skakar katt från benet och så slåss vi litegrann då och då.
Han öppnar dörrar, ber om att få bli upplockad titt som tätt och så är han himla gosig. Han är som en människa, tycker jag iallafall :angel:
Heeeelt underbar ras! Så jag fattar inte vad man ska med en lat katt till när man kan ha en siames :angel: ;)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 961
Senast: Sel
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
968
Senast: Bison
·
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 769
Senast: Caoimhe
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 026
Senast: Celinehenn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp