Skaffa katt trots att jag är hundmänniska?

Generellt så är ju alla katter jägare och tar du hem en kattunge så kommer den så gott som garanterat försöka ta de möss du har men råttor är det inte alla katter som klarar av eller ens försöker ta pga storleken. Pip (oriental) och Tjalle (siames) hade inte fått lära sig hemifrån att jaga utan började med flugor och gick sen vidare via andra smådjur till råttor. Hugo som kom till mig i vuxen ålder och haft ett liv som innekatt fångade en råtta ute som han stolt bar in för att visa mig trots att han inte hade en enda tand i munnen pga en tandsjukdom. Råttan var stor och oskadd och det var lite cirkus innan den åkte ut.

Min första katt skaffade vi 1974 och det är bara ett par år efter hon dog som jag varit kattlös och det berodde enbart på att jag då var tillsammans med en kattallergiker. Jag har innan det umgåtts med massor med lagårdskatter som varit mer eller mindre tama/vilda, men inte ens de som som absolut inte ville bli klappade skadade någonsin mig när jag var liten och korkad som ville tvångsgosa dem.

Jag har erfarenhet av siames och oriental sedan början av 80-talet och de enda svaghet jag sett hos någon har varit på individnivå att de varit skygga, de flesta har tvärt om varit väldigt barnkära, förlåtande i all hantering och älskat besök men jag tycker inte du ska skaffa någon sån även om de är rätt hundlika i sitt sätt att vara med apportering, inkallning och sociala natur.

Jag har faktiskt aldrig någonsin träffat en elak katt i hela mitt liv. En utekatt har jag aldrig klippt klorna på men det är bra att vänja dem från det att de är små att man håller i tassarna och tittar på klorna, växer klorna så de fastnar i tyger/mattor så är det lätt att se pulpan och då klippa om de är vana, undantag finns @MJLee. ;)

Precis som med hundvalpar så underlättar det att vänja dem från det de är små med vardaglig hantering och gränsdragning. De lär sig att inte vara på bänkar och bord, när du ser, att inte försöka stjäla din mat medan du äter och de lär sig hur de lindar dig runt lillfingret utan att du märker det innan du inser att du är kattägd.

Katthem har både vuxna och kattungar om du inte känner någon som har en katt som behöver nytt hem. Kattungar brukar underhålla varandra så du slipper vara leksak men du får vara beredd på att de kommer jaga varandra från golv till tak och i hela huset. Katter kan även bli rätt gamla, många kan bli över 20 år.
 
Vi har katt primärt som råttfångare. Är inte alls kattmänniska egentligen och hade inte skaffat katt om vi inte behövt hjälp med mössen.
Vår tant är perfekt katt enligt mig. Inte för påträngande men är inte rädd (och fenomenal jägare) ingen katt som kommer upp i ansiktet men vill ändå hänga med en, kommer in ett tag, kan bli lite klappad, sover på kökssoffan och går sedan ut igen. Hankatten är asjobbig, ska alltid vara på/nära en och är en riktig latmask och mattjuv, är dock perfekt barnkatt och både mannens och ungens favorit.
Båda är riktiga bondkatter från landet så är lite av en chansning vad man får 😅

Fördelen med katt är att de kräver inte så stor arbetsinsats i vardagen, tömma kattlådan (behövs knappt då de gör sina behov utomhus mest) och servera mat och vatten.
 
Jagär verkligen inte en kattmänniska. Men jag är djurmänniska. Och katter är djur.

Jag har aldrig i mitt drygt 60-åriga liv haft en elak eller lömsk katt. Klor kan man klippa om man är rädd för skador (varförm an nu skulel vara det?)

Egenskaper går i arv. Ska man ha en råttjägare är deet säkraste att skaffa en katt som kommer från en jagande släkt. En stallkatt eller ladugårdskatt. En katt som kommer från jagande familj och vant sig vid att äta småvarmt.

Minns Rockbjörnen. Inte stor på jorden men grov och kraftig. Jobbade som stallkatt. Såg ut som en muskelbyggare. Han följde med oss när vi gick till hagarna. Slank in i det höga gräset bedvid vägen och kom tillbaka i sammma sväng med en fångst i munnen. :D

Vi fick katthosta i stallet och var utan katter en vinter. Hästtäckena tog stryk. Mössen bet sönder täckena som hängde på boxarna och det var spår av dem överallt. Vi skaffade nya katter och problemet var väck.

Det trista med katter är att de flesta någon gång lockas att göra inne. Det har funnits perioder när jhag varit urless på att städa kattpiss. Har fått pisk flör det på buke och beskyllningar att itne ha tillräckligt många kattlådor och jag vet itne vad. Jag tror itne det eror på det. Min fasta tro är att vissa katter nån gång gör inne. Så är det bara. Men jag har tvättmaskin så det ordnar ju sig. Det stora trista är att jag inte kan ha någon luddig matta vid soffan. Den blir nedpinkad rätt snabbt. Kattlådan står nån meter därifrån.

Jag har aldrig, varken under min uppväxt eller som vuxen haft katter som gjort ifrån sig inomhus annat än i lådan så det tycker jag inte stämmer alls.
 
Jag har aldrig, varken under min uppväxt eller som vuxen haft katter som gjort ifrån sig inomhus annat än i lådan så det tycker jag inte stämmer alls.
Vi har helt enkelt olika erfarenheter :)

Det är inte ofta det händer men nån gång emellanåt hittar man en tröja som luktar illa eller en bajskorv i nån tvätthög.
Alla katter jag haft och har är både ute och inne och jag bor mitt ute på landet. Kanske kan det ha nån betydelse.
Har haft katt inne i lägenhet i stan och den gjorde aldrig något. Förrän vi flyttade henne med mig till landet.
 
Jagär verkligen inte en kattmänniska. Men jag är djurmänniska. Och katter är djur.

Jag har aldrig i mitt drygt 60-åriga liv haft en elak eller lömsk katt. Klor kan man klippa om man är rädd för skador (varförm an nu skulel vara det?)

Egenskaper går i arv. Ska man ha en råttjägare är deet säkraste att skaffa en katt som kommer från en jagande släkt. En stallkatt eller ladugårdskatt. En katt som kommer från jagande familj och vant sig vid att äta småvarmt.

Minns Rockbjörnen. Inte stor på jorden men grov och kraftig. Jobbade som stallkatt. Såg ut som en muskelbyggare. Han följde med oss när vi gick till hagarna. Slank in i det höga gräset bedvid vägen och kom tillbaka i sammma sväng med en fångst i munnen. :D

Vi fick katthosta i stallet och var utan katter en vinter. Hästtäckena tog stryk. Mössen bet sönder täckena som hängde på boxarna och det var spår av dem överallt. Vi skaffade nya katter och problemet var väck.

Det trista med katter är att de flesta någon gång lockas att göra inne. Det har funnits perioder när jhag varit urless på att städa kattpiss. Har fått pisk flör det på buke och beskyllningar att itne ha tillräckligt många kattlådor och jag vet itne vad. Jag tror itne det eror på det. Min fasta tro är att vissa katter nån gång gör inne. Så är det bara. Men jag har tvättmaskin så det ordnar ju sig. Det stora trista är att jag inte kan ha någon luddig matta vid soffan. Den blir nedpinkad rätt snabbt. Kattlådan står nån meter därifrån.

Det är inte alls min erfarenhet att de flesta kissar/bajsar någon annanstans än i lådan. Kastrera katten i rätt tid så minskar risken betydligt! Självklart kommer det vara en större risk att en vuxen fertil hane att urinmarkerar inomhus. De jag hade kissar/bajsade ALDRIG fel. Inte en enda gång! Trots att jag försökte tvinga honan att gå på en kattlåda med huv och lucka. Hon tyckte att luckan var läskig och ville inte alls gå igenom den! Vi lät luckan vara på medan vi var på jobbet en dag för att se om hon gav med sig och gick igenom. Men icke! Hon vägrade! När vi kom hem tog vi bort luckan och katten springer fort som tusan till lådan för att kissa! Den stackaren hade alltså gått och hållit sig i flera timmar! Luckan satte vi aldrig på igen.
 
Tack alla för intressanta svar.
En sak till undrar jag med.
Hur går det med katten som stryker omkring här ibland, och går över min tomt? Antar att det är grannens katt, som nyfiket hälsar på mig ibland.

Om jag skaffar egen katt. Skulle de två ryka ihop i slagsmål då eller? Beror väl på kön, kanske, men det vill jag undvika, så gott det går.
 
Tack alla för intressanta svar.
En sak till undrar jag med.
Hur går det med katten som stryker omkring här ibland, och går över min tomt? Antar att det är grannens katt, som nyfiket hälsar på mig ibland.

Om jag skaffar egen katt. Skulle de två ryka ihop i slagsmål då eller? Beror väl på kön, kanske, men det vill jag undvika, så gott det går.

Det är alltid en risk när man har utekatt. En annan katt kan ju anse att din tomt är hens revir.
 
Tack alla för intressanta svar.
En sak till undrar jag med.
Hur går det med katten som stryker omkring här ibland, och går över min tomt? Antar att det är grannens katt, som nyfiket hälsar på mig ibland.

Om jag skaffar egen katt. Skulle de två ryka ihop i slagsmål då eller? Beror väl på kön, kanske, men det vill jag undvika, så gott det går.
Min erfarenhet är att det brukar gå bra när de har gott om plats, revir överlappar och katterna ryker sällan ihop även om det händer. Då är det oftast fertila hanar som har reviren.
 
Andra katter växer aldrig upp :crazy: Megara är tre och ett halvt år gammal och ligger i i bakhåll, hoppar rakt upp och ner och tar tag med tassarna (med indragna klor) om min fot/ben. Attackerar fötter under täcket. Hon är faktiskt en otroligt gosig katt men med enormt mycket integritet och är dominant (som många honor och vissa raser). Just kloklippning som @Mia_R nämnde är ett kapitel för sig :meh: och där har hennes lilla hjärna inte riktigt greppat sammanhanget snäll under kloklippning - kloklippning går snabbt= godis! Sedan avskyr hon att bli fasthållen men ska alltid vara med. Burman är den som allmänt anses som den mest hundlika ras, apporterar, går ut i koppel, kommer när man visslar osv. Nackdelen är tunn päls utan underull eftersom hon härstammar från varmare breddgrader.

Hon är en liten rasprinsessa som aldrig varit ute, hon får gå ut på landet och släpar in näbbmöss, jag blir en kliché och skriker på min bror att han får döda den när den lever. Det är en av sakerna man får tänka på att vissa gärna tar in byten och käkar upp dem inomhus, och inte bara möss. Av raskatterna är bengalerna i allmänt fenomenala jägare eftersom de har äkta vildkattsblod i ådrorna (asiatisk vildkatt). Savannah har serval men de är förbjudna om inte servalen ligger minst fem generationer tillbaka. Korthåringar är att föredra som utekatter allmänt eftersom de inte får tovor men ändå sätter ordentlig päls om de är ute mycket.

Huskatter är fantastiska men som alltid måste man vara försiktig när man väljer (@athena_arabians letade noggrant) och man ska inte bara ta första bästa katt, precis som man inte ska ta första bästa hund. Kattungar bör vara två så de har varandra om man inte har mycket tid annars finns risken att du blir den roligaste leksaken. Katthemmen är fantastiska på att para ihop rätt människa med rätt katt och då vet man att man får en bra jägare i många fall.

Vilka kattungar som blir bra jägare och inte är alltid lite chansning, vissa säger att det är mammakatt som lär dem. Men alla katter (inklusive raskatter) har jaktinstinkten kvar. Jag skulle inte köpa en raggis dock om du vill ha en jägare. Bara de mår bra och är mätta i magen. Eftersom de då mest nöjesjagar och är mer effektiva. Bara att ha katt brukar dessutom avskräcka möss och råttor. Mycket gos och kel och att vänja katten vid att åka bil underlättar när man måste åka till vet för vaccination och vid eventuell sjukdom.
 
Jag har alltid haft katt/ katter fram tills förra året och är väl ingen kattmänniska direkt och skulle troligen inte ha katt om jag inte borde på gård
Tycker ändå att mina katter har haft ett bra liv trots att jag inte har varit kattmänniska då dom blivit kastrerade, avmaskade, vaccinerade, bra mat och sedan gos och kel i olika grad.
 
Vi har helt enkelt olika erfarenheter :)

Det är inte ofta det händer men nån gång emellanåt hittar man en tröja som luktar illa eller en bajskorv i nån tvätthög.
Alla katter jag haft och har är både ute och inne och jag bor mitt ute på landet. Kanske kan det ha nån betydelse.
Har haft katt inne i lägenhet i stan och den gjorde aldrig något. Förrän vi flyttade henne med mig till landet.

🤮🤮🤮
Hade jag aldrig stått ut med.

Bodde på landet i 20 år med katter som gick ut och in som de ville, inga snedsteg.
Som vuxen har jag haft innekatter, de har aldrig gjort ifrån sig utanför lådan.

Kastrering, lådor och sand som katterna gillar och noggrann rengöring.
 
Tack alla för intressanta svar.
En sak till undrar jag med.
Hur går det med katten som stryker omkring här ibland, och går över min tomt? Antar att det är grannens katt, som nyfiket hälsar på mig ibland.

Om jag skaffar egen katt. Skulle de två ryka ihop i slagsmål då eller? Beror väl på kön, kanske, men det vill jag undvika, så gott det går.
Vår katt har aldrig varit i slagsmål, de få gånger som han möter en annan katt, sitter de och blänger och skriker, tills en ger sig och går.

Vill bara lyfta att vi har katt men vi har fortfarande möss, inomhus. Katten jagar helst ute ;) Har en kompis som har fem katter men de har också problem med möss i både hus och stall.
 
🤮🤮🤮
Hade jag aldrig stått ut med.

Bodde på landet i 20 år med katter som gick ut och in som de ville, inga snedsteg.
Som vuxen har jag haft innekatter, de har aldrig gjort ifrån sig utanför lådan.

Kastrering, lådor och sand som katterna gillar och noggrann rengöring.
Då förstår du att jag har svårt att stå ut. :D

Skulle aldrig i livet ha katt ifall jag inte behövde det. Ljuva dröm att kunna ha mjuka mattor.

Dock har jag haft katt nästan hela livet. Som liten hade vi bara lagårdskatter men som vuxen har jag haft katter som varit både ute och inne. Levt med en kattälskade man och dito barn.
 
Då förstår du att jag har svårt att stå ut. :D

Skulle aldrig i livet ha katt ifall jag inte behövde det. Ljuva dröm att kunna ha mjuka mattor.

Dock har jag haft katt nästan hela livet. Som liten hade vi bara lagårdskatter men som vuxen har jag haft katter som varit både ute och inne. Levt med en kattälskade man och dito barn.

Har bara mjuka mattor och massa filtar.
Ingen katt har någonsin lockats att kissa där.
Jag har katt för att jag älskar katter 😍
 
Jag har visserligen bara haft två katter, och en kull kattungar (men vill gärna ha igen! :heart Om inte terriern vore rädd för dem) och har aldrig varit med om kiss eller bajs inomhus heller. Eventuellt har någon turd blivit utkrafsad ur lådan som inte var övertäckt.
 
Är man ute efter en musjägare tror jag det är bäst att ta en hona, min erfarenhet är att de ofta är betydligt mera intresserade av jakt än hankatter. Kastrering påverkar förstås en del men jag tycker ändå det är ganska stor skillnad.

Katter är f.ö. nog bland de minst lömska djuren, väldigt lätta att läsa och jag har aldrig i hela mitt liv blivit biten av en katt och riven bara en gång av en katt jag hade i famnen som blev skrämd så deras "farlighet" är knappast något att vara rädd för.

Jag skrev innan att hankatten jag har inte längre är så intresserad av att ta möss, kanske läste han mina tankar för i morse låg en ihjälbiten mus på kökstrappan :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag är kattmänniska som har hund. Jag tycker att katterna är mycket lättlästa och har större integritet än hundarna som är ganska korkade och inte minst snuskisar om man jämför. Hur de är på att jaga är oklart iom att alla mina utom en är innekatter. Tror också att honor är bättre jägare men å andra sidan har de i regel högre integritet och är mer självständiga. Ingen av mina katter har nånsin använt klor på oss människor - inte ens vid bandageomläggning eller annat vedervärdigt.
 
Då förstår du att jag har svårt att stå ut. :D

Skulle aldrig i livet ha katt ifall jag inte behövde det. Ljuva dröm att kunna ha mjuka mattor.

Dock har jag haft katt nästan hela livet. Som liten hade vi bara lagårdskatter men som vuxen har jag haft katter som varit både ute och inne. Levt med en kattälskade man och dito barn.

Jag hade ryamatta när jag hade katter. Ingen av dem kissade/bajsade på den.
 
Katten jag växte upp med var okastrerad hane och jag kan säga att han gjorde aldrig ifrån sig med flit inne, inte heller något revirstrilande. Den enda incident jag minns är att han någon gång var dålig i magen och då fick rännskita på golvet, stackaren. Men i övrigt så nej, aldrig. Han valde själv tidigt att gå ut för att gå på toa och det fortsatte han med i hela sitt liv.

Nuvarande är likadan, rumsren sedan födseln i princip, hände inte ens några olyckor hos de som födde upp honom. En enda gång har han kissat inne hos mig och då på dörrmattan, så han tog det som fanns till hands och gjorde så gott han kunde ändå. Det var helt och hållet mitt fel för jag hade glömt att lämna på glänt till badrummet när jag lämnade honom ensam hemma, så han kom inte åt kattlådan.

Känner inte alls igen att katter skulle göra fel ibland som en feature typ, då är det troligen någonting som stör dem. Spontant tänker jag att vill man inte ha katt men ändå ha någon i huset som gärna slaktar diverse gnagare så kanske man ska titta på någon hundras som har det i sin bakgrund. :idea:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Trodde aldrig i mitt liv att jag skulle skriva ett enda ord i Bukefalos Kattforum - men nu händer det! Jag har aldrig varit så...
2
Svar
25
· Visningar
2 693
Senast: Puffindog
·
B
Övr. Hund kom hem för nån timme sedan efter att ha skjutsat mina föräldrar tillsammans med min pojkvän, jag skyndar ut i stallet för att ta in...
2
Svar
25
· Visningar
11 312
Senast: hastflicka
·
C
Övr. Katt Hej, Kommer inom månaderna att skaffa en katt, för att vara mer precis en ragdoll, helst av färgen bicolour blå eller brun. Detta är...
Svar
12
· Visningar
2 623
Senast: Elina8
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
3 971
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp