Skaffa ny häst?

hanny

Trådstartare
Hej!
Jag har haft häst i stort sett de senaste 20 åren, min senastes e jag tvungen att ta bort i januari. Jag har det senaste året fått nytt jobb och har egentligen för första gången råd ”på riktigt” att ha häst. Innan har jag mer tagit mig råd. Men tiden... Jag måste lägga mer tid på jobbet och få tid till barnen däremellan. Hjärtat säger ja, hjärnan säger nej. Men det känns som en livskris, vem är jag utan häst? Funderar på att skaffa häst och be min gamla medryttare om hjälp igen.. Men är man galen om man köper häst med dessa förutsättningar? Att räkna med att jag kommer behöva hjälp ca 2 dagar i veckan.. Åh, så svårt...
 
Hej!
Jag har haft häst i stort sett de senaste 20 åren, min senastes e jag tvungen att ta bort i januari. Jag har det senaste året fått nytt jobb och har egentligen för första gången råd ”på riktigt” att ha häst. Innan har jag mer tagit mig råd. Men tiden... Jag måste lägga mer tid på jobbet och få tid till barnen däremellan. Hjärtat säger ja, hjärnan säger nej. Men det känns som en livskris, vem är jag utan häst? Funderar på att skaffa häst och be min gamla medryttare om hjälp igen.. Men är man galen om man köper häst med dessa förutsättningar? Att räkna med att jag kommer behöva hjälp ca 2 dagar i veckan.. Åh, så svårt...

Du vänder sig till rätt forum! :D (När man skall få rätt råd, vill säga.)

Självklart skall du skaffa häst igen, i synnerhet om du har möjlighet att ha en medryttare!

Man blir bättre på jobbet med en hobby och säkert en bättre förälder också.

I alla fall upplever jag mitt hästliv som väldigt berikande. Mitt jobb kräver en del och jag har insett att stallet gör skillnad.
 
Det där är individuellt. Hur mycket man behöver sova, hur lättstressad man är, hur mycket tid ens barn behöver. Jag jobbar deltid och hinner knappt tänka en tanke till slut. Det finns inte en chans att ens klämma in en häst i mitt liv. Men man är ju olika och ens barn har ju olika behov och förutsättningar.
 
Jag har satt mitt hästliv på paus under småbarnsåren men jag är såååå sugen just nu när vädret är bra och tävlingarna dragit igång. Men med vår dotter på 1,5 och snart nyfödd bebis så hinns det inte med. Dottern tycker det är roligt med hästar men jag skulle inte kunna ha med mig henne i stallet och mocka/fixa mat/whatever, hon är alldeles för vild och rastlös för det.

Men alla är ju olika, en kompis till mig har en dotter som nöjt sitter i vagnen medan hon mockar och fixar. En annan kompis har stall hemma på gården och således lite enklare då det finns andra saker för barnen att göra i form av leksaker och att de även kan gå in vid behov.

Jag är dessutom en person som inte gärna flänger runt till sent på kvällen så att åka till stallet när barnen gått och lagt sig är inget alternativ. Kan man tänka sig det är det ju också enklare :)
 
Hej!
Jag har haft häst i stort sett de senaste 20 åren, min senastes e jag tvungen att ta bort i januari. Jag har det senaste året fått nytt jobb och har egentligen för första gången råd ”på riktigt” att ha häst. Innan har jag mer tagit mig råd. Men tiden... Jag måste lägga mer tid på jobbet och få tid till barnen däremellan. Hjärtat säger ja, hjärnan säger nej. Men det känns som en livskris, vem är jag utan häst? Funderar på att skaffa häst och be min gamla medryttare om hjälp igen.. Men är man galen om man köper häst med dessa förutsättningar? Att räkna med att jag kommer behöva hjälp ca 2 dagar i veckan.. Åh, så svårt...
Om det finns möjlighet för helinackordering, så absolut!
En häst behöver ju inte tränas dagligen.
Om det ingår dagligt jobb och du måste räkna med att ha en medryttare ett par dagar i veckan: jag skulle känna mig väldigt tveksam för det är ju inte en garanti att man ständigt har tillgång till en bra medryttare.
 
Hej!
Jag har haft häst i stort sett de senaste 20 åren, min senastes e jag tvungen att ta bort i januari. Jag har det senaste året fått nytt jobb och har egentligen för första gången råd ”på riktigt” att ha häst. Innan har jag mer tagit mig råd. Men tiden... Jag måste lägga mer tid på jobbet och få tid till barnen däremellan. Hjärtat säger ja, hjärnan säger nej. Men det känns som en livskris, vem är jag utan häst? Funderar på att skaffa häst och be min gamla medryttare om hjälp igen.. Men är man galen om man köper häst med dessa förutsättningar? Att räkna med att jag kommer behöva hjälp ca 2 dagar i veckan.. Åh, så svårt...
Det är inte galet att skaffa häst under dom förutsättningarna, det mesta brukar lösa sig. Man hittar alltid tid på ett eller annat sätt.
 
Mina barn är ju ganska stora nu, 11 och 13 år, så jag kan smita iväg själv till stallet. Stora tösen börjar bli rätt duktig på hästar, så tanken är en häst som kan passa henne med. Lilla är mer solskensryttare än så länge..

Ska försöka komma in i jobbet först innan jag köper, så har det förhoppningsvis lagt sig..

Tack för alla svar!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 979
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 198
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 795
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sminktråden
  • Hiss och diss del 5
  • Just nu funderar jag på... Del 3

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp