Skaffa nya katter/ kattungar medan det finns katter redan i hemmet?

Pilot

Trådstartare
Som rubriken. Hur smart smart/ osmart är det att skaffa två nya kattungar när det finns två hankatter redan i hemmet?
Två bröder som blir tio nästa år.
Spelar det roll om vilket kön de nya katterna kommer ha?
Är det för stressande, dumt?
I sådana fall blir det först till våren/ sommaren.
Hur gör man för att ha en så bra introduktion som möjligt?
 
Det är alltid en risk att köpa in flera. Det kan gå kanon, det kan sluta med att de ni har idag blir osams och aldrig mer går att ha ihop. Många vänjer in genom att ha i olika rum först med stängd dörr, sen med nätdörr och sen ihop under kontroll. Jag släppte bara in Seven till de andra.
Det man ska ta i beaktande är just att katter inte är flockdjur i samma bemärkelse som hundar. Katter som blir stressade kan "tappa lukten" och då känner dom inte igen ens den dom bott ihop med. Oftast lugnar det sig med tiden, men var det inte @mandalaki som råkade ut för nått så hennes inte gick ihop alla längre? Den risken ska man vara medveten om, även om den är liten.
 
Det är alltid en risk att köpa in flera. Det kan gå kanon, det kan sluta med att de ni har idag blir osams och aldrig mer går att ha ihop. Många vänjer in genom att ha i olika rum först med stängd dörr, sen med nätdörr och sen ihop under kontroll. Jag släppte bara in Seven till de andra.
Det man ska ta i beaktande är just att katter inte är flockdjur i samma bemärkelse som hundar. Katter som blir stressade kan "tappa lukten" och då känner dom inte igen ens den dom bott ihop med. Oftast lugnar det sig med tiden, men var det inte @mandalaki som råkade ut för nått så hennes inte gick ihop alla längre? Den risken ska man vara medveten om, även om den är liten.
Tack för svar! Ja, jag kommer hinna stöta och blöta det ett par gånger till. Dessa som jag har nu tog över från en släkting när de var ca 3 år gamla. Saknar kattungetiden. De bor nu ihop med en katt som är 15 och har bott ihop med en till (som tyvärr fick njurproblem och tas bort). Även om jag förstår att det inte är en garanti för att de kommer fixa nya katter.
 
Nej, det är det inte. Men är dom inte obekväma med den, så skulle jag tro att det är större chans att det funkar. Kattungar kan vara riktiga skitungar, så gärna flera lådor och mat/vattenskålar i början. Är ungarna för på, kan man behöva ge de äldre ett eget utrymme att fly till vid behov. Hålla koll på de äldre så de framförallt inte ser obekväma ut/blir störda när de går på toa och äter.
Ha gärna ett plan B om det inte funkar. Sevens uppfödare var helt med på att hon kunde få behöva ta tillbaka Seven om det blev störningar i flocken.
Och sen låta de äldre sätta de yngre på plats. Det kommer låta och se hemskt ut, men så länge kattungen skakar av sig och går därifrån med svansen i vädret och det inte blir blodvite, så är det naturens lag. Som matte/husse kan det göra rätt ont i hjärtat, men försök att inte gå in och bryta och framförallt inte skälla på den äldre.

Att ta hem 2 ungar samtidigt, tror jag är en perfekt grej, då har dom varandra och behoven av att leka igång gamlingarna minskar.
 
Nej, det är det inte. Men är dom inte obekväma med den, så skulle jag tro att det är större chans att det funkar. Kattungar kan vara riktiga skitungar, så gärna flera lådor och mat/vattenskålar i början. Är ungarna för på, kan man behöva ge de äldre ett eget utrymme att fly till vid behov. Hålla koll på de äldre så de framförallt inte ser obekväma ut/blir störda när de går på toa och äter.
Ha gärna ett plan B om det inte funkar. Sevens uppfödare var helt med på att hon kunde få behöva ta tillbaka Seven om det blev störningar i flocken.
Och sen låta de äldre sätta de yngre på plats. Det kommer låta och se hemskt ut, men så länge kattungen skakar av sig och går därifrån med svansen i vädret och det inte blir blodvite, så är det naturens lag. Som matte/husse kan det göra rätt ont i hjärtat, men försök att inte gå in och bryta och framförallt inte skälla på den äldre.

Att ta hem 2 ungar samtidigt, tror jag är en perfekt grej, då har dom varandra och behoven av att leka igång gamlingarna minskar.
Tack för råd. :)
Ja dessa två bröderna har haft väldigt mycket behållning av varandra, även om de ibland (när de var yngre) rök ihop någon gång och ville ha större space från varandra.
Jag tänker att förhoppningsvis har två kommande syskon lika stor behållning av varandra.

Tror du det spelar någon roll om de nya är honor eller hanar? Vill helst ha honor som jag tänker nu.
 
Jag har introducerat nya katter flera gånger. Har inte haft några problem men mycket av det kan vara för att vi skaffat katter från katthem (= de är vana vid att vara med en större mängd katter sedan tidigare, upp till runt 30 stycken).
Jag har valt att endast ha kastrerade hanar då jag hade en som visade en del sexuellt beteende trots kastrering, så för att inte riskera något så var det så det fick bli.
 
Tack för råd. :)
Ja dessa två bröderna har haft väldigt mycket behållning av varandra, även om de ibland (när de var yngre) rök ihop någon gång och ville ha större space från varandra.
Jag tänker att förhoppningsvis har två kommande syskon lika stor behållning av varandra.

Tror du det spelar någon roll om de nya är honor eller hanar? Vill helst ha honor som jag tänker nu.

Jag vet inte om det spelar roll när det gäller kön tyvärr, jag har bara haft honor.
 
@Pilot tycker du är klok som funderar, och att du fått många bra svar !

Min kastrat var ca 5 år gammal när jag skaffade en honkattunge. Det var främst för hans skull då jag jobbade långa dagar (var runt 2005). Han HATADE henne i början. Försökte bita/kaninsparka ihjäl henne emellanåt, samt matvägrade, var stressad osv .

Jag hade tagit semester flera veckor när jag skaffade kattungen -tack och lov, så det funkade men väldigt mycket jobb och meck.

Det löste sig och sen var de mycket såta vänner och hade stort utbyte av varandra i många långa år (- bägge blev gamla -14 resp 18 år).

Som du fått kloka ord om så att se till att ha möjlighet och tid att introducera successivt och stegvis är à och o. Då brukar det funka väldigt bra oftast !
 
@mackan Tack för svar. :)
Vad skönt att höra att det ändå kan lyckas!

Absolut ! Och det är vanligare att det lyckas än misslyckas skulle jag säga - bara man som sagt har tiden och tar introduktionen lugnt . Så har du den tiden och inser att det kan krävas en del ang resurser att introducera långsamt vid behov osv, skulle jag inte vara så avskräckt .

Den största faktorn är iallafall för mig - just att man måste ha ”drivet” - och möjligheterna - att lägga den tiden det kan kosta i de fall det inte direkt går enkelt och simpelt så att säga. 😄
 
Absolut ! Och det är vanligare att det lyckas än misslyckas skulle jag säga - bara man som sagt har tiden och tar introduktionen lugnt . Så har du den tiden och inser att det kan krävas en del ang resurser att introducera långsamt vid behov osv, skulle jag inte vara så avskräckt .

Den största faktorn är iallafall för mig - just att man måste ha ”drivet” - och möjligheterna - att lägga den tiden det kan kosta i de fall det inte direkt går enkelt och simpelt så att säga. 😄
Jag kommer flytta inom (väldigt) snar framtid. Tanken är att mina katter ska få bo in sig ordentligt och bli trygga. Men jag kommer bo större och ha möjlighet att på ett bra sätt kunna hålla de separat, men ändå så att de får bra yta att röra sig över och kunna aktiveras. Annars hade jag nog tyckt att det blivit för svårt.
Tänker att vad jag läst här (och typ på Agrias sajt) att de kan funka att alternera de så att de får känna lukten av varandra utan att träffas och sedan kunna introducera de mer och mer för varandra.
 
@Pilot och sen ett tillägg som borde funnits med i mitt svar från början men som du säkerligen redan har koll på:

Ju större bostad du har, samt om katterna dessutom inte endast är innekatter utan har ytterligare ytor, desto större chans att introduktionen går smidigt .

Edit: nu skrev du samtidigt om ytor och utrymme samtidigt som jag lade till detta 😂👍

Allmänt utöver det så gallergrindar att ha tillgängliga och förberedda är A och O 👍😄 man har dessutom inte sällan, nytta av att ha sådana i andra situationer som kan dyka upp genom ”livet med katt” .
 
Senast ändrad:
@Pilot och sen ett tillägg som borde funnits med i mitt svar från början men som du säkerligen redan har koll på:

Ju större bostad du har, samt om katterna dessutom inte endast är innekatter utan har ytterligare ytor, desto större chans att introduktionen går smidigt .

Edit: nu skrev du samtidigt om ytor och utrymme samtidigt som jag lade till detta 😂👍

Allmänt utöver det så gallergrindar att ha tillgängliga och förberedda är A och O 👍😄 man har dessutom inte sällan, nytta av att ha sådana i andra situationer som kan dyka upp genom ”livet med katt” .

Jag har länge tyckt att det är konstigt att djuraffärer inte säljer kompostnät, med tanke på hur många kattägare som använder sådana 😁
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 636
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 801
Senast: jemeni
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
20 530
Senast: qitis
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 019

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp