Skaffa ponny och vuxenliv?

Lhas

Trådstartare
I flera år har jag känt i hjärtat hur mycket jag vill ha en egen ponny igen men jag har inte haft egen häst sedan jag var ung och hade mycket litet annat att ta hänsyn till.
Nu är jag vuxen och lever ett vuxenliv hur hinner man med egen häst som vuxen?
Hur ser era rutiner ut kring häst och övrigt liv?
 
Jag hinner inte så mkt mer än stallet. På vardagarna så jobbar jag, äter middag, är i stallet och hoppas hinna hem skapligt innan jag ska sova. Helgerna kan man ju hinna mer om man vill :)
 
Vad innebär vuxenliv?
Mitt liv skiljer sig inte särskilt mycket nu när jag är 36 jämfört med när jag var 16 😅
Jobbar istället för att gå i skolan och festar mindre.
Jag har inga problem att hinna med min häst men så vill jag inte göra så mycket mer än vara i stallet 😍
 
Det beror ju väldigt mycket på hur mycket tid du vill lägga ner. Har du redan ett fullt liv kommer du såklart behöva prioritera om, men det är klart att det går. Sen beror det på hur nära stallet är, hur mycket hjälp du får med utfodring och så vidare, hur mycket du vill rida/träna.

Jag har tre hästar hemmavid. Tar mig kanske 1-4 timmar om dagen, men de är väldigt självgående på lösdrift med bete så det som tar tid är ryktning, mockning, träning. För att jag vill. De hade ju överlevt på mindre tid, men då hade jag inte känt mig som en särskilt engagerad ägare. Önskar att jag hade mer tid till dem men hoppas på att få till det i framtiden :)
 
Vad innebär vuxenliv i just denna diskussionen?

jag är 33, har sambo men inga barn, jobbar heltid - kontorstider. Har häst och ja, det tar ju mycket tid. Mina vardagar är jobb, stall, hem till kvällsmat och umgås lite med sambon innan sovdags. Det är inte utrymme för så himla mycket annat, men hästen och stalltiden är väldigt viktig för mig. Blir det aktuellt med barn så hoppas jag att jag ska kunna fortsätta med häst ändå (eller åtminstone återkomma efter en tid).
 
Jag skulle säga att vuxenliv som i jobb inte skiljer sig jättemycket från gymnasiet, men jag gick en linje där vi oftast gick heldagar. Blandar man in barn och familj blir det så klart en annan femma.

Jag har två ponnyer i eget stall hemma, en som rids och så shettisen som motioneras på annat sätt. Han behöver ju dock varken hårdtränas eller ens gå varje dag, tre-fyra dagar per vecka är han mer än nöjd med. Jag försöker prioritera hans träning på helgerna så att vardagarna oftast bara är en häst som ska röra på sig. Har tidigare haft medryttare på den lille men hon blev för stor.

Nu har jag jobbat hemma (kontorstider, måndag-fredag) sen mars -20. Jag går upp, släpper ut hästarna, mockar och fixar hö innan jobbet. Jobbar fram till lunch, rider och fixar lunchfodring. Äter själv vid datorn och jobbar resten av eftermiddagen. Ligger det möten runt lunch som hindrar ridning just då brukar jag gå ut i stallet typ runt tre och sen kanske jobba någon timme extra på kvällen istället.

Före pandemin hann jag dock inte med mycket mer än stallet på kvällarna eftersom allt var kvar när jag kom hem runt fem.
 
Jag har "alltid" haft häst, minst en men oftast två eller fler.
Hur dagarna ser ut beror på hur jag jobbar just den dagen. Eftersom jag har ett mån-sön-jobb så skiftar tiderna och dagarna. En vanlig arbetsdag kör jag hemifrån 6.15-.45-tiden. Kommer hem 17.30-18.30-tiden. Byter om och kör direkt till stallet. Är min dotter hemma, vilket hon oftast är eftersom jag är boendeförälder, så hjälps vi åt i stallet. Hon kanske fyller på foderhinkar och vattnet i hagarna. Jag mockar och så hjälps vi åt med höpåsarna. Sen rider hon eller så tömkör jag eller liknande. Har vi bråttom men ponnyn/ponnyerna behöver motion så rider hon under tiden jag fixar markservicen eller tvärtom.
Vi kommer hem vid 19.30-20.30-tiden och då är det dusch, fixa mat och lite TV som gäller.
Är det en ledig dag så beror det på om dottern har skola eller är ledig/hos sin pappa. Är dottern i skolan så brukar vi ta stallet när hon har slutat så då kör vi dit vid 14.45-snåret. Är hon ledig eller hos sin pappa kör jag/vi till stallet på förmiddagen för att sedan ha eftermiddagen fri till annat.
Vill jag gå till gymmet tar jag det mina lediga dagar när dottern är i skolan. Jag har löpband hemma och bra utemiljö precis utanför dörren så jag kan träna ganska fritt.

Vi har en medryttare som vi försöker passa in det med de dagar jag ändå jobbar sent. Matlagning lägger vi gärna på jobblediga/stallediga dagar och sen äter rester de dagar vi är i stallet sent.
 
Ang det där med ”vuxenliv” så tänker jag att den stora skillnaden kanske inte är hur mkt tid man behöver lägga på jobb vs skola utan att man som vuxen inte har föräldrar som avlastar med diverse saker. Framförallt i hemmet men för en del kan det ju också vara skillnad i stallet om man har haft föräldrar som hjälpt till mycket.

Jag lägger mycket tid i stallet. Är rätt långsam där men jag vill verkligen inte stressa och skynda mig. Men jag hinner ju aldrig göra något annat än stall på vardagar och jag har inte direkt ett skinande rent hem😆
 
I flera år har jag känt i hjärtat hur mycket jag vill ha en egen ponny igen men jag har inte haft egen häst sedan jag var ung och hade mycket litet annat att ta hänsyn till.
Nu är jag vuxen och lever ett vuxenliv hur hinner man med egen häst som vuxen?
Hur ser era rutiner ut kring häst och övrigt liv?

Det beror ju på hur just ditt vuxenliv ser ut.
 
Framförallt jämför jag med att när man var tonåring hade man föräldrar som ordnade markservicen hemma:)
Skola och jobb är ungefär liknande tider för min del men när man var tonåring var man ju inte trött när man gick hem för dagen :)
Jag tänker främst kolla på stall som erbjuder helinackordering om det fortfarande finns kvar,jag saknar inte att mocka hagar eller hjälpa till att bygga hagar eller bära dunkar när vattnet frusit på vintern,allt det känner jag att jag gärna slipper som vuxen och kan ägna all min tid åt min egen häst :)
 
Ang det där med ”vuxenliv” så tänker jag att den stora skillnaden kanske inte är hur mkt tid man behöver lägga på jobb vs skola utan att man som vuxen inte har föräldrar som avlastar med diverse saker. Framförallt i hemmet men för en del kan det ju också vara skillnad i stallet om man har haft föräldrar som hjälpt till mycket.

Jag lägger mycket tid i stallet. Är rätt långsam där men jag vill verkligen inte stressa och skynda mig. Men jag hinner ju aldrig göra något annat än stall på vardagar och jag har inte direkt ett skinande rent hem😆
Du är inne på mitt tankespår här:)
 
Jag har "alltid" haft häst, minst en men oftast två eller fler.
Hur dagarna ser ut beror på hur jag jobbar just den dagen. Eftersom jag har ett mån-sön-jobb så skiftar tiderna och dagarna. En vanlig arbetsdag kör jag hemifrån 6.15-.45-tiden. Kommer hem 17.30-18.30-tiden. Byter om och kör direkt till stallet. Är min dotter hemma, vilket hon oftast är eftersom jag är boendeförälder, så hjälps vi åt i stallet. Hon kanske fyller på foderhinkar och vattnet i hagarna. Jag mockar och så hjälps vi åt med höpåsarna. Sen rider hon eller så tömkör jag eller liknande. Har vi bråttom men ponnyn/ponnyerna behöver motion så rider hon under tiden jag fixar markservicen eller tvärtom.
Vi kommer hem vid 19.30-20.30-tiden och då är det dusch, fixa mat och lite TV som gäller.
Är det en ledig dag så beror det på om dottern har skola eller är ledig/hos sin pappa. Är dottern i skolan så brukar vi ta stallet när hon har slutat så då kör vi dit vid 14.45-snåret. Är hon ledig eller hos sin pappa kör jag/vi till stallet på förmiddagen för att sedan ha eftermiddagen fri till annat.
Vill jag gå till gymmet tar jag det mina lediga dagar när dottern är i skolan. Jag har löpband hemma och bra utemiljö precis utanför dörren så jag kan träna ganska fritt.

Vi har en medryttare som vi försöker passa in det med de dagar jag ändå jobbar sent. Matlagning lägger vi gärna på jobblediga/stallediga dagar och sen äter rester de dagar vi är i stallet sent.
Vad jag längtar när jag läser vad du skriver, det här att komma hem och byta om och åka ut till stallet det var en helt underbar känsla minns jag:)
 
Vad innebär vuxenliv?
Mitt liv skiljer sig inte särskilt mycket nu när jag är 36 jämfört med när jag var 16 😅
Jobbar istället för att gå i skolan och festar mindre.
Jag har inga problem att hinna med min häst men så vill jag inte göra så mycket mer än vara i stallet 😍
Jag har blivit så trött som vuxen när jag gick i skolan orkade jag hålla igång från morgon till natt nu måste jag hem och däcka i soffan men har jag en häst som hägrar kanske jag blir som ung på nytt :)
 
Framförallt jämför jag med att när man var tonåring hade man föräldrar som ordnade markservicen hemma:)
Skola och jobb är ungefär liknande tider för min del men när man var tonåring var man ju inte trött när man gick hem för dagen :)
Jag tänker främst kolla på stall som erbjuder helinackordering om det fortfarande finns kvar,jag saknar inte att mocka hagar eller hjälpa till att bygga hagar eller bära dunkar när vattnet frusit på vintern,allt det känner jag att jag gärna slipper som vuxen och kan ägna all min tid åt min egen häst :)
Ja om du har råd så är ju helinackordering jättebra! Eller iaf mycket service så man slipper lägga en massa tid på typ utsläpp och lunchfodringar mm.

Jag är också jättetrött efter jobbet. Men när jag väl kommer ut till stallet så brukar jag piggna till. Det svåra är att inte råka lägga sig i soffan innan man åker till stallet, då kan tiden springa iväg..

Sen kan man ju underlätta för sig själv hemma. Vi har en robotdammsugare och det är guld. Slipper iaf grusiga golv! Och vi brukar göra storkok på helgen så att det finns matlådor för hela veckan i frysen.

Förut hade jag en stallfri vardagskväll, det var guld. Då brukade vi handla mat och se på film, hjälpte mycket för orken också. Men nu har jag bytt stall (och därmed stallkompisar) och jag har ett rejält kontrollbehov kring hästen så vill i nuläget inte att någon annan ska mocka eller sköta henne. Om man är lite mer chill är ju annars det guld att få en ledig dag!

Du får fundera över vad du lägger din tid på idag och om det är något som känns ok att ändra.
Du kanske skrev det, men är du i stallet regelbundet idag?
Jag var medryttare i några år innan jag köpte ny häst igen. Underlättade för mig att få en stegvis återgång till stallet så jag kunde känna mig för vad jag vill och orkar med.
 
Jag har blivit så trött som vuxen när jag gick i skolan orkade jag hålla igång från morgon till natt nu måste jag hem och däcka i soffan men har jag en häst som hägrar kanske jag blir som ung på nytt :)
Haha

Ung på nytt, vet jag inte... :cool:

Men faktum är att även om jag också trött efter jobbet, mår så mycket bättre mentalt när jag har detta "måste".

Att slänga sig på soffan är för mig ödesdigert. Jag blir deprimerad och tappar geist i livet.

Jag hade en sådan dag igår och åkte inte till stallet eftersom jag visste att de hade vatten och det är fortfarande betestid. Jag unnade mig en ledig kväll.

Hela kvällen gick åt till att göra nästan ingenting. Jag var trött och låg i humöret.

Idag är jag förvisso utvilad, men jag är fortfarande dämpad.

Att inte ha häst gör något med mig. Under ca 12 år var jag utan häst och då jobbade jag istället nästan ihjäl mig.

Så, ung på nytt vet jag inte, men jag är alltid glad och har positiv energi när jag varit med hästen.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 560
Senast: Johannna1
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 557
Senast: Solis
·
Hästmänniskan Under en lång tid nu har jag känt att jag inte vill ha häst längre. Jag pratar nu inte månader utan snarare år. Problemet är att jag...
Svar
11
· Visningar
1 431
Senast: Keb71
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
3 981
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp