Skaffa postlåda

moiran

Trådstartare
Jag ringde till posten och hörde mig för hur jag ska gå till väga för att "få postlåda" till mitt hus när jag flyttar dit (finns ingen postlåda, ingen har bott där de senaste nästan 30 åren), och vad jag ska ange för adress till den.

Enligt postens kundtjänst är det bara att sätta upp brevlådan någonstans och göra en flyttanmälan så kommer posten dit sen. Det tror jag inte på.

Huset ligger precis vid en kommungräns och mitt emellan två lantbrevbärarturer. Jag misstänker ju vilken av lantbrevbärarna som blir "min" i och med vilken kommun huset tillhör, och jag kan ju gissa en adress utifrån gårdens och sockens namn (även om det verkar som postlådorna här har postlådenr), men kan jag verkligen räkna med att lantbrevbäraren vet var en gård ligger som h*n och hans föregångare inte lämnat brev till sedan de åkte upp på gårdsplan och lämnade? Och med tanke på hur mycket bråk det varit om postlådeplaceringar är ju knappast chansen så stor att jag får placera postlådan där jag vill heller... Eller ens i närheten av där jag vill. Men ska jag verkligen behöva gissa i vilken av postlådesamlingarna långt bort från huset som jag ska spika upp min? Ringer man någon annanstans än till posten själva för att få reda på en sådan här sak? :confused:
 
Sv: Skaffa postlåda

Kan du inte försöka få tag i lantbrevbäraren som du misstänker ska leverera din post och höra vad han säger? Om inte annat för att informera om att du ska ha post i framtiden.
 
Sv: Skaffa postlåda

Ring till det postkontor som du tror att du kommer tillhöra o prata med dem. De kan ju slussa dig vidare om du skulle tillhöra den andra kommunen.

//Sarah fd lantbrevbärare ;)
 
Sv: Skaffa postlåda

Postkontor, finns det ens? :p Menar du postens 'närmaste' serviceställe (närmast i rätt kommun iaf)? Postombud? Företagscenter? Sorteringsterminal? Jag tycker det är svårt att få klart för mig vart jag ska vända mig inom posten när jag ska göra svårare saker än köpa frimärken, posta paket eller göra flyttanmälan... :D ...och när det inte hjälper att ringa kundtjänst...
 
Senast ändrad:
Sv: Skaffa postlåda

Lantbrevbärarna i ditt område måste ju utgå från något ställe.. Det är det som jag menar :D
 
Sv: Skaffa postlåda

Kan du inte försöka få tag i lantbrevbäraren som du misstänker ska leverera din post och höra vad han säger? Om inte annat för att informera om att du ska ha post i framtiden.

Om man har ett jobb, hur får man tag i lantbrevbäraren? Sätter en lapp vid en av postlådesamlingarna och ber honom/henne ringa upp? :D
 
Sv: Skaffa postlåda

Det gör de säkert, men hur vet man vilket? Det går kanske ringa servicestället och fråga och så kanske de kan slussa en vidare till något vettigt ställe... Försöka duger. :)
 
Sv: Skaffa postlåda

Ja, hos oss så hänger företagscenter ihop med lantbrevbäringen men det kan kanske vara olika på olika ställen...
 
Sv: Skaffa postlåda

Ja men det är nog ingen dum idé :D
Hej snälla brevbärare!
Jag ska flytta hit och undrar vart jag ska sätta min brevlåda, kan du vara snäll och ringa mig för att räta ut frågetecknen?

*fniss*
 
Sv: Skaffa postlåda

:)

Jag fick (efter lite efterforskande och vidarekopplingar) till slut tag i hon som är chef för lantbrevbärarna här, och enligt henne är det till kommunens byggnadsnämnd jag ska ringa för att få reda på min adress (eller få en ny om jag inte redan har en), och sen får jag sätta brevlådan i vilken postlådegrupp jag vill bland de som hör till 'min' lantbrevbärartur och slå en pling till dem igen när postlådan är uppe och jag vill ha post i den. :) Så nu är alla frågetecken uträtade trots kundtjänstens lätt förvirrade information! :bow:

...nu gäller det bara att få tag i byggnadsnämnden som verkar bestå av en enda person och som var svår att få tag i åtminstone nu i eftermiddag... :D
 
Sv: Skaffa postlåda

Jo, det kändes rätt tydligt att kundtjänstpersonen i fråga inte bodde på landet (och inte heller hade fått någon utbildning på hur det fungerar med lantbrevbärare idag - eller helt enkelt inte lyssnat på den biten). Men det löser sig ju förhoppningsvis ändå, så småningom. :)

(nämnden är sjukskriven idag)
 
Sv: Skaffa postlåda

Är det verkligen byggnadsnämneden och inte tekniska kontoret du ska kontakta? Min kompis sitter och gör adresser till alla och hon sitter på tekniska! :D

När min syrra fick adress hittade de bara på ett nummer. De höftade lite för att det skulle kunna byggas lite mellan deras gård som låg längst bort och deras närmaste granne som bodde ungefär efter halva sträckan!
 
Sv: Skaffa postlåda

Nä, det visade sig (sen när jag gick via kommunens växel och förklarade mitt ärende och problemet med att nå byggnadsnämnden) att det i själva verket var "Plan, Bygg o Lantmäterikontoret" jag ville ha tag i. Och där fick jag faktiskt tag i en person som sa att jag faktiskt redan har en fungerande adress. Bara postlådan kvar! :bump:
 
Sv: Skaffa postlåda

Ja, visst är det bra! Jag hade börjat tveka på om lappen till lantbrevbäraren plus lämplig muta skulle vara enda sättet att få post här ute... ;)
 
Sv: Skaffa postlåda

Det är ju så nuförtiden att ALLA ska ha en fungerande adress. Det har inget med post eller postlåda att göra utan för att t.ex. räddningstjänst ska kunna hitta fram. Dvs. alla ska ha en koordinat och så ska man kunna knappa in det på färddatorn.

Tänk när man ska hitta fram i ett sommarstugområde... Tredje röda huset från vänster typ... Helt hopplöst...
 
Sv: Skaffa postlåda

välkommen till mitt liv.

Leverans till Marielund, knivsta. menas det då funbo / marielund eller skogstorpet mot sigtunahållet som kallas marielund, eller sommarstugeområdet mellan långhundra och rimbo? :heart. sen är det nästan alltid nyinflyttade, som inte har en aning om hur man kommer dit.

Jag skulle ge min vänstra arm för en postkarta och ett register över postlådor.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min hund skadade benet illa i morse så blev akut in till veterinär. Inget är av, tack och lov, men dom misstänker ev artros. Hon har...
2
Svar
26
· Visningar
7 902
Senast: Fibusen
·
Samhälle Jag har fått ett problem. Eller fått och fått... Har haft detta problem tidigare! Sommaren 2009 köpte jag och dåvarande pojkvän hus i...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 970
Relationer För någon månad sedan ringde min granne när jag var på jobbet och berättade att någon hade rivit ut och öppnat all min post ur mitt...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 881
Senast: Paddington
·
Hemmet Så, här kommer en lång historia... Jag har en form av i-landsproblem. Vi bor för tillfället i lägenhet i en medelstor stad i Tyskland...
Svar
7
· Visningar
1 077
Senast: Iamia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp